Godt voksne prøvere (35+)

Kjære deg, jeg skjønner veldig godt bekymringene dine. Samtidig må jeg si at jeg føler meg veldig godt ivaretatt på den private klinikken jeg går. Egguttak er litt ubehagelig, men du får heldigvis medisiner i forkant som både lindrer smerter og gjør deg litt likegyldig. Jeg gruet meg også i forkant, til både sprøyter, egguttak og innsett, men det har gått bedre enn fryktet. Ofte er det jo sånn at man gruer seg litt unødig. Jeg vet heller ikke om jeg kommer til å sitte igjen med babyen jeg drømmer om til slutt, men har ikke gitt opp håpet enda. Ønsker deg masse lykke til :)
Takk det samme ❤️ Jeg følte også klinikken var greie og jeg spurte de om det, i vår, da vi var der for utredning, om det gjorde vondt , og da sa de «du skal få så mye smertestillende du ønsker, vi kan gi deg så mye at du ikke husker du har vært her engang» sa hun mens hun lo. :) Men jeg er jo redd det gjør gruselig vondt ja.
Jeg er og redd for store kostnader uten å få babyen. Samtidig , hvis årene går og man Ikke prøver så vil man jo kanskje (sannsynligvis) angre om noen få år når det definitivt er for sent. ❤️

Jeg regner med de som går til ivf har prøvd naturlig ganske lenge først :) og så kanskje gir opp? og jo eldre vi blir dess nedover går det jo; vanskeligere og vanskeligere å bli gravid naturlig jo eldre vi blir og en dag er det jo stopp .. vi har selv to barn naturlig men nå tar det veldig lang tid syns jeg og vurderer derfor ivf mens jeg enda har gode egg, og før jeg blir altfor gammel. Over 46 år setter de ikke engang inn egg. Føler årene går fort dit og. 42 nå.
Men @Isond som har blitt lett gravid ville jeg nok prøvd litt til, om jeg var deg. Jeg blir jo ikke lett gravid med mannen min pga han har litt nedsatt kvalitet. Men vi har som sagt to sammen da.

Jeg er jo omtrent på samme alder, 41, men prøver naturlig. Hva er det som gjorde at du prøver ivf? Kjenner stresset med å prøve å bli gravid, at jeg ikke har noe tid å miste. Jeg har blitt gravid ganske lett, betyr det at jeg burde bare prøve selv fremdeles, eller hva er det som gjør at noen, feks du, går for ivf istedet for å prøve naturlig?
Vi prøvde i to år naturlig og med enkel stimulering, så orket vi ikke alt styret rundt timingen med stimuleringen. Det ble ikke så romantisk med all pliktsexen.. ikke det at det er så romantisk på klinikken heller da, med egguttak og tømming i en kopp, men jeg synes faktisk det er lettere å forholde seg til. Jeg gikk rett på det private jeg fordi jeg hadde hatt en fertilitetssjekk der og fordi jeg ikke føler jeg har tid til å stå i kø i det offentlige. Jeg har ingen barn fra før, så vet jo egentlig ikke om jeg kan bli gravid, men håper det er noen eller i hvert fall et gullegg igjen der inne. Ønsker deg masse lykke til :)

Snart 41 år , har 2 barn fra tidligere, men prøver igjen nå. Har 2 SA og 2 MA bak meg.
Venter spent nå om TR kommer eller ikke om 1 uke. Flere symptomer.
Hva er deres symptomer?

Da har iallefall min kropp lett for å velge ut dårlige egg. 30år gravid på andre pp og alt vellykket. 36år gravid på 1pp og SA, deretter gravid rett etter og MA. 37 og gravid på 2pp og MA igjen. Er fremdeles 37 og har begynnt å prøve igjen. Har fått bevist blodprøver på at eggene er dårlig kvalitet. Så går på q10 og DHEA. Min lege mener det skal være noen gode egg igjen. Men jeg er veldig usikker. Det kommer vel kanskje ann på personene også, noen er kanskje yngre biologiske og noen eldre? Jeg er iallefall sunn og sterk, spiser sunn mat, trener. Er verken overvektig eller lever noe stressende liv. Ikke røyker og drikker et glass rødvin i uken. Så i følge legen burde jeg bli gravid å føde et friskt barn. Vi får se nå da de neste mnd om disse eggkvalitets vitaminene hjelper noen av eggene. Jeg kjenner ei som er 46 og har en på 1 år helt naturlig. Så det skal gå. Hun er ikke sunn og veltrent. Overvektig, spiser masse usunt og trener ikke...... så hvem vet hvordan dette egentlig er og hva som spiller inn for å kunne bli gravid og bære frem et barn
Hva slags blodprøver har du tatt for å få vite eggkvalitet? Veldig interessant!

Tilbake som prøver, mistet i MA i helgen, i uke 11+5, foster døde i uke 8+noe (etter ul 8+3).

Orker egentlig ikke tanken på å prøve igjen, men har ikke tid til noen pause, så må bare bite tennene sammen og prøve. Er 38.5 og har ille mye tid. I tillegg er første snart 2 år, og jeg ville helst hatt bare et år i mellom- nå blir det vel minst tre :sad015 :sorry:

Snart 41 år , har 2 barn fra tidligere, men prøver igjen nå. Har 2 SA og 2 MA bak meg.
Venter spent nå om TR kommer eller ikke om 1 uke. Flere symptomer.
Hva er deres symptomer?
Spennende med symptomer, håper det betyr at du er gravid. De gangene jeg har blitt gravid, har jeg egentlig "bare" hatt vanlige symptomer man får før mensen; har føltes som om mensen skulle komme hver gang jeg gikk på do.
Nå er jeg 1DPO, men tviler på at jeg er blitt gravid denne runden. EL var nok i går på formiddagen, men vi hadde samleie mandag morgen og så igjen i går kveld, så mulig vi timet det feil.

Hva slags blodprøver har du tatt for å få vite eggkvalitet? Veldig interessant!
Er ikke sikker, gikk til privat gynekolog. Skal spørre ved beste besøk.
FSH og AMH.

FSH - eggstokkfunksjon eller kvaliteten på eggene. Prøven tas tidlig i syklus, mens østradiolverdien ennå er lav.

AMH - eggstokkapasitet eller hvor mange egg som finnes i eggstokkene. Høye verdier sier at det er mange eggsekker tilgjengelig.

AMH sier ikke noe om kvaliteten på eggene. Kvinner med normal FSH tidlig i syklus kan forvente at eggkvaliteten er god enten AMH viser at hun har mange eller få egg, mens kvinner med høy FSH tidlig i syklus kan forvente at eggkvaliteten er nedsatt, enten hun har mange eller få egg.

FSH og AMH.

FSH - eggstokkfunksjon eller kvaliteten på eggene. Prøven tas tidlig i syklus, mens østradiolverdien ennå er lav.

AMH - eggstokkapasitet eller hvor mange egg som finnes i eggstokkene. Høye verdier sier at det er mange eggsekker tilgjengelig.

AMH sier ikke noe om kvaliteten på eggene. Kvinner med normal FSH tidlig i syklus kan forvente at eggkvaliteten er god enten AMH viser at hun har mange eller få egg, mens kvinner med høy FSH tidlig i syklus kan forvente at eggkvaliteten er nedsatt, enten hun har mange eller få egg.
Jeg har fått målt både amh og fsh. Begge var i normalområdet, men jeg har likevel mistet to ganger i år. Første gang pga misdannelse og andre gang var det SA. Så vet ikke hvor mye fsh da egentlig sier om eggkvalitet? Siden jeg er 41, er vel de fleste av mine egg av dårlig kvalitet, til tross for gode fsh-verdier?

FSH og AMH.

Takk, fint å vite. Vet du om f.eks clomid can hjelpe her? Mener å huske han nevnte clomid forrige gang.

Takk, fint å vite. Vet du om f.eks clomid can hjelpe her? Mener å huske han nevnte clomid forrige gang.
Clomid (og også Letrozol) hjelper med eggløsning, men endrer verken AMH eller FSH. Når kvinen er over 35 (jeg er over 40) får vi ikke alltid eggløsning hver måned. Medisin som Clomid stimulerer frem eggløsning, men det blir ikke flere eller bedre egg av det.
Noen bruker Q10 ubiquinol (slutter med L) for å forbedre eggkvaliteten, men vitenskapelig er bevisene ikke særlig sterke...hjelper noen, men er ikke en mirakelkur.

Clomid (og også Letrozol) hjelper med eggløsning, men endrer verken AMH eller FSH. Når kvinen er over 35 (jeg er over 40) får vi ikke alltid eggløsning hver måned. Medisin som Clomid stimulerer frem eggløsning, men det blir ikke flere eller bedre egg av det.
Noen bruker Q10 ubiquinol (slutter med L) for å forbedre eggkvaliteten, men vitenskapelig er bevisene ikke særlig sterke...hjelper noen, men er ikke en mirakelkur.
I følge gynekologen jeg gikk til sa de letrozol kunne hjelpe selv om jeg alltid har el selv, fordi man kunne visstnok booste eggløsning , de kunne modnes ekstra eller noe slik at el kunne bli bedre / kraftigere eller noe i den duren. Har ikke så god greie selv men prøver nå uansett letrozol nå fordi gynekologen foreslo det :) tar forøvrig også q10 nå :)

Jeg har fått målt både amh og fsh. Begge var i normalområdet, men jeg har likevel mistet to ganger i år. Første gang pga misdannelse og andre gang var det SA. Så vet ikke hvor mye fsh da egentlig sier om eggkvalitet? Siden jeg er 41, er vel de fleste av mine egg av dårlig kvalitet, til tross for gode fsh-verdier?
Har dessverre ikke svar på det, men kumme gjerne hvorfor eggene er sånne som de er (gamle) når blodprøver viser gode resultater… Jeg er også 41, jeg passe grei form, og har både høy AMH og lav FSH, men av 13 egg kun ett var god (IVF). Så ja, jeg tror alder spiller en rolle her, dessverre. Hvis noen har noen gode ideer for å forbedre eggene er jeg åpen for forslag! :)

I følge gynekologen jeg gikk til sa de letrozol kunne hjelpe selv om jeg alltid har el selv, fordi man kunne visstnok booste eggløsning , de kunne modnes ekstra eller noe slik at el kunne bli bedre / kraftigere eller noe i den duren. Har ikke så god greie selv men prøver nå uansett letrozol nå fordi gynekologen foreslo det :) tar forøvrig også q10 nå :)
Jeg har prøvd Letrozol også, selv om jeg har veldig regelmessige sykluser men eggløsninger (LH tester og temper). Letrozol hjalp dessvere ikke meg. Q10 tar jeg også (høy dose, ca.6 måned) og har fortsatt troa selv om IVF resultater var ikke akkurat slikk jeg håpet på (1 av 13 egg var god).

Har dessverre ikke svar på det, men kumme gjerne hvorfor eggene er sånne som de er (gamle) når blodprøver viser gode resultater… Jeg er også 41, jeg passe grei form, og har både høy AMH og lav FSH, men av 13 egg kun ett var god (IVF). Så ja, jeg tror alder spiller en rolle her, dessverre. Hvis noen har noen gode ideer for å forbedre eggene er jeg åpen for forslag! :)
Oi, 1 av 13 tyder jo på dårlige odds ja. Men, har du blitt gravid naturlig eller prøver du kun via ivf? Jeg har blitt ganske lett gravid naturlig, så har av den grunn ikke vurdert ivf. Men virker jo dessverre som at min livmor tar imot selv dårlige egg, det er jo veldig negativt.

Oi, 1 av 13 tyder jo på dårlige odds ja. Men, har du blitt gravid naturlig eller prøver du kun via ivf? Jeg har blitt ganske lett gravid naturlig, så har av den grunn ikke vurdert ivf. Men virker jo dessverre som at min livmor tar imot selv dårlige egg, det er jo veldig negativt.
Nei, har har aldri blitt gravid naturlig. Prøvde i 1,5 år og så gikk over til IVF grunnet «Uforklarlig infertilitet». :think005:confused005
Men da tenkte jeg at om det er 1 av 13 som er god, dvs det tar ca. 1 år for at ett bra egg skal droppes… Kanskje jeg tenker helt feil og det er ikke så rett frem, men heller avhengig av flere faktorer… Men det er da IVF på oss nå.

Nei, har har aldri blitt gravid naturlig. Prøvde i 1,5 år og så gikk over til IVF grunnet «Uforklarlig infertilitet». :think005:confused005
Men da tenkte jeg at om det er 1 av 13 som er god, dvs det tar ca. 1 år for at ett bra egg skal droppes… Kanskje jeg tenker helt feil og det er ikke så rett frem, men heller avhengig av flere faktorer… Men det er da IVF på oss nå.
Håper dere lykkes med ivf, da kan jo de gode eggene velges ut. Vi prøver videre naturlig, men veldig skremmende at de fant bare 1 godt egg av 13. Hva er dine amh- og fsh-verdier? Du trenger selvsagt ikke oppgi, er jo veldig privat. Jeg fikk min amh målt til 5 i november i fjor, siden da har jeg blitt 41 og er sikkert litt lavere nå. Gynekolog sa der var bra i forhold til alder i alle fall, men hadde langt fra 13 egg da som deg. Var vel 5 i hver eggstokk. Fsh var også normal, men fikk ikke oppgitt et tall, bare at det var godt innenfor normalområdet.

Håper dere lykkes med ivf, da kan jo de gode eggene velges ut. Vi prøver videre naturlig, men veldig skremmende at de fant bare 1 godt egg av 13. Hva er dine amh- og fsh-verdier? Du trenger selvsagt ikke oppgi, er jo veldig privat. Jeg fikk min amh målt til 5 i november i fjor, siden da har jeg blitt 41 og er sikkert litt lavere nå. Gynekolog sa der var bra i forhold til alder i alle fall, men hadde langt fra 13 egg da som deg. Var vel 5 i hver eggstokk. Fsh var også normal, men fikk ikke oppgitt et tall, bare at det var godt innenfor normalområdet.
Takk! :Heartred
Mai 2021 (jeg var 40):
  • AMH 34
  • FSH 5
Juni 2022 (jeg var 41):
  • AMH 27
  • FSH 6
Gode tall, men det går kun en vei og rimelig raskt… Så derfor gikk vi over til IVF.

Ønsker dere masse lykke til med prøving! :)

Back
Topp