Har du tatt glykosetest?

Zeena

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Hvorfor tok du testen?

Jeg skal ta den på fredag pga bebisen sin vekt. Hun veier 2300 i uke 32. Legen mente dette var innenfor gj.snittet, men litt høyt. Jeg har ikke sukker i urin, ikke diabetes i familien og heller aldri vært overvektig. Syns kanskje det var litt rart at jeg må ta testen... selv om det alltid er greit med en sjekk for mye.

Jepp, pga historikk med diabetes i familien. Greit å få sjekket, men be om å få kald drikke. Min var romtemperert, og det var mildt sagt kvalmende ;)

Skal ta det neste uke.. (Ble dårlig når jeg skulle ta det forrige uke). Jordmor sa bare fordi min far ikke var etnisk norsk :P Har ingen diabetes historikk i familien, ikke overvektig, ikke sukker i urin.. Nada :P Syns det var rart! Men får jo bare sjekke for sikkerhetsskyld :)

Jeg har tatt både i dette og i forrige svangerskap pga forhøyet BMI før gravid. Da jeg var gravid med første i 2008 hadde de enda ikke begynt med dette pga forhøyet BMI. Jeg synes det har vært fint å sjekke. Det har vært kjedelig å sitte på legekontoret i 2 timer for å vente på å ta ny blodprøve, men ellers har jeg ikke hatt noen problemer med å ta denne testen!

Jeg har tatt den to gange pga BMI. Gått opp noe voldsomt i vekt men begge testene var akkurat som de skal være. Synes det er godt at de sjekker og de to timene på legekontoret går fort hvis man har med seg en bok eller kan se nett-tv på mobilen :)

Tok den i uke 28 :) gjorde det med nr 1 også, pga høy bmi, denne gangen spurte jeg selv om jeg kunne ta den, men har høy bmi nå også, så de ville nok bedt meg ta det tilslutt uansett :P

Tatt to ganger pga høy bmi. Men har ikke hatt noe høyt blodsukker.

Ja tatt det på grunn av diabetes i familien! Tok den grundige testen en gang, men tar ny blodprøve hver kontroll for å sjekke blodsukkeret (litt enklere prøve) ligger akkurat på grensa til å utvikle svangerskapsdiabetes, men ingen tiltak foreløpig:)

Jeg har tatt på grunn av alder, er over 35 år. :)

Tok pga familiær bakgrunn :)

Vikarlegen ville at jeg skulle ta en slik test pga at jeg hadde gått opp 3 kg på en mnd og 3 kg mnd etter.. Ikke overvektig, normal bmi og ikke diabetes i familien..

Jeg lå godt under, noe som jeg visste ble resultatet også.

Synes det var greit å gjøre d siden legen ville det! Bedre å få det sjekket tenkte jeg

Tatt 4 stk, pga BMI, og det at det har vært høye verdier på de jeg har tatt. Har dessverre bikket over grensen nå, men ikke så høyt at jeg behøver diabetesoppfølging. Tror ikke jeg skal ha flere tester nå ettersom det så nærme termin, men skal ta langtidssukker etter UL 30.juli.

Å, er det en regel? Jeg er også det men har ikke tatt denne testen.
Det er to forskjellige anbefalinger i omløp, så din jordmor følger sikkert den andre. Helsedirektoratet ga ut retningslinjer for svangerskapsomsorgen for en del år tilbake, og da var deres anbefaling at alle over 38 år skulle ta. Tror de fleste i kommunene følger den. I fjor kom det en ny veileder for fødselshjelp, og der blir det anbefalt at alle over 35 år skal ta. Sykehusene følger stort sett den, og blir forvirret av at kommunene ikke får tatt nok tester. :P Samarbeid er vanskelig. :P For å gjøre det verre går det rykter om at det kommer en ny offisiell anbefaling til høsten. Jeg valgte å følge den strengeste anbefalingen nå, og har tatt to glukosebelsastningstester. :)

Jeg har tatt den i uke 12-25-34 og det er pga bmi. Har ikke hatt sukker i urinen og prøvene har vært negative hver gang :)

Har vært lur å ta med bok eller strikketøy :) da går ventetiden raskere ;)

Tatt 4 stk, pga BMI, og det at det har vært høye verdier på de jeg har tatt. Har dessverre bikket over grensen nå, men ikke så høyt at jeg behøver diabetesoppfølging. Tror ikke jeg skal ha flere tester nå ettersom det så nærme termin, men skal ta langtidssukker etter UL 30.juli.
Hva har verdiene vært når du har tatt?:)

Back
Topp