Hasj

Solbolle

Glad i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Er det på lik linje med å ta seg en øl, eller er det helt uaktuelt?

Helt uaktuelt. Det er ulovlig i Norge, og kan få store konsekvenser for jobb å bli tatt for noe slikt. I tillegg støtter man en industri som også i noen tilfeller driver med menneskehandel, finansierer terrorisme mm. Helsemessig diskuteres jo konsekvensene sammenlignet med alkohol,så legger ikke mest vekt på det.

I tillegg synes jeg at om det så skulle bli lov,så er jeg "for gammel" til å holde på slik, og jeg har snart to barn slik at rus ikke er aktuelt for meg.

Helt uaktuelt her. Aldri prøvd og nå med 2 barn blir det heller aldri å prøve det. Har jo hørt at man blir helt fjern så det er ikke på lik linje med alkohol her da man fint kan ta seg er lite glass vin feks uten å merke noe særlig til det, og det er og kun etter at barna er lagt.

Har aldri prøvd jeg heller og er overhodet ikke interessert i å gjøre det. De som driver med det argumenterer jo som regel med at det ikke er verre enn å ta seg en øl, og da får jeg litt problemer med å argumentere videre. Men sant ja, det ER jo ulovlig. Mitt inntrykk er at det er ganske vanlig? Og at folk ikke reagerer så mye på det? Men ettersom det er ulovlig kan det få alvorlige konsekvenser uavhengig av om det er noe en person gjør ofte eller en gang innimellom? Ville dere meldt ifra om dere kjente noen som røyka hasj?

En øl er lovlig, hasj er ikke.
Kan derfor ikke sammenlignes.

Ville dere meldt ifra om dere kjente noen som røyka hasj?
Det spørs litt, har dette mennesket barn eller daglig omsorg for barn?
Gjøres det med barna til stede?
Drar personen rusa utenfor hjemmet og kjører/jobber etc..
Gir meg katta i om folk bare gjør det i sitt eget hjem og det ikke går utover andre.

Her er det strickt no-no siden nesten hele familien og slekta kan miste absolutt alt de har dersom en av oss blir tatt, pga sikkerhetsklareringer i forskjellige instanser. Det er ulovlig og så enkelt er det hos oss.

Prøvde når jeg var tenåring. Rusen er ikke verre enn å være full.
Men nå som voksen og har barn så ville jeg ikke gjort det igjen. Men jeg drikker heller ikke alkohol. Syns ingen rus har noe å gjøre rundt barn.
Det «alkohol er lovlig mens hasj er ulovlig» syns jeg er et litt dårlig argument, hadde alkohol kommet på markedet nå og ikke vært en del av tradisjonen i verden, så hadde det ikke vært lovlig.
Syns ikke det er verre at folk tar seg en joint i stedet for å drikke alkohol, så lenge de ikke kjører bil, omgås barn osv så spiller det ingen rolle for min del. Rus er rus.

Prøvde når jeg var tenåring. Rusen er ikke verre enn å være full.
Men nå som voksen og har barn så ville jeg ikke gjort det igjen. Men jeg drikker heller ikke alkohol. Syns ingen rus har noe å gjøre rundt barn.
Det «alkohol er lovlig mens hasj er ulovlig» syns jeg er et litt dårlig argument, hadde alkohol kommet på markedet nå og ikke vært en del av tradisjonen i verden, så hadde det ikke vært lovlig.
Syns ikke det er verre at folk tar seg en joint i stedet for å drikke alkohol, så lenge de ikke kjører bil, omgås barn osv så spiller det ingen rolle for min del. Rus er rus.
Ikke verre i den forstand,men det har konsekvenser å bli tatt som overstiger et forelegg fra politiet. De som har sikkerhetsklareringer kan miste dem, mange jobber får du ikke Hvis du er tatt for narko eller smugling av narko, feks alle jobber i toll,skatteetaten, politiet...

Last edited:
Har aldri prøvd hasj. Synes ikke det er greit at folk røyker hasj da dette er narkotika og forbudt.
Veldig mange starter nettopp med hasj, og veien videre til andre stoffer kan være kort. Det handler også om miljøet. De som selger hasj er ofte i et miljø der det sirkulerer andre narkotiske midler som en kan få tilgang på.

Om en bruker hasj på fritiden kan en også miste jobben sin.

Så nei, hasj er ikke greit

jeg mener sånn rus-messig, så er ikke hasj verre enn alkohol, og alkohol hadde ikke vært lovlig om det ble «oppfunnet» nå.
Klar over at ulovlige ting kan være dumt mtp jobb osv, men man hører ofte argumentene «alkohol er lovlig, hasj er ulovlig», som at det menes at alkohol er helt trygt og bare kos fordi det er lovlig.

jeg mener sånn rus-messig, så er ikke hasj verre enn alkohol, og alkohol hadde ikke vært lovlig om det ble «oppfunnet» nå.
Klar over at ulovlige ting kan være dumt mtp jobb osv, men man hører ofte argumentene «alkohol er lovlig, hasj er ulovlig», som at det menes at alkohol er helt trygt og bare kos fordi det er lovlig.
Skulle tagge b, men nettleseren ville ikke

Og det er jeg til en viss grad enig i. Lover endres,og nær sagt ingenting er for evig av verken det man oppfatter som rett og galt eller hva som er tillatt og forbudt og hvorfor. Jeg tror de fleste bryter loven litt innimellom, kjører litt over fartsgrensene feks,eller klipper gress på en helligdag. ;-) Samtidig bra at mange har et syn på at lovlig og ulovlig er grenser de lever etter, og at det er er argument i seg selv at noe er ulovlig.

Og det er jeg til en viss grad enig i. Lover endres,og nær sagt ingenting er for evig av verken det man oppfatter som rett og galt eller hva som er tillatt og forbudt og hvorfor. Jeg tror de fleste bryter loven litt innimellom, kjører litt over fartsgrensene feks,eller klipper gress på en helligdag. ;-) Samtidig bra at mange har et syn på at lovlig og ulovlig er grenser de lever etter, og at det er er argument i seg selv at noe er ulovlig.
Det er jeg enig i. Det er jo også forskjell på alvorlighetsgraden på hva man gjør ulovlig. Blir man tatt for hasj så vil det gi større konsekvenser enn om man ligger 5km/t over fartsgrensen eller om man klipper gress på en søndag.
Det er den alkoholen jeg ikke skjønner. Jeg kjenner flere som har problemer pga alkohol enn fordi de tok seg en joint i tenårene liksom. Det virker som utrolig mange ser på hasj som djevelen, mens alkohol er «tilgitt» fordi det er lovlig. Og at det «er ikke alkoholen sin feil at noen er alkoholikere» om du skjønner hva jeg mener

Det er jeg enig i. Det er jo også forskjell på alvorlighetsgraden på hva man gjør ulovlig. Blir man tatt for hasj så vil det gi større konsekvenser enn om man ligger 5km/t over fartsgrensen eller om man klipper gress på en søndag.
Det er den alkoholen jeg ikke skjønner. Jeg kjenner flere som har problemer pga alkohol enn fordi de tok seg en joint i tenårene liksom. Det virker som utrolig mange ser på hasj som djevelen, mens alkohol er «tilgitt» fordi det er lovlig. Og at det «er ikke alkoholen sin feil at noen er alkoholikere» om du skjønner hva jeg mener
Jeg skjønner veldig godt. Alkohol er nesten et underkommunisert problem fordi de fleste kanskje tenker på alkoholikere som de litt ustelt personene som man møter og som lukter alkohol. Likevel er mange "vanlige" folk personer med alkoholproblemer ,og det er også mange svært velfungerende folk som bruker både det ene og andre av rusmidler over år feks i helger uten at de mister kontrollen. Hadde vi kunne sett inn i livene til alle rundt seg ville vi nok alle blitt overrasket over hvor mange som driver med ting man ikke skulle tro.

Er det på lik linje med å ta seg en øl, eller er det helt uaktuelt?
Helt uaktuelt. Nå kan man bli alkoholiker av å drikke øl også, men etter hva jeg har sett er de som røyker hasj langt mer utsatt for avhengighet enn de som drikker øl. Dessuten er det ulovlig i Norge, og vil få langt større konsekvenser for «brukeren», man kan miste jobb og løyver. Jeg har også sett den «fordummende» effekten hasj har på de som røyker ofte, en effekt som ikke kan sammenlignes med de som drikker alkohol. De som røyker ofte blir veldig sløve intellektuelt, selv om de har sluttet å røyke. Skaden det gjør på kroppen er en annen enn skaden av for mye alkohol. Og siden sjangsen for avhengighet er så mye høyere ved hasj enn ved alkohol (sett i kontekst av hvordan bruken er i Norge), så er helseskadene også mye høyere.

Jeg har aldri prøvd selv, og kommer nok ikke til å prøve heller siden jeg aldri har prøvd vanlig sigarettrøyk engang :hilarious:

Men mener 100% at myndighetene har lurt folk bevisst i flere ti år. Det er gang på gang bevist at at alkohol er et langt farligere rusmiddel. Cannabis er jo og et naturlig stoff som vokser fritt i naturen, det har en enormt lang forhistorie medisinsk og bruksmessig i mange mange land.

Men når det er ulovlig så er det ulovlig, bare syntes at det er trist at vi stoler så blindt på det vi har blitt fortalt. For det er rett og slett bare tull! Vil anbefale lesestoff og dokumentarer om stoffet. :) Kanskje dere forandrer synet sånn som jeg har gjort.

Jeg er iallefall ikke like naiv slik som jeg engang var, og mener at legemiddelindustrien er helt rystende!

Kommer helt an på settingen syns jeg.
Og hvem jeg er sammen med.

Back
Topp