Godt voksne prøvere (35+)

Mulig det er kommet opp her før, men dere som er rundt 40 og over og har prøvd lenge: Har årsaken vært tydelig, altså har dere tatt blodprøver med dårlige hormonverdier - f.eks. veldig lav AMH og høy FSH, eller andre konkrete, tydelige verdier som forklarte uteblitt graviditet? Eller har forklaringen bare vært generelt høy alder?

Jeg har jo prøvd over ett år nå, med kun 3-4 kjemiske å vise til, selv om jeg har gode verdier på blodprøver og alt ser fint ut i livmor og eggstokker.
Jeg hadde også tre kjemiske, utrolig kjedelig. Aner ikke om det er noen sammenheng, men fikk en antibiotikakur av gyn og gangen etter satt den. Vet jo ikke om det er grunnen eller om det holder hele veien, men et veldig enkelt tiltak å prøve. Det er jo mulig å gjøre sjekker og inngrep, men det er jo mer omfattende.
 
Gi for all del Ikke opp dere!
6 mnd siden i dag jeg ble mamma til verdens deiligste lille baby. Fikk min første for 11 år siden.
Hadde ønske i mange år men kunne av mange mulige årsaker med helsen ikke få flere barn.

Jeg gruet meg til å fortelle til folk at jeg var gravid for jeg var 39 år.
Det var jo helt bortkastet. Noen sleivete kommentarer har det blitt men det ofrer jeg ikke en tanke. Jeg er så sinnsykt takknemlig for at jeg ikke ga meg og selvom det ble endel sa og kjemiske så sitter jeg her nå... Stup trøtt og sjeleglad!

Håpet er alltid der :Heartblue:Heartred
 
Interessant at de sa det er sjelden å oppleve å miste to ganger på rad pga. alder. Jeg har nå mistet fem ganger etter hverandre (en SA i uke 8, pluss fire kjemiske) på litt over ett år. Håper jo uflaksen min er brukt opp nå, men tviler.

Hvor er du i syklus nå? Jeg har og en god mengde egg ifølge gynekologen, men tyder ikke alle disse kjemiske på at selv de "beste" (altså de som fester seg) også er elendige?

Tenker som deg for øvrig, har heller ikke ønske om å reise jorda rundt som pensjonist. :) Vil mye heller ha det siste barnet, og heller bruke tid på familie og opplevelser sammen med barna. :)
Jeg er 5DPO nå . Har du barn fra før ? Det virket som det hadde mye å si . Men etter ma nr to så har jeg hatt litt rosa på papiret i dpo land . Og jeg fikk svaret på det eller sjansen var pgr disse polyppene og de kunne være til hinder for egget . Siden vi prøver på barn så fjernes disse , de hadde ikke blitt fjernet om vi ikke prøvde .

Jeg hadde ni egg i venstre og 4 i høyre :Heartred jeg skal inn igjen på dag 4 i mensen neste gang , tror det er en vannscanning og deretter henvisning til dagkirurgi for hysteroskopi og fjerne de hvis de ikke har blitt borte . Så er det bare å prøve på nytt :Heartred
 
Jeg er 5DPO nå . Har du barn fra før ? Det virket som det hadde mye å si . Men etter ma nr to så har jeg hatt litt rosa på papiret i dpo land . Og jeg fikk svaret på det eller sjansen var pgr disse polyppene og de kunne være til hinder for egget . Siden vi prøver på barn så fjernes disse , de hadde ikke blitt fjernet om vi ikke prøvde .

Jeg hadde ni egg i venstre og 4 i høyre :Heartred jeg skal inn igjen på dag 4 i mensen neste gang , tror det er en vannscanning og deretter henvisning til dagkirurgi for hysteroskopi og fjerne de hvis de ikke har blitt borte . Så er det bare å prøve på nytt :Heartred
Ja, jeg har to barn fra før. Gravid på første forsøk begge gangene, men var 26 og 28 den gangen. Så alder har stor betydning for meg i alle fall, dessverre.

Har ikke fått beskjed om polypper, så tror alt i livmor skal være normalt. Håper du får vekk dine så egget kan feste seg. :Heartred Sist gang jeg var på ultralyd, november, var det fem egg i hver eggstokk. Ikke så bra som hos deg, men gynekolog mente det så bra ut.

Virker som livmoren tar imot selv dårlige egg her, som gjør meg fortvilet. De gangene jeg har turt å teste før IKM, har jeg nesten hver syklus sett skyggestreker/svake streker. Leser jo mye om skyggestreker her inne, men har begynt å tenke at så ofte jeg har sett sånne, så lurer jeg på om jeg har hatt kjemisk mange flere ganger enn de gangene jeg vet om fordi mensen er blitt forskjøvet (kan jo ikke være så uheldig at alle tester er defekte). Vet ikke om dette er negativt eller positivt, men i alle fall mer negativt enn tidligere da jeg ble gravid på første forsøk og alt gikk normalt.
 
Og hver gang mensen kommer er det en påminnelse av alle de andre gangene det ikke ble noe av. Nei, huff, nå blir jeg dyster her! Men det er krevende av og til, ja. Godt man ikke er aleine.
Kan man snu litt på det, ved hver menstruasjon er jo en ny mulighet
Jeg fylte 41 i januar. I fjor gikk jeg gjennom to IvF forsøk, ett ferskt og ett fryseforsøk.
Det gikk ikke med noen av de. S A på første og MA på andre. Orket ikke å skulle begynne med nytt utak og tok fri to blødninger. Er nå 8 uker bak siste innsett. Vi klarte å lage en hjemme. Nå er jeg 14 uker på vei
Det er lov å bli litt forbanna, men fortsett å se muligheter. Hver gang jeg fikk mensen fant vi alltid på noe hyggelig, som jeg ikke kunne gjort om jeg var gravid.
 
Mulig det er kommet opp her før, men dere som er rundt 40 og over og har prøvd lenge: Har årsaken vært tydelig, altså har dere tatt blodprøver med dårlige hormonverdier - f.eks. veldig lav AMH og høy FSH, eller andre konkrete, tydelige verdier som forklarte uteblitt graviditet? Eller har forklaringen bare vært generelt høy alder?

Jeg har jo prøvd over ett år nå, med kun 3-4 kjemiske å vise til, selv om jeg har gode verdier på blodprøver og alt ser fint ut i livmor og eggstokker.
Mulig det er kommet opp her før, men dere som er rundt 40 og over og har prøvd lenge: Har årsaken vært tydelig, altså har dere tatt blodprøver med dårlige hormonverdier - f.eks. veldig lav AMH og høy FSH, eller andre konkrete, tydelige verdier som forklarte uteblitt graviditet? Eller har forklaringen bare vært generelt høy alder?

Jeg har jo prøvd over ett år nå, med kun 3-4 kjemiske å vise til, selv om jeg har gode verdier på blodprøver og alt ser fint ut i livmor og eggstokker.
Ingen tydelig årsak, men fant noen polypper i til slutt. Fortsatt gode egg igjen. Bra AMH. Opererte ut polyppene, tok Letrozol og ble gravid
 
Har noen her prøvd letrozol? Jeg har nå min fjerde kjemiske på rundt ett år, og håpet om et barn er vel lite realistisk nå. Men kan letrozol forbedre sjansene? Har brukt det i 3 sykluser i fjor, men merket ikke noen endring. Jeg har igjen tabletter til tre enkle kurer, evt en syklus med trippel dose. Jeg har eggløsning av meg selv, så vil det egentlig gjøre noen forskjell? Kan det ødelegge syklusene etterpå om jeg tar trippel dose nå?
Trippel dose vet jeg ikke. Men jeg ble gravid i november og jeg tok Letrozol, men jeg tok i samråd med legene.
 
Jeg er 36, blir 37 i år, SA/kjemisk i januar. Jeg føler på et tidspress, føles som hver dag som går gjør det mer og mer "for sent". Har alltid sett for meg at jeg skulle være ferdig med barn tidlig, og det var jeg jo, -trodde jeg. Har to fra før på 11 og 13. Men mannen, som er en del år yngre, har ingen. Vi har vært sammen i 9 år, og først nå er han klar. Håper det klaffer snart. Føler med dere som er voksne, og prøver på første. Jeg håper alle får det de ønsker seg ❤️
 
Trippel dose vet jeg ikke. Men jeg ble gravid i november og jeg tok Letrozol, men jeg tok i samråd med legene.
Klarer ikke å bestemme meg, føler at jeg har uflaks uansett hva jeg gjør i forhold til dette. Alternativene er 1)ikke ta noe 2)prøvd vitex som i forrige syklus, ble gravid men altså kjemisk 3) trippel dose letrozol, men kan det føre til dårligere kvalitet på egget eller at påfølgende sykluser blir forstyrret?
 
Klarer ikke å bestemme meg, føler at jeg har uflaks uansett hva jeg gjør i forhold til dette. Alternativene er 1)ikke ta noe 2)prøvd vitex som i forrige syklus, ble gravid men altså kjemisk 3) trippel dose letrozol, men kan det føre til dårligere kvalitet på egget eller at påfølgende sykluser blir forstyrret?
Jeg ville hørt med lege. Jeg fulgte fryseforsøk oppskriften
 
Hei! Jeg blir 40 i år.. og prøver på første. Har vært gravid to ganger, en MA og en exu, men det er lenge siden 2006 og 2014. Har ikke prøvd igjen før nå de siste 4-5 månedene (mannen ville egentlig ikke) og jeg er litt pessimistisk kjenner jeg. Blir nok å bestille time for IVF samtale nå ganske snart, hvis ikke det er en liten spire som sitter snart. AMH er bra, men jeg mangler jo en eggleder, så løsner det fra feil side er nok ikke sjansen så stor. Klem til dere som prøver :Heartbigred
 
Klarer ikke å bestemme meg, føler at jeg har uflaks uansett hva jeg gjør i forhold til dette. Alternativene er 1)ikke ta noe 2)prøvd vitex som i forrige syklus, ble gravid men altså kjemisk 3) trippel dose letrozol, men kan det føre til dårligere kvalitet på egget eller at påfølgende sykluser blir forstyrret?
Vet ikke jeg er ikke lege, men hva med en time hos han gynekologen Åge Huseby, han samarbeider med leger fra alle land. Jeg hørte på en podcast med han, hadde jeg ikke blitt gravid nå hadde jeg prøvd han. Noen som har vært hos han?
 
Ja, da hørte jeg til her, ble 35år 20.feb :)
Pga sterk mistanke om tette eggledere pga endometriose, så er jeg henvist til lap. Samtale 17.april, og ventetiden er seig :shy:
Vi har to barn fra før som vi fikk uten særlig problemer, så var en nedtur at det skulle bli så vanskelig med tredjemann :(
Men går vel fortsatt med et lite håp, selv om jeg føler at tiden min renner ut og jobber med å godta at det kanskje blir med de to vi har.
 
Ja, da hørte jeg til her, ble 35år 20.feb :)
Pga sterk mistanke om tette eggledere pga endometriose, så er jeg henvist til lap. Samtale 17.april, og ventetiden er seig :shy:
Vi har to barn fra før som vi fikk uten særlig problemer, så var en nedtur at det skulle bli så vanskelig med tredjemann :(
Men går vel fortsatt med et lite håp, selv om jeg føler at tiden min renner ut og jobber med å godta at det kanskje blir med de to vi har.
Du får ikke brukt helseforsikringen å tatt det privat ? Jeg kunne det på polyppene i livmoren . Og siden det er fritt sykehusvalg så kan du sjekke ventetiden rundt om . Det er store forskjeller :Heartred
 
Du får ikke brukt helseforsikringen å tatt det privat ? Jeg kunne det på polyppene i livmoren . Og siden det er fritt sykehusvalg så kan du sjekke ventetiden rundt om . Det er store forskjeller :Heartred
Nei, har kun døds- og uføreforsikring :angelic: klp sin dekker heller ikke slike type ting :shy: jeg kunne nok ha sjekket fritt sykehusvalg. Men gyn kunne kun anbefale meg Ullevål mtp kompetanse på endometriose, men der hadde jeg aldri kommet inn. Og jeg har rett og slett ikke ork til 5-6t reising for dagsoperasjon midt oppi alt med unger, jobb og samboer i turnus :shy: så fant ut at jeg får smøre meg med tålmodighet og si på den samtalen at jeg gjerne kan komme på kort varsel :)
 
Back
Topp