Håndarbeidstråd

Vis vedlegget 130527
Har begynt å hekle bestemorruter som skal bli til et vognteppe. Må hekle dobbelt så mange som jeg har til nå tenker jeg, gruer meg til å montere det, men er alltid stas med det man har laget selv! :)

Det kommer til å bli superfint! Men mye jobb med trådfesting og montering ja. Verdt det når det endelig er ferdig:-) Jeg pleier å hekle lappene sammen med fastmasker fra forsiden, mye mer lettvint enn å sy synes jeg. Men det er jo mange måter å gjøre det på:-)

Det kommer til å bli superfint! Men mye jobb med trådfesting og montering ja. Verdt det når det endelig er ferdig:-) Jeg pleier å hekle lappene sammen med fastmasker fra forsiden, mye mer lettvint enn å sy synes jeg. Men det er jo mange måter å gjøre det på:-)
Takk! Jeg håper det blir bra!
Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal sy eller hekle de sammen enda. Lagde et til sønnen til fetteren min for noen år siden, da sydde jeg sammen tror jeg, samtidig som jeg lovet meg selv å aldri å hekle bestemoruter igjen... Sånn gikk det Men det er jo så koselig å sitte på kveldene å lage noe til den lille å, så det er verdt det

Takk! Jeg håper det blir bra!
Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal sy eller hekle de sammen enda. Lagde et til sønnen til fetteren min for noen år siden, da sydde jeg sammen tror jeg, samtidig som jeg lovet meg selv å aldri å hekle bestemoruter igjen... Sånn gikk det Men det er jo så koselig å sitte på kveldene å lage noe til den lille å, så det er verdt det
Jeg sydde et jeg lagde til snuppa. Angret veldig etterpå, for det hadde blitt penere heklet sammen. Det ville nok gått fortere og. Bare et tips ;)

Har strikket 2 bleiebukser uka her, til å ha utenpå brettebleier og formsydde bleier. Den hvite er til nattbruk, ekstra tykk, strikket i lanolingarn fra Nøstebarn. Den grå er en curly purly-modell, strikket i dobbel 2-tråds merinoull fra nøstebarn. Nyfødtstørrelse, mest til dagbruk tror jeg.. Disse skal lanoliniseres for å bli vanntette.
ImageUploadedByBV Forum1440944946.672965.jpg

Noen som har tips til oppstart av strikking/hekling/sying for nybegynnere? Mangler en hobby og skulle ønske jeg var like flinke som dere..

Jeg har begynt å brodere igjen :) lager ett slikt til hvert av barna :D så gøy!

Vedlegg

• 1441282329928.jpg
    1441282329928.jpg
    86,9 KB · Visninger: 62
Noen som har tips til oppstart av strikking/hekling/sying for nybegynnere? Mangler en hobby og skulle ønske jeg var like flinke som dere..
Jeg følger gjerne med på tips. Kunne tenkt meg å begynne med strikking selv :D

Nøstebarteppet er vel gravidklassikeren? (Googler du det finner du massevis av bilder, oppskrifter og instruksjoner.)

Vester, gensere og luer kan også sys sammen av strikke og hekla firkanter hvis du vil jobbe med noe mindre enn et teppe.

Bare et lite hakk vanskeligere ligger mange av de populære babystrikkebøkene...Det må da være noen her som har brukt dem og kan tipse om hvilke som er best?

På garnstudio.com er det en del oppskrifter å finne, og på "tips og hjelp" siden deres kan man få masse hjelp til hvordan man legger opp masker, strikker/hekler forskjellige mønster osv. Jeg har lært mye av det jeg kan på den siden.
Eller så er det et tips å ta en tur innom en garnbutikk og be om hjelp der. Jeg har flere ganger fått hjelp til hvordan jeg skal løse ting ved å spørre de jeg kjøper garn av, de kan som regel veldig mye.

På garnstudio.com er det en del oppskrifter å finne, og på "tips og hjelp" siden deres kan man få masse hjelp til hvordan man legger opp masker, strikker/hekler forskjellige mønster osv. Jeg har lært mye av det jeg kan på den siden.
Eller så er det et tips å ta en tur innom en garnbutikk og be om hjelp der. Jeg har flere ganger fått hjelp til hvordan jeg skal løse ting ved å spørre de jeg kjøper garn av, de kan som regel veldig mye.
Skal titte innom der litt senere :)
Nøstebarteppet er vel gravidklassikeren? (Googler du det finner du massevis av bilder, oppskrifter og instruksjoner.)

Vester, gensere og luer kan også sys sammen av strikke og hekla firkanter hvis du vil jobbe med noe mindre enn et teppe.

Bare et lite hakk vanskeligere ligger mange av de populære babystrikkebøkene...Det må da være noen her som har brukt dem og kan tipse om hvilke som er best?
Er ikke så flink til å Google sånne ting :p men skal gjøre mitt beste

Myk start sin er ganske grei hvis du er nybegynner. Ellers klarer man det meste med litt tålmodighet og litt googling hvis man står fast :-) Det er enklere enn man skulle tro, og veldig hyggelig å lage ting til babyen enn p måtte betale dyre dommer for søte og varme plagg :-)

Mange gode råd du har fått:-) Nøstebarnteppet kan være en tålmodighetsprøve, så ikke alle nybegynnere som setter pris på det - selv om det er enkelt å strikke.. Selv så har jeg strikket mye fra Nøstebarnboka (Strikk til Nøstebarn), og fra Myk Start. Relativt enkle oppskrifter her. Kanskje lurt å starte med noe lite, som går kjapt å strikke? Hva med baby-skappelgenser. Jeg skal strikke denne i tweed-garn til min lille gutt. Deilig mykt og tykt garn, raskt og enkelt og strikke. Oppskrift kan du Google, og garn kan du få hjelp til i butikken:-)

Hei hei :)

Når jeg ble sykemeldt hadde jeg plutselig utrolig mye fritid..
Jeg trengte en hobby og bestemt meg for å begynne med strikking.
Jeg er en nybegynner.

Det første jeg strikket var baby skappel - genser. Det gikk veldig greit! Ble så fornøyd med resultatet at jeg strikket to av dem. Oppskriften er enkel å følge og lett tilgjengelig på Internett. Jeg vil absolutt anbefale deg å prøve den oppskriften!

Ellers syns jeg Dale har fine oppskriftshefter med varierte vanskelighetsgrader på oppskriftene.

Det finnes "strikkeskoler" på Internett. På disse sidene viser de videosnutter med forskjellige strikke teknikker. Jeg har brukt disse sidene som hjelp når jeg har stått fast :)

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i oppskrift på heklede vognlenker?
Har sett noen utrolig søte med hjerter og kuler som mamma har lyst til å lage. Men vi finner ikke oppskrift...
Bilde fra en salgskonto på Instagram.
ImageUploadedByBV Forum1441467135.090932.jpg

Har sett noen utrolig søte med hjerter og kuler som mamma har lyst til å lage. Men vi finner ikke oppskrift...
Vis vedlegget 134408

Har ikke sett oppskrift på en hel lenke, dessverre. Jeg lagde min av amigurumier som jeg selv satte sammen. Oppskrifter på hjerter og kuler fins mange steder har jeg sett. Kanskje du finner noe på garnstudio? Ellers så pleier det å være oppskrifter på slike deler i heklebøker. Jeg har mange oppskrifter på sånt i bøkene mine iallfall.

• Liker
Reactions: Bee
Vis vedlegget 134408
Jeg bruker YouTube :) har "lært" meg å hekle ved å se på videoer. Hekler nå et teppe, men skal hekle vognlenke og bamse etterhvert. Snapchat--3561557133134486705.jpg

Har ikke sett oppskrift på en hel lenke, dessverre. Jeg lagde min av amigurumier som jeg selv satte sammen. Oppskrifter på hjerter og kuler fins mange steder har jeg sett. Kanskje du finner noe på garnstudio? Ellers så pleier det å være oppskrifter på slike deler i heklebøker. Jeg har mange oppskrifter på sånt i bøkene mine iallfall.
Amigurumier har jeg aldri hørt om, men det åpnet seg jo en ny verden da jeg googlet! Takk for tips!
Jeg bruker YouTube :) har "lært" meg å hekle ved å se på videoer. Hekler nå et teppe, men skal hekle vognlenke og bamse etterhvert.
Nydelig teppe. Mamma har laget et lignende til meg, men dine farger var veldig delikate i forhold til hennes :p

Back
Topp