Hodet festa?

Aner ikke hvordan dette funker jeg, men vil de flytte rundt på hvilken side i magen de ligger på hvis de er festa? Eller er det sånn at når hodet er festa ligger de stort sett en plass? Var til km forrige mandag og da var hun ikke festa, men har siden onsdag forrige uke vært opp minst annenhver time for å tisse på natta. Så lurer på om hun kanskje har festa seg, eller om hun bare har flytta seg en god del nedover.

Kjenner jeg stresser over at hodet ikke var helt festa på 38-ukers kontrollen sist uke :eek: er jo førstegangs, og da fester de seg jo gjerne tidligere.. Må nok se langt etter fødsel..
Min 3., hodet ikke festet (men laaaaangt nede i bekkenet), og ingen av mine andre var festet heller;)
Min første kom forøvrig 9 dager før termin - ufestet;) Nr 2, to dager etter termin!

Aner ikke hvordan dette funker jeg, men vil de flytte rundt på hvilken side i magen de ligger på hvis de er festa? Eller er det sånn at når hodet er festa ligger de stort sett en plass? Var til km forrige mandag og da var hun ikke festa, men har siden onsdag forrige uke vært opp minst annenhver time for å tisse på natta. Så lurer på om hun kanskje har festa seg, eller om hun bare har flytta seg en god del nedover.
Jada, selv om hodet er festa kan babyen flytte på seg og bytte på hvilken side den ligger på. :)

Hva gjør man hvis vannet går når man har en baby som enda turner rundt og legger seg på tvers innimellom?

Vet jo at man ringer føden men er det enda sånn at man skal legge seg ned?

Hva gjør man hvis vannet går når man har en baby som enda turner rundt og legger seg på tvers innimellom?

Hvis ikke hodet er festa skal du legge deg ned, på siden.
Og ringe føden ja :)

Hvis ikke hodet er festa skal du legge deg ned, på siden.
Og ringe føden ja :)
Han her ligger av og til i tverrleie, så om vannet skulle gå har han vel ikke sjans til å komme seg ut på en vettig måte. :P

Husker det var en diskusjon om man måtte legge seg ned eller ikke, men det er altså det tryggeste. Iallfall til man har snakket med føden!

Han her ligger av og til i tverrleie, så om vannet skulle gå har han vel ikke sjans til å komme seg ut på en vettig måte. :P

Husker det var en diskusjon om man måtte legge seg ned eller ikke, men det er altså det tryggeste. Iallfall til man har snakket med føden!
Hva sier jordmor til at han ligger i tverrleie? Håper han snart tar til vett og legger seg riktig vei :P

Jeg fikk beskjed fra jordmor at det ikke er nødvendig å legge seg ned hvis hodet ikke er festa. Om det er noe annet når babyen turner rundt vet jeg ikke. Sikkert lurt å bare legge seg ned og ringe føden å høre hva de sier ;)

Er 38+4 i dag. Og var ikkje festa i dag heller. Men han snudde side i går så kom ikkje så ett sjokk. Men han har hode godt nedi bekkenet så det går nokk fint :)

38+2 og baby har festa hodet, er andregangs. Tipper det skjedde i helga siden magen sank en del på søndag. Eldste festa seg ikke før uke 39.

Hva sier jordmor til at han ligger i tverrleie? Håper han snart tar til vett og legger seg riktig vei :P
Hun sa ikke så mye til det i grunnen, bare at kanskje han har lagt seg riktig til kontroll i uke 38. :P
Han legger seg i delvis tverrleie da, med hodet mot hoftebeinet og rumpa ut på sida mi...kommer seg iallfall ikke ut på den måten.

Jeg fikk beskjed fra jordmor at det ikke er nødvendig å legge seg ned hvis hodet ikke er festa. Om det er noe annet når babyen turner rundt vet jeg ikke. Sikkert lurt å bare legge seg ned og ringe føden å høre hva de sier ;)
Ja hvis de ligger med hodet ned så vil vel hodet sige ned idet vannet går. Men ligger han i tverrleie så kan vel en arm eller noe sige ned dersom vannet går. :o

Jo, det er farlig. Men kan ikke være ideelt om andre kroppsdeler kommer først heller. :p
Det blir vel oppfølging på sykehus om ungen ikke har lagt seg med hode ned i uke 37-38 for å diskutere alternativene. Fikk jeg ihvertfall beskjed om da min ligger fortsatt i seteleie (bare 35+4 ennå så håper ungen snur seg snart). På seteleie så må dem ihvertfall ta røntgenbilde av bekken på forhånd dersom jeg ønsker naturlig fødsel for å bekrefte at det er plass til hode som kommer sist. Alternativet er jo keisersnitt.

Det blir vel oppfølging på sykehus om ungen ikke har lagt seg med hode ned i uke 37-38 for å diskutere alternativene. Fikk jeg ihvertfall beskjed om da min ligger fortsatt i seteleie (bare 35+4 ennå så håper ungen snur seg snart). På seteleie så må dem ihvertfall ta røntgenbilde av bekken på forhånd dersom jeg ønsker naturlig fødsel for å bekrefte at det er plass til hode som kommer sist. Alternativet er jo keisersnitt.
Denne tassen ligger noen ganger med hodet ned, og så snur han seg innimellom litt slik at han ligger i delvis tverrleie. Har sagt at han må slutte med det tullet, for det gjør vondt og han kan ikke komme ut på den måten men han hører ikke etter. :P
Jordmor sa ikke noe på kontroll i uke 37, annet enn at det ikke var usannsynlig at han enda drev å flytta på seg. Hun virka ikke bekymra. Er 38+6 ved neste kontroll, og hvis han ikke da har sluttet å snu seg må jeg jo spørre hvordan det skal gjøres når han vil ut.
Storesøster ble født 38+3 men nesten så jeg håper han venter litt ekstra så jeg får snakket med jordmor før fødsel. :confused:

Back
Topp