Grøt

Nå har vi begynt med litt grøt. Prøvde først Nestle sin med ris og mais, men den bare spyttet han ut. Så da prøvde jeg den med fersken, banan og ris, og den går ned på høykant. :p vi gir litt pærepuré og sviskemos også vi da :)
Han får ca en halv porsjon, 40 ml ca, og enda vil han ha mer. Men det får holde til å begynne med. :)
 
Hvor mange grøtmåltider er dere oppi nå? Noen som vet om det er noen spesielle anbefalinger for hvor mye grøt de skal ha i løpet av et døgn? Vi er oppe i 2 faste grøtmåltider nå, men ser ikke ut som om hun blir ordentlig mett av 1dl grøt lengre.. gjør det noe om man gir mer enn det det står på pakken? Hvor mange grøtmåltider er vanlig egentlig?
 
Her er det grøt morgen (8-halv 9) og kveld (rundt 7). Men på morgenen får han litt melk etter ca 1 time. På kvelden får han litt svisker i tillegg. Han får middag i halv 3-tiden + frukt. Utenom dette har han 2 flasker med melk (halv 12 og halv 5)
 
Hva pleier han å få til middag? og hvor mye spiser han da? Her har det gått i ferdig middagsglass, men hun ser ikke ut til å like noe annet enn kjøttkaker i brunsaus:p og spiser vel ikke mere enn 1/3 av et middagsglass, så gir mme ved siden av
 
Har vel brukt gulrot m/diverse andre grønsaker. Men nå starter vi på 6 mnd glassene. Da blir det jo mer å velge i. Kun glass her også. Prøvde å sage mos av søtpotet selv, men den kom jo rett i retur. Farmor/farfar sin derimot var godkjent (var derfor jeg prøvde etterpå). Ikke vet jeg og ikke vet svigermor hva de hadde i den altså. Vi bruker ca 1/2 glass middag og 1/2 glass (hjemmelaget) eller 1 pose (6mnd) frukt. Tilbyr gjerne vann til, men han vil ikke ha det (maks 10 ml blir drukket). Derfor han får flaske mme halvannen til to timer etterpå. Og litt mme før grøten på kvelden forresten ja.
 
Nå gir min lille klar beskjed om han er sulten. Da er det ikke ro å få for mammaen. Han hyler som en stukken gris eller gulper opp av forrige måltid. Derfor vi er kommet så langt i introduseringen av annen mat enn melk. Men vil passe på at han ikke setter i halsen, og da kan han jo ikke prøve helt hva som helst heller.
 
Ja min har lenge gitt klar beskjed når hun blir sulten også.. og føler nesten at hun er klar for litt mere fast føde.. Hun har prøvd litt leverpostei på brødskive, og det så ut til å være kjempegodt.. men har ikke helt teken på det å tygge enda:p
 
Vi har kutta ned igjen vi, fordi han virker alt for mett, og vil nesten ikke gape på grøten lengre.. Så han får noe frukt når han våkner, mme i 9 tiden, mme i 12 tiden ( før fikk han også middag, men veldig lite ), mme i 3 tiden så grøt kl 5 og mme kl 6.
Han tar bare 120 ml mme.. Og 4-5 flasker da. Syns det høres så lite ut jeg men han vil jo ikke ha mer så..
 
Vi har nok gått ned på mme totalt siden vi begynte med grøt og div. Men da ble vi kvitt mye av den gulpingen som skjedde mellom måltidene. Tror vi har 700-750 ml mme i døgnet nå. (Note to meself: Så mye faktisk ja, ikke rart vann er et problem da :smiley-angelic006) Han var oppe på litt over 1 liter før vi startet med grøt.
 
Det hørtes mye ut! Det vi gjør er å gi vann midt i grøtmåltidet og etter måltidet:) Hun her er veldig glad i vann..:D

Men hvis du sliter med å gi vann, gir du det fra drikkekopp da ell? Hun drakk ikke så mye i starten her heller, men hvis vi lå på stellebordet og hadde et lite beger med vann..og helte det i munnen syntes hun det var spennende! da kunne hun drikke masse:)
 
Vi har fortsatt bare 1 grøtmåltid om dagen også får hun et lite fruktmåltid om dagen. Ellers er det bare mm resten.
Jentungen fikk prøve seg på camelbak flaska mi i dag. Og jammen fikk hun ut vann gitt. Det var også spennende ;-)
 
Så flink hun er da!;) må suge ganske hardt fra de flaskene hvis jeg husker riktig.. iallfall tungt for en liten baby vil jeg tro;O Her drikkes det fra drikkekopp:)
 
Tuttekoppende satte jeg vekk igjen. De tygger han bare på. Nå gir vi vann på samme type flaske som han får melken på. Men med en gang han smaker vann vrir han seg vekk. Prøvd fra liten kopp, men det er jo bare søl når han ikke vil ha. Jeg får bare tilby, så tar han vel etter hvert ja.
 
Så flink hun er da!;) må suge ganske hardt fra de flaskene hvis jeg husker riktig.. iallfall tungt for en liten baby vil jeg tro;O Her drikkes det fra drikkekopp:)
Man må hvertfall bite på tuten samtidig som man suger, så ble ganske overrasket over at hun fikk noe ut.
 
Tuttekoppende satte jeg vekk igjen. De tygger han bare på. Nå gir vi vann på samme type flaske som han får melken på. Men med en gang han smaker vann vrir han seg vekk. Prøvd fra liten kopp, men det er jo bare søl når han ikke vil ha. Jeg får bare tilby, så tar han vel etter hvert ja.
Du får bare prøve og prøve ja. De skal jo smake ting ganske mange ganger før de liker ting. Kan hende han bare trenger litt ekstra tid ;)
 
Vi har startet med børd og leverpostei;) Det ser ut til å falle i smak her;) Bare gi små brødbiter, på størrelse med en sukkerterning. Tror ikke det er så farlig med brødbiter, hvis du tar bort skalken..så skal det vel litt å sette det i halsen.. Det blir fort myk konsistens så fort det kommer i kontakt med spytt;)
 
Har tenkt tanken, men er så redd for at det skal settes i halsen.
Jeg tenkte mer på om tarmene tåler det ennå, men da gjør de sikkert det :) Brød og grøt er vel ikke så forskjellig... MEN, hva slags brød? Tenkte jeg skulle bake grovbrød som vi alle tre kan spise...
 
Jeg er ganske sikkert på at tarmene tåler det nå.. iallfall hvis du har gitt grøt en stund. Vi har ikke hatt treg mage her etter at vi har gitt brød iallfall.. Helsesøster sa det var greit å starte med brød fra 6mnd alder, samt middag fra det vi lager selv..så lenge det ikke er tilsatt masse salt.

Her har vi kjøpt ferdigbrød, middels grovt brød. Altså 3/4 grovt hvis du følger merking i butikk;)
 
Back
Topp