Glukosebelastning

Bkno1453520

Andre møte med forumet
Hei. Er det noen her som skal ta glukosebelastning i uke 24? Jeg er 36 år og venter nr 3. må jeg ta prøven da?
 
Jeg er førstegangs og tok denne uka.
Dette står på nhi.no:
"Anbefalingene er at sukkerbelastning gjøres i svangerskapsuke 24 til 28 hos:
- Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år
- Alle gravide som er over 40 år
- KMI (BMI) > 25 kg/m2 før svangerskapet startet
- Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land Asia eller Afrika
- Alle som har førstegradsslektning (foreldre eller søsken) med diabetes
- Ved påvist svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap
- Ved tidligere fødselskomplikasjoner som kan være assosiert med svangerskapsdiabetes (preeklampsi, fastsittende skuldre, fødselsvekt over 4500 gram)"
 
Jeg er 30 år og venter nr 4. Jeg må ikke ta testen da jeg ikke faller inn under noen av kriteriene nevnt over
 
Jeg MÅ ikke, men ønsker å ta den likevel. Den sies å være ubehaglig, men heller det enn å gå med potensielt ubehandlet svangerskapsdiabetes som kan få mye større konsekvenser for både mor og barn :)
 
Hei. Er det noen her som skal ta glukosebelastning i uke 24? Jeg er 36 år og venter nr 3. må jeg ta prøven da?

Jeg er samme alder dom det og venter også nummer tre. Jeg skal ikke ta den. Normalvektig, etnisk norsk og ingen komplikasjoner i tidligere svangerskap. Tok den i de to forrige og alt var helt fint da :)

Jeg MÅ ikke, men ønsker å ta den likevel. Den sies å være ubehaglig, men heller det enn å gå med potensielt ubehandlet svangerskapsdiabetes som kan få mye større konsekvenser for både mor og barn :)

Jeg har tatt den to ganger før og syntes ikke den var ubehagelig. Bare kjedelig og sitte og vente i 2 timer.
 
Jeg er 30år, og venter første barn. Skal ta den i uke 24, altså om ca 2uker til. Gruer meg enormt pga ekstrem skrekk for blodprøver, også er jeg følsom for lukt og konsistens (drikken man må ta), og redd for å kaste opp eller besvime.

Jeg hadde aldri gjort dette for egen del, det er KUN for babyens del. Men vi er ganske heldige som får tilbudet i Norge, så jeg gjør det, som sagt for babyens del.:dummy1:
 
Må vel antageligvis ikke ta den men kan være greit siden svangerskapsdiabetes vil være vanskelig å oppdage uten, eventuelt å få tatt blodsukkeret både fastende og ikke gjennom en periode.

Selv måtte jeg igjennom det i uke 12 og fikk konstantert svangerskapsdiabetes da fordi mitt fastende blodsukker var akkurat på grensen.
Begynte med insulin for snart 3 uker siden fordi jeg hadde noen høye målinger fastende selv om de andre målingene har hvert fint. Men slipper unna med insulin til kvelden foreløpig er nå i uke 20 og vet at jeg antageligvis må øke dosen snart.

Legen ville ikke gi meg metformin (tabletter) pga kvalme.
Hadde svangerskapsdiabetes forrige gang også som de oppdaget pga litt høyt fastende verdi.
 
Jeg er førstegangs og tok denne uka.
Dette står på nhi.no:
"Anbefalingene er at sukkerbelastning gjøres i svangerskapsuke 24 til 28 hos:
- Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år
- Alle gravide som er over 40 år
- KMI (BMI) > 25 kg/m2 før svangerskapet startet
- Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land Asia eller Afrika
- Alle som har førstegradsslektning (foreldre eller søsken) med diabetes
- Ved påvist svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap
- Ved tidligere fødselskomplikasjoner som kan være assosiert med svangerskapsdiabetes (preeklampsi, fastsittende skuldre, fødselsvekt over 4500 gram)"
Jeg går under to av de kriteriene, men jeg har ikke hørt noe om å skulle ta denne testen o_O
Jeg er nå 22+5
 
Jeg skal ta den, men det er fordi min pappa har diabetes type 2. Skulle ta den sist av samme grunn også, men kastet opp drikken et kvarter før de to timene var over. Nektet å prøve igjen. Prøver derimot med nytt mot denne gangen, men tar den nok ikke før nærmere uke 28, da jeg ikke har bestilt meg time enda. :)
 
Jeg går under to av de kriteriene, men jeg har ikke hørt noe om å skulle ta denne testen o_O
Jeg er nå 22+5

Var jordmor som sa det på min første time hos henne hvertfall (i uke 13+4). Da satte vi opp time til test i uke 24+4, som var denne uka :)
Jeg gikk inn under et av kriteriene, førstegangs over 25 år.
 
Var jordmor som sa det på min første time hos henne hvertfall (i uke 13+4). Da satte vi opp time til test i uke 24+4, som var denne uka :)
Jeg gikk inn under et av kriteriene, førstegangs over 25 år.
Jeg er både førstegangs over 25 og overvektig, men siden legen ikke har sagt noe får jeg se ved neste kontroll da :happy: hun er veldig opptatt av både hva jeg spiser og vekten min, får tilsnakk for å gå opp :rolleyes:
 
Har ikke hørt noe om dette, og er i uke 19 nå som førstegangsfødende over 25 år. Går bare til fastlege foreløpig, ikke jordmor. Når fikk dere beskjed om dette?
 
Jeg skal ta den i uke 24+4 tror jeg det blir. Førstegangs over 25 og overvekt. Fastlegen som sa jeg skulle. Men han mente jeg skulle i uke 28, jordmor derimot sa at jeg kan likegteit ta den i uke 24 pga resus minus blodtype, og de allikevel skal ta noen bøodprøver da. Velger å følge jordmords råd, da hun jobber med gravide hver dag.
 
Har ikke hørt noe om dette, og er i uke 19 nå som førstegangsfødende over 25 år. Går bare til fastlege foreløpig, ikke jordmor. Når fikk dere beskjed om dette?

Jordmor nevnte det på min første time hos henne (i uke 13+4). Fastlegen nevnte det også på kontroll i uke 20+3, men da hadde jeg jo allerede satt opp time til test hos jordmor i uke 24+4.
 
Jeg skal ta denne i neste uke (Det uke 24 på fredag, så jordmor sa jeg bare skulle stikke innom sykehuslaben når jeg har anledning etter passert uke 24).
Jeg har bmi over 25 som er grunnen til at jeg skal ta den. Har ikke tatt den ved mine to tidligere svangerskap, så er spent på å ta den nå.
 
Fastlegen sa tidlig i svangerskapet at jeg måtte ta den, men spurte jordmor i dag for jeg var akkurat under grensa (bmi 24.9) ved starten av graviditeten. Har ingen av de andre kriteriene heller, så hun sa jeg ikke trengte å ta den :)
 
Back
Topp