Hull i ørene

Babyer trenger ikke hull i ørene. Ikke barn heller. Når de blir store nok til å forstå omfanget, og faktisk ønsker seg selv, da kan de få det. Tenker rundt konfirmasjonsalder.
 
Hvis du føler deg slem så tenker jeg at det er en veldig grei pekepinn på at du skjønner at det ikke er helt innafor.
Er egentlig motstander av hull i ørene på små selv. Men flere rundt meg mener at det er helt ok å ta det når de er små, og det er flere som mener at de tåler mer når de er små. Jeg tenker, smerte er smerte uansett, så det er ikke det at jeg har tenkt til å gjøre det, men ville høre andres mening om det.
 
Er egentlig motstander av hull i ørene på små selv. Men flere rundt meg mener at det er helt ok å ta det når de er små, og det er flere som mener at de tåler mer når de er små. Jeg tenker, smerte er smerte uansett, så det er ikke det at jeg har tenkt til å gjøre det, men ville høre andres mening om det.

Du, der er jeg helt enig med deg! Smerte er smerte uansett liten eller stor. Man skal ikke undervurdere små barn der akkurat. Og tenk deg bare hvor ille det er for en på 13 mnd som ikke forstår hvorfor det gjør vondt i ørene. Tror du hadde fått utrolig mye grining til natta og et par dager med mye gråt. Jeg husker fortsatt hvor vondt det var da jeg fikk hull i ørene som 6-åring. Min 2 år eldre søster skulle få, og jeg maste meg til å få jeg også. Mamma ville egentlig ikke at jeg skulle få helt enda, men jeg var tydelig på at jeg skjønte det ville gjøre vondt. Jeg kan fortsatt huske at jeg passet på å ikke klage over smerten, for jeg hadde jo valgt det selv.
 
Tidligst ved skolealder, men vil helst at jenta vår skal vente til hun er 10-12 år.
 
Ved skolestart har mine fått. Hadde ikke fått før det, selv syns jeg ikke det er fint med øredobber på babyer/småbarn, men om andre gjør det får være deres smak. Det er ikke det verste man kan gjøre med et barn akkurat.
 
Jeg mener barna skal kunne uttrykke ønsket selv, og forstå at det gjør vondt og at det må stelles med. Mi fikk det året hun begynte på skolen, det gikk bra :)
 
Min fikk til 5-årsdagen som var for over 1 år siden. Tok det på apoteket jeg jobbet.
Hun hadde mast i laaaang tid. Ikke hatt noe problem. Fikk også da jeg var 5-6 år :)
 
Er egentlig motstander av hull i ørene på små selv. Men flere rundt meg mener at det er helt ok å ta det når de er små, og det er flere som mener at de tåler mer når de er små. Jeg tenker, smerte er smerte uansett, så det er ikke det at jeg har tenkt til å gjøre det, men ville høre andres mening om det.
Jeg maste meg til hull i ørene da jeg var 7-8 år.
Det gjorde så vondt at jeg svimte av etter første hullet hos frisøren. Gråt meg gjennom nr 2...

Det var rett og slett veldig ubehagelig, og jeg gråt i 3 timer i strekk før mamma bare måtte ta de ut.

Har aldri tatt hull i ørene igjen heller.

Aldri i livet om jeg hadde utsatt en baby for det. De aner jo ikke hvorfor de får vondt og skjønner ikke hvorfor mamma eller pappa ikke hjelper dem vekk fra det som gjør vondt.
 
Når de selv vil . Vil ikke akkurat si at man er slem før heller. Folk gjør mye værre ting med barn.

Men det er veldig delte meninger om bivirkningene det kan føre med seg .

Jenta mi maste ved 3 års alder, så dabba det av også ville hun igjen . Så fikk hun julegave når hun var 5 1/2 år . Tok i gullsmed butikken. Selv var jeg 6 , pappa tok med hullepistol beregnet på dette.
 
Tenker også at de bør velge selv. Det er litt egoistisk å ta det valget for dem som de må leve med hele livet. Det er søtt med øredobber på små barn men det er også mye mer bakterier og skit som kan gi infeksjon i øret. Husker det var et barn når jeg gikk på SFO. Var vell 7-8 år. Hadde skadet seg, aner ikke hvordan.. men fra hullet og ned var det raknet opp. Det var nok ekstremt smertefullt..
 
Jeg synes det er grusomt å ta hull i ørene på så små barn. Mine skal være gamle nok til å bestemme det selv.
 
Jeg fikk da jeg var 3 uker. Helt greit for meg.
Men ville kanskje ikke gjort det på egne barn.
Det jeg derimot ville gjort, var å dra innom ett ordentlig piercingsted for å få det gjort, for de pistolene folk bruker kan ødelegge litt. På piercingstudio så tar de jo en nål og setter inn øredobbene.
Personlig syns jeg ikke det gjør så fryktelig vondt, men det er jo forskjell på smerteterskel :)
Bare sørg for at de vet det skal renses og ikke tas så mye på osv. Rensing kan også gjøre litt vondt, så fint om de forstår dette før de får det.
 
Minst skolealder! Til den tid er det masse fine klistremerker man kan sette på viss de syns det er fint:happy: det gjør vi med hun på 3 år her hjemme, som liker å pynte seg. Hun syns d funker helt fint:cool:
 
Min fikk til 5-årsdagen som var for over 1 år siden. Tok det på apoteket jeg jobbet.
Hun hadde mast i laaaang tid. Ikke hatt noe problem. Fikk også da jeg var 5-6 år :)
Hvor får de de idéene fra? Har en på 5,5 og hun har aldri sagt at hun vil ha det, eller mast om noe sånt i lang tid.
 
Minst skolealder! Til den tid er det masse fine klistremerker man kan sette på viss de syns det er fint:happy: det gjør vi med hun på 3 år her hjemme, som liker å pynte seg. Hun syns d funker helt fint:cool:
Har en på 3 og hun vet ikke hva øredobber er engang :p
 
Jeg er veldig glad for at mamma aldri gjorde det mot meg når jeg var lita, for jeg har aldri hatt det, og aldri hatt lyst på det. Det er jo når barnet har blitt til et individ at barnet selv skal bestemme over egen kropp, for meg har det vært en fin del av min identitet å ikke ha hull i ørene. Det har jeg bestemt selv, og er stolt av det. Det ønsker jeg også for mine barn, ikke at mine barn bare må leve med unødvendige valg jeg prakket på dem i småbarnsalder.
 
Hvor får de de idéene fra? Har en på 5,5 og hun har aldri sagt at hun vil ha det, eller mast om noe sånt i lang tid.

Jenta mi var opphengt i mine øredobber fra 2 års alder og begynte å mase om å få selv ved 3 års alder..
 
Men hvorfor?...

Fordi hun syns det var fint når jeg hadde øredobber? Jeg er tross alt hennes største forbilde. Når jeg har neglelakk - vil hun ha neglelakk, når jeg sminker meg - vil hun sminke seg, når jeg har fine øredobber - vil hun ha fine øredobber. Ganske vanlig..
 
Back
Topp