halal-kjøtt i bhg

ORIGINAL: Bouncy Buttocks

ORIGINAL: Svartengel

ORIGINAL: *Meya*

Jeg bor i Norge, er norsk, er muslim og går i moskeen. Selv om jeg er like etnisk norsk som deg.

Ja du er like norsk som meg, eineste forskjellen er at eg IKKJE vil spise halalkjøtt.

Hva er årsaken til det? Er det fordi det virkelig strider mot din oppriktige tro, som du praktiserer på daglig basis, eller er det fordi det er convenient for deg å bruke det som et argument i akkurat denne diskusjonen, og vanligvis kunne du ikke brydd deg om Burger King-løkringene så var ofret til Shiva før de ble puttet i frityren?
Kristne bør jo spise kosher da. Og det er jo det samme...

Hva er årsaken til det? Er det fordi det virkelig strider mot din oppriktige tro, som du praktiserer på daglig basis, eller er det fordi det er convenient for deg å bruke det som et argument i akkurat denne diskusjonen, og vanligvis kunne du ikke brydd deg om Burger King-løkringene så var ofret til Shiva før de ble puttet i frityren?

[:D] sååååå bra!!! hahaha og veldig sant...!

ORIGINAL: Thep1

Nei det er ikke greit!!Måten halal kjøtt blir slaktet på er grusom!vi er så imot den metoden og den skulle vært forbudt
hadde blitt sint om barnehagen hadde gitt mine barn det.

hvordan gjøres det??

Er ikke det en slik metode som skal være human?

den er ikke human .Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig.
ORIGINAL: Qualitas

ORIGINAL: Thep1

Nei det er ikke greit!!Måten halal kjøtt blir slaktet på er grusom!vi er så imot den metoden og den skulle vært forbudt
hadde blitt sint om barnehagen hadde gitt mine barn det.

hvordan gjøres det??

Er ikke det en slik metode som skal være human?

ser ikke noe grunn til at d skal være ille.....så for all del - kjør på!

For det første må dyret i seg selv være tillatt å spise. Av kjøtt som ikke er tillatt å spise (haram) er svinekjøtt det viktigste og det som håndheves strengest. Men forbudene omfatter også firbente dyr som spiser andre firbente dyr (f.eks. tiger, rødrev, ulv), mens dyr som brukes til transport bør helst ikke spises og bli kalt for "makrouh" (som f.eks. kamel og hest), og dyr som slikker i seg vann (kattedyr, hunder) er også haram. Reglene om tillatte og forbudte dyr samsvarer i stor grad med budene om rene og urene dyr i Det gamle testamente (3.Mos 11 og 5.Mos 14 3-21).
Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (Dyrevernloven §9). Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes.
Dyret skal ikke utsettes for unødig smerte. Derfor må slaktekniven være skarp, og slakteren bør være kvalifisert.
Slakteren bør være muslim. Men Koranen tillater også kjøtt av dyr som er slaktet av «skriftfolkene» ahl ol-kitab, det vil si jøder og kristne.
Slaktingen bør skje i Guds navn, ved at slakteren sier «bi-smi llah Allaho Akbar» (i Allahs navn Gud er større). Dette er ikke et absolutt krav.
Dyret bør legges med hodet mot Mekka (qibla). Dette er ikke et absolutt krav.

Men dere ber jo, til syvende og sist, til Allah dere også, selv om dere går igjennom Jesus. Det er jo Gud, Abrahams Gud, som oppfyller bønnene. 

Da kan man vel seie at dere ber til vår Gud også, siden det er samme Gud....
Ja... vi har aldri sagt noe annet...

Kunne spist kjøtt slaktet av kristne, i Guds navn, men det finnes jo ikke her... Kosher kan vi spise. Du har kanskje samme fordommene mot kosher også, ja?

Fordommer? Det er vel strengt talt du som har fordommer, når ingenting av vår egen kultur eller levemåte er godt nok. Dette blir akkurat det samme som når europeere koloniserte Amerika. Indianere måtte fint tilpasse seg dei nye skikkene og levemåten. Alt skulle vere slik innvandrene ville ha det.

Men ja, om dei ville tvinge i meg Kosher, så hadde eg reagert på samme måte, dette er ikkje fordi det er halal eller kosher men fordi det skal tvinges på oss.

Hadde me vore gjest i eit muslimsk land, hadde me måtte forventet å spise deres mat.

Jeg bor i Norge, er norsk, er muslim og går i moskeen. Selv om jeg er like etnisk norsk som deg.

Ja du er like norsk som meg, eineste forskjellen er at eg IKKJE vil spise halalkjøtt.

Vel, hva er svaret ditt...?

Åh gidd da damer, kjøtt er kjøtt!!

Ja til halal i barnehagen[:D]

Vel, hva er svaret ditt...?

Skreiv du ikkje til hun Meya?

Jeg kjenner at jeg bare er dritt lei av at alt skal tilpasses hele tiden, kanskje heller muslimene skal tilpasse seg oss litt?

Følte bare for å skyte inn noen religionsgreier her;

• Gud og Allah er samme guden, forskjellen er at de kristne regner Jesus som Guds sønn, mens muslimene mener han er en profet (som meya nevnte). Om noen mener han er en annen gud på grunn av deres syn på hvem Jesus er, burde de kanskje lese skriftene sine på nytt...
  • Jesus var jøde, sånn forresten. Jødene har egne spiseregler. Om man leser i DGT ser man hvilke dyr som er "rene" og "urene". Grunnen til at kristne ikke trenger å bry seg om slike spiseregler lengre er at Jesus i DNT sa noe ala "det er det som kommer ut av munnen din som betyr noe, ikke det som kommer inn". Derfor burde ikke kristne bry seg om de spiser halal eller ikke - Jesus har sagt at det ikke gjør noe.
 (Jeg tar gjerne imot rettelser om jeg har misforstått noe)

ORIGINAL: Leilani

• Gud og Allah er samme guden, forskjellen er at de kristne regner Jesus som Guds sønn, mens muslimene mener han er en profet (som meya nevnte). Om noen mener han er en annen gud på grunn av deres syn på hvem Jesus er, burde de kanskje lese skriftene sine på nytt...
  • Jesus var jøde, sånn forresten. Jødene har egne spiseregler. Om man leser i DGT ser man hvilke dyr som er "rene" og "urene". Grunnen til at kristne ikke trenger å bry seg om slike spiseregler lengre er at Jesus i DNT sa noe ala "det er det som kommer ut av munnen din som betyr noe, ikke det som kommer inn". Derfor burde ikke kristne bry seg om de spiser halal eller ikke - Jesus har sagt at det ikke gjør noe.

Men hvis Allah ikke hadde en sønn som het Jesus og Gud har det.. da er de for meg ikke samme person

ORIGINAL: Søta!

Ser absolutt ingen som helst grunn til at man ikke kan spise halalkjøtt.... [8|]
Med mindre man er rasist og barnslig kanskje.

da er jo de som ikke spiser annet kjøtt en halalkjøtt rasist da. skal jo gjelde begge veiene, eller??? hvorfor skal det ropes rasist denne veien, men når de kommer her å trær kulturen sin over oss, så er vi rasist hvis vi ikke liker det.

det ER barnslig det

ORIGINAL: Facelift

Ser absolutt ingen som helst grunn til at man ikke kan spise halalkjøtt.... [8|]

da er jo de som ikke spiser annet kjøtt en halalkjøtt rasist da. skal jo gjelde begge veiene, eller??? hvorfor skal det ropes rarist denne veien, men når de kommer her å trær kulturen sim over oss, så er vi rasist hvis vi ikek liker det.

det ER barnslig det

Helt enig! Vi må ha ekstra pølser i bursdag for muslimene,
da får dem lage noe mat til mine barn som IKKE er halal når dem har bursdag(om jeg ville hatt det sånn)

ORIGINAL: Facelift

da er jo de som ikke spiser annet kjøtt en halalkjøtt rasist da. skal jo gjelde begge veiene, eller??? hvorfor skal det ropes rasist denne veien, men når de kommer her å trær kulturen sin over oss, så er vi rasist hvis vi ikke liker det.

det ER barnslig det

Mener du at det er barnslig av muslimene å ikke følge hva Allah har bedt dem om?

Leilani: Kva med å lese kva hun skreiv, før du svarer? Hun skreiv at det er barnslig å kalle oss rasist, som ikkje liker å få ein kultur tredd nedover ørene. 

ORIGINAL: Qualitas

ORIGINAL: Leilani

Men hvis Allah ikke hadde en sønn som het Jesus og Gud har det.. da er de for meg ikke samme person

Sign.. Det er en ganske fundamental forskjell. Allah og den kristne Gud er ikke den samme, selv om mange liker å hevde det.

Back
Topp