Håpet om det siste ønskebarnet

Men hvor villig er gynekologer til å sjekke ting? Jeg var akkurat i kontakt med min, og siden vi ikke et kandidater for ivf (pga alder) så var det ikke blir vits å ta blodprøver av meg. Opplever du å bli møtt sånn? Jeg vil og vite, bare fordi da vet jeg liksom. At sjansen er dårlig om det etrlite egg liksom. Eller om det et lite eller mye av noe. Og det betyr vel at de ikke vil korrigeringere om det er noe feil i balansen?
Jeg har tidligere fått såkalt fertilitetssjekk, og da var det inkludert både ultralyd og blodprøver så ble ikke møtt sånn som du ble. Det ble målt AMH, FSH og mange andre hormoner. Alle var normale, så da er vel bare alder/eggkvalitet som er problemet kanskje.

Synes det er rart at gynekologen du har vært hos mener det ikke er vits i å ta blodprøver. De kan jo fortelle en del; eggreserver, eggstokkfunksjon(FSH), stoffskifte og mye annet. Noen av de kan jo korrigeres tror jeg, men da må man få vite om det først så klart. Har lest om flere som har fått påvist lavt stoffskifte, som kan påvirke fertilitet - og akkurat det finnes det jo medisiner mot. Mitt var "dessverre" normalt, så ikke noen quick fix for meg.

Hva med mannen? Har lest at 3 av 4 spontantborter skyldes sædkvaliteten. Dna-fragmentering i sædcellen.

Kan jo prøve at mannen også tar Q10? I tillegg til sink, omega 3, d-vitamin og folat?
Han har ikke sjekket seg. Han har en voksen sønn fra tidligere, så vi har ikke tenkt at det er hos han feilen ligger. Han spiser ganske sunt, og hverken røyker eller snuser, og drikker alkohol ekstremt sjelden. Jeg er totalavholds, men det har ikke hjulpet noe så langt.

Blir så oppgitt over at selv på dag 4 av mens, er graviditetstesten fremdeles positiv. Tok en test som var veldig svak på mandag, som ville vært 5+4, og nå er testen positiv også altså. Dette er en veldig lang kjemisk. Hvor lenge kan dette henge igjen? :confused:

Vedlegg

• IMG_5837.jpeg
    IMG_5837.jpeg
    1,6 MB · Visninger: 84
Blir så oppgitt over at selv på dag 4 av mens, er graviditetstesten fremdeles positiv. Tok en test som var veldig svak på mandag, som ville vært 5+4, og nå er testen positiv også altså. Dette er en veldig lang kjemisk. Hvor lenge kan dette henge igjen? :confused:
Sjekker de videre vdr cysten de så? Kan det være fler?
At det ikke var en hcg produserende cyste og ikke en sa?
Ville bedt om ny ul så de får sjekke grundig for det evt rester, så det ikke drar ut tiden din, så lenge du har såpass med hcg i kroppen vil det nok ikke modnes noe nytt egg heller :(

Sjekker de videre vdr cysten de så? Kan det være fler?
At det ikke var en hcg produserende cyste og ikke en sa?
Ville bedt om ny ul så de får sjekke grundig for det evt rester, så det ikke drar ut tiden din, så lenge du har såpass med hcg i kroppen vil det nok ikke modnes noe nytt egg heller :(
De sa at de observerte at det var en "vanlig" cyste, hva nå det betyr. At den ville forsvinne av seg selv. Skal til gynekolog 28.januar, men det er jo et par uker til. Forstår ikke dette, har jo hatt svakt positive tester siden 2.desember -selv med mens i to omganger nå.

De sa at de observerte at det var en "vanlig" cyste, hva nå det betyr. At den ville forsvinne av seg selv. Skal til gynekolog 28.januar, men det er jo et par uker til. Forstår ikke dette, har jo hatt svakt positive tester siden 2.desember -selv med mens i to omganger nå.
Så frustrerende :( håper gynekologen sjekker litt skikkelig igjen, er jo noe som ikke er som det skal med hcg så lenge og ingen graviditet? :(

Så frustrerende :( håper gynekologen sjekker litt skikkelig igjen, er jo noe som ikke er som det skal med hcg så lenge og ingen graviditet? :(
Ja. Jeg tok også en CB digital i dag, og den viste selvsagt "Gravid 1-2." Gravid kom opp ganske raskt, men testen brukte nesten en minutt ekstra før tallene 1-2 kom opp. Er det vanlig? Har opplevd før at alt kommer fram samtidig.

Ja. Jeg tok også en CB digital i dag, og den viste selvsagt "Gravid 1-2." Gravid kom opp ganske raskt, men testen brukte nesten en minutt ekstra før tallene 1-2 kom opp. Er det vanlig? Har opplevd før at alt kommer fram samtidig.
Er lenge siden jeg har prøvd digitale men tror de brukte litt tid på å tenke først her også. Håper du snart er gravid med en frisk baby ❤️

Redigert; nei alt kom opp samtidig hos meg, men alt brukte litt tid først mener jeg,

Vanlig at den digitale kan bruke litt tid på antall uker. Har fått det selv når den er rask med å skjønne at du er gravid, men trenger mer tid for å lese av for å vite om 1-2 eller 2-3 blir riktig antall uker ift styrken inni.
Synes dette ligner mye på MAen jeg hadde... Bare håper at hcg-en din går ned med blødningen nå sånn at du endelig blir ferdig med dette ♥️
Og henger meg på de andre her og vil påpeke at det slettes ikke er sikkert at det er et eggkvalitetsproblem, det kan være like sannsynlig at det er sædkvaliteten.

I desember ble jeg henvist til gynekolog, fordi fastlegen var usikker på om det var noe som kunne gjøres med alle de kjemiske jeg har hatt. Den timen var på tirsdag. Er en gynekolog jeg har vært hos tidligere, som er forståelsesfull og dyktig. Han så at det var egg i eggstokkene, men ikke at det kommer en eggløsning.

Ifølge testene hadde jeg eggløsning fredag eller lørdag forrige uke, men denne syklusen har jeg for første gang siden jeg begynte å tempe for ca. halvannet år siden, ikke fått ordentlig tempøkning. Kanskje dette er min første syklus uten eggløsning? At nå har kroppen begynt å slite med å slippe egg, som den har klart helt fint før. Tempkurven ser ikke bra ut. :confused:

Han gav meg papirer for å ta blodprøve i morgen, som vil være dag 20 i syklus, skal vel egentlig være på dag 21, men det blir en lørdag og da tas det ikke blodprøver. Da får jeg i det minste vite om det har vært eggløsning eller ikke. Han krysset også av for å teste for noen flere ting enn tidligere.

En prøve fra livmorhalsen viste at jeg har bakteriell vaginose. Fikk resept på dalacin i dag, antibiotika som jeg skal ta i dag og to dager til. Fantaserer om at kanskje det er det som skal til, at nå kan jeg bli ordentlig gravid. At det var bakteriell vaginose som ødela? Men så tenker jeg på at jeg har ikke engang hatt eggløsning denne syklusen sannsynligvis.

Vedlegg

• IMG_6064.jpeg
    IMG_6064.jpeg
    143,6 KB · Visninger: 50
Jeg tror heller at det er kroppen din som ikke var helt klar for en ny eggløsning enda. Den har jo vært gjennom mye med denne langdryge kjemiske du hadde ❤️
Fint han følger opp og tar prøver av deg. Og at du fikk antibiotika, kanskje det er det som må til? :)

Er nå på CD17 og 4 eller 5DPO. Svarene fra gynekologen var at jeg hadde bakteriell vaginose, som han sa er vanlig å ha. Fikk en antibiotikakur mot det som jeg fullførte.

Fikk også beskjed om at jeg hadde forhøyet verdi for antifosfolipidantistoffer/lupusantikoagulant. Skal ta ny test om 12 uker. Har googlet masse, og funnet ut at dette er noe som kan forårsake tidlige spontanaborter. At blodfortynnende kan hjelpe. Har ikke brukt det systematisk, bare tatt et par tabletter ved noen av de kjemiske. Ante jo ikke at dette kunne være aktuelt, og angrer veldig på at jeg ikke tok mer av albyl-e. :confused:

Likevel, virker for "enkelt" at det skal være dette som forårsaker så mange spontanaborter? Har en følelse av at det er dårlig eggkvalitet.

Har tatt en albyl-e hver dag siden eggløsning nå, og om jeg mot alle odds får positiv test igjen, kommer jeg til å ta to tabletter daglig.

Det hadde jo vært fantastisk om det kan løses "så enkelt", håper for deg! Du har vært gjennom så mye så lenge nå :Heartred

Syklusen som var endte selvsagt ikke i graviditet. Syklus før der tror jeg at hcg hang igjen så lenge fra den kjemiske at det kanskje ødela sjansene for graviditet. Er i all fall det Grok fortalte meg. ;)

Etter beskjeden om mulig APS har jeg googlet og brukt Grok/ChatGPT masse. Var ikke klar over mye informasjon AI kan gi; samler inn relevante eksempler som andre har opplevd fra diverse forum f.eks., kan gi oppsummering av studier og forskning til og med.

Kan hende bakteriell vaginose førte til midlertidig forhøyet verdi for APS, så kanskje det "bare" er dårlig eggkvalitet.

Skrev inn i Grok at jeg de siste to årene er blitt gravid 8 ganger, men mister i uke 4/5. Sjansen per syklus er visst bare 2-5% når man er 43, men siden jeg er blitt gravid 8 av 24 sykluser, er det 33% sjanse for min del. Haha, vet nesten ikke om jeg skal le eller gråte, ender jo uansett bare i kjemisk.

AI foreslår å ta 75mg albyl-e fram til eventuell positiv test, og så heparin fra og med evt. positiv test. Men, ny test for å bekrefte/avkrefte APS er ikke før i slutten av april. Om det er APS leser jeg at albyl-e ikke er nok, at heparin er sterkere og øker sjansen for å unngå kjemisk.

Er det en sjanse for at en lege vil skrive ut heparin uten en diagnose, som forebyggende? Fikk ikke prednisolon engang fra gynekologen jeg har vært hos, selv om jeg leser at andre har prøvd dette. Men det er noe annet enn blodfortynnende. Har heparin store bivirkninger slik at forebyggende bruk ikke er anbefalt?

Kjenner panikk nå, fordi jeg tror eggløsning er over uten at det ble lagt inn noen aksjer.

Er på CD9, men spottet 2-3 dager før blødningen startet. Mulig den ble holdt tilbake av crinone? Stoppet par dager før IKM da jeg testet negativt.

Opplevde det samme forrige syklus, men da kom eggløsning på CD14 ca. Tok letrozol den syklusen.

Begynte å teste på mandag, som var CD6 (eller kanskje CD8-9 sett i ettertid om spotting regnes som første dag av mens?), og eggløsningstest var negativ. Testet på kvelden. Fikk elslim denne ettermiddagen.

Neste dag var eltest negativ. Samme dagen etter, onsdag CD8. Var også negativ i dag.

Har tempet, men ikke hver dag siden jeg blødde bittelitt søndag og mandag. Tirsdag var 36.56, onsdag 36.55, men nå i dag tidlig 36.65!

Kjente også veldig mye murring CD7, tirsdag, men tenkte ikke det var noe som hastet siden eltestene har vært negative.

Nå har jeg en vond følelse og tenker at kanskje eggløsning var på mandag eller tirsdag? Eller kanskje søndag? Typisk min uflaks i så fall. Kjenner murringer nå også, men kanskje fordi eggløsning er overstått. :confused:

Last edited:
Stemte at eggløsning kom ekstra tidlig. Sannsynligvis på CD6 eller 7! Tenkte ikke på å begynne å teste på dag 5, så bommet totalt. :( Mulig CD6 og 7 i realiteten var CD8/9 og 9/10 pga. crinone og spotting 2-3 dager før jeg fikk mens. Trist. Tenkte ikke på at eggløsning skulle komme så tidlig at mensen ikke var ferdig enda engang....

Mensen kom i dag, så starter på CD 1 igjen...

Har tenkt så mye på APS siden den forhøyede blodprøven i januar. Ny blodprøve skulle tas om 12 uker, så det er enda noen uker å vente. Har lest statistikk som sier at "bare" albyl-e/aspirin ofte ikke er tilstrekkelig for å unngå spontanabort, at det ofte må haparin til i tillegg.

Om det viser seg at andre blodprøve bekrefter APS, vet jeg ikke helt hva jeg vil føle. En del av det vil være bitterhet over at den type blodprøve ikke ble tatt etter den grusomme spontanaborten i juli 2022, eller da de kjemiske begynte å skje fra januar 2023. Kanskje jeg kunne hatt en levende baby for lenge siden om den blodprøven hadde blitt unnagjort for lenge siden? Kjenner meg generelt knust når jeg tenker på dette. Prøver å legge tankene vekk, men det er ofte vanskelig.

Skjønner jo på en måte at leger tenker at når en kvinne på over 40 mister gang på gang, er det sikkert eggkvalitet- og kanskje det var/er det, men blir lei meg når jeg tenker på de to årene som har gått med til 8+ kjemiske uten at denne blodprøven engang ble nevnt.

Samtidig kjenner jeg på at jeg nesten håper at det er APS som er problemet, om ikke er det jo nærmest null håp om å få en baby til slutt. Eller kanskje eggkvaliteten har forverret seg så mye på de to årene, at håpet er ute uansett? :(

Er dypt ulykkelig når jeg tenker på at jeg faktisk ble gravid tre sykluser på rad (oktober, november og desember 2024), men alle tre mistet jeg. Kunne de vært reddet med albyl-e og heparin? Umulig å få svar på det, som gjør det verre.

Om jeg mot alle odds blir gravid i april, før blodprøven er tatt på nytt, er det vel liten sjanse for å få heparin på resept uansett. Tror jeg prøver dobbelt opp med albyl-e i så fall

Har tenkt så mye på APS siden den forhøyede blodprøven i januar. Ny blodprøve skulle tas om 12 uker, så det er enda noen uker å vente. Har lest statistikk som sier at "bare" albyl-e/aspirin ofte ikke er tilstrekkelig for å unngå spontanabort, at det ofte må haparin til i tillegg.

Om det viser seg at andre blodprøve bekrefter APS, vet jeg ikke helt hva jeg vil føle. En del av det vil være bitterhet over at den type blodprøve ikke ble tatt etter den grusomme spontanaborten i juli 2022, eller da de kjemiske begynte å skje fra januar 2023. Kanskje jeg kunne hatt en levende baby for lenge siden om den blodprøven hadde blitt unnagjort for lenge siden? Kjenner meg generelt knust når jeg tenker på dette. Prøver å legge tankene vekk, men det er ofte vanskelig.

Skjønner jo på en måte at leger tenker at når en kvinne på over 40 mister gang på gang, er det sikkert eggkvalitet- og kanskje det var/er det, men blir lei meg når jeg tenker på de to årene som har gått med til 8+ kjemiske uten at denne blodprøven engang ble nevnt.

Samtidig kjenner jeg på at jeg nesten håper at det er APS som er problemet, om ikke er det jo nærmest null håp om å få en baby til slutt. Eller kanskje eggkvaliteten har forverret seg så mye på de to årene, at håpet er ute uansett? :(

Er dypt ulykkelig når jeg tenker på at jeg faktisk ble gravid tre sykluser på rad (oktober, november og desember 2024), men alle tre mistet jeg. Kunne de vært reddet med albyl-e og heparin? Umulig å få svar på det, som gjør det verre.

Om jeg mot alle odds blir gravid i april, før blodprøven er tatt på nytt, er det vel liten sjanse for å få heparin på resept uansett. Tror jeg prøver dobbelt opp med albyl-e i så fall
Føler så med deg og kjenner meg sånn igjen. Da jeg ble gravid i 2023 ble jeg nektet støttemedisiner på grunnlag av at jeg sist fødte et levende barn (med støttemedisiner). Opplevde da MA i uke 12, utvikling stoppet ved 6 uker. Det hender jeg fortsatt blir bitter over det, for tenk om de medisinene hadde hjulpet så vi unngikk MA? I stedet mistet vi 2 til etter det, og har nylig vært gjennom ei stor utredning. Konklusjonen så langt er ingen unormale funn. Har fått progesteron og D-vitamin, ingenting annet. Nå er jeg tidlig gravid i uke 6 og er så redd at jeg omtrent ikke fungerer.

Føler så med deg og kjenner meg sånn igjen. Da jeg ble gravid i 2023 ble jeg nektet støttemedisiner på grunnlag av at jeg sist fødte et levende barn (med støttemedisiner). Opplevde da MA i uke 12, utvikling stoppet ved 6 uker. Det hender jeg fortsatt blir bitter over det, for tenk om de medisinene hadde hjulpet så vi unngikk MA? I stedet mistet vi 2 til etter det, og har nylig vært gjennom ei stor utredning. Konklusjonen så langt er ingen unormale funn. Har fått progesteron og D-vitamin, ingenting annet. Nå er jeg tidlig gravid i uke 6 og er så redd at jeg omtrent ikke fungerer.
Ja, det blir så lett sånne vonde tanker. Du er heldig som er gravid igjen da. Blir jo glad på andres vegne, litt ekstra når det er noen over 40 som har mistet - da får jeg på en måte litt håp også.

Du er over grensa for kjemisk, lover godt. :Heartred

Men hvorfor må det gå sååå lang tid før neste prøve? Er det fordi de tenker den er rett, og kanskje blir bedre på fire måneder?

Back
Topp