Har du vært til mammografi?

Er det ikke nok å sjekke brystene hvis nær familie har hatt kreft? Mormor og en tante fikk brystkreft/forstadie til kreft. Jeg vet ikke om det er den arvelige varianten. Jeg er 35, og har aldri tenkt jeg burde ta manmografi "for sikkerhets skyld".
 
Er det ikke nok å sjekke brystene hvis nær familie har hatt kreft? Mormor og en tante fikk brystkreft/forstadie til kreft. Jeg vet ikke om det er den arvelige varianten. Jeg er 35, og har aldri tenkt jeg burde ta manmografi "for sikkerhets skyld".
Bilder vil alltid kunne vise mer enn hva du klarer å kjenne. Kanskje ta en prat med legen. Det skal jeg, siden mormor døde av det.
 
Skal til legen å høre. Min farmor og hennea slekt har dødd i ung alder av brystkreft. Jeg vil i hvertfall testes for genet.
 
Nei, aldri tatt. Ikke vært noen grunn til bekymring.
 
Bilder vil alltid kunne vise mer enn hva du klarer å kjenne. Kanskje ta en prat med legen. Det skal jeg, siden mormor døde av det.
Grunnen til at jeg ikke har vurdert manmografi enda. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse-og-medisin/mammografi-redder-ikke-et-eneste-liv/a/10129444/
Hvis det er mulig å finne genet så er det sikkert lurt å sjekke om man er disponert. Men foreløpig prøver jeg å huske å sjekke jevnlig. Jeg har en venninne som akkurat er ferdig med cellegift og nå får strålebeh. 41 år. Hun oppdaget kulen i dusjen. Blir helt frisk men det har vært en tøff opplevelse...
 
Jeg har vært flere ganger, var vel 22 første gangen, men de fant ikke kulen før etter både ultralyd og til slutt MR med kontrastvæske. Jeg fikk beskjed om at mammografi ikke viste så bra på unge mennesker fordi vi har så tette "lag" i brystene at det er vanskelig å finne en eventuell kul. Jeg har vært igjennom to runder med operasjoner, så man trenger ikke være for ung for at det er noe galt :) For min del var det heller ingen kul jeg kjente selv, men væsking fra brystet som gjorde at de ville sjekke det.

Mammografi er forøvrig ubehagelig, men absolutt gjennomførbart, og både det og celleprøve er tusen ganger bedre enn en eventuell cellegiftbehandling fordi man har utsatt det for lenge :)!
 
Har vært pga jeg fant en kul under armen. Syntes selve mammografien var vond, da man må strekke seg mye og puppen blir klemt flat. Så ble det ultralyd av puppene og under armene. Under armene kilte det noe voldsomt, så måtte anstrenge meg for å ikke le og bli hysterisk :p
Var heldigvis ikke noe farlig eller skumle greier på gang, men bedre føre var enn etter snar!

Celleprøver tar jeg minst 1 gang i året. Tar 1 minutt så er det over.
 
Jeg var for første gang for to uker siden og jeg syntes det var vondt. Jeg har mange kuler og ømme bryst, så jeg måtte virkelig konsentrere pusten da de klemte den verste puppen.
Heldigvis gikk det fort over og jeg hadde ingen ondartede kuler.
Lykke til.
Edit: er 35 år.
 
Litt off topic, men har noen sett Lisa Tønne snakke om hennes erfaringer med mammografi?
Jeg lo så jeg holdt på å dette av sofaen og tisse på meg samtidig, helt alene :p
 
Fylte just 28 og har ikke hatt noen problemer med puppene enda. Så har ikke trengt det.
 
Tok i sommer, nettopp fylt 33 år. Ble henvist av fastlegen pga ny kul i brystet. Fikk svar bare minutter etter, pluss ul og biopsi med svar samme dag. Gjorde kun vondt der kulen satt, og selve bildetakingen tar bare noen sekunder pr bilde.
 
Når skal man ta det? Blir man innkalt?
Tar gjevlig celleprøver. Tatt det siden jeg var 16 siden mormoren min døde av livmorhalskreft.
 
Ja, jeg var 24 år første gangen.
 
Ja, jeg har fordi jeg fant en kul.. Heldigvis var den helt ufarlig :) Litt ubehagelig men ikke så vondt som jeg hadde forestillt meg :)
 
Har vært der to ganger. I utgangspunktet for ung, men fant kul og ville sjekke. Er litt ubehagelig, men syntes ikke det var vondt. Vet om flere som synes det da ;) Jeg har ikke så mye å klemme, sikkert derfor.
Hva slags kul fant du og hva sa de at det var?
Har funnet jeg også, for noen mnd siden. Fikk legen til å sjekke i går, men siden jeg nå er gravid mente han på at det kom av det. Er på høyre bryst og det bryster er mye mer ømt enn det venstre. .. tilfeldig?
 
Hva slags kul fant du og hva sa de at det var?
Har funnet jeg også, for noen mnd siden. Fikk legen til å sjekke i går, men siden jeg nå er gravid mente han på at det kom av det. Er på høyre bryst og det bryster er mye mer ømt enn det venstre. .. tilfeldig?
Var eksen som oppdaget en kul i høyre bryst. Fikk time til mammografi samme uke som jeg var hos fastlegen. Hun fant også kulen. Kom til mammografi, tok bilde og måtte inn på et sånn undersøkelsesrom. Da viste det seg at kulen var borte, men det ble funnet en kul i det andre brystet. Heldigvis var det bare en helt ufarlig cyste. Sist gang jeg var på sjekk var pga veldig vond og øm venstre bryst. Ble ikke funnet noe farlig heldigvis. Kanskje du bør få sjekket deg, så slipper du å engste deg :)
 
Back
Topp