Høy BMI?

Det er komt kjempe mange nye regler ang glukosetesting. Men alle fra 25 og oppover skal ta. Jeg har også en BMI på 30, men slipper annen oppfølging da min lege så fint sa at min BMI "lyger". Jeg bruker str S i klær, så hun var ikke bekymret ang overvekt. Men må ta glukosetesten siden jeg er over 25 år.
 
Det er veldig mange fler nå som skal ta glukosebelastning.
Om langtidsblodsukker også er en del av samme pakka eller har andre retningslinjer vet jeg ikke.

Edit; bør tas for risikogrupper;
https://helsedirektoratet.no/horing.../seksjon?Tittel=svangerskapsdiabetes-20014694
Uansett tas den vel sammen med de andre blodprøvene som skal tas så du merker ikke noe mer av det. Dersom du får utslag på den er det glukosebelastning, men den er det veldig mange nå som må ta uansett utifra det jeg har sett på forumet.
 
Sniker.

Det ble aldri målt noe langtidsblodsukker hos meg men jeg måtte, selvfølgelig, ta glukosebelastningstesten.
 
Hmm.. hørte ikke noe om noe glukosebelasting eller langtidsblodsukkermåling når jeg var på kontroll på fredag.

Når i svangerskapet skal dette tas?
 
Hmm.. hørte ikke noe om noe glukosebelasting eller langtidsblodsukkermåling når jeg var på kontroll på fredag.

Når i svangerskapet skal dette tas?

Dersom en er i risikogruppene (se linken Eskimonika la ut, der er det en oversikt over risikogruppene) så skal glukosebelastningen tas mellom uke 24 og 28. Dersom en har en særlig stor risiko for å få det (f.eks fedme/BMI over 30) så skal det i tillegg måles langtidsblodsukker samtidig som en tar resten av blodprøvene på første svangerskapskontroll rundt uke 12-14. :)
 
Jeg har BMI på 28 så jeg må ta glukosebelastningstest.

Kan ikke si jeg gleder meg. [emoji85]
 
Dersom en er i risikogruppene (se linken Eskimonika la ut, der er det en oversikt over risikogruppene) så skal glukosebelastningen tas mellom uke 24 og 28. Dersom en har en særlig stor risiko for å få det (f.eks fedme/BMI over 30) så skal det i tillegg måles langtidsblodsukker samtidig som en tar resten av blodprøvene på første svangerskapskontroll rundt uke 12-14. :)

Mulig de tar det opp på neste kontroll da.
Blodprøvene har jeg tatt. Men de sa ikke noe om blodsukker.
Slipper nok ikke unna med en BMI på 28 (and counting)
 
Mulig de tar det opp på neste kontroll da.
Blodprøvene har jeg tatt. Men de sa ikke noe om blodsukker.
Slipper nok ikke unna med en BMI på 28 (and counting)

Da tenker jeg de sier det på neste kontroll ja. Og siden bmi er på under 30, så trengte du ikke å måle langtidsblodsukker. :) Er bare noen få som må ta den i tillegg.
 
Jeg tok glukosebelastningstest forrige svangerskap, det var da virkelig ikke så ille. Bare å drikke rundt 200-250 ml med en oversukret saft-greie, og sitte stille i en time etterpå. Definitivt ikke blant de verste tingene som skjedde med meg i svangerskapet, for å si det sånn...
 
Jeg tok glukosebelastningstest forrige svangerskap, det var da virkelig ikke så ille. Bare å drikke rundt 200-250 ml med en oversukret saft-greie, og sitte stille i en time etterpå. Definitivt ikke blant de verste tingene som skjedde med meg i svangerskapet, for å si det sånn...

Det er mange som syns den er helt grei og går helt fint, og så er vi noen som har blitt dårlige av den. Og det er 2 timer en må sitte i ro etterpå, før blodprøve nr 2 kan tas. Jeg måtte drikke 350-400 ml, på 5 minutter. Nå var det ikke å få væska ned som var det verste her, men fasting + glukosedrikkingen var ikke noe kroppen min syns var så storveis akkurat, så her ble forsøket avbrutt pga den kom i retur (og jeg har ellers ikke vært kvalm en dag i svangerskapet) ... Forrige gang var jeg dårlig hele dagen etterpå i tillegg (men da kasta jeg ikke opp så fikk fullført den, og var veldig godt innafor normalverdiene heldigvis).

Men, for de fleste så går den der helt fint - og det er mange som blir overrasket over at det ikke er så ille. De har også fått ordnet med noen bedre blandinger. Forrige gang fikk jeg noe pulver de hadde blandet ut i lunka springvann *grøss*. Denne gangen var det noe ferdigblanda på flaske, godt avkjølt. Mye bedre å få ned. :)
 
Hæ? Må man ta glucosetesten bare fordi man er over 25 år?:eek: Når ble det sånn? Var 25/26 når jeg gikk gravid med sønnen og da var det ikke sånn
 
1695B9B5-03BB-4A7E-BA1C-99D79984575A.png Leste nå og det gjelder ikke alle over 25 men førstegangsfødende over 25. Så det gjelder ikke meg men jeg har en far med diabetes så må vel ta testen fordet da. Blæ. Måtte ikke det sist.
 
Pappa fikk diabetes type 2 for et par år siden. Men jeg har bmi på 21, er under 25 år og andregangsgravid. Er jeg i risikogruppen da bare pga pappa??[emoji33]
 
Pappa fikk diabetes type 2 for et par år siden. Men jeg har bmi på 21, er under 25 år og andregangsgravid. Er jeg i risikogruppen da bare pga pappa??[emoji33]
Av hva keg forstår, ja? Pappa har diabetes type 1 han da, men det står jo ingenting om type diabetes. Jeg og må det kun pga det da.
 
Vis vedlegget 246158 Leste nå og det gjelder ikke alle over 25 men førstegangsfødende over 25. Så det gjelder ikke meg men jeg har en far med diabetes så må vel ta testen fordet da. Blæ. Måtte ikke det sist.


Formuleringen til helsedirektoratet er dum, og nhi har parafrasert like dumt. Man skal ta den om man er førstegangsfødende, og man skal ta den om man er over 25 - uavhengig av antall svangerskap. Slik de har formulert det, ser det ut som om at bare førstegangsfødende over 25 skal ta den, men det er egentlig to forskjellige punkter. I følge legen min er de i ferd med å utbedre teksten i retningslinjene, slik at det kommer bedre frem.

Jeg passet inn under et eneste kriterie, og det var alderen min (32). Ingen andre risikofaktorer enn det.

https://helsedirektoratet.no/nyhete...etes-nye-kriterier-for-test-og-diagnosegrense
06c679985edbc6cee6a3629f8cd575a9.jpg
 
Last edited:
Formuleringen der er dum. Man skal ta den om man er førstegangsfødende, og man skal ta den om man er over 25 - uavhengig av antall svangerskap. Slik de har formulert det, ser det ut som om at bare førstegangsfødende over 25 skal ta den, men det er egentlig to forskjellige punkter. I følge legen min er de i ferd med å utbedre teksten i retningslinjene, slik at det kommer bedre frem.

Jeg passet inn under et eneste kriterie, og det var alderen min (32). Ingen andre risikofaktorer enn det.
Ja Okey. Vi får se hva legen min sier om det. Så Dvs at alle førstegangsfødende skal ta den testen uavhengig av alder, bmi eller noe. Og alle over fylte 25? Blir ikke det så og si alle? Det er jo bare helt på tryne syns jeg. Men ja hvis det er retningslinjene så må man nesten bare følge dey:shifty:
 
Ja Okey. Vi får se hva legen min sier om det. Så Dvs at alle førstegangsfødende skal ta den testen uavhengig av alder, bmi eller noe. Og alle over fylte 25? Blir ikke det så og si alle? Det er jo bare helt på tryne syns jeg. Men ja hvis det er retningslinjene så må man nesten bare følge dey:shifty:
Ja, så godt som alle blir anbefalt å ta den.
 
Dersom en er i risikogruppene (se linken Eskimonika la ut, der er det en oversikt over risikogruppene) så skal glukosebelastningen tas mellom uke 24 og 28. Dersom en har en særlig stor risiko for å få det (f.eks fedme/BMI over 30) så skal det i tillegg måles langtidsblodsukker samtidig som en tar resten av blodprøvene på første svangerskapskontroll rundt uke 12-14. :)

Det ble som nevnt aldri målt noe langtidsblodsukker her så det varierer tydeligvis også :)
 
Det ble som nevnt aldri målt noe langtidsblodsukker her så det varierer tydeligvis også :)

Men hadde du 30+ i BMI da?

De som må ta glukosebelastninga pga de er over 25, eller har BMI mellom 25 og 30 trenger ikke ta den blodprøven f.eks. Er vel bare de med fedme og et par til som de anbefaler at måler langtidsblodsukkeret tidlig. Men det er mulig det gjøres forskjellig altså, det er jo ganske nytt og ikke alle som er like oppdatert på det.
 
Men hadde du 30+ i BMI da?

De som må ta glukosebelastninga pga de er over 25, eller har BMI mellom 25 og 30 trenger ikke ta den blodprøven f.eks. Er vel bare de med fedme og et par til som de anbefaler at måler langtidsblodsukkeret tidlig. Men det er mulig det gjøres forskjellig altså, det er jo ganske nytt og ikke alle som er like oppdatert på det.

Ja :)

Jeg tok glukosebelastningen i uke 28 men det var det eneste.
 
Back
Topp