Glukosebelastning

Jeg skal ta denne i neste uke (Det uke 24 på fredag, så jordmor sa jeg bare skulle stikke innom sykehuslaben når jeg har anledning etter passert uke 24).
Jeg har bmi over 25 som er grunnen til at jeg skal ta den. Har ikke tatt den ved mine to tidligere svangerskap, så er spent på å ta den nå.

jeg har ikke hørt det fra fastlegen, men jeg skal det ettersom jeg hadde bmi over 25 før svangerskapet. Det er jo nye regler, så i forrige måtte jeg ikke ta det.

Hadde gode nummer godt innenfor referanseområdet i uke 15, så jeg er ikke så stressa. Men jeg tar testen :)
 
Må vel antageligvis ikke ta den men kan være greit siden svangerskapsdiabetes vil være vanskelig å oppdage uten, eventuelt å få tatt blodsukkeret både fastende og ikke gjennom en periode.

Selv måtte jeg igjennom det i uke 12 og fikk konstantert svangerskapsdiabetes da fordi mitt fastende blodsukker var akkurat på grensen.
Begynte med insulin for snart 3 uker siden fordi jeg hadde noen høye målinger fastende selv om de andre målingene har hvert fint. Men slipper unna med insulin til kvelden foreløpig er nå i uke 20 og vet at jeg antageligvis må øke dosen snart.

Legen ville ikke gi meg metformin (tabletter) pga kvalme.
Hadde svangerskapsdiabetes forrige gang også som de oppdaget pga litt høyt fastende verdi.
Kan jeg spørre hvor mye insulin du må ta hver dag? Jeg er allerede oppe i den dosen jeg brukte på slutten av svangerskapet sist gang. Synes jeg har måttet øke så mye fortere denne gangen… jeg tar kun insulin på kvelden iom at det er bare fastende blodsukker som er for høyt. Jeg bruker humulin.
 
Kan jeg spørre hvor mye insulin du må ta hver dag? Jeg er allerede oppe i den dosen jeg brukte på slutten av svangerskapet sist gang. Synes jeg har måttet øke så mye fortere denne gangen… jeg tar kun insulin på kvelden iom at det er bare fastende blodsukker som er for høyt. Jeg bruker humulin.
Tar 4 enheter med insuman basal solostar mellom 21-22, ikke alltid like lett å huske da men et sted imellom der pleier jeg å huske det :hilarious:

Nå fungerer det fleste langtidsvirkende insulin på samme måte, litt irritert over meg selv at jeg ikke ba om insulatard siden om jeg må over til kortidsvirkende blir det ikke like stor forskjell mellom pennene oftest, men ble mest sjokkert over at jeg måtte ta insulin og ikke metformin når jeg snakka med legene :p insulatard er grønn og den korttidsvirkende i samme "serie" er veldig oransje (novorapid)

Hadde noen dager med høyere blodsukker men var pga uvi, så på 3 uker snart har jeg ikke hatt behov for å øke dosen men forventer jo at det kommer snart. Ville ikke hvert så bekymret for insulin dosen nå, viktigste er at vi slipper dette styret etter svangerskapet
 
Tar 4 enheter med insuman basal solostar mellom 21-22, ikke alltid like lett å huske da men et sted imellom der pleier jeg å huske det :hilarious:

Nå fungerer det fleste langtidsvirkende insulin på samme måte, litt irritert over meg selv at jeg ikke ba om insulatard siden om jeg må over til kortidsvirkende blir det ikke like stor forskjell mellom pennene oftest, men ble mest sjokkert over at jeg måtte ta insulin og ikke metformin når jeg snakka med legene :p insulatard er grønn og den korttidsvirkende i samme "serie" er veldig oransje (novorapid)

Hadde noen dager med høyere blodsukker men var pga uvi, så på 3 uker snart har jeg ikke hatt behov for å øke dosen men forventer jo at det kommer snart. Ville ikke hvert så bekymret for insulin dosen nå, viktigste er at vi slipper dette styret etter svangerskapet
Jeg er oppe på 16 enheter nå, og den fastende verdien er akkurat den samme nå som den var når jeg tok 4 enheter:eek: men jeg lurer på om jeg måler for tidlig på morgenen… jeg måler alltid med en gang jeg står opp, og da ligger det på 5,4-5,7. men har funnet ut at hvis jeg venter en times tid med å måle så er verdien innafor. Har det noe å si når man måler så lenge det er fastende?
 
Jeg er oppe på 16 enheter nå, og den fastende verdien er akkurat den samme nå som den var når jeg tok 4 enheter:eek: men jeg lurer på om jeg måler for tidlig på morgenen… jeg måler alltid med en gang jeg står opp, og da ligger det på 5,4-5,7. men har funnet ut at hvis jeg venter en times tid med å måle så er verdien innafor. Har det noe å si når man måler så lenge det er fastende?
Skal vel helst ta den med en gang man våkner for ja er en forskjell siden bevegelse gjør at blodsukkeret går ned.
Men godt at blodsukkeret ellers er bra da, det er viktig :happy:
 
Jeg er oppe på 16 enheter nå, og den fastende verdien er akkurat den samme nå som den var når jeg tok 4 enheter:eek: men jeg lurer på om jeg måler for tidlig på morgenen… jeg måler alltid med en gang jeg står opp, og da ligger det på 5,4-5,7. men har funnet ut at hvis jeg venter en times tid med å måle så er verdien innafor. Har det noe å si når man måler så lenge det er fastende?


Den skal tas så raskt etter man står opp som man kan, etter en time vil blodsukkeret synke hos de fleste da vi beveger oss og forbrenner mer som våkne enn når vi sover og da lurer man seg selv til å tro det er bedre enn det er :)

Øker du fortsatt hver tredje dag? Om du fortsatt ikke får ned fastende kan du be om samtale med diabetessykepleier og spørre om du kan øke oftere. Men 16 enheter er ikke så mye som det høres ut som altså, er mange som tar myyyye mer enn det på kvelden ;)

Og så bør du være obs på når du spiser siste måltid før du legger deg. Leveren produserer glukose om natten og denne vil påvirke deg mer om du ikke har spist på en stund. Ett lite måltid rett før du legger deg kan hjelpe på det fastende blodsukkeret dagen etterpå, bare velg noe du vet du tåler :) Selv spiser jeg en skyr eller litt gresk yoghurt med noen blåbær og nøtter og det er forskjellen på om blodsukkeret mitt er 4,7-4,9 med dette måltidet eller 5,2-5,6 uten.
 
Den skal tas så raskt etter man står opp som man kan, etter en time vil blodsukkeret synke hos de fleste da vi beveger oss og forbrenner mer som våkne enn når vi sover og da lurer man seg selv til å tro det er bedre enn det er :)

Øker du fortsatt hver tredje dag? Om du fortsatt ikke får ned fastende kan du be om samtale med diabetessykepleier og spørre om du kan øke oftere. Men 16 enheter er ikke så mye som det høres ut som altså, er mange som tar myyyye mer enn det på kvelden ;)

Og så bør du være obs på når du spiser siste måltid før du legger deg. Leveren produserer glukose om natten og denne vil påvirke deg mer om du ikke har spist på en stund. Ett lite måltid rett før du legger deg kan hjelpe på det fastende blodsukkeret dagen etterpå, bare velg noe du vet du tåler :) Selv spiser jeg en skyr eller litt gresk yoghurt med noen blåbær og nøtter og det er forskjellen på om blodsukkeret mitt er 4,7-4,9 med dette måltidet eller 5,2-5,6 uten.
Jeg har jevnlige telefonsamtaler med endokrinolog, var der senest på onsdag. Han mente jeg hadde stålkontroll på blodsukkeret og gjør alt etter boka, men må fortsette å måle når jeg står opp. Men skal prøve med et lite måltid før leggetid, og se om det hjelper. Takk for tips:) ellers så spiser jeg kun lavkarbo og er mye i bevegelse, så kan vel ikke gjøre så mye mer?:)
 
Jeg skal inn til glukosetest neste uke, men jeg har bare en av risikofaktorene - er over 40 :bag:
 
Var hos legen i går på uke 24 kontrollen og han hadde ikke tenkt til å sende meg til g-belastning, men da jeg påpekte de «nye» retningslinjene, så gjorde han det etter å ha idiotforklart at så mange blir sendt i unøden :hilarious:

Det var jo ikke så strengt forrige svangerskap, så da slapp jeg, men nå skal jeg altså 5.juli.
 
Jeg fikk beskjed om å ta den, pga overvekt. Har 2 fra før og tok testen da også, hadde fine verdier da. Håper det går bra i dag også. Gleder meg ikke!
 
Jeg fikk beskjed om å ta den, pga overvekt. Har 2 fra før og tok testen da også, hadde fine verdier da. Håper det går bra i dag også. Gleder meg ikke!
Lykke til i dag! :) Jeg skal på fredag, gruer meg allerede. :hilarious:
 
Legen min har ikke nevnt glukosebelastningstest engang, jeg dekker jo to av kriteriene og er i uke 24 nå...
Da ville jeg spurt jordmor eller fastlege. Den skal jo tas mellom uke 24-28, så du har fortsatt tid til å få det gjort om du skal det :)
 
Det forstår jeg ikke. Har du hatt høyt blodsukker tidligere eller er overvektig? Jeg får beskjed om at jeg ikke skal.

Jeg havner i overvekt klassen
Akkurat rett over, er 156 høy og 64 kg i utganspunktet. Men er kraftig bygd og alltid trent mye pluss gode lår så føler meg ikke i den klassen, men som legen sa når hun nevnte det at hun hadde aldri kommet på det, men det var nå slik at når man havna i overvekt klassen så måtte man ta den.
 
Legen min har ikke nevnt glukosebelastningstest engang, jeg dekker jo to av kriteriene og er i uke 24 nå...

Er det din første..?
For ville hørt med lege/JM. Leger har en tendens til å legge diverse slikt på glemming, siden de ikke alltid har gravide inne hver dag... :)

JM nevnte glukosen nå sist. Jeg er 28, og BMIen var på akkurat 25 da jeg ble gravid.. men vi vurderte det frem til at det ikke var behov. Jeg lå akkurat på grensen, men har ikke hatt noe problem i mine to forrige svangerskap, og relativt små unger.
Så, hun vurderte det som at det ikke var behov - hvis jeg var enig. :)
 
Lykke til i dag! :) Jeg skal på fredag, gruer meg allerede. :hilarious:
Takk… det gikk ikke så bra. Jeg har sikkert svangerskapsdiabetes… fastende bl.s var 6.4:arghh:
Så nå har jeg hentet ut blodsukkerapparat og skal på legetime i morgen :( kaos i hodet mitt nå… hva er det lurt å spørre legen om? Jeg klarer ikke tenke jeg nå..
 
Back
Topp