Høy BMI?

Mammaigjenkanskje

Betatt av forumet
Septemberhjertene 2018
Hei.
Har hatt første time hos Jordmor i dag, og hun var irritert på at ikke fastlegen min hadde tatt prøve av langtidsblodsukker, siden jeg har en BMI på over 30. Jeg kan ikke huske at dette ble gjort ved mitt forrige svangerskap.
Noen som har vært borti det?
 
Var på første kontroll hos legen i dag, og hun sa at det var nye retningslinjer. Alle med bmi over 25 skal nå testes.
 
Glucosetest du tenker på?

Forstod det slik sist jeg var til legen at det kun var nødvendig med en slik test hvis de fant sukker i urinen?
 
Det er nye retningslinjer ja og nå må veldig veldig mange gjennom glukosebelastning.
 
Har BMI på 28 og fekk beskjed at jordmor at eg må følges opp og testes mtp diabetes.. tenker det er flott at de følger med :)
 
Sniker fra juni, jeg hadde BMI på rett over 30 da jeg ble gravid. Det har kommet nye retningslinjer om svangerskapsdiabetes, og de med særlig økt risiko (oss med BMI over 30 for eksempel) skal ta langtidsblodsukker i uke 12. Er jo ikke så lenge siden det var retningslinjer på at vi måtte ta glukosebelastning to ganger, en relativt tidlig og en mellom uke 24-28. Den første er nå erstatta med å få testet langtidsblodsukker, og det er mest for å få fanget opp de som allerede har et problem. Den testen sier noe om blodsukkeret de siste tre månedene mener jeg legen min sa. Det er veldig nytt, de gjorde ikke det da jeg var gravid første gang og det var høsten 2016 det.

Videre så er det jo en hel haug med andre som skal ha glukosebelastning mellom uke 24 og 28, men ikke alle tar den første testen tror jeg. Ikke de som må ta belastningen pga alder (over 25) eller de med BMI mellom 25 og 30 f.eks. Mulig de gjør det endel steder uansett, for det er jo bare en ekstra blodprøve. :)
 
Jeg må ta glukosetest i uke 24ca pga keg denne gangen er over 25år, ifølge legen. Han nevnte ikke noe om bmi
 
Sniker fra juni, jeg hadde BMI på rett over 30 da jeg ble gravid. Det har kommet nye retningslinjer om svangerskapsdiabetes, og de med særlig økt risiko (oss med BMI over 30 for eksempel) skal ta langtidsblodsukker i uke 12. Er jo ikke så lenge siden det var retningslinjer på at vi måtte ta glukosebelastning to ganger, en relativt tidlig og en mellom uke 24-28. Den første er nå erstatta med å få testet langtidsblodsukker, og det er mest for å få fanget opp de som allerede har et problem. Den testen sier noe om blodsukkeret de siste tre månedene mener jeg legen min sa. Det er veldig nytt, de gjorde ikke det da jeg var gravid første gang og det var høsten 2016 det.

Videre så er det jo en hel haug med andre som skal ha glukosebelastning mellom uke 24 og 28, men ikke alle tar den første testen tror jeg. Ikke de som må ta belastningen pga alder (over 25) eller de med BMI mellom 25 og 30 f.eks. Mulig de gjør det endel steder uansett, for det er jo bare en ekstra blodprøve. :)
Så alle over 25 år skal nå ta glukosebelastning? Eller misforstod jeg? [emoji5]
 
Så alle over 25 år skal nå ta glukosebelastning? Eller misforstod jeg? [emoji5]

Jepp, det sa ihvertfall legen min. Så jeg skal ta denne testen i uke 24. Kun fordi jeg er over 25.. (svarte nei på alle de andre spørsmålene som avgjør om du er i faresonen eller ikke)
 
Så alle over 25 år skal nå ta glukosebelastning? Eller misforstod jeg? [emoji5]

I retningslinjene står det førstegangsfødende og over 25 år, og noen steder tolker de det visst som både alle førstegangsfødende og de over 25 år. Vet flere som har måttet ta den pga de er over 25 år, selv om de har barn fra før og har BMI på under 25.
 
Jeg har nå BMI på 25,1 pga jeg har gått opp 1kg etter jeg ble gravid. Må jeg også virkelig testes for sånt? [emoji23] for då dør jeg litt altså [emoji23]
 
Ok, dette var nytt for meg [emoji5] Aldri tatt den før men hørt den er ekkel [emoji28] Har to barn fra før.

Var på første kontroll på torsdag og legen min sa ingenting om det, men han virket litt stressa... satt ikke opp noen ny time eller snakket om hvor jeg ville følges opp (lege/jm) så jeg ble litt usikker på om vi fikk med oss alt. Tenkte derfor å kun gå til jordmor og kun ta sykemelding med legen.

Men jordmor ordner vel glukosebelastning hun også vil jeg tro [emoji5]
 
Jeg har nå BMI på 25,1 pga jeg har gått opp 1kg etter jeg ble gravid. Må jeg også virkelig testes for sånt? [emoji23] for då dør jeg litt altså [emoji23]
Jeg har også bikka bmi på 25 etter jeg ble gravid, men høres ut som jeg må ta den uansett pga alder så er vel bare å forberede meg på det [emoji28]
 
Jeg har også bikka bmi på 25 etter jeg ble gravid, men høres ut som jeg må ta den uansett pga alder så er vel bare å forberede meg på det [emoji28]

Jeg er jo førstegangs, så leste at jeg sikkert må det jeg også då [emoji23][emoji23]
 
Jeg har nå BMI på 25,1 pga jeg har gått opp 1kg etter jeg ble gravid. Må jeg også virkelig testes for sånt? [emoji23] for då dør jeg litt altså [emoji23]

Nei, det er BMI før graviditeten som teller. Så du opplyser om vekta du hadde før du fikk positiv test når de regner ut "start-bmi-en". Men er du over 25 så risikerer du det uansett. :p

Ok, dette var nytt for meg [emoji5] Aldri tatt den før men hørt den er ekkel [emoji28] Har to barn fra før.

Var på første kontroll på torsdag og legen min sa ingenting om det, men han virket litt stressa... satt ikke opp noen ny time eller snakket om hvor jeg ville følges opp (lege/jm) så jeg ble litt usikker på om vi fikk med oss alt. Tenkte derfor å kun gå til jordmor og kun ta sykemelding med legen.

Men jordmor ordner vel glukosebelastning hun også vil jeg tro [emoji5]

Den er litt ekkel, men de fleste syns det går greit å ta den. Jeg må ha nytt forsøk nå snart, for her kom den i retur. Jeg ble ikke kvalm av den, men kroppen ville visst ikke holde på noe sånt nei. :rolleyes: I forrige svangerskap gikk det dog greit å ta den, så satser på at jeg kommer igjennom andre gang. Jeg prøver ikke en tredje for å si det sånn. :hilarious:

Kommer an på hvor du bor det. Her ordner ikke jordmor med det, men jeg trenger uansett ikke via legen.Jeg bare setter opp tid på lab-en og så fikser de det. :) Tips er å få tidlig på dagen, for fastingen er den verste syns jeg. Og så måtte sitte rett opp og ned i to timer etterpå da, så lurt å ha med noe å holde på med for å få tiden til å gå.
 
Nei, det er BMI før graviditeten som teller. Så du opplyser om vekta du hadde før du fikk positiv test når de regner ut "start-bmi-en". Men er du over 25 så risikerer du det uansett. [emoji14]



Den er litt ekkel, men de fleste syns det går greit å ta den. Jeg må ha nytt forsøk nå snart, for her kom den i retur. Jeg ble ikke kvalm av den, men kroppen ville visst ikke holde på noe sånt nei. :rolleyes: I forrige svangerskap gikk det dog greit å ta den, så satser på at jeg kommer igjennom andre gang. Jeg prøver ikke en tredje for å si det sånn. :hilarious:

Kommer an på hvor du bor det. Her ordner ikke jordmor med det, men jeg trenger uansett ikke via legen.Jeg bare setter opp tid på lab-en og så fikser de det. :) Tips er å få tidlig på dagen, for fastingen er den verste syns jeg. Og så måtte sitte rett opp og ned i to timer etterpå da, så lurt å ha med noe å holde på med for å få tiden til å gå.
Såpass ja! Får uansett håpe at kvalmen har gitt seg til da så ikke den kommer i tillegg! [emoji28]
 
Etter som jeg forsto på min jordmor skal den testen tas når du er over 30 år. Litt lengre ut i svangerskapet
 
Måtte ta den sist og må ta den nå. Tar nesten heller min 50 timer fødsel altså, en den testen. Sitte å spy i to timer på gangen er ikke akkurat noe særlig.
 
Back
Topp