Glukosebelastning

Takk… det gikk ikke så bra. Jeg har sikkert svangerskapsdiabetes… fastende bl.s var 6.4:arghh:
Så nå har jeg hentet ut blodsukkerapparat og skal på legetime i morgen :( kaos i hodet mitt nå… hva er det lurt å spørre legen om? Jeg klarer ikke tenke jeg nå..

Det var kjipt å høre, men går stort sett fint likevel :) Fastende er desverre ofte dem varianten som er vanskeligst å holde lavt, da leveren produserer glukose på natten og kroppen vår ikke klarer å bearbeide det. Det er derfor viktig at du ikke føler du har gjort noe gale eller får skyldfølelse, dette kunne du ikke forhindret!

Du bør spørre legen om er konkrete kostholdsråd (mange har ferdigskrevne råd med konkrete eksempler som de kan dele ut) og videre kostholdsveiledning, samt få ett kontaktnr så du kan få videre veiledning straks du passerer 3 målinger og slipper å vente 2 uker mens du måler om du får flere enn 3 høye målinger. Da slipper du mye ventetid og får komme inn i systemet raskt (jeg gikk over en mnd før jeg fikk komme videre pga udugelig lege og den mnd var hard for psyken). Ikke få panikk og gå all in på lavkarbo, vi med svangerskapsdiabetes havner ofte i ketose fordi vi er for streng med oss selv og det er ikke bra det heller. Oppfølgingen pleier å være veldig god når man kommer videre i systemet etter de to ukene med målinger og man får blant annet ekstra vekstkontroller og ultralyder, så man er godt ivaretatt hele veien videre :)
 
Takk… det gikk ikke så bra. Jeg har sikkert svangerskapsdiabetes… fastende bl.s var 6.4:arghh:
Så nå har jeg hentet ut blodsukkerapparat og skal på legetime i morgen :( kaos i hodet mitt nå… hva er det lurt å spørre legen om? Jeg klarer ikke tenke jeg nå..
Kjedelig men får ofte ikke gjort mye med det fastende blodsukkeret men det kommer til å gå bra!
Vet ikke hvordan oppfølgingen er i Norge men pass på at du enten blir henvist videre eller får et tlf å ringe!
De pleier oftest ikke sette gravide på insulin med en gang, tenk over hva du spiser og pass på at du ikke havner i ketose men også at du ikke får i deg altfor mange karbohydrater
 
Er det din første..?
For ville hørt med lege/JM. Leger har en tendens til å legge diverse slikt på glemming, siden de ikke alltid har gravide inne hver dag... :)

JM nevnte glukosen nå sist. Jeg er 28, og BMIen var på akkurat 25 da jeg ble gravid.. men vi vurderte det frem til at det ikke var behov. Jeg lå akkurat på grensen, men har ikke hatt noe problem i mine to forrige svangerskap, og relativt små unger.
Så, hun vurderte det som at det ikke var behov - hvis jeg var enig. :)
Min første ja :happy:
Legen hadde fullstendig glemt det, så er satt opp time til det nå 9 juli :wacky:
 
Får man vite tallene (målingene) samme dag som man tar testene?

og er det en spesiell grunn til at man tar testen mellom uke 24 og 28?
 
Last edited:
Jeg tok glukosebelastningstest på tirsdag, jeg har gått å gruet meg leeenge til dette. Men, det gikk overraskende bra!

Jeg er jo redd for de fleste som vil meg godt, redd nåler, besvime og å spy. Jeg har vært åpen om mine mange frykter, og har hittil blitt møtt med forståelse og godhet.

Blodprøve kl 08 gikk over alle forhåpninger! Det var hardt å stå opp 0630 for å ta på emla plaster, men det funker for meg. Drikken gikk kjempe fint, sved litt i halsen men det var det. Hadde en prat med legen, og så løp tiden av gårde, og plutselig skulle jeg ha siste blodprøve og Vipps ferdig! Er sååå stolt av meg selv!

Får prøvesvar innen én uke.
 
Jeg tok glukosebelastningstest på tirsdag, jeg har gått å gruet meg leeenge til dette. Men, det gikk overraskende bra!

Jeg er jo redd for de fleste som vil meg godt, redd nåler, besvime og å spy. Jeg har vært åpen om mine mange frykter, og har hittil blitt møtt med forståelse og godhet.

Blodprøve kl 08 gikk over alle forhåpninger! Det var hardt å stå opp 0630 for å ta på emla plaster, men det funker for meg. Drikken gikk kjempe fint, sved litt i halsen men det var det. Hadde en prat med legen, og så løp tiden av gårde, og plutselig skulle jeg ha siste blodprøve og Vipps ferdig! Er sååå stolt av meg selv!

Får prøvesvar innen én uke.
Håper det går like fint her også! Og supert at du fikk en god opplevelse med det :)

Jeg har tatt første blodprøve (er også redd blodprøver), og drukket drikken nå. Enig i at den svir i halsen. Har heldigvis fått vente ut de to timene på helsesøsters venterom der det er mindre trafikk enn fastlegenes venterom... Så håper jeg bare at jeg denne gangen greier å holde det nede til neste blodprøve er tatt...... :smiley-angelic001
 
Håper det går like fint her også! Og supert at du fikk en god opplevelse med det :)

Jeg har tatt første blodprøve (er også redd blodprøver), og drukket drikken nå. Enig i at den svir i halsen. Har heldigvis fått vente ut de to timene på helsesøsters venterom der det er mindre trafikk enn fastlegenes venterom... Så håper jeg bare at jeg denne gangen greier å holde det nede til neste blodprøve er tatt...... :smiley-angelic001
Hvordan gikk det?
 
Hvordan gikk det?
Det gikk kjempebra! Kaldsvettet litt etter ca 30 minutter, men så gikk det veldig bra etter det. Fikk ikke vite blodsukkeret etterpå da, så det blir spennende å få resultatet om et par uker. Men det fastende blodsukkeret var visst fint :)
 
Det gikk kjempebra! Kaldsvettet litt etter ca 30 minutter, men så gikk det veldig bra etter det. Fikk ikke vite blodsukkeret etterpå da, så det blir spennende å få resultatet om et par uker. Men det fastende blodsukkeret var visst fint :)
Så bra du fikk gjennomført den:happy:
Jeg krevde å få vite det mens jeg var der :p Men håper du slipper unna :)
 
Det var kjipt å høre, men går stort sett fint likevel :) Fastende er desverre ofte dem varianten som er vanskeligst å holde lavt, da leveren produserer glukose på natten og kroppen vår ikke klarer å bearbeide det. Det er derfor viktig at du ikke føler du har gjort noe gale eller får skyldfølelse, dette kunne du ikke forhindret!

Du bør spørre legen om er konkrete kostholdsråd (mange har ferdigskrevne råd med konkrete eksempler som de kan dele ut) og videre kostholdsveiledning, samt få ett kontaktnr så du kan få videre veiledning straks du passerer 3 målinger og slipper å vente 2 uker mens du måler om du får flere enn 3 høye målinger. Da slipper du mye ventetid og får komme inn i systemet raskt (jeg gikk over en mnd før jeg fikk komme videre pga udugelig lege og den mnd var hard for psyken). Ikke få panikk og gå all in på lavkarbo, vi med svangerskapsdiabetes havner ofte i ketose fordi vi er for streng med oss selv og det er ikke bra det heller. Oppfølgingen pleier å være veldig god når man kommer videre i systemet etter de to ukene med målinger og man får blant annet ekstra vekstkontroller og ultralyder, så man er godt ivaretatt hele veien videre :)

nå var jeg heldig likevel, fikk melding med legen at de hadde analysert blodprøvene på sykehus også, og at dem å ha blitt en feilmåling på legekontoret, så prøvene var ikke forenlig med svangerskapsdiabetes likevel :joyful:
Men han vil jeg skal måle bl.s fastende og 2t etter måltid frem til neste legetime om 2 uker for sikkerhetskyld :) Jeg ble så lettet.. selv om jeg egentlig ble litt motivert til å ta tak i kostholdet mitt som egentlig ikke er det beste! Den motivasjonen forsvant litt nå :dead::hilarious:
 
Da har jeg tatt glukosebelastningen og fått resultatene. Selve belastningen var fin, men pga for høyt fastende blodsukker så ble det diagnosen svangerskapsdiabetes.. Venter nå bare på svar fra henvisningen fra fastlegen til sykehusets diabetespoliklinikk..
 
Jeg fikk endelig svarene, men fikk fra to forskjellige leger med forskjellig svar.

«fastlege»: 4,9 og 6,7
Tilfeldig lege som ringte meg (da jeg etterlyste svar): 4,1 og 6,1

Men begge deler er innafor skalaen, så min store skrekk om å måtte stikke meg x ganger daglig blir ikke en realitet. :)
 
Tok testen i dag og hadde 4,7 fastende og 7 etter to timer.. ved en feil ble det også tatt etter en time å da var den 5.. litt rart, men ihvertfall ikke diabetes da
 
Var inne til glukosebelastning i dag. Gikk kjempefint heldigvis :p
De tok stikk i fingeren for å sjekke fastende i tilfelle det var for høyt til å gjennomføre prøven, men lå på 4,6. Veldig spent på å få resultatet om en uke. Mtp energinivået og temperamentet jeg hadde 3-4 timer etterpå skulle man tro blodsukkeret var skyhøyt. Håper det bare var en tilfeldighet :p
 
Takk… det gikk ikke så bra. Jeg har sikkert svangerskapsdiabetes… fastende bl.s var 6.4:arghh:
Så nå har jeg hentet ut blodsukkerapparat og skal på legetime i morgen :( kaos i hodet mitt nå… hva er det lurt å spørre legen om? Jeg klarer ikke tenke jeg nå..


Beklager at du fikk forhøyet blodsukker, jeg ville bare si noe om kost, fordi jeg føler det var litt missvisende informasjon her i tråden. Spørsmålene er hva er fett og hva er karbohydrater. Det er mettet fett fra kjøtt og melk som bidrar til å blokere for at sukkere tas opp i cellene, det kalles insulinresistens. men fettet kan også komme ut i blodet om man er overvektig. Karbohydrater er ikke ensbetydende med høyt blodsukker, hvis du spiser bær for eksempel vil blodsukker ikke stige raskt på samme måte som å drikke saft. Dette handler mye om hvor prosessert maten er, jo nærmere den orginale matvaren man kommer, hel frukt, bær, korn, nøtter, bønner og grønnsaker man kommer, jo bedre håndterer kroppen maten og man får mange positive effekter av det. Ikke vær redd for å spise naturlige matvarer, det vil bare hjelp og det finnes mange mennesker som reverserer diabetes med et plantebasert kosthold, det er mulig men det finnes så lite kunnskap i norge om dette. Denne kunnskapen har reddet meg fra ekstrem overvekt og sykdommer. Det er sikkert mange som tror de vet bedre, og de har fått høre mye fra mange steder, men hvis man tenker på det så er det logisk at vi er skapt for å spise naturlig mat. frukt selv med fruktose kan senke blodsukkeret, derfor sier jeg dette fordi jeg mener man aldri skal være redd for å spise frukt og grønsaker selv om det kattegoriseres som "karbohydrater".
 
Tok testen på torsdag: 4,7 fastende og 4,5 etter sukkerdrikk og 2timer. Veldig glad for det! :)
 
Var inne til glukosebelastning i dag. Gikk kjempefint heldigvis :p
De tok stikk i fingeren for å sjekke fastende i tilfelle det var for høyt til å gjennomføre prøven, men lå på 4,6. Veldig spent på å få resultatet om en uke. Mtp energinivået og temperamentet jeg hadde 3-4 timer etterpå skulle man tro blodsukkeret var skyhøyt. Håper det bare var en tilfeldighet :p

Første blodprøve 4,1 - etter 1t45min 5,1 = normal glukosebelastning :D
Hurra!
 
Tok glukosebelastnings-testen for en uke siden, men fikk bare beskjed om at de ringer meg hvis jeg har påvist svangerskapsdiabetes, og at jeg ikke vil høre noe hvis jeg ikke har det.. så aner ikke hva verdiene lå på :confused:
 
Var å tok testen for 3uker siden og skal inn til legen i morgen da jm er ute i feire! Regner med jeg hadde hørt noe før denne legetimen hvis det hadde vært avvikende resultat på prøven! Men nå er jo ikke min fastlege kjent for å være kjapp på ballen om det skulle være noe :meh:
 
Back
Topp