Har dere søkt om foreldrepenger?

Sol*

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Septemberhjertene 2018
Jeg har hørt flere klage over hvor kronglete og vanskelig det er å søke om foreldrepenger. Jeg har gruet meg til dette lenge nå, men gikk endelig inn i dag og fylte inn søknaden. Og da begynte jeg å lure litt.. Det var jo ganske fort gjort?? Så lettvint at jeg sitter her nå og lurer på om jeg har gjort det riktig eller om jeg har oversett noe! Er det flere her som har søkt?
 
Syntes heller ikke at det var så vanskelig som jeg har hørt.. gjenstår å få svar på søknaden da, så får se om jeg har gjort rett :)
 
Viss man jobber A4 og ikke skal ha graderinger eller annet så er det nokså greit. :)
 
Kan man fylle ut elektronisk nå? Eller må det være i papirform?
 
Var innom Mine sider på NAV i går, og la merke til at det var elektronisk:)
 
Jeg har sendt inn elektronisk :) men det gjenstår å se om jeg har gjort noe feil da :p
Gleder meg til jeg får tommel opp fra NAV og jeg kan se frem til permisjonen!
 
Det er nok først når en skal ha en løsning litt utenfor normalen at det blir vanskelig.. For oss som skal ha alle mammaukene på en gang, så er det grei skuring :)
 
Har søkt noen dager siden. Det var ikke så komplisert men måtte ringe de to ganger med spørsmål og fikk god hjelp. Så må bare håper at jobben sender alle nødvendige info til NAV på tide. :)
 
Har ikke fått sett på det enda. Må få bekreftelse på antall uker på vei og så søker jeg :)
Man kan vel sende inn i papirformat også eller?
 
Du kan sende den elektronisk eller som papirform. For min del, elektronisk var mye lettere. :)

Er det greit å fylle ut når pappaen skal gradere permisjon også? Vi skal ha løsningen;
Jeg 39 uker lønnet + 5 uker ferie + 10 uker ulønnet
Pappaen skal ha full permisjon til snuppa hsr begynt i barnehage, etter det 1 eller 2 dager i uka (det må vi naturligvis bestemme oss for før vi søker da..)
 
Er det greit å fylle ut når pappaen skal gradere permisjon også? Vi skal ha løsningen;
Jeg 39 uker lønnet + 5 uker ferie + 10 uker ulønnet
Pappaen skal ha full permisjon til snuppa hsr begynt i barnehage, etter det 1 eller 2 dager i uka (det må vi naturligvis bestemme oss for før vi søker da..)
Jeg ville ringt å spørre de. De var veldig behjelpelig.
Generelt virket veldig enkelt å fylle formene. Jeg ble fortalt at faren søker etter at barnet er født og 6 uker før start av permisjon. Om du skal har først 10 uker ulønnet permisjon først før faren starter hans permisjon, tror jeg faren må søke for utsettelse før du begynner med ferie og ulønnet permisjon.
 
Det stemmer nok som flere her skriver, at den er grei å fylle ut når man skal ha ut alle ukene rett etter hverandre ;) Bare stusset litt fordi flere sa det var så komplisert:p
 
Er det greit å fylle ut når pappaen skal gradere permisjon også? Vi skal ha løsningen;
Jeg 39 uker lønnet + 5 uker ferie + 10 uker ulønnet
Pappaen skal ha full permisjon til snuppa hsr begynt i barnehage, etter det 1 eller 2 dager i uka (det må vi naturligvis bestemme oss for før vi søker da..)
Viktig at pappaen søker om utsettelse siden ikke all permisjon er sammenhengende ja. Gradert permisjon kan endres på også, men han trenger ikke søke om det på en god stund enda. :)
 
Skal sende inn elektronisk 28 sept, ds får jeg termin bekreftes hos jm :)
 
Sikkert kjempegreit for dere som jobber 100 % og har fast inntekt.

Jeg jobber deltid/varierende. Så jeg har hatt masse styr, fått masse ulike beskjeder osv.
Fint at systemet er sømløst for de med 100%jobb. For meg har det ikke vært enkelt, i det hele tatt. Men bra å høre at systemet hvertfall fungerer for noen ;)
 
Kjenner jeg begynner å få det travelt her... Vi ønsker gradert permisjon, men gubben er nå i en jobb-bytte-periode og har enda ikke snakke med de om permisjon. Han ønsker å ha signert alle papirer før han tar opp dette. Jeg mener å ha lest at pappa'n kan søke etter meg og at det ikke er nødvendig at hans permisjon er klar nå?.. Jeg føler jeg ikke kan vente lengre med å søke.. Aldri gjort dette før, så håper noen har peiling :p
 
Kjenner jeg begynner å få det travelt her... Vi ønsker gradert permisjon, men gubben er nå i en jobb-bytte-periode og har enda ikke snakke med de om permisjon. Han ønsker å ha signert alle papirer før han tar opp dette. Jeg mener å ha lest at pappa'n kan søke etter meg og at det ikke er nødvendig at hans permisjon er klar nå?.. Jeg føler jeg ikke kan vente lengre med å søke.. Aldri gjort dette før, så håper noen har peiling :p
Pappa'n trenger ikke helt enda.. Det er en "tidsfrist" for han, men husker ikke akkurat den fristen fra sist, men det er sånn ca7-10uker før hans perm skal starte. Så han har god tid :) Det er nok mange som legger planene etterhvert og det forventes ikke at en skal ha puzzlespillet klart helt enda:) men det en vet er at mors perm skal starte 3 uker før termin, så den er det greit å søke om nå når en får bekreftelse på termin av jordmor/lege rundt uke 28 :)
 
Back
Topp