Glukosebelastning

Jeg tenker at hvis du var overvektig i forkant av graviditet og har bmi over 25,så burde du ta den testen. Rart ikke lege eller jordmor har pushet på dette. Jeg var ikke klar over det selv, men fikk beskjed fra både jordmor og lege tidlig at den burde tas

Ja. Hadde en BMI på 30 i uke 7, så jeg spurte om det. Men jordmor sa at jeg så ikke så overvektig ut og at jeg skulle bare fortsette å spise normalt, så «gikk det nok greit». Jeg hadde gått ned 7kg i forkant av graviditeten og hadde håpet å gå ned mer før jeg ble gravid (men det rakk jeg ikke). Synes det er rart at de ikke har hatt fokus på noe av dette. Har høyere BMI nå, men jordmor mener fortsatt ikke dette er noe tema. Hun er eneste jordmor her i kommunen. Hvis jeg må bytte må jeg til en annen kommune en time unna og til jordmødre jeg kjenner privat og ikke vil ha som jordmor.

Men tenker at jeg ta en alvorsprat med henne og si at jeg forventer mer. Fikk melding fra henne i dag hvor hun spør meg når jeg har neste time, for hun har glemt det og slettet meldingene fra meg. styles/default/xenforo/hmh.gif
 
Ja. Hadde en BMI på 30 i uke 7, så jeg spurte om det. Men jordmor sa at jeg så ikke så overvektig ut og at jeg skulle bare fortsette å spise normalt, så «gikk det nok greit». Jeg hadde gått ned 7kg i forkant av graviditeten og hadde håpet å gå ned mer før jeg ble gravid (men det rakk jeg ikke). Synes det er rart at de ikke har hatt fokus på noe av dette. Har høyere BMI nå, men jordmor mener fortsatt ikke dette er noe tema. Hun er eneste jordmor her i kommunen. Hvis jeg må bytte må jeg til en annen kommune en time unna og til jordmødre jeg kjenner privat og ikke vil ha som jordmor.

Men tenker at jeg ta en alvorsprat med henne og si at jeg forventer mer. Fikk melding fra henne i dag hvor hun spør meg når jeg har neste time, for hun har glemt det og slettet meldingene fra meg. styles/default/xenforo/hmh.gif
Ah, dårlige greier!
 
Skal også ta den imorgen :) Det blir ikke superbehagelig, men jeg gidder ikke bruke energi på å grue meg :happy: Forventer jo også å få diagnosen, men stresser ikke med det :p Det ordner seg!

Men; kan jeg drikke vann i morgen før testen? Husker ikke fra sist :hilarious:
 
Skal også ta den imorgen :) Det blir ikke superbehagelig, men jeg gidder ikke bruke energi på å grue meg :happy: Forventer jo også å få diagnosen, men stresser ikke med det :p Det ordner seg!

Men; kan jeg drikke vann i morgen før testen? Husker ikke fra sist :hilarious:

Blir nok ikke deilig nei, men gidder ikke Grue meg over det eller tenke så mye på det. Jeg tror ikke jeg får diagnosen da.

Lurer også på om man kan drikke vann. Kan ikke tenke meg at det skal være noe problem egentlig?
 
Blir nok ikke deilig nei, men gidder ikke Grue meg over det eller tenke så mye på det. Jeg tror ikke jeg får diagnosen da.

Lurer også på om man kan drikke vann. Kan ikke tenke meg at det skal være noe problem egentlig?

Ifølge NHI sine nettsider kan vi drikke vann i forkant :)
 
Skal også ta den imorgen :) Det blir ikke superbehagelig, men jeg gidder ikke bruke energi på å grue meg :happy: Forventer jo også å få diagnosen, men stresser ikke med det :p Det ordner seg!

Men; kan jeg drikke vann i morgen før testen? Husker ikke fra sist :hilarious:
Sniker. Jeg fikk beskjed at man ikke skal drikke vann før testen, altså ikke drikke noe som helst mens du faster. Det kunne teoretisk sett påvirke blodsukkeret.
 
Sniker. Jeg fikk beskjed at man ikke skal drikke vann før testen, altså ikke drikke noe som helst mens du faster. Det kunne teoretisk sett påvirke blodsukkeret.

Hm, ok.. Lenge siden jeg bestilte timen for testen, men har et vagt minne om at helsesekretæren sa at jeg kunne drikke litt vann.. Det står også mye forskjellig på nett.. Jaja, får prøve å klare meg uten, eventuelt bare ta et par slurker :)
 
Hm, ok.. Lenge siden jeg bestilte timen for testen, men har et vagt minne om at helsesekretæren sa at jeg kunne drikke litt vann.. Det står også mye forskjellig på nett.. Jaja, får prøve å klare meg uten, eventuelt bare ta et par slurker :)
Det er relativt nytt slik jeg skjønte det. Et par slurker går nok helt fint, bare ikke bøtte nedpå :playful: Jeg fikk beskjed at man heller ikke kunne drikke vann de 2 timene mens man venter.
 
Så bra at jeg våknet og var kjempetørst idag, som aldri hender ellers :hilarious:
 
Helsesekretæren sa jeg kunne ta bittelitt vann før testen. Fikk også skylle munnen med vann etter jeg hadde inntatt glukosen, men ikke svelge det :)
 
Var ikke så ille som jeg hadde sett for meg egentlig. Men da var det hvertfall unnagjort! Fikk også lov til å skylle/våte munnen etter glukosen var konsumert.

Akkurat det å få ned drikken var litt tungt synes jeg, men det går jo greit liksom. Selve ventingen gikk overraskende raskt denne gangen, muligens fordi jeg duppet litt av der jeg satt :hilarious: Fikk ikke resultatet med en gang, så må vel vente et par dager kanskje.
 
Var innom legen nå og fikk dommen. Hadde venta meg det verste da dama på laben indikerte at det var litt høye tall. (I tillegg har min far & hans bror diabetes 2, jeg har bikka 40 & kunne med fordel veid mindre da svangerskapet begynte)
-men han kunne fortelle meg at prøvene var «helt fine», så dette var en stor lettelse, og en god inngang på helga, gitt! :)
 
Ja. Hadde en BMI på 30 i uke 7, så jeg spurte om det. Men jordmor sa at jeg så ikke så overvektig ut og at jeg skulle bare fortsette å spise normalt, så «gikk det nok greit». Jeg hadde gått ned 7kg i forkant av graviditeten og hadde håpet å gå ned mer før jeg ble gravid (men det rakk jeg ikke). Synes det er rart at de ikke har hatt fokus på noe av dette. Har høyere BMI nå, men jordmor mener fortsatt ikke dette er noe tema. Hun er eneste jordmor her i kommunen. Hvis jeg må bytte må jeg til en annen kommune en time unna og til jordmødre jeg kjenner privat og ikke vil ha som jordmor.

Men tenker at jeg ta en alvorsprat med henne og si at jeg forventer mer. Fikk melding fra henne i dag hvor hun spør meg når jeg har neste time, for hun har glemt det og slettet meldingene fra meg. styles/default/xenforo/hmh.gif

Hadde også BMI på 30, ser ikke overvektig ut, men det er da ikke relevant. Bestilte testen selv på eget initiativ ved legekontoret, og sitter og venter i bilen etter første måling nå. Tenker det er best å være på den sikre siden, selv om skrekken er å få påvist svangerskapsdiabetes rett før jul..
 
Da var det overstått! 4,5 kappillært fastende, 6, 7 etter 2 t, så da ser det greit ut. Er jo sendesvarene som er avgjørende, men sannsynligvis samsvarer de sånn ca.
 
Hadde min time i dag. Ble skikkelig dårlig i vente tiden . Fikk litt følelsen av å skulle besvime, var kvalm, svimmel og kald svetta.
Så det var to lange timer, måtte faktisk ta en lur mens jeg satt der på vente rommet.
Prøvene var helt fine da heldigvis .


Noen andre som har reagert kraftig?
 
Back
Topp