--------------------------
Lillebror 8 uker
Hei alle som fortsatt titter innom og gidder å lese selv om jeg er fryktelig dårlig på å oppdatere
Jeg har ikke hatt så mye tid med to ledige hender de siste 8 ukene. Lillebror er ikke en krevende baby generelt, men han har ikke sovet andre steder (på dagtid) enn oppå meg eller i vognen når vi går tur. Det gir meg derfor veldig liten tid til å skrive her, ei heller å gå på do, spise osv. Jeg får sjeldent tid til annet enn å gå rundt og bysse. På dagtid, mtp soving, så har det vært krevende. Det var en stund det gikk kjempebra på natten, men nå har det endret seg litt de siste to ukene.
Med kjempebra mener jeg at natten har fortonet seg slik:
19.30 - legging + amming
23:00 - amming
02:00 - amming
04:00 - amming
06:00 - amming og stå opp
De siste to ukene har det vært slik:
18:30 - legging + amming
21:30 - amming
23:00 - amming
00:30 - amming
02:00 - amming
03:00 - amming
04:00 - amming + bæsjebleieskift (noen ganger pysj også)
04:45 - amming
05:30 - amming
06:00 - amming + stå opp
Når det står amming innebærer det alltid raping, så hele sekvensen tar 20-30 minutter. Det er helt utmattende!
Jeg har også veldig kraftig utdrivning, så spruten står etter 20 sekunder og lillebror skriker og vrir seg unna stakkars. Så om noen av dere har tips til å få unna det, setter jeg stor pris på innspill
Han får i seg nok, for han har gått opp nesten 2,5 kg siden fødsel og er veldig blid og fornøyd ellers. Puppen er jo ikke bare mat, men kos, trygghet osv, så det er nok mye det om natten også. Akkurat i natt har det ikke vært like ofte, men da har jeg hatt han i sengen ved siden av meg, ikke i bedsidecriben. Vet ikke om det har noe å si, for jeg ga to runder med minifom i går kveld også, men jeg er sååå glad for litt mer sammenhengende søvn
For å nevne fødsel, så var den helt magisk synes jeg
Jeg følte hele tiden at jeg hadde kontroll og var faktisk ikke redd. Jeg hadde skrevet om tankene mine i fødebrevet, men følte hele tiden underveis at lillebror hadde det bra (fikk også beskjed om dette av jordmor). Jordmoren var forøvrig ikke mye i rommet. Tror det er fordi jeg var 3.gangs. Hun fortalte meg ikke hva jeg skulle gjøre når, men lot meg styre alt. Det ga meg en følelse av at jeg styrte alt og hadde kontroll, så jeg hadde faktisk ikke vært redd for å føde alene en annen gang (nå skal vi ikke ha flere barn, da må vi bytte både hjem og bil)
Jeg gikk fra 3 cm til 9 cm på 45 minutter og alt gikk veldig rolig for seg. Hele natten lå jeg og så på fullmånen, noe som helt sikkert bidro til den magiske følelsen
Mannen har kalt meg fødedronning i etterkant (en stund siden jeg har hørt det nå da
) - han sa jeg ikke lagde en eneste lyd da jeg presset (husker det fra de andre gangene også, går veldig inn i meg selv og har skikkelig fokus på pusten). Det er forresten et godt tips til dere som skal føde snart: fokuser godt på pusten underveis, det er faktisk til stor hjelp
Jeg fikk tatt han ut selv og han hadde masse hår på hodet
Var veldig tørr i huden fordi han var på overtid og et enormt sugebehov! Var helt ødelagt i brystvortene de første dagene
Hadde epidural, men glemte helt lystgassen. Likte ikke den under første fødsel, for jeg ble så fjern av det. Fødsel nr.2 var det ikke tillatt lenger, men nå under fødsel nr.3 var det mulig, men jeg glemte det. Drakk saft, energidrikk jeg fikk av sykehuset og droppet altfor mye vann og mat. Alt gikk veldig fint og raskt til å være en igangsatt fødsel, så de satt aktiv fødsel til å være 1,5 time tror jeg det var. Men det var ikke slik at jeg ikke kjente noe som helst før det - jeg hadde jo rier fra 20-tiden hvertfall (og et par timer da jeg hadde ballong).
Dette innlegget har tatt meg ca 2-3 timer å skrive, med pause for amming, bleieskift, trøsting, byssing og rugge på vognen for å få han til å sove
Jeg følger i stor spenning på dere som prøver å bli gravide (sender massevis av babystøv og heier frem positive graviditetstester
), dere som snart skal føde (masse, masse lykke til! Gleder meg til å lese når dere har kommet dere til hektene) og dere som allerede har fått babyen deres allerede