Håperpånr3 lufter litt tanker

Koselig med oppdatering! Kan ikke mannen ta noen omsorgsdager for de andre ungene? At du skal ta vare på alle sammen med så lite søvn høres slitsomt ut. Du må passe på deg selv og, du skal vare lenge!

Koselig med oppdatering fra deg :) :) Høres ut som dere har en fin men veldig hektisk hverdag for tiden :)
Sender over masse optimisme og klemmer :)

Lillebror vil ikke ligge alene, bare oppå.. Så da blir det lite skriving, mest lesing her inne. Ville allikevel ønske dere alle en riktig god påske - følger med på dere selv om det er litt kjedelig fra min kant om dagen :Heartblue

upload_2021-3-30_10-38-37.jpeg

Fine lillebror ♥️ God påske!

Titter innom og håper alt står bra til ❤️

Titter innom og håper alt står bra til ❤️
Fine lillebror ♥️ God påske!
Aww ❤ god påske!
Søte lille hånda :) god påske :)

--------------------------

Lillebror 8 uker

Hei alle som fortsatt titter innom og gidder å lese selv om jeg er fryktelig dårlig på å oppdatere :love7

Jeg har ikke hatt så mye tid med to ledige hender de siste 8 ukene. Lillebror er ikke en krevende baby generelt, men han har ikke sovet andre steder (på dagtid) enn oppå meg eller i vognen når vi går tur. Det gir meg derfor veldig liten tid til å skrive her, ei heller å gå på do, spise osv. Jeg får sjeldent tid til annet enn å gå rundt og bysse. På dagtid, mtp soving, så har det vært krevende. Det var en stund det gikk kjempebra på natten, men nå har det endret seg litt de siste to ukene.
Med kjempebra mener jeg at natten har fortonet seg slik:
19.30 - legging + amming
23:00 - amming
02:00 - amming
04:00 - amming
06:00 - amming og stå opp

De siste to ukene har det vært slik:
18:30 - legging + amming
21:30 - amming
00:30 - amming
03:00 - amming
04:00 - amming + bæsjebleieskift (noen ganger pysj også)
04:45 - amming
05:30 - amming
06:00 - amming + stå opp

Når det står amming innebærer det alltid raping, så hele sekvensen tar 20-30 minutter. Det er helt utmattende! :oops: Jeg har også veldig kraftig utdrivning, så spruten står etter 20 sekunder og lillebror skriker og vrir seg unna stakkars. Så om noen av dere har tips til å få unna det, setter jeg stor pris på innspill :Heartpink Han får i seg nok, for han har gått opp nesten 2,5 kg siden fødsel og er veldig blid og fornøyd ellers. Puppen er jo ikke bare mat, men kos, trygghet osv, så det er nok mye det om natten også. Akkurat i natt har det ikke vært like ofte, men da har jeg hatt han i sengen ved siden av meg, ikke i bedsidecriben. Vet ikke om det har noe å si, for jeg ga to runder med minifom i går kveld også, men jeg er sååå glad for litt mer sammenhengende søvn :hello2

For å nevne fødsel, så var den helt magisk synes jeg :Heartblue Jeg følte hele tiden at jeg hadde kontroll og var faktisk ikke redd. Jeg hadde skrevet om tankene mine i fødebrevet, men følte hele tiden underveis at lillebror hadde det bra (fikk også beskjed om dette av jordmor). Jordmoren var forøvrig ikke mye i rommet. Tror det er fordi jeg var 3.gangs. Hun fortalte meg ikke hva jeg skulle gjøre når, men lot meg styre alt. Det ga meg en følelse av at jeg styrte alt og hadde kontroll, så jeg hadde faktisk ikke vært redd for å føde alene en annen gang (nå skal vi ikke ha flere barn, da må vi bytte både hjem og bil) :joyful: Jeg gikk fra 3 cm til 9 cm på 45 minutter og alt gikk veldig rolig for seg. Hele natten lå jeg og så på fullmånen, noe som helt sikkert bidro til den magiske følelsen :Heartpink Mannen har kalt meg fødedronning i etterkant (en stund siden jeg har hørt det nå da :p) - han sa jeg ikke lagde en eneste lyd da jeg presset (husker det fra de andre gangene også, går veldig inn i meg selv og har skikkelig fokus på pusten). Det er forresten et godt tips til dere som skal føde snart: fokuser godt på pusten underveis, det er faktisk til stor hjelp :Heartred Jeg fikk tatt han ut selv og han hadde masse hår på hodet :dummy: Var veldig tørr i huden fordi han var på overtid og et enormt sugebehov! Var helt ødelagt i brystvortene de første dagene :nailbiting: Hadde epidural, men glemte helt lystgassen. Likte ikke den under første fødsel, for jeg ble så fjern av det. Fødsel nr.2 var det ikke tillatt lenger, men nå under fødsel nr.3 var det mulig, men jeg glemte det. Drakk saft, energidrikk jeg fikk av sykehuset og droppet altfor mye vann og mat. Alt gikk veldig fint og raskt til å være en igangsatt fødsel, så de satt aktiv fødsel til å være 1,5 time tror jeg det var. Men det var ikke slik at jeg ikke kjente noe som helst før det - jeg hadde jo rier fra 20-tiden hvertfall (og et par timer da jeg hadde ballong).

Dette innlegget har tatt meg ca 2-3 timer å skrive, med pause for amming, bleieskift, trøsting, byssing og rugge på vognen for å få han til å sove :rolleyes:

Jeg følger i stor spenning på dere som prøver å bli gravide (sender massevis av babystøv og heier frem positive graviditetstester:love7), dere som snart skal føde (masse, masse lykke til! Gleder meg til å lese når dere har kommet dere til hektene) og dere som allerede har fått babyen deres allerede :love7

Godt å høre det går greit med dere selv om det er slitsomt.
Så bra du har en god opplevelse av fødselen!:Heartred

Så koselig med oppdatering! Håper at søvnen snart blir bedre for mor og mini, det er en slitsom fase det der

--------------------------

Lillebror 8 uker

Hei alle som fortsatt titter innom og gidder å lese selv om jeg er fryktelig dårlig på å oppdatere :love7

Jeg har ikke hatt så mye tid med to ledige hender de siste 8 ukene. Lillebror er ikke en krevende baby generelt, men han har ikke sovet andre steder (på dagtid) enn oppå meg eller i vognen når vi går tur. Det gir meg derfor veldig liten tid til å skrive her, ei heller å gå på do, spise osv. Jeg får sjeldent tid til annet enn å gå rundt og bysse. På dagtid, mtp soving, så har det vært krevende. Det var en stund det gikk kjempebra på natten, men nå har det endret seg litt de siste to ukene.
Med kjempebra mener jeg at natten har fortonet seg slik:
19.30 - legging + amming
04:00 - amming
06:00 - amming og stå opp

De siste to ukene har det vært slik:
18:30 - legging + amming
21:30 - amming
00:30 - amming
03:00 - amming
04:00 - amming + bæsjebleieskift (noen ganger pysj også)
04:45 - amming
05:30 - amming
06:00 - amming + stå opp

Når det står amming innebærer det alltid raping, så hele sekvensen tar 20-30 minutter. Det er helt utmattende! :oops: Jeg har også veldig kraftig utdrivning, så spruten står etter 20 sekunder og lillebror skriker og vrir seg unna stakkars. Så om noen av dere har tips til å få unna det, setter jeg stor pris på innspill :Heartpink Han får i seg nok, for han har gått opp nesten 2,5 kg siden fødsel og er veldig blid og fornøyd ellers. Puppen er jo ikke bare mat, men kos, trygghet osv, så det er nok mye det om natten også. Akkurat i natt har det ikke vært like ofte, men da har jeg hatt han i sengen ved siden av meg, ikke i bedsidecriben. Vet ikke om det har noe å si, for jeg ga to runder med minifom i går kveld også, men jeg er sååå glad for litt mer sammenhengende søvn :hello2

For å nevne fødsel, så var den helt magisk synes jeg :Heartblue Jeg følte hele tiden at jeg hadde kontroll og var faktisk ikke redd. Jeg hadde skrevet om tankene mine i fødebrevet, men følte hele tiden underveis at lillebror hadde det bra (fikk også beskjed om dette av jordmor). Jordmoren var forøvrig ikke mye i rommet. Tror det er fordi jeg var 3.gangs. Hun fortalte meg ikke hva jeg skulle gjøre når, men lot meg styre alt. Det ga meg en følelse av at jeg styrte alt og hadde kontroll, så jeg hadde faktisk ikke vært redd for å føde alene en annen gang (nå skal vi ikke ha flere barn, da må vi bytte både hjem og bil) :joyful: Jeg gikk fra 3 cm til 9 cm på 45 minutter og alt gikk veldig rolig for seg. Hele natten lå jeg og så på fullmånen, noe som helt sikkert bidro til den magiske følelsen :Heartpink Mannen har kalt meg fødedronning i etterkant (en stund siden jeg har hørt det nå da :p) - han sa jeg ikke lagde en eneste lyd da jeg presset (husker det fra de andre gangene også, går veldig inn i meg selv og har skikkelig fokus på pusten). Det er forresten et godt tips til dere som skal føde snart: fokuser godt på pusten underveis, det er faktisk til stor hjelp :Heartred Jeg fikk tatt han ut selv og han hadde masse hår på hodet :dummy: Var veldig tørr i huden fordi han var på overtid og et enormt sugebehov! Var helt ødelagt i brystvortene de første dagene :nailbiting: Hadde epidural, men glemte helt lystgassen. Likte ikke den under første fødsel, for jeg ble så fjern av det. Fødsel nr.2 var det ikke tillatt lenger, men nå under fødsel nr.3 var det mulig, men jeg glemte det. Drakk saft, energidrikk jeg fikk av sykehuset og droppet altfor mye vann og mat. Alt gikk veldig fint og raskt til å være en igangsatt fødsel, så de satt aktiv fødsel til å være 1,5 time tror jeg det var. Men det var ikke slik at jeg ikke kjente noe som helst før det - jeg hadde jo rier fra 20-tiden hvertfall (og et par timer da jeg hadde ballong).

Dette innlegget har tatt meg ca 2-3 timer å skrive, med pause for amming, bleieskift, trøsting, byssing og rugge på vognen for å få han til å sove :rolleyes:

Jeg følger i stor spenning på dere som prøver å bli gravide (sender massevis av babystøv og heier frem positive graviditetstester:love7), dere som snart skal føde (masse, masse lykke til! Gleder meg til å lese når dere har kommet dere til hektene) og dere som allerede har fått babyen deres allerede :love7
Så koselig fødselshistorie! Glad du fikk oppleve en magisk fødsel- skjønner hva du mener! :Heartred Tenk at han er 8 uker allerede- tiden flyr! :) Håper du får hvilt deg godt, og at han spiser mindre hyppig etterhvert så du får det litt lettere:) :Heartred

Så koselig med oppdatering :) Håper du får litt mer søvn fremover, men ellers høres det jo ut som dere har det kjempefint og indpirerende å lese om fødselen :)

Hilsen tykkebolla keiko hormonmonsteret i nord :) :) 37+4 her i dag :)

klemmer

Så trivelig oppdatering og så godt å høre at fødsel gikk så bra :)
Natte ammingen din ser litt ut som min, bare at hvert bryst kan ta alt fra 10-40 min. Hvis jeg rører en muskel etter at hun er ferdig våknet hun og griner for mer. Håper det går seg til :)

Virker som du hadde en ren drømmefødsel:Heartbigred Høres ut som slitsomme netter, stakkars:( Den første tiden med lite søvn er nokså tøff. Håper du får litt mer sammenhengende søvn framover:)

Soving
Vi har begynt med litt tiltak på dagtid for å få lillebror til å sove i vognen i stedet for oppå meg, så jeg kan gå på do, spise osv. Han har sovet fint i vognen når jeg går tur, men jeg kan ikke gå tur hele tiden, så nå har jeg innført en form for "egensoving". Jeg har de siste dagene ført opp hvordan han har spist og sovet, og sett hvordan det påvirker nettene. Han har et tilnærmet likt mønster hver dag, selv om tidene endrer seg noe etter når han står opp om morgenen.

Etter en times våkentid skifter jeg bleie hvis det trengs, så legger jeg han i vognen for å sove. Det skal sies at jeg har lagt merke til at en times tid er det han er våken før han viser at han er trøtt. Hadde det vært to timer før han ble trøtt, hadde jeg brukt to timer, ikke èn time før legging igjen. Dette er styrt av lillebror. Så går jeg til han (han ligger i gangen med vinduet åpent så han får frisk luft) etter 60 sekunder, gir smokk om det er behov, stryker på og sier "mamma er her, men nå skal lillebror sove". Så går jeg ut igjen og setter på timer for nye 60 sekunder dersom han gråter. Med jevne mellomrom sjekker jeg bleie, tar opp for rap/luft og sjekker temperaturen hans.

Jeg ser selvfølgelig også på klokken så jeg har oversikt over mating og når han fikk mat sist/skal ha mat neste gang. Nå har vi holdt på 2 timer (!!) og endelig sovnet han. Han slutter stort sett å gråte når jeg kommer og gir smokk / tar på han / snakker til han. Jeg hører godt at det er sutring og ikke at han har vondt. Et par av gangene jeg tok han opp rapte han. Da hadde han en litt annen type gråt, så var derfor jeg tok han opp. Ellers har det kun vært sutring. Ingen bleieskift under disse to timene (sjekket selvfølgelig). Nå har han sovet i snart et kvarter, men om en halvtime har det gått 3 timer siden forrige måltid og da tar jeg han opp. Så får han mat og så ser jeg om han skal legges igjen eller være våken litt.

Jeg har holdt på med dette siden lørdag, med litt ulikt hell. Har aldri gjort det med noen av de andre barna, men da slet jeg mye med søvn i laaaaang tid og brukte hele dag/natt på å få de til å sove. Sønnen min slet med søvn til han ble 8 år, så jeg er ganske motivert til å gjøre dette og være konsekvent. Mannen min har gjort dette med sine to andre barn og de har alltid sovet godt om nettene. Det er allikevel veldig viktig for meg å vise lillebror at jeg er her og ikke la han ligger lenge av gangen før jeg viser meg for han.

Det føles veldig rart å gjøre det på denne måten ettersom jeg aldri har gjort det før, og det er veldig krevende, men jeg går til han hvert 60.sekund og er veldig bevisst på å snakke og kose med han under våkentiden hans. Da er han stort sett veldig kontaktsøkende, blid og "snakker" mye om dagen.

Amming
Når det kommer til amming har jeg hatt veldig mye melk hele veien. Hadde også brystbetennelse for noen uker siden, trolig på grunn av tette melkeganger pga høy produksjon. Jeg har derfor begynt å pumpe ut litt 5 minutter før amming for å ta unna det verste trykket. Han har fått 5-6 melkestråler rett i ganen og har ikke klart å ta unna stakkars, så han har blitt sint, skreket og vridd seg. Skikkelig hyggelig for oss begge :rolleyes: I tillegg har jeg de siste dagene prøvd å få ned produksjonen på det ene brystet hvor utdrivningen er verst, for å forhåpentligvis slippe å pumpe før amming. Det er jo fryktelig upraktisk å måtte pumpe først. Det krever at jeg er hjemme og alene, for jeg sitter ikke borte på besøk / har besøk når jeg skal pumpe. Ammer ikke foran alle heller, er ikke komfortabel med det, så da trekker jeg meg tilbake og sitter på et eget rom. Nå er det jo ikke ofte vi ser folk uansett pga covid-19, så sånn sett er det greit. Men barna har jo besøk av sine kohorter og de må gjennom stuen for å komme til rommene sine og utgangsdøren, så da blir jeg sittende midt i glaningen. Det er ikke noe alright. På natten går det stor sett fint, for da liggeammer jeg. Det burde være et luksusproblem å ha mye melk, og jeg vil jo heller det, men tette melkeganger og brystbetennelse er noe skikkelig herk, så det er ikke bare enkelt med høy melkeproduksjon heller.

Har du fortsatt med prosjektet for soving? Og har det blitt noen bedring? :)

Har du fortsatt med prosjektet for soving? Og har det blitt noen bedring? :)

Hei :)

Jeg har ikke bysset en eneste gang siden forrige fredag - altså siden jeg begynte prosjektet! Han har sovet i vognen hver eneste lur hele uken :blob9

Jeg endret derimot litt strategi, for jeg likte ikke og var ikke komfortabel med at han skulle skrike. Så det jeg gjorde var å ta han opp og trøste han hver gang han hylte, for å så legge han ned igjen. Har gjort det kun ved to anledninger tror jeg, og da måtte jeg ta han opp 5-6 ganger før han sovnet. Vet ikke om han skjønte at det ikke skjedde noe mer enn at jeg tok han opp, men det føltes mye bedre for min del - fremfor å gå bort når han gråt.

Da jeg først startet prosjektet vugget jeg ikke vognen heller, det har jeg begynt å gjøre. Det var så vondt, og vanskelig, å bruke to timer på at han skulle sove. Da var det jo nesten tid for amming igjen :rolleyes: Så jeg både vugger vogn og tar opp som forklart over, men han har sovet i vognen hver eneste gang, så det har gjort at jeg har fått bestilt bursdagsgaver, ordnet meg fuktighetskrem (er så omstendelig og undersøker her og der for hvilken som vil passe meg), laget meg mat og ikke minst gått masse, masse tur og spist lunch mens jeg hører på podcast.

Det har vært utrolig godt å gå en fast rute ved et vann i nærheten, så setter jeg meg ned med kaffe og matpakke når jeg har gått runden. Da har vi vært ute et par timer hver gang og han har sovet skikkelig godt midt på dagen :)

Hei!

Nå ser jeg at det er lenge siden jeg har skrevet, så her kommer en rask og liten oppdatering.

Lillebror er nå 14 uker og er skikkelig fin å være sammen med :love7 Han sover fint om natten og spiser stort sett 3-4 ganger etter han har lagt seg (han legger seg rundt 18:30 og står opp rundt 06:30). På dagtid sover han stort sett 30 minutter hver gang, rundt 4 ganger daglig. Det er altfor mye mindre enn jeg skulle ønske, for jeg bruker mye tid på søvn og har liten tid til å lage/spise mat, dusje eller slappe av mens han sover. I ukevis måtte jeg gå tur for å få han til å sove, da vi skulle avvenne byssing.
Det førte til at jeg fikk betennelse i hoften og nesten ikke klarte å gå. Nå har jeg tatt tabletter for det og er mye bedre, så nå varierer jeg mellom å gå turer og vugge på terrassen slik at jeg kan sette meg ned de få minuttene og lese litt.

Jeg fikk tilbake mensen før han var 12 uker og nå kjenner jeg skikkelig at jeg har EL.. Litt unødvendig med både mensen og eggløsning når vi ikke har planer om å få flere barn, så skulle ønske jeg var en av de som ikke fikk tilbake mensen før jeg hadde sluttet å fullamme.. :rolleyes:

Lillebror er litt bedagelig av seg, så han ruller ikke eller gjør andre motoriske ting helt enda :p Men han prater og skravler noe voldsomt, samt prøver å gripe etter ting (leker). Han er bare så veldig glad i å holde nevene sammenknytte, så det gjør det vanskelig å faktisk få tak i det han fokuserer på. Han er stort sett blid, men har en skikkelig skjærende stemme som river i trommehinnen når han virkelig setter igang. For han har sterk vilje, han lillebror :wideyed:

Hei!

Nå ser jeg at det er lenge siden jeg har skrevet, så her kommer en rask og liten oppdatering.

Lillebror er nå 14 uker og er skikkelig fin å være sammen med :love7 Han sover fint om natten og spiser stort sett 3-4 ganger etter han har lagt seg (han legger seg rundt 18:30 og står opp rundt 06:30). På dagtid sover han stort sett 30 minutter hver gang, rundt 4 ganger daglig. Det er altfor mye mindre enn jeg skulle ønske, for jeg bruker mye tid på søvn og har liten tid til å lage/spise mat, dusje eller slappe av mens han sover. I ukevis måtte jeg gå tur for å få han til å sove, da vi skulle avvenne byssing.
Det førte til at jeg fikk betennelse i hoften og nesten ikke klarte å gå. Nå har jeg tatt tabletter for det og er mye bedre, så nå varierer jeg mellom å gå turer og vugge på terrassen slik at jeg kan sette meg ned de få minuttene og lese litt.

Jeg fikk tilbake mensen før han var 12 uker og nå kjenner jeg skikkelig at jeg har EL.. Litt unødvendig med både mensen og eggløsning når vi ikke har planer om å få flere barn, så skulle ønske jeg var en av de som ikke fikk tilbake mensen før jeg hadde sluttet å fullamme.. :rolleyes:

Lillebror er litt bedagelig av seg, så han ruller ikke eller gjør andre motoriske ting helt enda :p Men han prater og skravler noe voldsomt, samt prøver å gripe etter ting (leker). Han er bare så veldig glad i å holde nevene sammenknytte, så det gjør det vanskelig å faktisk få tak i det han fokuserer på. Han er stort sett blid, men har en skikkelig skjærende stemme som river i trommehinnen når han virkelig setter igang. For han har sterk vilje, han lillebror :wideyed:
Så koselig å lese oppdatering! :joyful: Og godt at det går bra med dere, selv om de første månedene har sine utfordringer på sett og hvis;) Noe jeg pleier å minne megselv på i vanskelige perioder er at ‘det er bare en fase, det kommer til å gå over’ (bruker den frasen fortsatt med barna som er 2,3,5,7 og 8 også- de går jo igjennom faser iblant de også:rolleyes:). Du er flink! Ikke glem det oppi det hele:Heartred Håper dere dår en fin sommer, med søvn, ro, lesing og Kos:Heartred

Back
Topp