Haukeland universitetssjukehus

Jeg kommer til å føde på Haukeland igjen om vi er så heldig å få en til. Da er planen å reise hjem rett etter fødsel. Men følte meg ivaretatt under fødselen og var veldig fornøyd med den. Bare barseloppholdet jeg ikke var fornøyd med. Skulle noe skje unde fødselen eller at barnet er sykt og man velger å føde på Voss eller Stord blir man ofte sendt til Haukeland / KK... I tillegg er det lang kjørevei om man velger Voss eller Stord. Jeg hadde ikke orket å sitte i bilen så lenge med rier :(

Jeg bodde på sykehuset i ett par dager før jeg fødte pga reisevei
Har såkalte styrtfødsler så hadde ikke rukket frem til noe sykehus (tok en 20-25 min fra riene startet til jr var ute)

Sjansene for at noe akutt skal skje under fødselen er lav om en har hatt feilfrie fødsler før (og lav nok for førstegangsfødende i normal alder)
Om barnet er syk så vet en normalt dette før en skal føde.
Hadde barnet mitt vært syk f.eks hadde jeg reist til en annen landsdel for å føde. Mest sannsynlig hadde jeg lest meg opp for å finne ut hvilket av landets sykehus som hadde den beste ekspertisen på den typen sykdommer på spebarn.
 
Jeg bodde på sykehuset i ett par dager før jeg fødte pga reisevei
Har såkalte styrtfødsler så hadde ikke rukket frem til noe sykehus (tok en 20-25 min fra riene startet til jr var ute)

Sjansene for at noe akutt skal skje under fødselen er lav om en har hatt feilfrie fødsler før (og lav nok for førstegangsfødende i normal alder)
Om barnet er syk så vet en normalt dette før en skal føde.
Hadde barnet mitt vært syk f.eks hadde jeg reist til en annen landsdel for å føde. Mest sannsynlig hadde jeg lest meg opp for å finne ut hvilket av landets sykehus som hadde den beste ekspertisen på den typen sykdommer på spebarn.

Vet at sjansene er liten, men har dessverre to venninner som har født barn som viste seg å være syke uten at de oppdaget dette på ordinær ul. Det som reddet det ene barnet var det det ble født på KK og fikk den hjelpen det trengte med en gang. Den andre babyen overlevde dessverre ikke, da det ble oppdaget forseint og ikke fikk den hjelpen det trengte etter fødsel.

Er også skeptisk i forhold til fødsel, da både tanten min og min mor holdt på å gå bort pga komplikasjoner under og etter fødsel med nr2.

Ingen regel uten unntak :( Hadde jeg vist at barnet var sykt på forhånd hadde jeg også lest meg opp og og funnet ut hvor de kan tilby best hjelp.

Igjen, jeg var veldig med forbøyd med fødselen og det kanskje det viktigste for meg. Vet det stormet litt rundt KK og barseloppholdet rundt den tiden jeg lå der i media, så regner med de har jobbet med det siden da.
 
Vet at sjansene er liten, men har dessverre to venninner som har født barn som viste seg å være syke uten at de oppdaget dette på ordinær ul. Det som reddet det ene barnet var det det ble født på KK og fikk den hjelpen det trengte med en gang. Den andre babyen overlevde dessverre ikke, da det ble oppdaget forseint og ikke fikk den hjelpen det trengte etter fødsel.

Er også skeptisk i forhold til fødsel, da både tanten min og min mor holdt på å gå bort pga komplikasjoner under og etter fødsel med nr2.

Ingen regel uten unntak :( Hadde jeg vist at barnet var sykt på forhånd hadde jeg også lest meg opp og og funnet ut hvor de kan tilby best hjelp.

Igjen, jeg var veldig med forbøyd med fødselen og det kanskje det viktigste for meg. Vet det stormet litt rundt KK og barseloppholdet rundt den tiden jeg lå der i media, så regner med de har jobbet med det siden da.
Hvordan syk var de babyene? :-/
 
Jeg har født 2 ganger på kk, begge gangene på føden. Og har fått kjempe god oppfølging både under fødselen og etter på barsel. Første gang var jeg innlagt i en uke på obs posten med alvorlig svangerskapsforgiftning før de satte meg igang. Var innom ofte og tok både sparketester, ultralyd og blodtrykk av meg. Til og med om natten var de innom bare for å se at alt var i orden, men da vekket de selvfølgelig ikke meg. Da vi kom oss på føden var jeg allerede informert om at det ble epidural og tang pga jeg fikk ikke lov å presse pga blodtrykket. Alt gikk veldig fint!

Med nr to tok de vannet 5 dager etter termin, fødselen kom raskt i gang og jeg og mannen var alene på føderommet hele tiden. Jordmoren var innom sånn av og til, hun sa jeg hadde så god kontroll at da kunne hun la oss være alene. Ble kjørt opp på barsel noen timer etter fødsel og fikk være alene på ett rom. Hadde jordmor inne hos meg en eller to ganger i løpet av de to dagene jeg var der, ammingen kom godt i gang og alt var tipp topp.

Mannen har reist hjem etter vi har vært på føden og blitt fulgt på barsel, han har fått sagt skikkelig hadet og sånn før han har gått, ikke blitt tvunget ut på noe måte og vi syns det er helt greit. Han kan jo komme når som helst på dagen ellers, utenom besøkstiden, og det er en fin ordning syns jeg personlig da. Viktigste er jo at han får blitt med på fødselen og de to timene etter fødsel.
Men for all del, dette er min mening og alle er forskjellige :)


Vi prøver nå på nr 3 og jeg kommer til å være på barsel de dagene jeg kan denne gangen også. Mannen og jeg syns det er en fin måte å få en god start på for baby. Å bli dratt hjem til storesøsken og rutiner bare noen timer gammel blir så feil for oss. Mannen tar seg av det hjemme til vi er klare for å komme hjem.

Men igjen, dette er hvordan vi føler det og ikke alle er sånn, godt er det :)
 
Hadde en fin fødsel og barselopphold. Fikk den informasjonen jeg trengte. Fødte på storken og fikk familierom.

Litt mange ulike ammeteknikker og noen bare kobla ungen til også forsvant ut døra. Men fikk den hjelpa jeg trengte av noen flinke jordmødre.

Pga gulsott ble vi reinnlagt og nå på barsel. Følte det var mindre koselig. Mer hektisk, mindre informasjon og litt flere ulike folk.

Det mest kjipe med Haukeland er at barneklinikken er langt unna. Så når ungen er innlagt der og du på kk er det et lite strev. Mat på kk også baby på barneklinikken. Også kræsjer måltidene på kk og de babyen får så det er vanskelig å amme hvis ungen er så frisk at den kan suge. Men fra 2016 flytter de og da får de mødrene med seg.

Man trenger ikke ta med mykt dopapir, nettingtruser og bind. Du får alt der.
 
Gikk veldig fint på føden sist jeg var der. Veldig fornøyd med jordmoren jeg fikk de siste timene før babyen kom ut.

Men ble veldig skuffet på barsel. Er sjenert av meg og tør ikke spørre/be om noe. Så sultet jo meg nesten ihjel pga samboeren ikke kunne være der. Hadde for vondt til å gå så orket ikke gå å hente maten selv. Så fikk kun mat da han der i besøkstiden. Var førstegangsfødende også, så var jo egentlig ikke forberedt på tiden etter.

Nå venter vi nr 2. Og jeg gruer meg sånn til etter fødselen. Noen tips til meg? Kan jeg be om å dra hjem med en gang? Hvordan er det med lege sjekken, må vi dra ned til sykehuset tidlig på morgenen dagen etter? Eller kan man dra på helsestasjonen?
 
Skal føde på F1, er det sånn at eg får ikke ha smboeren min med meg der!?
 
Mente eg hørte det en plass, men f1 er vel for høgrisiko fødsel (er ihvertfall derfor eg skal der)

På føden 1 så har du barseloppholdet på barselavdelingen. Det er familierom der så det kommer an på hvor mange fødsler som er på gang og om det er ledig familierom. Hvis dere får familierom får far bli.

Hvis det er ledige dobbeltrom og ikke så mange fødsler på gang kan de være åpne for at far får være der. De sjekket det når jeg hadde en lite gutt i lys på dobbeltrom. Men det var 5 fødsler på gang og bare 4 ledige senger på avdelingen så derfor fikk han ikke sove der.
 
Oppholdet på kk er det værste som har skjedd meg. Aldri følte meg så lite verd før. Hverken jeg eller barnet mitt var tydeligvis verd tiden til de som jobbet der.
Jeg ble fullstendig oversett.. kunne tatt barnet og gått, uten at noen brydd seg.
Ammingen fikk jeg ingen hjelp med, så det endte med blod og tårer. Nå får lille flaske.
Endte opp med en fødselsdepresjon av hele greiene.
 
Last edited:
Oppholdet på kk er det værste som har skjedd meg. Aldri følte meg så lite verd før. Hverken jeg eller barnet mitt var tydeligvis verd tiden til de som jobbet der.
Jeg ble fullstendig oversett.. kunne tatt barnet og gått, uten at noen brydd seg.
Ammingen fikk jeg ingen hjelp med, så det endte med blod og tårer. Nå får lille flaske.
Endte opp med en svangerskapsdepresjon av hele greiene.
Huff, så trist å høre! Når var dette? Skal føde der selv i desember og må dessverre si at jeg ikke helt ser fra til biten etter fødsel på grunn av slike omtaler. Spesielt med tanke på det som dukket opp nå i høst igjen :/
 
Huff, så trist å høre! Når var dette? Skal føde der selv i desember og må dessverre si at jeg ikke helt ser fra til biten etter fødsel på grunn av slike omtaler. Spesielt med tanke på det som dukket opp nå i høst igjen :/
Jm på sandviken helsestasjon sa om kk at ved fødsel får vi all hjelp, men på barsel må vi ta ansvar selv for å stille spm om ting vi lurer på og sånn...
 
Jm på sandviken helsestasjon sa om kk at ved fødsel får vi all hjelp, men på barsel må vi ta ansvar selv for å stille spm om ting vi lurer på og sånn...
Er det jeg hører rykter om selv, synes det er trist i så fall, for det er jo ikke alle som er like flinke eller komfortable med å "kreve" oppmerksomhet og hjelp :/ Kjenner jeg håper fødselen går bra og knirkefritt slik at jeg kan reise hjem kjapt etter..
 
Er det jeg hører rykter om selv, synes det er trist i så fall, for det er jo ikke alle som er like flinke eller komfortable med å "kreve" oppmerksomhet og hjelp :/ Kjenner jeg håper fødselen går bra og knirkefritt slik at jeg kan reise hjem kjapt etter..
Ja.. Men er det ikke bare å dra i snora?
 
Hvis man han anlegg for å bli deprimert etter fødsel, så kan man be legen eller terapeut skrive et ekstra fødebrev om at de må ta vare på deg. Slikt brev har jeg fått.... Så da regner jeg med å få ekstra service :-D
 
Hvis man han anlegg for å bli deprimert etter fødsel, så kan man be legen eller terapeut skrive et ekstra fødebrev om at de må ta vare på deg. Slikt brev har jeg fått.... Så da regner jeg med å få ekstra service :-D
Så bra, det bør du få da :) Tror ikke jeg har noe mer anlegg for det enn andre, så det er nok ikke så aktuelt for meg. Men om man føler seg i veien et slikt sted hvor man absolutt bør føle seg ivaretatt så er det jo noe i veien..
 
Så bra, det bør du få da :) Tror ikke jeg har noe mer anlegg for det enn andre, så det er nok ikke så aktuelt for meg. Men om man føler seg i veien et slikt sted hvor man absolutt bør føle seg ivaretatt så er det jo noe i veien..
Ja.. Men man blir vel sårbar når hormonene raser..og man kan kanskje føle på ting og overtolke som.. At man er i veien når personalet egentlig bare er travel?
 
Back
Topp