Håp om søsken

Jeg fikk journalen fra Ullevål i posten i påske, det var kjapt og greit. Det var interessant også, for der stod det at de hadde tenkt å endre medisineringen ved et eventuelt nytt forsøk. Det ble aldri sagt muntlig, så det visste jeg ikke. Kjekt å vite. :)

Jeg valgte å sende en melding til OUS IVF poliklinikken i MinJournal, med et håp om å få svar nå, selv om de ikke ga svar til Ullevål-pasientene da jeg var pasient der forrige forsøk. Siden de er sammen under oppussingen tenkte jeg at det var mulig å få svar likevel, og det var det. Og da fikk jeg vite at etter oppussingen så er det ikke lenger IVF ved Ullevål, alt blir på Rikshospitalet. Det visste jeg ikke fra før. Så det kan bli spennende. Jeg fikk også vite at de er sommerstengt uke 28, 29 og 30. De kunne også fortelle at mannen ikke trenger å være med på innsett ved fryseforsøk, men kan signere fullmakt hjemme. Det er kjekt at han ikke må være borte fra jobb. De kunne ikke si noe nytt om når de åpner for søskenforsøk igjen da, så jeg håper de gjør det til høsten. :) (Selv om jeg håper aller mest på å lykkes med frys i august da, veldig godt å slippe ferskforsøk om jeg kan være så heldig.) De kunne også fortelle at de ikke hadde så lang ventetid på fryseforsøk, så jeg må ringe inn mens i juni så kan vi holde av plass i august. Da blir det uttak av p-stav i slutten av mai, så jeg må ordne det hos fastlegen.

Ammeslutt går fremover, lillegutten har helt mistet interessen på dagtid. Så nå er det kun i sengen om natten (legging, midt på natten og i halvsøvne når han våkner om morgenen.) Jeg tror morgenen går greit å kutte ut, for det er bare å ta han opp og starte dagen rett på frokost tenker jeg. Nå venter jeg litt med frokost, en tre kvarter kanskje, siden han ammes inn i dagen. Legging og midt på natten derimot er det som jeg frykter blir vanskelig, men jeg drøyer det en stund til. Han ammer sjeldnere på natten enn for bare noen uker siden, han har alltid ammet veldig hyppig på natten. Så jeg ser an mot midten av mai. Siste del av mai må vi jo kutte det ut på et eller annet tidspunkt, men jeg gir det frem til det. Resten er jo egentlig i orden allerede. Veldig godt at det har gått seg til i hans tempo, og ingeting jeg har trengt å gjøre foreløpig. :)


Jeg valgte også å kutte ammingen når jeg over tid hadde kranglet for å få gitt han på dagtid en stunn, så sluttet han helt på dagtid og hadde kun 2 på kvelden og en tidlig morgen. Her gikk det over all forventning, jeg gav en flaske et par kvelder så gikk jeg over på mme på alle 2-3 måltidene. Han ville helst ikke ha Mme da det ikke var søtt nok :p men gikk med litt malt eller havre melk.
Passet fint at han begynte å bli lite intrs, han savner ikke puppen i det hele tatt.( litt til mors store fortvilelse da jeg synes det var så koselig hehe) Grunnen til at jeg valgte å kutte når han hadde så få måltid var at vi gjerne vil ha en til og jeg kan ikke amme når jeg tar provera og letrozol.

Masse lykke til <3
 
Jeg valgte også å kutte ammingen når jeg over tid hadde kranglet for å få gitt han på dagtid en stunn, så sluttet han helt på dagtid og hadde kun 2 på kvelden og en tidlig morgen. Her gikk det over all forventning, jeg gav en flaske et par kvelder så gikk jeg over på mme på alle 2-3 måltidene. Han ville helst ikke ha Mme da det ikke var søtt nok :p men gikk med litt malt eller havre melk.
Passet fint at han begynte å bli lite intrs, han savner ikke puppen i det hele tatt.( litt til mors store fortvilelse da jeg synes det var så koselig hehe) Grunnen til at jeg valgte å kutte når han hadde så få måltid var at vi gjerne vil ha en til og jeg kan ikke amme når jeg tar provera og letrozol.

Masse lykke til <3

Gutten min sluttet på dagtid da han var ganske stor, så jeg erstattet det ikke med noe. Nå er han over ett år så han drikker litt kumelk og yoghurt, så nå som jeg kutter pupp på natten får han kun tilbud om vann på natten. Det har fungert greit disse to første nettene. Jeg har pakket inn puppene i en Sports-BH og har på gensere uten utrigning, for han blir veldig ivrig om han ser en pupp nå (både dag og natt). Så jeg må vel bare gjemme dem en liten stund. Jeg kjenner fortsatt at det er sårt og rart å ikke amme når gutten min gir tegn til å ha lyst på, men han er avledbar så jeg tror han vil glemme det snart. Jeg er litt lei meg for at jeg må slutte pga søsken, men livet er jo ikke alltid helt rettferdig. Jeg skulle gjerne ammet til nestemann ble født jeg, sånn som en del kan. Heldiggrisene. :p

Så godt å høre at det gikk så greit for deg og. Betryggende at de fleste babyene tilvenner seg livet uten amming nokså bra. Masse lykke til med jakten på nestemann.:Heartred
 
Jeg er usikker på om det var mensen som kom i går. Det er irriterende at jeg har denne sammenhengende spottingen når jeg trenger å viye CD1. Jeg venter og ser, men endrer gårsdagen til spotting likevel. :confused:
 
Hei,

Jeg ønsker å opprette en dagbok for å ha et sted og notere litt ned underveis. Vi skal i gang med søskenforsøk etter sommeren. Jeg håper på innsett i august. Før sommeren må jeg slutte med prevensjon og slutte å amme (minst 2 måneder før forsøk.) Dette fikk jeg vite da jeg ringte dem for å starte planleggingen.

Vi har en gutt som blir 1 år nå til våren, han er laget ved hjelp av IVF ved OUS. Der har vi egg på frys til ett fryseforsøk, men så tilbyr de jo ikke lenger søskenforsøk (fra våren 2016). Så dersom vi ikke lykkes med frys så må det bli ny klinikk.

Jeg har endometriose, ellers ingen andre funn hos mannen min eller meg. Det tok noen år med prøving på førstemann, med oppturer og nedturer underveis. Jeg føler at vi på mange måter er i mål nå som vi er blitt foreldre, så jeg er lykkelig og fornøyd med familien slik den er. Det er en helt annen prosess vi skal i gang med nå, for om vi ikke lykkes så er vi uansett utrolig heldige. ❤️ Ufrivillig barnløshet er det verste jeg har opplevd, men sekundær barnløshet er noe helt annet tenker jeg. Så jeg heier mest på alle dere her inne som forsøker å få førstemann, men så håper jeg nå likevel at vi kan lykkes en gang til vi og. Vi ønsker ikke flere runder etter et eventuelt barn til, så det blir bare et svangerskap til for oss. Og det er veldig godt å vite, for jeg gruer meg til hele prosessen. Og hvor langt vi egentlig er villig til å gå for søsken vet jeg ikke. Vi kom raskt i mål med IVF på førstemann, så det har jeg ikke tenkt så mye på. Vi hadde mange tanker om veien videre dersom IVF ikke skulle lykkes med førstemann, men jeg tror ikke det blir så mye reserveplaner for søsken. Da blir han nok enebarn.

Planen for våren er:
- Trappe ned og avslutte amming innen juni
- Avslutte hormonell prevensjon fra juni
- Forsamtale, blodprøver og sædprøve på Fertilitetssenteret
- Ringe Ullevål i mai og be om ny resept på Progynova, spørre om når de har sommerstengt og kapasitet for fryseforsøk i august

Fertilitetssenteret har sagt at vi gjør alt klart nå på våren, slik at jeg kan ringe inn mens ved en eventuell blødning ved fryseforsøket mitt ved OUS. Så kan jeg starte rett på et ferskforsøk hos dem da. Siden vi har egg på frys offentlig så kan vi ikke henvises for søskenforsøk til Porsgrunn før etter at fryseforsøket er over. Så da vil vi gå privat i mellomtiden. Jeg må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på om OUS kanskje vil tilby søskenforsøk igjen snart.

Dette står det på nettsidene deres:
"I perioden 6. februar til 15. mai, fornyes IVF-avdelingen på Ullevål og Rikshospitalet. Venterom, undersøkelsesrom, laboratorier og medisinsk utstyr får etterlengtet oppgradering. I ombyggingstiden har vi redusert kapasitet, men vi ser frem til betydelig utvidet behandlingstilbud og kortere ventetider mot sommeren." (https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/kvinneklinikken/reproduksjonsmedisinsk-avdeling)

Og dette sa klinikklederen i fjor da de stoppet med søskenforsøk:
"Klinikkleder Bjørn Busund sier målet er å øke kapasiteten og at de skjerpede reglene forhåpentligvis kan mykes opp igjen til neste sommer.

– Vi tilstreber å få en kapasitet som dekker det behovet som er, men det er utfordrende å få det til på veldig kort tid. Det krever både ombygging av arealer og flere folk." (https://www.nrk.no/norge/flere-barnlose-ba-om-hjelp---sykehuset-strammet-inn-reglene-1.13096957)

Så det er jo sommeren 2017 han sikter til, og nå er de i gang med oppussingen/ombyggingen. Da er bare spørsmålet om de bygger på nok, og om de ansetter nok nye.

Det var mine tanker akkurat nå. Jeg merker at dette begynner å ta en del plass i hodet, så da er det greit å ha et sted å skrive ned. Hovedutfordringen nå er ammeslutt. Det skulle jeg ønske jeg slapp. Og jeg skulle ønske at jeg bare kunne trylle frem en lillebror/lillesøster, for det krever nok mental plass for tiden fordi jeg ikke klarer å la være å grue meg litt. Prøverørskarusellen er en mental tøff berg-og-dalbane jeg aller helst skulle sluppet å starte med en gang til. (Enda så heldige vi var med å nå målet nokså raskt, men likevel synes jeg dette er tøffe greier.)

Pssst, jeg sluttet å amme småtten da han var 6-7 mnd pga fryseforsøk :( . Vi har press på oss pga aldersgrenser i det offentlige. Det gikk veldig bra for småen, men mammaen gråt mye en stund da han sov.
Jeg gjorde det gradvis, byttet ut ett og ett måltid med flaske. Han merket nesten ikke at puppen ble borte.
Jeg fikk beskjed om at ammeslutt en mnd før var tilstrekkelig. Sannheten er at jeg ikke kuttet ut før dagen før progynovastart :joyful:, men da hadde det bare vært en amming på kvelden i de siste ukene. Jeg ble gravid på fryseforsøket, men mistet. Det at jeg mistet hadde ikke noe med ammeslutt å gjøre , mistet i uke 12.

Det er nok ikke anbefalt å gjøre som jeg gjorde, men 1 mnd før holder sa de til meg. De opererte med 3 mnd før oppstart tidligere på St.Olavs.

Det skal nevnes at jeg ikke gjorde det " med vilje". Jeg greide bare ikke stoppe i tide fordi ammeslutt ikke er en stoppeklokke-greie :joyful:, ikke for meg i hvert fall.

Lykke til med forsøk på søsken. Håper du slipper en lang veg dit:Heartred


Her i gården gir jeg meg ikke så lett. Gravid igjen nå etter at jeg mistet i jan. Håper jeg kommer i mål denne gangen og slipper å måtte tine opp de 3 på frys.
Hvis jeg får et barn til nå, blir det nok vanskelig å la de i vinterland gå til de evige frostmarker kjenner jeg, men spørs om mannen er enig....
 
Pssst, jeg sluttet å amme småtten da han var 6-7 mnd pga fryseforsøk :( . Vi har press på oss pga aldersgrenser i det offentlige. Det gikk veldig bra for småen, men mammaen gråt mye en stund da han sov.
Jeg gjorde det gradvis, byttet ut ett og ett måltid med flaske. Han merket nesten ikke at puppen ble borte.
Jeg fikk beskjed om at ammeslutt en mnd før var tilstrekkelig. Sannheten er at jeg ikke kuttet ut før dagen før progynovastart :joyful:, men da hadde det bare vært en amming på kvelden i de siste ukene. Jeg ble gravid på fryseforsøket, men mistet. Det at jeg mistet hadde ikke noe med ammeslutt å gjøre , mistet i uke 12.

Det er nok ikke anbefalt å gjøre som jeg gjorde, men 1 mnd før holder sa de til meg. De opererte med 3 mnd før oppstart tidligere på St.Olavs.

Det skal nevnes at jeg ikke gjorde det " med vilje". Jeg greide bare ikke stoppe i tide fordi ammeslutt ikke er en stoppeklokke-greie :joyful:, ikke for meg i hvert fall.

Lykke til med forsøk på søsken. Håper du slipper en lang veg dit:Heartred


Her i gården gir jeg meg ikke så lett. Gravid igjen nå etter at jeg mistet i jan. Håper jeg kommer i mål denne gangen og slipper å måtte tine opp de 3 på frys.
Hvis jeg får et barn til nå, blir det nok vanskelig å la de i vinterland gå til de evige frostmarker kjenner jeg, men spørs om mannen er enig....

Jeg vet at klinikkene opererer med alt fra 1 til 3 måneder, så jeg har tenkt at det ikke er så krise om det ble mindre enn 2 måneder. :p Det viktige er jo at Progynova ikke kombineres med amming, og at ammehormonene kan redusere sjanse for at egget fester seg. Det kan ikke gi abort i uke 12 nei, så utrolig leit at du opplevde det. :Heartred Abort er en utrolig tøff opplevelse. :( Og jeg skjønner godt at det var tøft for mammaen med ammeslutt såpass tidlig, dumt med aldersgrensene. :(

Vi har hatt naturlig nedtrapping av ammingen siden han var 10 måneder, og nå har det vært kun på natten en god stund. Så nå valgte jeg å stoppe på natten, og det ser faktisk ut til å gå ganske greit. Tredje natten nå, sovnet fint, uten pupp. :Heartred Men jeg har tenkt at om det ble helt krise så holder én måneds ammeslutt. :)

Så gøy at du er gravid på nytt. :D Og morsomt med mulige bonus-søsken på sikt. ;)

Vi har bare ett strå med to egg på frys, så vi får se hva det blir ut av det. Vi er enige begge to om kun ett svangerskap til (en del slit med svangerskap og fødsel i tillegg til unnfangelse her), så om vi ender opp med nye på frys så slipper vi heldigvis den vurderingen. Jeg skjønner godt at du synes det er vanskelig å tenke på at fryseeggene bare skal gå til grunne, det er mye hardt arbeid bak slike egg. :)

Lykke til videre i svangerskapet. :Heartred
 
Sykluskluss, ikke så uventet, men irriterende likevel. Jeg vet ikke om det er sånn at en syklus er startet nå eller om jeg venter på blødning. Dersom eggløsning dukker opp så prøver jeg nok å tilbakemelde hva som ville være riktig første blødningsdag utfra det, og krysse fingrene for at de fortsatt har plass til meg i august. Ingen av mine behandlere som ønsker at jeg skal gå uten hormonell prevensjon uten god grunn, så jeg ønsker meg forsøket raskest mulig. :Heartred
 
Ammeslutt gikk over all forventning, og jeg er nesten litt lei meg for at han ikke savner puppen. Det er tydelig at han har trappet greit ned i eget tempo og egentlig var klar, selv om han sikkert ville kunne ammet en stund til på natt hvis vi hadde fortsatt og. Store gutten min.
 
Da har jeg helt sluttet å blø. Var litt sånn "slimblod" på papiret i forrigårs. Tempen er sånn den pleier å være rett før/rett etter mensen hos meg. Lavere enn etter EL, men høyere enn rett før EL. Så får vi se hva kroppen gjør før jeg melder noe inn. Jeg er utålmodig. Vil helst ha litt mer fasitsvar fra kroppen og få holdt av datoer i august på Riksen.
 
Det er veldig rart hvordan tankene spinner rundt det kommende forsøket nå som jeg temper igjen. Termometer på nattbordet, vekkerklokke 7 dager i uken, følge grafen og spent på hva som egentlig er syklusen min nå. Jeg trodde ikke jeg skulle bli så spent allerede nå i juni. Mye tanker og følelser om dette, både positive og negative. Vurderer å skaffe noen EL-tester, men jeg vet ikke om jeg gidder. Det pleier å gå bra bare med temp.
 
En del smerter nå, så jeg håper det betyr snarlig eggløsning. Jeg har meldt inn mensen 3. juni til Riksen i dag på MinJournal. Jeg fant ut at det er bedre å holde av plassen, slik vi avtalte, og så heller melde inn uregelmessig syklus om det blir veldig sen EL. Siden det nå er tydelig at spottingen fra mai er helt over, og kroppen gir tegn til å jobbe med eggløsning.
 
Da er resept på Progynova på vei i posten, og holdt av plass i august! :) Starte opp på mensen i overgangen juli/august. Forhåpentligvis spiller kroppen på lag nå denne og neste syklus.
 
Resepten og blodprøverekvisisjon kom i posten i dag. :) Da er det virkelig snart at det skjer. Jeg kjøper nok Progynova med en gang, så har jeg det klart når mensen forhåpentligvis kommer i slutten av juli/begynnelsen av august. Siden vi skal ha sommerferie og den kanskje må bestilles ( ? ) så vil jeg heller være helt sikker på at den ligger klar, siden jeg skal begynne CD1. Jeg fikk med en liten brosjyre, og det virker jo veldig greit bortsett fra at progesteronstøtten er Crinone. Jeg liker mye bedre Lutinus. Så det tenkte jeg å sende en melding om i MinJournal med en gang, og spørre om jeg heller kan få Lutinus når den tid kommer. Det er jo ganske mange uker det skal brukes ved eventuell graviditet, og jeg orker ikke Crinone. :confused:
 
Jippi! Jeg får Lutinus, så bra! :)
 
Nå kan det egget gjerne løsne. Tydelig at kroppen strever med eggløsning etter ammeslutt og uttak av p-stav. Jeg håper neste syklus blir mer standard, hvis ikke ser det veldig ut som jeg må gi beskjed til Riksen om forsinket mens i starten av august. Da håper jeg at de likevel har plass til meg litt senere i august. Jeg vil veldig gjerne unngå å måtte vente enda en blødning da, for jeg merker jo nå at endometriosen er svært aktiv etter uttak av p-stav. Krysser fingrene for eggløsning NÅ og så en sånn 28-dager-ish syklus i juli. Da blir det mens helt i starten av august.
 
20170625_082913.png


Kroppen jobber og jobber. :confused:
 
Så kjedelig når man går og venter! Håper egget løsner snarest!

Ja. Og typisk at jeg ved første tegn til at kroppen jobbet med EL tenkte at det kunne bli noen dager for tidlig, og nå på 13. dagen med fruktbar utflod (og endosmerter og åpen tapp) så er jeg på overtid med ventingen og er skikkelig utålmodig. :p Det håper jeg og, og en 'snill' syklus i juli, og at de har ledig plass til meg på Riksen tross eventuelt forsinket mens da. :)
 
Kanskje det hjelper å klage, mulig temperaturen er i ferd med å stige nå. Jeg håper det. :)
 
Stiger videre i dag. Mulig at jeg er 2 dpo. :)

Jeg har tatt blodprøvene, både til Riksen og FS, og kjøpt Progynova. Og jeg knasker folat igjen. Mannen har tatt blodprøve til FS. Så da har vi gjort alt vi skulle gjøre på forhånd hvert fall. :)
 
Da er jeg 3 dpo, og forventer mens ca. 8 juli. Om det blir 28 dager syklus i juli da så blir neste mens 4. august. Så innsett uke 32 er nok uansett ikke mulig lenger. Det blir vel uke 33 om juli-syklusen oppfører seg. :)
 
Back
Topp