Hull i ørene

Gullnurket15

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Når er det "greit" å ta hull i ørene på små?
Har så lyst, men min er 13 mnd og føler meg slem om jeg gjør det
 
Personlig mener jeg at ved skolealder er greit.
Mi får det ikke før hun er 12/13 år.
 
Personlig, så syns jeg at man bør vente til skolealder. Det er vondt å ta hull i ørene, og jeg syns barnet skal være stor nok til å bestemme litt selv i tillegg til å være inneforstått at det gjør vondt.
 
Jeg mener det ikke burde være lov før skolealder. Da kan barnet ta valget selv og har en hvis forståelse på smerte.
 
Vi satte grense ved skolestart, og fortalte at det gjorde vondt.
Nå går hun i andre klasse og bestemte seg akkurat for at nå turte hun og fikk for en 3 uker siden.
Syns det er viktig at de får være med på å bestemme det selv.

Tror også det vil være vanskelig å finne noen her i Norge som tar hull i ørene på så små barn
 
Vi satte grense ved skolestart, og fortalte at det gjorde vondt.
Nå går hun i andre klasse og bestemte seg akkurat for at nå turte hun og fikk for en 3 uker siden.
Syns det er viktig at de får være med på å bestemme det selv.

Tror også det vil være vanskelig å finne noen her i Norge som tar hull i ørene på så små barn
Tok dere hos frisør eller piercingstudio?

Hun på 6 her har mast i perioder en god stund, men Jeg prøver å få henne til å vente.
 
Når de ber om det selv OG vet hva det innebærer/risikoene. Jeg fikk da jeg var 5 år og noen måneder senere var bakdelen havnet inn i øret pga en ulykke i barnehagen. Tok da mange år før jeg fikk nye hull, og jeg utviklet allergi. Tenker hun i hvertfall skal være ferdig med verste leke-alder, om det er når hun er 6 eller 12. Og hvis hun for eksempel vil holde på med håndball eller lignende vil jeg anbefale henne vente lenger.

13 mnd er for meg helt uaktuelt og jeg har virkelig ingen respekt for foreldre som gjør det mot sitt barn, enkelt og greit.
 
Last edited:
Jeg selv fikk da jeg var 3mnd gammel, det handlet om tradisjoner fra det landet min far kommer fra. Jeg har aldri tenkt at jeg helst skulle bestemt selv:)
 
Syns det er en ting de kan glede seg til. Når de nærmer seg tenårene og det er mer naturlig at de vil pynte seg. Men barn skal ha alt oppi hendene før de begynner på skolen nå til dags. :/

Syns hull i ørene på babyer er tull.
 
Eg tenkjer at et barn på 13 mnd tvilsomt utrykker ynskje om å ta hol i øyrane sjølv :)
Mi meining er at det kan vurderast når dei er store nok til å ikkje berre uttrykke at dei ynskjer det,
men at dei og forstår risikoane!
Mi jente på 7 har endå ikkje hol og får ikkje på ei stund endå :)
 
Datteren min fikk hull i ørene første skoledag:happy: veldig stolt jente da.
 
Frøkna blir snart 3år og det skjer ikke. Hun er veldig glad i ørepynt da så fortsetter det så blir det vel. Tidligst 6år. Ha samme som mamma sier hun. Kjøper sånn klistreøredobber på glitter.
 
Back
Topp