Har du tatt glykosetest?

Jeg tok i uke 27 pga bli rett over grensa, og diabetes i familien. Hadde kjempe fine verdier, men syntes det var helt greit å ta testen for sikkerhetsskyld:) signerer en over; be om kaldt sukkervann, jeg fikk romtemperert og det smakte ikke godt! Men det gikk da ned ;) ha også med noe å lese på, var kjedelig å vente :) jeg som har sprøyteskrekk, gledet meg tilslutt til siste sprøyte :p lykke til!

Da har de ulike rutiner.
Hadde jeg hatt over 7 hadde de sendt meg videre på oppfølging.

Ja, altså, jeg får jo oppfølging i form av ernæringsfysiolog og hyppige kontroller. Men jeg får ikke diabetesoppfølging med blodsukkerapparat etc. Da skal grensen være over 9 på Riksen.

Jeg tok sist gang fordi jeg hadde litt sukker i urinen. Denne gangen tok de for samme grunn, og at jeg har litt høy bmi. Første gang lå jeg i grenseland for diabetes, denne gangen var alt helt fint.

De sa at det var noe nytt i år, at ALLE gravide uansett skal ta testen. Det er visst fordi det er ganske mange som har sv.diabetes uten at de og legene vet det :)

Ja, altså, jeg får jo oppfølging i form av ernæringsfysiolog og hyppige kontroller. Men jeg får ikke diabetesoppfølging med blodsukkerapparat etc. Da skal grensen være over 9 på Riksen.
Min jordmor følger de samme reglene som du er under! Jeg blir heller ikke sendt til diabetesoppfølging før nivået er over 9! Men er akkurat ikke sendt videre til ernæringsfysiolog og tettere oppfølging annet enn ekstra blodprøver!

7,7 - 7,6 - 7,9 og nå sist 8,1.
Okei :) fikk nettopp tlf fra jordmor at siden jeg hadde 7.8, som akkurat er på grensa blir det sendt henvisning for oppfølging :) sist svangerskap hadde jeg like lav, måtte måle i fingeren før og etter alle måltid, klarte heldigvis kostregulere:)

Min jordmor følger de samme reglene som du er under! Jeg blir heller ikke sendt til diabetesoppfølging før nivået er over 9! Men er akkurat ikke sendt videre til ernæringsfysiolog og tettere oppfølging annet enn ekstra blodprøver!

Jeg har allerede oppfølging på Adipol på Riksen, så startet tidlig hos ernæringsfysiolog, og har egentlig regulert godt med kosten. F.eks kun gått opp 900gram totalt, og er 33+4 i dag, min egen kroppsvekt har gått ned. (Jeg har masse å ta av, så det er bare sunt for meg og prinsessa).

Jeg hadde +3 på sukker i urin, høyt blodsukker, og mye diabetes i familien. Men hun ville ikke ta en sånn test på meg? Siden blodsukkeret ikke var høyt 6 uker tilbake i tid. Syntes det er litt rart egentlig :s

Jeg hadde +3 på sukker i urin, høyt blodsukker, og mye diabetes i familien. Men hun ville ikke ta en sånn test på meg? Siden blodsukkeret ikke var høyt 6 uker tilbake i tid. Syntes det er litt rart egentlig :s
Oi, jeg hadde bare 1+, så måtte ta testen nå 2-3 uker før jeg skulle..

Jeg har klart å tenke meg til at jeg må møtes fastende (fikk jo ingen informasjon i det hele tatt). Men kan jeg drikke vann?

Jeg har klart å tenke meg til at jeg må møtes fastende (fikk jo ingen informasjon i det hele tatt). Men kan jeg drikke vann?
Fastende ja:) jeg fikk lov å drikke litt vann hvis jeg måtte.

Tatt 4 stk, pga BMI, og det at det har vært høye verdier på de jeg har tatt. Har dessverre bikket over grensen nå, men ikke så høyt at jeg behøver diabetesoppfølging. Tror ikke jeg skal ha flere tester nå ettersom det så nærme termin, men skal ta langtidssukker etter UL 30.juli.

Vet du hvilke verdier du hadde? Jeg fikk svar i dag, blodsukker etter 2 timer var på 7,7. Det er i grenseland , så jeg må måle blodsukker x4 i døgnet i en uke:/

Hei.
Jeg har tatt testen. Mest fordi jeg har asiatisk bakgrunn, hvor sjansen var større for å få diabetes. Du må drikke kaldt/temperert sukkervann veldig raskt. be om å få et kaldt glass vann og drikk litt av dette etterpå. Ellers sitter du i et hvilerom i 2-3 timer og er litt småkvalm pga all sukkervannet. Deretter er det ny blodprøve. Enkel og grei test. Noen ganger unødvendig, men like greit å ta den og få svar :)

Testen er tatt og jeg syns ikke det smakte ekkelt i det hele tatt. Det kom rett fra kjøleskapet, så det hjalp sikkert.

Ble skikkelig stolt av meg selv når jeg slukte et wienerbrød rett siste blodprøve... haha.. til det motsatte er bevist, osv.. :p

Jeg måtte ta testen pga. Høy bmi, men den var 7,1 når jeg var ferdig så trenger ingen oppfølging eller flere tester, med mindre jeg har sukker i urinen da. Kjempe kjedelig og ekkel test. Teit at vi må betale for det.

Jeg måtte ta testen pga. Høy bmi, men den var 7,1 når jeg var ferdig så trenger ingen oppfølging eller flere tester, med mindre jeg har sukker i urinen da. Kjempe kjedelig og ekkel test. Teit at vi må betale for det.

Måtte du betale?? Det må ikke jeg på Riksen i alle fall, kanskje det er annerledes på legekontor?

Back
Topp