Glukosebelastning

Er det på eget initiativ dere tar denne testen? Burde jeg som var overvektig i forkant av graviditeten være beskymret? Har etterspurt mer oppfølging av både jordmor og lege siden jeg var stor før jeg ble gravid, men jeg får kun de vanlige møtene etter et skjema jordmoren går ut i fra.

Føler jeg får 0 informasjon fra helsevesenet. På svangerskapskontroll spurte legen MEG hva han skulle sjekke på en svangerskapskontroll. Ikke ble jeg fortalt før kontroll at jeg skulle ha urinprøve med (jeg skjønner nå at jeg burde ha googlet mer før første svangerskapskontroll), jeg lærte her på forumet om at vi var prioritert på influensavaksinen (jordmoren min svarte bare at hun ikke visste noe om influensavaksine og jeg måtte høre med legen som er i en annen kommune, eller google det selv), og nå test om svangerskapdiabetes? Har time i desember ca uke 24 av svangerskapet. Men jordmoren vil kun snakke om barneoppdragelse på hvert eneste av møtene. Hun er også den eneste jordmoren i kommunen og er umulig å få tak i. Hun er der kun to dager i uken. Føler jeg ikke vet noe om hva som skal skje på kontrollene og hater å ha dårlig samvittighet allerede nå over at jeg ikke er forberedt.

Er det jeg som er sløv med å finne informasjon, eller? :dontknow
 
Min tur på torsdag :) Jeg hadde sv.diabetes i forrige svangerskap og forventer det denne gangen også :rolleyes:
Er det vanlig at man får det igjen?
Kan jeg spørre hvilke justeringer eventuelt du måtte gjøre med kosthold osv?
 
Er det på eget initiativ dere tar denne testen? Burde jeg som var overvektig i forkant av graviditeten være beskymret? Har etterspurt mer oppfølging av både jordmor og lege siden jeg var stor før jeg ble gravid, men jeg får kun de vanlige møtene etter et skjema jordmoren går ut i fra.

Føler jeg får 0 informasjon fra helsevesenet. På svangerskapskontroll spurte legen MEG hva han skulle sjekke på en svangerskapskontroll. Ikke ble jeg fortalt før kontroll at jeg skulle ha urinprøve med (jeg skjønner nå at jeg burde ha googlet mer før første svangerskapskontroll), jeg lærte her på forumet om at vi var prioritert på influensavaksinen (jordmoren min svarte bare at hun ikke visste noe om influensavaksine og jeg måtte høre med legen som er i en annen kommune, eller google det selv), og nå test om svangerskapdiabetes? Har time i desember ca uke 24 av svangerskapet. Men jordmoren vil kun snakke om barneoppdragelse på hvert eneste av møtene. Hun er også den eneste jordmoren i kommunen og er umulig å få tak i. Hun er der kun to dager i uken. Føler jeg ikke vet noe om hva som skal skje på kontrollene og hater å ha dårlig samvittighet allerede nå over at jeg ikke er forberedt.

Er det jeg som er sløv med å finne informasjon, eller? :dontknow
Uff, det hørtes ikke noe greit ut!
Hvis du søker på svangerskapsdiabetes på google finner du noen punkter om når man bør ta denne testen.
Lege sa ingenting om det til meg, da hun sa jeg hadde normal BMI (25,6), mens jordmor mente jeg akkurat var over grensa, og burde ta den. Så da ringte jeg legekontoret og bestilte time til det selv.
Har vært gravid før, var da normalvektig og ingen tegn på svangerskapsdiabetes, men tenker det er greit å sjekke nå uansett :)

Og nei, synes ikke du er sløv med å finne informasjon. Dette er jo noe lege eller jordmor burde snakke med deg om...
<3
 
Er det vanlig at man får det igjen?
Kan jeg spørre hvilke justeringer eventuelt du måtte gjøre med kosthold osv?

Siden jeg veide mer da jeg ble gravid denne gangen enn sist og også er mindre aktiv, så regner jeg med det er en god sjanse for at jeg får det igjen. Men jeg gjorde ingen justeringer mtp kosthold i forrige svangerskap. Jeg hadde normalt blodsukker hele resten av svangerskapet. Det var kun den glukosevæsken (som er en ekstrem mengde med sukker) som kroppen min ikke taklet :p
 
Er dette en test som alle må ta? Og i hvilken uke?
Nei, er noen kriterier, men tror det er ca 70% av gravide som blir anbefalt å ta den. Uke 24-28.

"Hvem blir tilbudt glukosebelastning
Dersom du oppfyller en eller flere av følgende kriterier blir du tilbudt glukosebelastning:

  • er førstegangsfødende og er 25 år eller eldre
  • har bakgrunn fra Asia eller Afrika
  • mor, far eller søsken har diabetes
  • kroppsmasseindeks (KMI)var høyere enn 25 kg/m² før graviditeten
Har du født barn tidligere blir du tilbudt glukosebelastning dersom du oppfyller en eller flere av følgende kriterier:

  • alder over 40 år uten andre risikofaktorer
  • tidligere barn med fødselsvekt over 4500 g
  • kjent nedsatt glukosetoleranse. Glukosetoleranse er kroppens evne til å regulere blodsukkeret etter måltider.
  • tidligere svangerskaps- og fødselskomplikasjoner som er assosiert med svangerskapsdiabetes, som fastsittende skuldre under fødsel eller svangerskapsforgiftning.
  • tidligere påvist svangerskapsdiabetes.
Ved kjent diabetes eller svangerskapsdiabetes skal det ikke utføres glukosebelastning."

https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/svangerskapsdiabetes/
 
Jeg veide mer da jeg ble gravid denne gangen enn sist og er mindre aktiv, så forhåpningene mine er ikke veldig store :p Men m jeg hadde diagnosen bare på papiret sist for å si det sånn. Jeg hadde en litt forhøyet verdi ved blodprøven tatt to timer etter inntak av glukosen. Måtte jo da måle blodsukkeret selv i tiden etterpå, men da var det alltid godt innenfor referanseverdiene uten noe særlig kostholdsregulering (jeg spiste som normalt). Gutten var også helt gjennomsnittlig da han ble født :) Så hvis jeg har det like lett denne gangen, er det ganske så uproblematisk for min del :)
Da var du heldig. Jeg var inn og ut av sykehuset og måtte holde meg unna alt av sukker og karbohydrater. Måle hver time og ta langtidsvirkende insulin morgen og kveld og hurtigvirkende til hvert måltid. Det var et styr! Ble heldigvis satt igang 38+0 så var ikke så mange uker. Fikk det påvist i uke 32 tror jeg.
 
Er det på eget initiativ dere tar denne testen? Burde jeg som var overvektig i forkant av graviditeten være beskymret? Har etterspurt mer oppfølging av både jordmor og lege siden jeg var stor før jeg ble gravid, men jeg får kun de vanlige møtene etter et skjema jordmoren går ut i fra.

Føler jeg får 0 informasjon fra helsevesenet. På svangerskapskontroll spurte legen MEG hva han skulle sjekke på en svangerskapskontroll. Ikke ble jeg fortalt før kontroll at jeg skulle ha urinprøve med (jeg skjønner nå at jeg burde ha googlet mer før første svangerskapskontroll), jeg lærte her på forumet om at vi var prioritert på influensavaksinen (jordmoren min svarte bare at hun ikke visste noe om influensavaksine og jeg måtte høre med legen som er i en annen kommune, eller google det selv), og nå test om svangerskapdiabetes? Har time i desember ca uke 24 av svangerskapet. Men jordmoren vil kun snakke om barneoppdragelse på hvert eneste av møtene. Hun er også den eneste jordmoren i kommunen og er umulig å få tak i. Hun er der kun to dager i uken. Føler jeg ikke vet noe om hva som skal skje på kontrollene og hater å ha dårlig samvittighet allerede nå over at jeg ikke er forberedt.

Er det jeg som er sløv med å finne informasjon, eller? :dontknow

Høres ikke ut som du er sløv, men at jordmor og lege er sløve spør du meg! Man skal da ikke trenge å google seg fram til all informasjon selv, det er jo litt det som er poenget med svangerskapskontrollene - at man skal få denne infoen og ta de prøvene som er anbefalt. Kan su spørre om å få gå til en annen lege på svangerskapskontroll som har litt mer peiling på hva det går i kanskje?
 
Da var du heldig. Jeg var inn og ut av sykehuset og måtte holde meg unna alt av sukker og karbohydrater. Måle hver time og ta langtidsvirkende insulin morgen og kveld og hurtigvirkende til hvert måltid. Det var et styr! Ble heldigvis satt igang 38+0 så var ikke så mange uker. Fikk det påvist i uke 32 tror jeg.

Ja, jeg vet. Kan jo virke som jeg bagatelliserer det når jeg skriver at jeg hadde diagnosen kun på papiret, men våre to vidt forskjellige opplevelser av å ha hatt denne diagnosen viser jo bare spekteret. Jeg er ikke så stresset for å få diagnosen dette svangerskapet, men det er jo selvfølgelig forutsatt at forløpet er like mildt som sist gang :rolleyes:
 
Er det på eget initiativ dere tar denne testen? Burde jeg som var overvektig i forkant av graviditeten være beskymret? Har etterspurt mer oppfølging av både jordmor og lege siden jeg var stor før jeg ble gravid, men jeg får kun de vanlige møtene etter et skjema jordmoren går ut i fra.

Føler jeg får 0 informasjon fra helsevesenet. På svangerskapskontroll spurte legen MEG hva han skulle sjekke på en svangerskapskontroll. Ikke ble jeg fortalt før kontroll at jeg skulle ha urinprøve med (jeg skjønner nå at jeg burde ha googlet mer før første svangerskapskontroll), jeg lærte her på forumet om at vi var prioritert på influensavaksinen (jordmoren min svarte bare at hun ikke visste noe om influensavaksine og jeg måtte høre med legen som er i en annen kommune, eller google det selv), og nå test om svangerskapdiabetes? Har time i desember ca uke 24 av svangerskapet. Men jordmoren vil kun snakke om barneoppdragelse på hvert eneste av møtene. Hun er også den eneste jordmoren i kommunen og er umulig å få tak i. Hun er der kun to dager i uken. Føler jeg ikke vet noe om hva som skal skje på kontrollene og hater å ha dårlig samvittighet allerede nå over at jeg ikke er forberedt.

Er det jeg som er sløv med å finne informasjon, eller? :dontknow
Jeg tenker at hvis du var overvektig i forkant av graviditet og har bmi over 25,så burde du ta den testen. Rart ikke lege eller jordmor har pushet på dette. Jeg var ikke klar over det selv, men fikk beskjed fra både jordmor og lege tidlig at den burde tas
 
Får alle svar med en gang de tok testen? Jeg tok den forrige uke, og fikk beskjed om at de skulle ta kontakt om jeg hadde det, men at jeg ikke hørte fra dem om alt var i orden. Nå lurer jeg på hvor lang tid jeg bør forvente at det tar om det skulle vært noe. Rart de ikke kunne gi et svar med det samme når det tyder på at de fleste får svar på timen...
 
Får alle svar med en gang de tok testen? Jeg tok den forrige uke, og fikk beskjed om at de skulle ta kontakt om jeg hadde det, men at jeg ikke hørte fra dem om alt var i orden. Nå lurer jeg på hvor lang tid jeg bør forvente at det tar om det skulle vært noe. Rart de ikke kunne gi et svar med det samme når det tyder på at de fleste får svar på timen...
De målte blodsukkeret med litt av blodet de tok etter 2t. Mitt lå på ca 6, så jeg fikk en pekepinn på at alt var normalt :) Fikk dette bekreftet av fastlegen som ringte meg da blodet var ferdig analysert et par dager etter. Dersom du ikke fikk vite hva blodsukkeret lå på, så kan du sikkert bare ringe og spørre :)
 
Min tur i morgen! Gleder meg til å bli ferdig med den, men gruer meg til å gå uten mat i 13 timer.
Spist en stor kveldsmat i kveld og håper at fastingen ikke går alt for galt:hilarious:
Er som regel ganske utsultet når jeg våkner om morgenen og kan ikke få i meg frokost raskt nok, så ser litt mørkt på å gå våken fra 07.00 - 11.00 uten mat :banghead::nailbiting::facepalm:
 
Min tur i morgen! Gleder meg til å bli ferdig med den, men gruer meg til å gå uten mat i 13 timer.
Spist en stor kveldsmat i kveld og håper at fastingen ikke går alt for galt:hilarious:
Er som regel ganske utsultet når jeg våkner om morgenen og kan ikke få i meg frokost raskt nok, så ser litt mørkt på å gå våken fra 07.00 - 11.00 uten mat :banghead::nailbiting::facepalm:
Lykke til! Eg skal først om ei veke..
 
Har tatt glukosebelastning med de to siste barna, og skal ta den 4.12. Aldri hatt sv. Dia. Regner ikke med jeg har det nå heller da hbA1c har vært fint.
 
I dag er det min tur! Var inne til første blodprøve og småekkel drikk (søt m/sitronsmak - veldig rart) for en time siden. Har fått et halvt glass vann som jeg kan drikke mens jeg venter - hjelper lite når jeg er SKRUBBSULTEN! Uff..bare en time igjen, heldigvis.
 
I dag er det min tur! Var inne til første blodprøve og småekkel drikk (søt m/sitronsmak - veldig rart) for en time siden. Har fått et halvt glass vann som jeg kan drikke mens jeg venter - hjelper lite når jeg er SKRUBBSULTEN! Uff..bare en time igjen, heldigvis.

Ferdig - ingen sv.diabetes heldigvis! :happy:
 
Jeg tok testen i dag. Drikken gikk overraskende greit ned, og jeg var kjempeheldig som ble sendt hjem for å slappe av i to timer! (Bor rett ved legesenteret) -horisontalen i sofaen er LITT bedre enn pinnestol og munnbind, si!
Da jeg tok den andre blodpørven ga labdama meg noen tall (som jeg allerede har glemt, og som ikke sa meg noe) og indikerte at hun synes det virket litt høyt. -Men har legetime fredags morgen, så skal få vite mer av legen da. Blah!
 
Jeg tok testen i dag. Drikken gikk overraskende greit ned, og jeg var kjempeheldig som ble sendt hjem for å slappe av i to timer! (Bor rett ved legesenteret) -horisontalen i sofaen er LITT bedre enn pinnestol og munnbind, si!
Da jeg tok den andre blodpørven ga labdama meg noen tall (som jeg allerede har glemt, og som ikke sa meg noe) og indikerte at hun synes det virket litt høyt. -Men har legetime fredags morgen, så skal få vite mer av legen da. Blah!
Jeg dro også hjem og la meg på sofaen de to timene :D Man blir jo så trøtt av den drikken, så det var deilig å kunne slappe av hjemme fremfor å sitte på venterommet :D
 
Back
Topp