Glukosebelastning..

IMG_9462.jpg
Jeg husket kanskje feil av det jeg leste. Her er i hvert fall en jeg fant på nett. Men det er jo så mange som sier forskjellige ting.
 
Vis vedlegget 238949
Jeg husket kanskje feil av det jeg leste. Her er i hvert fall en jeg fant på nett. Men det er jo så mange som sier forskjellige ting.

Okei.. forstår denne som at mellom 9 og 11 er svangerskapsdiabetes da, og at over 11 tilsier «vanlig» diabetes.. tolker du den også sånn? [emoji28]
 
Okei.. forstår denne som at mellom 9 og 11 er svangerskapsdiabetes da, og at over 11 tilsier «vanlig» diabetes.. tolker du den også sånn? [emoji28]

Ja det høres riktig ut
 
Mitt va 5.5 fyste prøve. 2 timer etter va dæ ca 8. Låg innafor normalen,men legen sa over 9 va høgt.

Så rart du fikk beskjed det var innafor normalen.. jeg hadde ikke mye høyere fastende. Og etter to timer var mitt lavt.

Men nå som jeg måler hjemme er det Jo selvfølgelig høyt [emoji33]
 
Vasker du fingrene godt før du stikker? Det skal ikke mye til for å få feil verdi hvis fingrene ikke er helt rene. Og ta alltid bort første dråpe blod, før du måler. Og ikke klem for mye på fingeren for å få blod. Det kan også gi forhøyet verdi.

Da jeg tok testen og en som antageligvis var lærling skulle ta stikk i fingen, satt hun og klemte og presset og knadde for å få ut blod (siden de hadde det iskaldt der de ville ha meg til å vente...). Så det kan altså ha vært medvirkende til at verdien min var 7.5? Det var jo heldigvis innafor, da, men jeg syntes det var litt høyt når jeg sammenligner med andre.

Var en lærling som stakk meg i fingeren også første gangen og KLEMTE ut blodet! Jeg hadde ikke vasket meg på hendene, fordi jeg trodde det var blodprøve og ikke stikk i fingeren. Tenkte hun i tilfelle vasket den ren, men det gjorde hun ikke, og i tillegg så tok hun ikke bort den første bloddråpen heller. o_O

Neidajoda - var verdien din på 7,5 på fastende eller etter de to timene?
 
De har ikke sagt noe og det syntes jeg er merklig. De forklarte meg ikke engang hvordan jeg skulle bytte nåler i den greia, så fikk ny fra apoteket.. de var litt oppgitt over opplæringen også.

Skal tilbake til dem den 28 DES, så jeg tenker å si ifra da! Syntes ikke det hadde vært greit om jeg hadde fått insulin unødvendig.
Høres veldig merkelig ut at du ikke en gang har fått opplæring på dette. Det skal man alltid få!

Du må absolutt si ifra til dem ja. Det er ikke slik det skal være. Og du skal i hvertfall ikke sette insulin hvis du har bra blodsukkerverdi.
Bare skriv opp alt i den lille boka du har fått, slik at de ser hvordan verdiene har ligget ann.

Fikk også min opplæring på apoteket, som var veldig bra. Bortsett fra dette med å fjerne første bloddråpe. Blir veldig usikker på det hele rundt dette med svangerskapsdiabetes... :shifty:
 
Hadde 5,8 fastende og 9,5 etter to timer. Skal måle i to uker jeg og nå, spent på hvordan det ligger an etter det. Hvordan gikk det hos legen? :)

Får håpe verdiene dine går seg til ila. de to neste ukene. Litt pes med all den målinga i to uker, men hva gjør en ikke for ens helse og den lille? :)

Jeg hadde ikke særlig hverken lyst på eller spiste sukker inntil for to uker siden da jeg fikk beskjeden om å holde meg unna - det ble det eneste jeg tenkte på og viljestyrken har vært betydelig lav... :oops: Kan tenke meg at det blir litt hardt i jula, men vi får heller lage oss noe sukkerfrie godbiter! ;)

Hadde jo håpet å bli friskmeldt hos legen, da mine fastende verdier har vært fine, men det var én og annen målingen som var over grensa (5,4). Etter måltidsmålingene hadde også noen verdier som var høyere enn 6,7, så nå har jeg fått henvendelse til "Poliklinikk endokrinologi for gravide". De ringte samme dag og satte opp time til meg til uka. Jeg får vel nevne der at så å si alle målingene mine har blitt "forurenset"...
 
Var en lærling som stakk meg i fingeren også første gangen og KLEMTE ut blodet! Jeg hadde ikke vasket meg på hendene, fordi jeg trodde det var blodprøve og ikke stikk i fingeren. Tenkte hun i tilfelle vasket den ren, men det gjorde hun ikke, og i tillegg så tok hun ikke bort den første bloddråpen heller. o_O

Neidajoda - var verdien din på 7,5 på fastende eller etter de to timene?
Etter 2 timer heldigvis, ellers hadde jeg slitt litt :p Hadde 4.3 fastende, tatt av samme person, men da var jeg varm og blodet rant av seg selv.
 
Jeg skal ta glukosetesten imorgen tidlig. Veldig spent på hvordan det blir å gå. Er som regel veldig sulten og kvalm dersom jeg ikke får spist om morgenen.
 
Fa var det min tur...er heldig og fikk overtalt legen til å ta testen hjemme,da mannen har diabetes og vi kan måle selv..(har så vondt i bekkenet at jeg ikke klarer å sitte 2 timer hos legen:p)!4,7 fastende og nå håper jeg å klare å holde det nede til det har gått 2 timer...
 
Blir nok uansett ikke mye pepperkaker på meg i julen,da det vannet jeg fikk smakte overdosert melisglasur..huff!!hjelper forresten å holde seg for nesen når man drikker for da smaker man ikke så mye..problemet er bare å holde det nede:/
 
Da har jeg startet ventetiden. Målingen nå før den søte drikke var 4,9.
 
Her var verdiene mine 4,3 før testen, og 8,6 etterpå. Helt innafor, de dobbeltsjekket i et skriv de hadde for sikkerhetsskyld, og der stod det at det overskred 11 komma et eller annet før det var sv diabetes. Men prøvene sendes likevel inn til sykehuset for dobbeltsjekk.

Mellom 7 og 9 er nedsatt glukosetoleranse. Hadde 8,5 med mine twins og måtte måle og gå kostholdsregulert.. hmmm.
 
Sitter å venter på å ta blodprøver og den drikken.. skulle vært inne for 10 min siden.. har vært våken siden 0630 og begynner bli dritadårlig nå[emoji31][emoji31][emoji31][emoji31][emoji31]
 
Sitter å venter på å ta blodprøver og den drikken.. skulle vært inne for 10 min siden.. har vært våken siden 0630 og begynner bli dritadårlig nå[emoji31][emoji31][emoji31][emoji31][emoji31]

Huff.. Ikke noe særlig det der nei..
Åssen har det gått? Ferdig nå vel?
 
Fikk også min opplæring på apoteket, som var veldig bra. Bortsett fra dette med å fjerne første bloddråpe. Blir veldig usikker på det hele rundt dette med svangerskapsdiabetes... :shifty:

Du skal få opplæring fra sykehuset/legen også i tillegg til at apoteket viser hvordan du skal bruke utstyret..
 
Da var det overstått!
4,9 før og 6,0 etter på apparatet hos legen. Avventer svar fra sykehuset, men ser veldig greit ut. :)
 
Back
Topp