Hasj

Jeg tok det egentlig ikke som kritikk, det er et interessant tema. Forskning generelt synes jeg er spennende.

Det blir nok forsket veldig mye på det over hele verden. Problemet er bare at man nok ikke kan forske helt konkret på det. Sånn som man vanligvis gjør med feks. medisiner med at man velger ut ulike grupper, en gruppe som får hasj en annen gruppe som ikke får det og følger de over tid.
Nå er ikke jeg ekspert på temaet akkurat, men det jeg har lest om forskning på området gjør at jeg fortsatt er skeptisk til hasj som festlig rus.
Derimot tror jeg det kan være bra til medsisink bruk i mange tilfeller. Men da må man også veie opp bivirkninger mot virkning.

Det er bra, bare redd for å tråkke noen på tærne!

Det jeg tenker kan være utfordrende med å forske konkret på dette temaet er at en vet vel kanskje ikke alltid helt hva som kom først, mtp om rusen var den utløsende årsaken eller om de startet å ruse seg pga psykisk sykdom. Blir litt som høna og egget, hva kom først?!..

Til medisinsk bruk kan det være bra i mange tilfeller, og der benytter en seg ofte av CBD fra planten som en ikke får rus av, men heller funker som smertelindrende. Og som du sier at en må veie bivirkninger opp mot virkning, og at det er i kontrollerte former!

Hva blir for dumt? Du har ikke fått med deg at det er ulovlig i Norge og dermed ikke kan kjøpes lovlig her? Da støtter man jo kriminelle, men traff vel et ømt punkt enkelte ikke har reflektert særlig over.... og ja, jeg synes det er idioti å støtte kjøp og salg av narkotika, det er ren skjær egoisme at man ikke tenker lengre enn sin egen nesetipp og ikke tenker på folkene som lures inn i smugling og salg av narkotika. Bare fordi «det er lov i andre land» og «det kan sidestilles med øl» og andre dumme bortforklaringer hasjrøykere påstår...

Wow okei.
Men da kan vi være enige om å være uenige da kansje? :)

Jeg har også lest at Kanel er farlig.

Akkurat d da, jeg har ikke møtt de som kan røyke det på jevnlig basis uten problem. Jeg har fortsatt til gode å møte på de da de ikke finnes i min sosiale vennekrets. Mye av årsaken til at de ikke finnes i min omgangskrets er jo fordi d er utenfor den sosiale normen å røyke hasj. De jeg kjenner til som røyker på jevnlig basis i bekjentkretsen mim, d er dessverre ikke folk jeg anser har det tipp topp i livet. De mangler ofte utdanning, fast jobb, faste relasjoner, osv osv osv.
Så vi må nok være enige i at vi kommer fra to ulike verdener med hvilke vennekretser vi har siden vi opplever ting så enormt forskjellig :)

Som sagt: her i området er det lovlig. Det selges for åpne dører, for alle som måtte ha lyst. Det er naturlige planter som reguleres av statlige organer. Ingen kriminelle gjenger, ingen lurerier, bare helt normal plante som selges over disk :) Til helt normale mennesker. Med utdanning, jobb, relasjoner - så det holder. Ofte blir jeg overrasket selv, for jeg enda har mine norske fordommer mot bruken av cannabis. Men sannheten, her, er så ekstremt lang derifra.... :)

Som sagt: her i området er det lovlig. Det selges for åpne dører, for alle som måtte ha lyst. Det er naturlige planter som reguleres av statlige organer. Ingen kriminelle gjenger, ingen lurerier, bare helt normal plante som selges over disk :) Til helt normale mennesker. Med utdanning, jobb, relasjoner - så det holder. Ofte blir jeg overrasket selv, for jeg enda har mine norske fordommer mot bruken av cannabis. Men sannheten, her, er så ekstremt lang derifra.... :)

Men hvor er forskningen på der du bor på skadevirkningene a??

Men hvor er forskningen på der du bor på skadevirkningene a??

Ingen anelse, jeg trenger strengt tatt ingen forskning når det har blitt solgt i alle år afaik - og det er helt normalt. Det er som å drikke vin. Hvorfor skal man forstå seg i hjel på noe som er helt normalt og ikke ser ut som fordommene til nordmenn? :)

Ingen anelse, jeg trenger strengt tatt ingen forskning når det har blitt solgt i alle år afaik - og det er helt normalt. Det er som å drikke vin. Hvorfor skal man forstå seg i hjel på noe som er helt normalt og ikke ser ut som fordommene til nordmenn? :)

Hvorfor skal man ikke ønske å vite skadevirkningene av d man putter i kroppen? Om d er hasj, sukker, alkohol eller noe annet?

Hvorfor skal man ikke ønske å vite skadevirkningene av d man putter i kroppen? Om d er hasj, sukker, alkohol eller noe annet?

Cannabis har blitt røyket så lenge mennesker har eksistert: om det skulle være noe forferdelig ved det tipper jeg vi hadde visst om det inntil nå. Og i all øvrighet er det å leve farlig: paracet går på leveren, ibuprofen på magen og voltaren burde vært respektpliktig. Alkohol ødelegger hjerneceller og luften vi puster kan gi oss astma. Kjøttet vi spiser er fullt av bakterier og resistens, klærne vi kler oss i er fulle av kjemikalier, fisken vi spiser er sjuk og full av tungmetaller. Å røyke en joint er en helt normal ting å gjøre her jeg bor, det smaker godt og nytes kun av og til. Som med alt annet i verden: alt med måte. I grava skal jeg sliten og utbrukt, mens jeg sier «wow, what a ride!!» — ikke uthvilt og ubrukt «jaja jeg passa nå på» :)

Jeg røkte litt en periode i ungdommen, men flere i bekjentskapskretsen gikk etter hvert over på sterkere saker og da trakk jeg meg ut fra det miljøet. Personlig har jeg stort sett positiv erfaring med hasj og marihuana rent rusmessig, men det er ikke noe jeg hadde gjort nå. Ett par glass øl eller rødvin gir meg mer enn nok :-)

* å røyke en joint er ikke å ruse seg vekk. Å røyke en joint er som å ta en smertestillende tabelett og slappe av. Effekten er mindre enn f.eks det mange opplever fra allergitabeletter som gjør deg så søvnig at du er en trafikkfare. Bare for å gi et eksempel. Rusen er mindre enn å ha drukket 3 whiskey og 5 øl.

Jeg er litt usikker på hva du mener med at enkelte reagerer veldig på marijuana - det er enkelte som reagerer veldig på alkohol også...? :) Jeg har aldri opplevd noen som har røyket weed som ufine mot meg (derimot har jeg opplevd ekstremt ufine menn som har fått personlighetsforandring etter de har drukket noen øl og vodka), jeg har aldri opplevd mennesker som har blitt voldelige etter weed, jeg har aldri opplevd noen som har rasert hus, hjem eller utesteder etter å ha røyka weed. I verstefall har de "rasert" kjøleskapet til verten sin litt sånn uttpå natta og gnafsa i seg all sjokolade :D

Dette med psykoser oppfatter jeg som "den eneste knaggen" man kan henge seg på, og opplever det som et sammensurium av dårlig weed (altså kunstig framstilt / ekstremt endret weed med skyhøye mengder THC i seg - noe som typisk spres i land hvor cannabis ikke er legalisert) iblandet med enkelthistorier. Enkelthistorier har vi både på sigaretter (med hjerte/kar/lunge sykdommer etc), alkohol (lever, hjerne, nervesystem etc) så vel som på diverse medikamenter (smertestillende, allergitabeletter, ADHD-medisiner, angstdempende, plastiske operasjoner, avføringstabeletter, the list goes on, et cetera).
Vel, for noen år siden mistet søsteren min en kompis pga det. Så det at du ikke har opplevd at folk gjør dumme ting når de røyker, betyr ikke at det ikke skjer... Ellers er det er vel klart at folk forandrer seg hvis de sitter inne hver dag og ruser seg vekk...

Vi har mer enn nok "dritt" en kan ruse seg på, så jeg ser virkelig ikke noen grunn til å innføre enda mer. Og rus er selvsagt dårlig uansett om det er dop, alkohol eller piller. For mange er marihuana den "uskyldige" starten før det bikker helt over.

Og hvor skal egentlig grensen gå? Hvis marihuana blir ok, hvorfor skal man ikke få lov til å "bli litt kvikkere" på kokain?

Her er forresten litt info om bivirkninger. Både kortsiktige og langvarige.
http://www.rustelefonen.no/fakta-om-cannabis/virkninger-bivirkninger-cannabisbruk/

Vel, for noen år siden mistet søsteren min en kompis pga det. Så det at du ikke har opplevd at folk gjør dumme ting når de røyker, betyr ikke at det ikke skjer... Ellers er det er vel klart at folk forandrer seg hvis de sitter inne hver dag og ruser seg vekk...

Vi har mer enn nok "dritt" en kan ruse seg på, så jeg ser virkelig ikke noen grunn til å innføre enda mer. Og rus er selvsagt dårlig uansett om det er dop, alkohol eller piller. For mange er marihuana den "uskyldige" starten før det bikker helt over.

Og hvor skal egentlig grensen gå? Hvis marihuana blir ok, hvorfor skal man ikke få lov til å "bli litt kvikkere" på kokain?

Her er forresten litt info om bivirkninger. Både kortsiktige og langvarige.
http://www.rustelefonen.no/fakta-om-cannabis/virkninger-bivirkninger-cannabisbruk/

Men i et samfunn hvor cannabis er legalisert, så er det ikke slik at folk setter seg bak lås og slå og bare doper seg ned. Det finnes de som gjør det i alle samfunnslag, med alle typer rusmidler. Fra computerspill, via pepsi max til diverse kjemiske stoffer. Hvorfor skal man bare snakke om ekstremer, når man snakker om noe som er lovlig og som folk flest har et ukomplisert og normalt, sunt forhold til?

Cannabis er ikke "dritt" å ruse seg på, og er i en helt annen kategori enn andre tyngre rusmidler. Cannabis er tryggere enn paracetamol og voltaren, allikevel er det de som bruker cannabis av og til som uglesees - og ikke de som knasker paracetamol for å komme seg gjennom dagen - til leveren deres sier "sayonara" og tar kvelden...

"Problemet" er at vi i Norge blir pumpefora med anti-narkotika-info fra vi er små. Og ære være, det er jeg glad for og jeg var aktiv selv fordi vi hadde MOT-kampanjer på skolen. Store prosjekter om narkotika. Igjennom prosjektene interesserte jeg meg mer og mer i hva som faktisk skjer i hjernen pga rusmidler, rusmidler inklusive alkohol og andre tillatte ting - så vel som amfetamin et cetera. Det er en kjempeviktig jobb, og jeg skal også videreføre den REDSELEN for å bruke amfetamin og heroin til mine barn. At speed kan gi deg hjerteinfarkt. At ecstasy kan gi deg hjerteflimmer. At tunge rusmidler som amfetamin og heroin ødelegger livet ditt. At voksenrusmidler som alkohol og cannabis er noe man kan ta et valg om man vil benytte seg av når man er voksen, og at det kan være farlig å bruke når man er ung. Det er god og viktig info, som jeg er glad jeg fikk når jeg var liten.

Allikevel - det var rart og en lengre prosess for meg å svelge at mine fordommer mot narkotika var så feil, for man ble jo fortalt at loosers og outcasts som røyka weed. De ble automatisk rusmisbrukere som lå i grøfta og hadde sprøyte i arma - det hadde jeg jo lært på norsk skole. Så kom jeg ned hit og ser at det er normale folk i alle samfunnssjikt - så fort det er en fest så står både administrerende direktør, så vel som IT-support og lærern borti gata og deler en liten joint. Helt normalt, ingen ligger i ei grøft og er heroinmisbruker 2 år senere. Det er greit om man skiller klinten fra hveten, og ikke drar bruken av ibuprofen med i bruken av tramadol, liksom.

Helt uaktuelt. Jeg har jobbet nok med rus og psykiatri til å se hvor skummelt det kan være.

Les denne du... Veldig greit å kunne skille mellom forbrytelser og forseelser og da ;)likevel er begge deler kriminelt da man begår straffbare handlinger.

Kriminalitet er en form for normbrudd. En vanlig definisjon er at kriminalitet er brudd på lover, der den som bryter lovene, kan risikere straff fra offentlige myndigheter hvis hun eller han blir oppdaget. Kriminalitet handler alt så om brudd på en type normer – dem vi kaller lover. Det er vanlig å dele kriminalitet i to grupper: forbrytelser og forseelser.Forbrytelser er de alvorligste, og eksempler er drap, voldtekt, ran og underslag. Eksempler på forseelser er brudd på fartsgrensene, å kjøre mot rødt lys og promillekjøring.
Blir man tatt for å røyke hasj (altså ikke er i besittelse av hasj i store mengder) så får man faktisk "bare" et forenklet forelegg... Det er noe annet hvis man blir tatt med mengder som tilsvarer videre salg.

Blir man tatt for å røyke hasj (altså ikke er i besittelse av hasj i store mengder) så får man faktisk "bare" et forenklet forelegg... Det er noe annet hvis man blir tatt med mengder som tilsvarer videre salg.
Poenget mitt var vel heller at det er kriminelt å bryte loven :p og noen forbrytelser er støtte enn andre..

Synes det er ganske fascinerende at flere som sammenligner alkohol og cannabis automatisk tenker at cannabis brukes daglig, mens det ikke er noe farlig i å ta seg en øl eller et glass vin en fredagskveld.

Det er stor forskjell på å røyke en joint nå og da, og å misbruke det. Samme som at det er like stor forskjell på å ta seg et glass vin i ny og ne, og misbruke det.

Dog vet jeg flere oppegående mennesker som røyker hasj daglig, som fungerer i hverdagen, i jobben osv, enn jeg vet mennesker som drikker alkohol daglig og klarer de samme tingene.
Jeg vet også flere som røyker hasj som aldri har hatt noen tanker om å prøve andre narkotiske stoffer, så å kalle det "inngangsporten" til heroin blir for dumt i mine øyne.

Er for en delvis legalisering, da spesielt i forhold til medisinsk bruk, og ikke bare som smertelindring for kreftpasienter. Er masse artikler fra andre land som viser gode resultater på flere medisinske lidelser. Men jeg er ikke for full legalisering.

Poenget mitt var vel heller at det er kriminelt å bryte loven :p og noen forbrytelser er støtte enn andre..
Joda, noen kriminelle handlinger er selvfølgelig mer alvorlige enn andre. Poenget mitt var at å bli tatt for å røyke hasj er likestilt med å kjøre for fort, da begge gir forenklet forelegg.

Back
Topp