HCG måling

Jeg har tenkt en del på dette. Det er lister for hva man skal spise, tilskudd man trenger, nivåer man skal ligge på. For meg som er gravid for første gang er dette en helt ny verden. Sliter med alle forkortelsene her inne alene. Hehe..
Kunnskap er bra og alle lister og tabeller kommer fra mange år med forskning og kunnskapsinnhenting som er ment for å fange opp tidlig, hjelpe, sjekke for å støtte osv.. men kan det bli for mye? Jeg er selvfølgelig livredd for å gjøre noe feil og kanskje spesielt etter å ha betalt en høy pris i form av smerter og bivirkninger av IVF, men tenker samtidig at dette er verdens mest naturlige ting.. kanskje fokusere mer på det og ha det bra?
Skjønner deg sååå godt, kjære deg :Heartred Jeg tenker litt sånn: følg rådene vedrørende vitaminer og mat på helsenorge.no, og kanskje ta alt annet med en klype salt? :p Jeg er heldig å har ganske lave skuldre ifb med svangerskap, men forstår godt at det kan føles som en jungel av tips/triks/råd en MÅ følge. Vil tipse om å se «Lives oppdragelsesreise» på NRK, der spør hun vel om litt av det samme ;)

Skjønner deg sååå godt, kjære deg :Heartred Jeg tenker litt sånn: følg rådene vedrørende vitaminer og mat på helsenorge.no, og kanskje ta alt annet med en klype salt? :p Jeg er heldig å har ganske lave skuldre ifb med svangerskap, men forstår godt at det kan føles som en jungel av tips/triks/råd en MÅ følge. Vil tipse om å se «Lives oppdragelsesreise» på NRK, der spør hun vel om litt av det samme ;)

Den skal jeg sjekke ut, tusen takk
Ha en fin langfredag ❤️

Jeg har tenkt en del på dette. Det er lister for hva man skal spise, tilskudd man trenger, nivåer man skal ligge på. For meg som er gravid for første gang er dette en helt ny verden. Sliter med alle forkortelsene her inne alene. Hehe..
Kunnskap er bra og alle lister og tabeller kommer fra mange år med forskning og kunnskapsinnhenting som er ment for å fange opp tidlig, hjelpe, sjekke for å støtte osv.. men kan det bli for mye? Jeg er selvfølgelig livredd for å gjøre noe feil og kanskje spesielt etter å ha betalt en høy pris i form av smerter og bivirkninger av IVF, men tenker samtidig at dette er verdens mest naturlige ting.. kanskje fokusere mer på det og ha det bra?

Skjønner deg godt! Og hovedproblemet med dette kommer dersom noko er galt med babyen eller ein mister, for då føler ein ofte at det er sin feil... eg gjorde jo ikkje DET, eller DET, og DET gjorde eg åsså ruller ballen og så sitter ein med ein veldig dårlig samvittighet og selvdestruerende tanker basert på noko som mest sannsynlig ikkje hadde noko sammenheng..

Er enkelte ting ein må ta alvorlig, men veldig veldig mykje er så individuelt og heilt ærlig er masse ting tull og tøv også spør du meg..

Senk skuldrene og ikkje sug til deg alt du hører, det som er viktig får du med deg uansett ❤

Skjønner deg godt! Og hovedproblemet med dette kommer dersom noko er galt med babyen eller ein mister, for då føler ein ofte at det er sin feil... eg gjorde jo ikkje DET, eller DET, og DET gjorde eg åsså ruller ballen og så sitter ein med ein veldig dårlig samvittighet og selvdestruerende tanker basert på noko som mest sannsynlig ikkje hadde noko sammenheng..

Er enkelte ting ein må ta alvorlig, men veldig veldig mykje er så individuelt og heilt ærlig er masse ting tull og tøv også spør du meg..

Senk skuldrene og ikkje sug til deg alt du hører, det som er viktig får du med deg uansett ❤
Talk for gode og kloke ord ❤️

Noen som skal/har målt beta HCG? Hva lå dere på?

Legen min ville jeg skulle ta blodprøve i dag. Egentlig ingen grunn, skal ikke ta doblingstest, hun ville bare se at det var et ok nummer for hvilken dag jeg er.:happy:

19dpo/4+5
Jeg tok min første i dag 14 dpo. Skal ta ny 16 dpo. Har tre SA bak meg så vil ha litt oversikt og trygghet:-)

Eg også tok første blodprøve idag, 16dpo, rekner med eg får svar i måro. Så blir det ny prøve på Torsdag, 18dpo og på Mandag 22dpo❤ faktisk veldig spent! Ikkje bekymra spent, men spent spent berre :happy:

Eg også tok første blodprøve idag, 16dpo, rekner med eg får svar i måro. Så blir det ny prøve på Torsdag, 18dpo og på Mandag 22dpo❤ faktisk veldig spent! Ikkje bekymra spent, men spent spent berre :happy:
Spennende! Har du målt i tidligere svangerskap også? Det er jo litt gøy, da har man kanskje noe å sammenligne med. Jeg gjorde ikke det første gang. Da ble jeg gravid på første pp og vsr bsre gravid:-) Uten å bekymre meg for noe som helst. Rart hva tre aborter gjør med psyken.

Spennende! Har du målt i tidligere svangerskap også? Det er jo litt gøy, da har man kanskje noe å sammenligne med. Jeg gjorde ikke det første gang. Da ble jeg gravid på første pp og vsr bsre gravid:) Uten å bekymre meg for noe som helst. Rart hva tre aborter gjør med psyken.

Før eg mista i uke 18+3 i fjor, gravid for 4 gang (har 2 jenter) viste eg knapt at ein kunne måla hCG i blod :hilarious::hilarious:
Fekk sånn ekstremt for meg å ta hCG blodprøve i veke 5+5 forrige svangerskap, uten spesiell grunn. 6+0 (Søndag) begynte eg å blø litt, eller spotte, var heilt knust, satt i dusjen og grein. Psyken va SÅ ute å kjørte. Då var det så bra at eg dagen etter fekk prøvesvar på 13000, kunne eg pusta igjen :) tok ny test Mandagen (6+1) og fekk svar Tirsdagen, var då 24 eller 25000. Det var einaste spottinga eg hadde det svangerskapet. Sjøl om baby døde i uke 14, men det var jo av heilt andre grunner og heilt uavhengig :)

Når jeg hadde MA i januar ble jeg målt til 38.000, da skulle jeg vært rundt 8 uker, men fant ingen hjertelyd og fosteret var bare 5,5 mm :happy:

Jeg skulle også tatt så ofte, men får det ikke til med jobb. Sånn er det bare noen ganger. Skulle hatt et eget apparat hjemme , men da hadde jeg kanskje vært blodfattig til slutt:hilarious::hilarious:

Når jeg hadde MA i januar ble jeg målt til 38.000, da skulle jeg vært rundt 8 uker, men fant ingen hjertelyd og fosteret var bare 5,5 mm :happy:
Jeg mistet i desember, hadde hcg på 66.000. Men i uke 8 var det ingen hjertelyd og uken før var det to hjerte lyder etter innsett av to stk.

Jeg skulle også tatt så ofte, men får det ikke til med jobb. Sånn er det bare noen ganger. Skulle hatt et eget apparat hjemme , men da hadde jeg kanskje vært blodfattig til slutt:hilarious::hilarious:

Var berre såvidt det gjekk, hadde 3min til overs mellom pasientkjøreturer med taxi idag, så nærmast småsprang inn på legekontoret og berre drog opp genseren og sa lets go! Verdens kulaste dama som jobbe der, super minibygd og kjenne kvarandre godt, spurte om eg hadde det travelt. Ja ska henta ein pasient om 3min, så nå har du ikkje tid å bomma! 12sek seinare va prøven tatt:cool: kom tilogmed 2min før til neste pasient :D:hilarious: så godt når det kan klaffa slik ;)

858 var hCG på 16 dpo :D ❤ skal ta ny måling i måro :)

Back
Topp