Hjertebarn

Blir jo litt erfaring [;)]. Nå har vi bevegd oss inn i perioden med tenåringer og pubertert [8|], det er veldig nytt [;)]
 
Oi[;)]vært igjennom endel stadier da ja[:)]
Blir nok en spennende tid det hehe[:D]
 
Har du hatt gutten din i barnehage forresten?
Jenta mi skal begynne i barnehage i august og jeg er veldig spent på hvordan det går med tanke på at de blir fort mye syke osv i førsten
 
Ja har det [:)]. Han går siste året nå. han var veldig mye syk. Han hadde første vinteren feber fra januar til mai [:(], men det behøver jo ikke skje det samme med datteren din [;)]
 
Uff så slitsom[:o]
Håper hun klarer å holde seg nogelunde frisk[:)]
Men hvordan har det gått med vekt osv når han har vært syk?
 
 
Han gikk ikke ned i vekt selvom han hadde konstant feber og den ene etter andre infeksjonen tok han, matlysten var veldig dårlig. Han gikk opp i vekt, 3 kg!
 
Han ble utredet på sykehuset for mistanke om ny hjertesvikt, hjertet hans hadde vokst på høyre side. Han fikk diural og ble sakte men sikkert bedre.
 
Det viste seg i ettertid at hjertet tålte dårlig alle infeksjonene og at det derfor ble vannopphoping i kroppen
 
Idag er han 19 kg og 116 cm [:)]
 
Husker at når snuppa var på kontroller rett etter operasjonen så sjekket de at ikke hun gikk for mye opp i vekt pga at det  kunne bety at hun hadde vannopphopning i kroppen,da hun hadde sluttet på diural
 
Er vannopphopning et tegn på hjertesvikt?
Kan man eventuelt se om barnet har mye vann i kroppen?noen tegn?
 
Var å veide snuppa på onsdagen og da hadde hun plutselig lagt på seg så mye, 400g på to uker, og hun har ikke pleid å legge på seg så mye hver uke,hadde ikke vokst i lengden, så da kom jeg til å tenke på det med vannopphopning.....
 
Vannopphopning i kroppen kan være et tegn på hjertesvikt ja... Men tror ikke du skal bekymre deg for det ennå... Det syntes ikke på Aleksander, men vet at opphopning av vann i kroppen kan vises i bena og ansiktet ihvertfall
 
Er du i tvil så kontakt hjertelegen [;)] 
 
Hei!
Takk for innlegget ditt [:)].
Vi er medlem i FFHB ja [;)]. Så fint at det går bra med deg [:)]. Skal nok ikke se bortifra at jeg spørr deg om råd [;)]...
 
Lykke til videre.
Klem [:)]
 
S
Å så bra at du også skrev her, så har vi noen å spørre som har vært hjertebarn selv[:)]
Jeg har så mange ting jeg lurer på så jeg kommer nok til å spørre deg[;)]

Vi har forresten hatt vår første kontroll på riksen nå og det er et år siden datteren vår ble operert der, og vi kommer til å be om å få kontrollene våre kun på riksen da vi er veldig misfornøyde med lokalsykehuset vårt.
Dr Hurum har vært hjertelegen på lokalsykehuset

Hun går nå til kontroll hver tredje mnd..

Husker ikke navnet på han som hadde kontroll med henne nå men de som ledet operasjonen hennes var Dr seem og barnekardiolog Dr Bjørnstad
 
Han er ikke på Riksen lenger til kontroll, men brukte kardiolog som var fra Nederland, tror jeg [8|] Han begynte på F.....
Operasjonsleger dr Lindberg og dr Seem.
 
Lokal hjertelege var først dr Døhlen, nå er det dr Zimmer
 
Man merker veldig godt at de er profesjonelle når man kommer på riksen, de er utrolig hyggelige og flinke der[:)]
 
Alle kontroller frem til nå har de vært veldig fornøyde med, men på denne kontrollen så de at den bandingen som er lagt rundt lungepulsåren som skal forhindre at det kommer for mye blod til lungene pga VSD er blitt for trang siden hun har vokst så mye på dette året siden hun ble født, så nå venter vi på innkalling til hjertekateterisering for å utvide den....
Dette skal gjøres innen juni og vi gruer oss litt
 
Ja man har nok å gjøre med baby i huset om man ikke skal gå igjennom operasjoner og,fint at alt gikk bra da[:)]

Jenta vår var veldig liten da hun ble født,men hun var propersjonal, veide 2640g og var 44cm
Nå 1år, er hun 9kg og 71cm så tilveksten hennes har vært større enn gjennomsnittlig vekst første år, men hun ligger på nederste normal på vekstkurven i forhold til lengde,og midt på vekstkurven i forhold til vekt[:)]

Så alle er veldig fornøyde med det,vi er jo å titter inne på mars 06 endel og da er det mange som er på samme str som henne,noen er til og med litt mindre og det er jo betryggende å se...

Var jo mye stress med spisingen etter hun var operert for hun ville ikke amme og vi måtte sondemate henne i starten etter vi kom hjem fra sykehus,hun kastet opp maten hele tiden og gikk litt ned i vekt da vi begynte med flaske men så tok det seg opp igjenn...

Nå elsker hun mat og spiser masse,liker det meste og så det har vi vært heldige med for mange sliter jo med å få i hjertebarna sine mat[;)]

Jeg ser det er veldig mange operasajoner du har vært igjennom ,er alle pga din VSD?
Også lurer jeg på en ting til, hvordan har det vært for deg å gå igjennom alt det du har vært igjennom og hvordan har det vært for deg som barn?
 
Er kansje litt vanskelig å svare på men....
 
Så fint at operasjonen gikk bra når du var gravid [:)]. Synes du er tøff jeg [;)].
 
Aleksander var rundt 9 kg som 1 åring.
 
Han er ikke noe spesielt glad i mat, så han er lang og tynn [;)]
 
Uff ja husker det var sånn i starten med lillegullet og, jeg skrev ned hvor mye hun spiste i døgnet og hun måtte spise veldig ofte og lite, fikk bare i henne 15-30 ml mme hver gang....

Jeg er veldig spent for hun skal begynne i barnehage i august [:)] det kommer hun nok til å trives med,hun elsker andre barn, men tenker endel på det med at hun sikkert kommer til å bli endel syk i førsten sånn er det jo når man begynner i barnehage[8|]

Føler at det er et evig stress med å holde henne frisk så hun ikke skal gå ned i vekt osv, selv om hun kun har vært forkjølet en eneste gang hittil, bare vært frisk og ikke hatt noen problemer[:)]
Bortsett fra søvn og kolikk da hehe[8|]

Men det er veldig betryggende å høre at hjertefeilen ikke har påvirket deg på noen negativ måte[;)]
Og jeg må bare si at du må være en utrolig sterk jente som har vært igjennom alt det!

Ang arret så har jeg lurt veldig på om hun kommer til å sjemmes over det men det beror jo mye på hva omgivelsene rundt lærer henne til,for det er jo ingenting å sjemmes over, det er heller ikke så tydelig(bare en hvit linje) men jeg vil ikke at folk skal se på henne når vi er på stranden for eksempel å tenke "stakkar liten" hun er hjerteoperert[8|]

Legger ved bilde så kan dere se...men ikke quote er dere snill[:)]
Vet forresten ikke hvordan man får større bilde jeg hehe
 
Må bare vise dere den vakre jenta mi[:)]
bilde borte nå[:)]
 

 
Her er Aleksander ( hjertebarnet mitt) og lillebror Sindre
 
Skjønn jente du har
 
Tusen takk[:)]
Ååååå så vakre gutter du har der!![;)]
 
Back
Topp