38+3
Lenge siden jeg har oppdatert denne dagboken, så det er vel på tide nå
Graviditeten har gått kjempebra til nå. Jeg var på ultralyd i uke 28 og fikk bekreftet at morkaka hadde trukket seg opp og var ikke lengre en bekymring.
Jeg fikk også vekstkontroll i uke 35 og uke 38, på grunn av at jeg har lavt stoffskifte og at storebror var så liten da han ble født. Han ble født 5 dager før termindato men var bare 2985 gram på tross av at han var 53 cm lang. Så han havnet under 10 percentilen.
Men lillebror blir nok litt større! Han havnet på 64% i uke 35 og 62% i uke 38, så han er estimert til å bli rundt 3600-3700 gram ved termindato.
Nå er jeg en uke ut i permisjonen, og formen er kjempebra! Jeg hadde litt vondt i symfysen av og på i januar, men det bare forsvant. Også hadde jeg eksem og skikkelig sterk kløe på leggene i noen uker, men det har også forsvunnet. Så nå er jeg helt uten plager, utenom at magen er litt tung da. Kan nesten ikke tro at jeg er så heldig.
Termin er 19 mars, og jeg håper jo at formen holder seg til da. Jeg har egentlig ikke lyst til å føde før, både på grunn av den gode formen, og fordi jeg ikke vil miste permisjonsdager

Men han kommer jo når han kommer.
Det eneste jeg gruer meg til er fødselen. Den var lang og skikkelig vond sist, selv om den gikk bra. Anestesilegen var opptatt så jeg fikk ikke epidural før jeg var kommet til 7-8 cm, og de timene opp til det var rett og slett helt jævlige. Jeg var ikke forberedt på de sinnssyke smertene. Og hun brukte 4 forsøk før hun fikk satt epiduralen, siden riene var så voldsomme og så tette. Klarte ikke holde kroppen i ro, selv om jeg prøvde med all min makt.
Jeg trøster meg med at fødsel nummer to ofte er kortere og greiere. Og jeg skal be om epidural det sekundet jeg setter min fot på fødestua!
Nå bruker jeg dagene til å rydde og forberede til lillebror kommer. Også elsker jeg at dagene blir lysere og varmere