Heldig..?

Enig med de andre. Vi er skapt for å reprodusere oss, men svangerskap kan være utrolig forskjellige, og de som ikke har store plager vil jeg si er heldige. Hva skal man ellers si om de som har store plager som ekstrem kvalme, invalidiserende bekkenløsning og/eller så mye halsbrann at det føles som om man får puste, svangerskapskløe, ødem, svangerskapsdiabetes eller mer alvorlige komplikasjoner som kan være farlig i tillegg til at det "bare" påvirker komforten? De var kanskje ikke uheldige, det er slikt man må regne med? Har man vondt i månedsvis så er det liksom ikke noe å klage over, for man vet jo at det er en mulighet og da har man bare å "suck it up"? Eller kanskje enda bedre, man er "dårlig" til å være gravid, det ble slik fordi man ikke var flink nok?

I mange tilfeller påvirker selvsagt livsstil hvordan svangerskapet blir, men det er ikke alt som spiller inn, og når samme menneske kan oppleve utrolig forskjellige svangerskap, så syns jeg det blir feil å avfeie at man kan være heldig når man har lette svangerskap. Selv kvinner som er friske, trente og sunne, kan ha svangerskap fra helvete. Sånn er det bare.

I forhold til hva jeg har sett venner gjennomgå med kvalme og bekkenløsninger så vil jeg absolutt si at du er heldig. Håper jeg får et slikt svangerskap :)

Jeg har hatt to tøffe svangerskap som nesten tok knekken på familien, og meg selv så klart. Jeg vil si du er heldig, og jeg var uheldig ;)

Ja, jeg synes man er heldig da. Jeg synes det var ganske greit å være gravid og følte meg ganske heldig som ikke lå å spøy.

Ja, vi er skapt for å lage barn men det er jammen ingen selvfølge at man skal klare det likevel.

Jeg anser meg selv som superheldig som klarte å

- bli gravid ganske fort

- bære frem et barn uten spesielle plager

- føde uten komplikasjoner

- få et friskt barn som har utviklet seg normalt

Ingen ting av dette er en selvfølge selv om vi er skapt for å få barn og "det skal være slik". Så ja, vi er utrolig heldige.

Det er viktig å sette pris på det man har, en kan aldri ta noe slikt for gitt.

Ja, vil vel egentlig kalle det heldig. 40 uker er lenge å være dårlig/plaget på. Jeg slet litt med kvalme de første månedene og kjente det litt i bekkenet på slutten, men var ellers i god form, og syns jeg var heldig sånn sett :-)

Ja jeg synes du er heldig. Mange har desverre mye plager i svangerskapet, i forskjellig grad. Ja kroppen er laget for å gå gravid men det betyr ikke at det ikke er en påkjenning. Jeg var sykemeldt stort sett hele graviditeten pga bekkenløsning. Sliter enda etter 9 mnd etter fødsel..

Selvfølgelig er du heldig! Er jo deilig og kan kose seg med graviditeten og nyte alt det innebærer :D
Syns så synd på de som er 'uheldige' som får alle plager og sliter seg gjennom månedene..

Ja, det er du :-) Jeg var også heldig i mitt første, og gikk på tur i skogen rett før junior kom! (Selvfølgelig hadde jeg min del med kvalme, halsbrann og ryggvondt men litt må man tåle ;-) ). Nå er jeg 32 uker på vei og det har vært styr siden uke 24. Fin form frem til da, og begynte på jobb (er lærer) med friskt mot etter sommeren. 4 dager fikk jeg med elevene før jeg fikk nyresteinsanfall. Det sammen med graviditet er en dårlig kombinasjon, og jeg har ikke vært på jobb siden. 5 ganger innlagt på sykehus, fått de fleste komplikasjoner man kan få, måtte sette inn dren fra nyra og gå med pose på magen. Lite trivelig... Så ja, de som er i fin form hele svangerskapet er heldige :-)

Back
Topp