Heldig..?

puzecath

Betatt av forumet
Oktoberskatter 2014
Er man "heldig" når en har hatt et lett svangerskap?

Får hele tiden høre jeg er heldig siden jeg er i så god form. Ja, jeg er heldig siden jeg ikke har spydd i 9 mnd, og ikke slitt med kraftig bekkenløsning. Har heller ikke unge fra før jeg må ta meg av..
Merker jo at jeg er gravid på mange måter, men var jo klar over hva jeg gikk til….

Men heldig? vi er jo skapt for å bringe fram barn...

Ja , jeg synes du er heldig. Selv kastet jeg opp lenge, hadde bekkenløsning,++

Ja da syntes jeg du er heldig:)

Får hele tiden høre jeg er heldig siden jeg er i så god form. Ja, jeg er heldig siden jeg ikke har spydd i 9 mnd, og ikke slitt med kraftig bekkenløsning. Har heller ikke unge fra før jeg må ta meg av..
Merker jo at jeg er gravid på mange måter, men var jo klar over hva jeg gikk til….

Ja, du er virkelig heldig! Jeg er IKKE skapt for å gå gravid eller for å føde. Bekkenløsning fra uke 10 i første svangerskap og svangerskapsforgiftning og bekkenløsning fra uke 4 denne gangen er det vel få som ønsker. Og jeg vet også at den ikke forsvinner etter fødsel for at jeg har kronisk bekkenløsning...
Klart det er tungt å gå gravid uansett, men fytti jeg skulle gitt utrolig mye for å slippe typiske gravidvondter som påvirker meg så til de grader i hverdagen!
Det er en grunn til at det blir nesten 5 år mellom mine. For med nr 2 visste jeg hva jeg kunne forvente meg, det vet man ikke med nr 1...

Last edited:
Du er i aller høyeste grad heldig. Det er faktisk de færreste som har det som deg og flertallet av de som har en eller flere alvorlige plager gjennom svangerskapet.

Da jeg var på 36-ukerskontrollen hos legen min ble han genuint overrasket over at jeg fortsatt var i full jobb. "Jøss, en av de få."
Den eneste ordentlige plagen jeg fikk var bekkenløsning fra 6. mnd, jeg anser meg allikevel som relativt heldig som slapp kvalme og alt annet man kan få.

Jeg skjønner hva du mener, kroppen vår er jo laget for dette, men sannheten er jo at mennesket har utviklet seg så langt at det ikke lengre er bare-bare å bære fram et barn.
De store hodene og det smale bekkenet som sørger for at vi kan gå oppreist går på bekostning av svangerskap og spesielt fødselen.
Så er det igjen spørsmålet om hvorfor vi i de vestlige landene blir så mye dårligere enn mange andre land? Her kan vi jo bare få legen til å sykemelde oss, i u-land kreperer hele familien hvis mor legger seg ned i flere måneder fordi hun er gravid.

Jeg tror kanskje terskelen for å be om en sykemelding er lav hos oss, siden det ikke får noen økonomiske konsekvenser for oss. Jeg presset meg på jobb de siste ukene før permisjonen, jeg skulle ikke være en av dem som sykemeldte seg bare fordi jeg var gravid. Hadde jeg kunnet valgt igjen hadde jeg nok bedt om redusert arbeidstid, men sjefen min ga meg full kontroll på egen dag på slutten, så jeg hadde kunnet komme noen timer senere hvis jeg var sliten. Det var jeg forsåvidt og, jeg hadde null energi igjen etter at arbeidsdagen var over, så jeg var bare dum som ikke benyttet meg av muligheten.

Ja, du e heldig!
Her sleit e med bekkenløsning fra uke 5. Og nå 4.5 år etter fødsel har e diagnosen "kronisk bekkenleddsyndrom".
Var kvalm, men kasta opp kun 2 ganger i løpet av svangerskapet (spiste mat litt for fort).
Fikk enormt mye vann i kroppen, og det va vondt hele tiden i beina, bekken, ryggen-tja egentlig hele kroppen.
Magen holdt på å sprekke på slutten da e fikk så stor mage. Alt av underhud sprakk så det klødde og var megavondt å komme borti. Fikk beskjed av legen og jordmor at hadde e hatt 1 mnd igjen av svangerskapet så hadde de bedt om keisersnitt før tiden, førr magen ville ikke tålt en mnd til med en unge som vokste.
Var i praksis via nav på sykehuset fra 4-6.mnd da klarte e ikke mer. Hadde så vondt i kroppen så bare det å gå/stå/sitte va så smertefullt at e skreik mine modigste tårer ved endt arbeidsdag.

Ja, du er heldig! Og det er jeg også :) Nyter å gå gravid, denne gangen som forrige gang. Selvsagt er jeg sliten og alt det der, men jeg vet hvor mange som har tøffe og utfordrende måneder bak seg med kvalme og smerter. Jeg priser meg lykkelig og verdsetter hvor heldig jeg er!

De fleste har en del plager, så du er veldig heldig :-) nyt det!!

Når man slipper unna mesteparten av plagene man kan få som gravid er man heldig. Jeg var også heldig og fikk to fine svangerskap uten særlige plager.

Jeg hadde et svært lett første svangerskap, og er midt oppi et mareritt av et svangerskap nummer to. Her har legene flere ganger trodd at fostrene har vært døde osv osv. Når du kun ser det lette, så vet du ikke alt hva du har 'gått glipp av'. Du kan bare prise deg lykkelig over at du har det greit !!!

Ja du er heldig..
Jeg slet med kvalme og en del smerte i magen på slutten.
Endte med haste KS en mnd før termin pga smertene som viste seg og være
morkakeforløsning.

Det er sant at vi er skapt for å lage barn. Men det er ikke alle som har det like lett igjennom svangerskapet.
Bekkenølsning
svangerskapsdiabetes.
ekstrem kvalme
svangerskaps forgiftning..
osv osv osv.. kunne fortsatt i det evige :)

Hvis du har klart deg igjennom ett svangerskap uten plager så er du beint ut HELDIG

Jeg syns du er heldig, ja :)
Jeg var kvalm og spydde fra uke 6 til langt over uke 20, kvalmen kom tilbake mot slutten, blødde gjennom hele svangerskapet hvis jeg bevegde meg mer enn nødvendig = liten blødning av trappegåing og fossblødning av jobb/gåtur/handletur. Da vannet gikk i uke 33 ble jeg faktisk letta - vel og merke bare til jeg satt der med en prematur baby, da kjente jeg at jeg godt kunne holdt ut kvalme og bevegelsesforbud et par uker til ;)

Ja da syns jeg absolutt du har vært heldig :-)

Selvfølgelig er du heldig når du har ett svangerskap uten mye plager. Og uansett om vi er skapt for dette , så er det jo mange som sliter og har det vanskelig gjennom hele svangerskapet . Alle er dessverre ikke like heldige .

Ja, jeg vil si du er veldig heldig.
Jeg hadde null symptomer på graviditet bortsett fra voksende pupper og mage.
Var aldri kvalm, kastet aldri opp, hadde ikke forsterket luktesans, hadde ikke bekkenløsning. Blodtrykket ble bare bedre og bedre utover i svangerskapet og hadde aldri noen form for utslag i urinen. La på meg veldig lite, og hadde liten mage, men baby vokste som han skulle for det. Jm sa jeg var som skapt til å gå gravid. Selvfølgelig synes jeg det var slitsomt, jeg var jo større enn jeg pleier selv om jeg var liten, og jeg var trøttere enn vanlig. Og det å gå høygravid i rekordvarme var også ganske heavy, men fy søren så heldig jeg var! Jeg hadde virkelig et drømmesvangerskap og håper virkelig jeg er så heldig neste gang å. :)

Jeg syns du er griiiiseheldig!!!!
Spydde i mange mnd jeg og klarte nesten ikke gå/stå pga bekkenet med siste :p

Back
Topp