Har dere søkt om foreldrepenger?

Kjenner jeg begynner å få det travelt her... Vi ønsker gradert permisjon, men gubben er nå i en jobb-bytte-periode og har enda ikke snakke med de om permisjon. Han ønsker å ha signert alle papirer før han tar opp dette. Jeg mener å ha lest at pappa'n kan søke etter meg og at det ikke er nødvendig at hans permisjon er klar nå?.. Jeg føler jeg ikke kan vente lengre med å søke.. Aldri gjort dette før, så håper noen har peiling :p

Pappaen KAN ikke søke før babyen er ute fikk jeg beskjed om ;)

Jeg synes det å søke på nett var utrolig enkelt forresten!! Så får jeg bare håpe at arbeidsgiver gjør sin del av jobben og leverer inn papirene i forhold til inntekt! ;)
 
Pappaen KAN ikke søke før babyen er ute fikk jeg beskjed om ;)

Jeg synes det å søke på nett var utrolig enkelt forresten!! Så får jeg bare håpe at arbeidsgiver gjør sin del av jobben og leverer inn papirene i forhold til inntekt! ;)
Jeg søkte på fredag og mener det sto at pappaen må vente til etter fødsel ja.
Håper jeg har gjort riktig... Valgte å legge mine 5 uker ferie midt i fellesperioden, men så var det noe med at man ikke kan ta mer enn 4? Eller har jeg misforstått?
Så skal vi ta pappaens permisjon gradert mens jeg jobber redusert. Han jobber skift, så det er ikke helt enkelt å finne ut hvordan det skal beregnes... Noen som har vært borti det?
(Han jobber skift med både natt og dagskift om hverandre og dermed fridager midt i uken)
 
Nei, har ikke søkt - og ser nå vi er sent ute. Ja, ja, det ordner seg vel. Vi har begynt å se på dette i kveld, og må fortsette i morgen. Har vært litt mer opptatt av baby enn av permisjon kan man si:) Men begynner å bli innhentet av virkeligheten nå!
 
Sikkert kjempegreit for dere som jobber 100 % og har fast inntekt.

Jeg jobber deltid/varierende. Så jeg har hatt masse styr, fått masse ulike beskjeder osv.
Fint at systemet er sømløst for de med 100%jobb. For meg har det ikke vært enkelt, i det hele tatt. Men bra å høre at systemet hvertfall fungerer for noen ;)


I samme båt vi da skjønner jeg :)
 
Jeg poppet innom Nav når jeg var 27 uker på vei og leverte inn søknad for engangsstønad. Så at den var ganske rett fram for de som har fast jobb og 100% inntekt, litt verre med de som jobber deltid her og der.
 
Har søkt i dag på NAV.no håper den blir ferdig behandler før fødsel, har termin om under 11 uker og det var 12 uker behandlingstid. :eek:
 
Har søkt i dag på NAV.no håper den blir ferdig behandler før fødsel, har termin om under 11 uker og det var 12 uker behandlingstid. :eek:

Her sto det 6 ukers behandlingtid! 12 uker er i overkant når man faktisk ikke før søkt før uke 27 pga terminbekrertelsen
 
Her sto det 6 ukers behandlingtid! 12 uker er i overkant når man faktisk ikke før søkt før uke 27 pga terminbekrertelsen
Det er forskjellig fra fylke til fylke :( så jeg har også 12 ukers behandlingstid og forsikret meg ved å ringe nav på tlf før jeg leverte inn, at jeg hadde gjort alt rett. Han sa ja, jeg sendte den inn...
2 uker senere får jeg brev i posten om at søknaden var gjort feil. Så nå ruller jo fristen på nytt da. Så får vel ikke pengene mine før neste år da... Helt håpløst :p
 
Her var det 6 ukers behandlingstid, heldigvis for eg søkte i går og begynner permisjon 12 november. Så satser på at alt er i boks til dess :)Men det stod faktisk at de anbefalte ikkje å søke før 6 uker permisjonsstart når eg søkte litt rundt. Men det er jo tydeligvis store forskjeller! 12 uker er jo veldig laaaaang tid da! :eek:
 
Hvor får dere vite behandlingstid? :/
 
Last edited:
Noen som har erfaring med å ringe nav for å få hjelp med dette?
Var innom på det lokale kontoret, men der hadde de ikkje mye peiling på foreldrepenger :/
 
Da har jeg endelig søkt, eller det vil si at vi gjorde det sammen:) Søkte elektronisk, og det gikk greit selv om jeg jobber både som arbeidstager og selvstendig næringsdrivende. Er litt sent ute med søknaden, men håper det skal gå greit. Vi har også fått diskutert og bestemt hvordan vi deler permisjonen, så nå er jeg veldig fornøyd! Må bare huske å søke om barnehageplass før 1. Mars, så vi får en plass i køen. Er visst lange ventelister her! Så må nok regne med perm uten lønn etter hvert.
 
Takk, da fant jeg det! 6 uker ser det ut til. Da håper jeg at alt er gjort riktig... Ellers kan det bli knapt med tid.
Flotte greier... Fant ut at jeg har lagt inn for mye ferie i fellesperioden og istedenfor å kunne gå inn i den eksisterende søknaden og endre, så måtte jeg legge inn hele på nytt...
 
Flotte greier... Fant ut at jeg har lagt inn for mye ferie i fellesperioden og istedenfor å kunne gå inn i den eksisterende søknaden og endre, så måtte jeg legge inn hele på nytt...

Hvorfor tar du ferie i fellesperioden? Her ble jeg rådet til å ta det etter fellesperioden. Altså har jeg mine 39 uker, så 5 uker feire, så 10 uker ulønnet - så tar far over
 
Hvorfor tar du ferie i fellesperioden? Her ble jeg rådet til å ta det etter fellesperioden. Altså har jeg mine 39 uker, så 5 uker feire, så 10 uker ulønnet - så tar far over
Har tenkt sånn at da får jeg feriepengeutbetaling i juli, og ikke foreldrepenger. Så slipper jeg tenke på å skulle sette av penger til de ukene (som da ville blitt på vinteren igjen) Eller tenker jeg helt feil da?
Hva var grunnen til at du ble rådet til å ta all ferie etter fellesperioden?
 
Har tenkt sånn at da får jeg feriepengeutbetaling i juli, og ikke foreldrepenger. Så slipper jeg tenke på å skulle sette av penger til de ukene (som da ville blitt på vinteren igjen) Eller tenker jeg helt feil da?
Hva var grunnen til at du ble rådet til å ta all ferie etter fellesperioden?

Ble enklere enn å stoppe foreldrepengene for å gi feriepenger.
 
Sikkert kjempegreit for dere som jobber 100 % og har fast inntekt.

Jeg jobber deltid/varierende. Så jeg har hatt masse styr, fått masse ulike beskjeder osv.
Fint at systemet er sømløst for de med 100%jobb. For meg har det ikke vært enkelt, i det hele tatt. Men bra å høre at systemet hvertfall fungerer for noen ;)

Hva ble løsningen for deg/dere? Hva måtte dere sende inn og hva endte foreldrepengene på i forhold til hva du generelt tjener? :)

*nysgjerrig*
 
Back
Topp