Glukosebelastning

Er det så vanlig å ta denne altså? Har dere fått utslag på noe som gjør at dere må ta det?
 
Jeg hadde sukker i urinen ved forrige kontroll, må derfor ta testen i morgen..
 
Er det så vanlig å ta denne altså? Har dere fått utslag på noe som gjør at dere må ta det?
Jeg hadde sv.diabetes i første sv.skap (avdekket litt tilfeldig fordi jeg var med i en forskningsstudie om trening i svangerskapet).
 
De prøvde å ringe meg fra legesenteret i ettermiddag, etter stengetid, jeg rakk ikke tlf og får ikke ringt opp igjen. Veldig spent på hva det er...
 
Pappa hadde diabetes typ 1, så jeg måtte ta... Aldri blitt så dårlig, kvalm og svimmel før som de 2 timene jeg ventet. Ihjel tørst var jeg også :eek: så jeg nekta å ta testen på nytt.. Er 35+6 nå, og ingen tegn til sv diabetes heldigvis. Værste testen jeg har vært borti.
 
Pappa hadde diabetes typ 1, så jeg måtte ta... Aldri blitt så dårlig, kvalm og svimmel før som de 2 timene jeg ventet. Ihjel tørst var jeg også :eek: så jeg nekta å ta testen på nytt.. Er 35+6 nå, og ingen tegn til sv diabetes heldigvis. Værste testen jeg har vært borti.
Man merker ikke at man har svangerskapsdiabetes. Fine blodsukkermålinger (fastende eller ikke) og ingen utskilling av sukker i urinen trenger heller ikke å bety at du ikke har det. Jeg slo ut negativt tidlig i svangerskapet, men fikk positivt utslag i 3.trimester til tross for at alle andre prøver var fine.
 
Fikk dårlige nyheter :( det hadde visst slådd ut positivt på testen :( er så bekymra at jeg griner. Jeg aner ikke hva jeg har i vente.. Livredd for sprøyter er jeg også... Leste at det er 50% sjanse for å få diabetes type 2 senere i livet da også.. Raste litt sammen her :(
 
Fikk dårlige nyheter :( det hadde visst slådd ut positivt på testen :( er så bekymra at jeg griner. Jeg aner ikke hva jeg har i vente.. Livredd for sprøyter er jeg også... Leste at det er 50% sjanse for å få diabetes type 2 senere i livet da også.. Raste litt sammen her :(
Hvor høyt hadde du? Jeg hadde 9,3 og det er visst ikke noe kjempe problem. Jeg målet selv etter hvert måltid og jeg har alltid gode verdier! Ikke bli satt ut av det! Det er jo bare midlertidig! Bare pass på å gå ned i vekt etter fødsel! Så slipper du å få det permanent :) hos meg er det arvelig og jeg kommer alltid til å måtte tenke på hva jeg spiser pga det, men det er jo egentlig bare bra for da holder man seg sunn og frisk! Godteri kan man jo alltids unne seg,
men da i begrensede mengder! Det ordner seg!!!
 
Fikk dårlige nyheter :( det hadde visst slådd ut positivt på testen :( er så bekymra at jeg griner. Jeg aner ikke hva jeg har i vente.. Livredd for sprøyter er jeg også... Leste at det er 50% sjanse for å få diabetes type 2 senere i livet da også.. Raste litt sammen her :(
Jeg har ikke noe peiling på dette her, men ville bare sende deg en klem <3
 
Fikk dårlige nyheter :( det hadde visst slådd ut positivt på testen :( er så bekymra at jeg griner. Jeg aner ikke hva jeg har i vente.. Livredd for sprøyter er jeg også... Leste at det er 50% sjanse for å få diabetes type 2 senere i livet da også.. Raste litt sammen her :(
Jeg har hatt det siden uke 24 og det går helt fint. Regulerer det med kost og setter ingen sprøyter.
 
Fikk dårlige nyheter :( det hadde visst slådd ut positivt på testen :( er så bekymra at jeg griner. Jeg aner ikke hva jeg har i vente.. Livredd for sprøyter er jeg også... Leste at det er 50% sjanse for å få diabetes type 2 senere i livet da også.. Raste litt sammen her :(
Det er jo mange som klarer å regulerer det kjempefint med kosten, som slipper medisin. Sender deg en klem og håper det blir lettere enn du frykter akkurat nå!
 
Hvor høyt hadde du? Jeg hadde 9,3 og det er visst ikke noe kjempe problem. Jeg målet selv etter hvert måltid og jeg har alltid gode verdier! Ikke bli satt ut av det! Det er jo bare midlertidig! Bare pass på å gå ned i vekt etter fødsel! Så slipper du å få det permanent :) hos meg er det arvelig og jeg kommer alltid til å måtte tenke på hva jeg spiser pga det, men det er jo egentlig bare bra for da holder man seg sunn og frisk! Godteri kan man jo alltids unne seg,
men da i begrensede mengder! Det ordner seg!!!
Jeg hadde 11. Ble jo en liten tankevekker mtp fremtiden! Vil jo helst slippe å få det permanent. Men syns det var en tung beskjed å få nå som sv.skapet begynner å bli tungt også.
 
Man merker ikke at man har svangerskapsdiabetes. Fine blodsukkermålinger (fastende eller ikke) og ingen utskilling av sukker i urinen trenger heller ikke å bety at du ikke har det. Jeg slo ut negativt tidlig i svangerskapet, men fikk positivt utslag i 3.trimester til tross for at alle andre prøver var fine.

Merker man det ikke? Høres veldig merkelig ut. Man må vell få noe utslag om man går med det over tid, eller diabetes symptomer? Det gikk helt fint at jeg ikke tok test nr 2 ifølge jordmor, jeg sjekker urin som vanlig og blodsukker hver gang. Viss man ikke merker at man får sv.diabetes er det vell veldig rart at jordmor ikke har sagt noe om det eller prøvd å få meg til å ta testen igjen?
Har iallefall helt fine målinger og en baby helt på gjennomsnittet så langt iallefall, tisser ikke unormalt mye og er heller ikke overdrevent tørst. Hmmmmm
 
Jeg skjønner godt følelsen din, Uune (husker jeg følte det sånn selv). Men når sjokket får lagt seg, går det nok fint likevel. Det finnes mye du kan gjøre selv for å unngå diabetes 2 senere i livet. Insulinfølsomheten kan faktisk økes! Håper du kan regulere det med kosten. Jeg synes Klaramor sa det så fint.

Merker man det ikke? Høres veldig merkelig ut. Man må vell få noe utslag om man går med det over tid, eller diabetes symptomer? Det gikk helt fint at jeg ikke tok test nr 2 ifølge jordmor, jeg sjekker urin som vanlig og blodsukker hver gang. Viss man ikke merker at man får sv.diabetes er det vell veldig rart at jordmor ikke har sagt noe om det eller prøvd å få meg til å ta testen igjen?
Har iallefall helt fine målinger og en baby helt på gjennomsnittet så langt iallefall, tisser ikke unormalt mye og er heller ikke overdrevent tørst. Hmmmmm

Det varierer nok fra person til person, men jeg merket i alle fall ingenting. Jeg hadde alltid fine blodsukkerverier, både fastende og ikke (de ble målt på hver sv.kontroll), aldri spor av sukker i urinen og absolutt ingen andre symptomer heller. Så selv om jeg ikke gleder meg til å ta glukosebelastningstesten igjen på tirsdag, gjør jeg det likevel. Da kan jeg enten føle meg beroliget med negativt utslag, eller få ekstra oppfølging og gjøre gode tiltak for å begrense konsekvensene best mulig.

Vekstestimeringen jeg fikk i første sv.skap viste et avvik på under 2 %, men ungen som kom ut var 4.3 kg og 55 cm! Riktignok en uke over termin, men det ble en langvarig fødsel og de måtte bruke vakum.
 
Stor baby er ikke bevist sammenheng med sv.diabetes. Det er oftere arv og alder som påvirker det. Det er like vanlig å få tynne babyer med sv.diabetes fikk jeg beskjed om i går.​
 
Jeg hadde 11. Ble jo en liten tankevekker mtp fremtiden! Vil jo helst slippe å få det permanent. Men syns det var en tung beskjed å få nå som sv.skapet begynner å bli tungt også.
Jeg hadde sv.dia i min første graviditet. Jeg har det ikke denne gangen :)
Men, man blir jo automatisk litt mer oppmerksom på kostholdet, noe som egentlig bare er positivt :)
 
Må si jeg er veldig imponert over hvor fint sambo tok det! Han legger om kostholdet sammen med meg og vil ikke spise ting jeg ikke kan spise lengre, for han vil ikke friste meg. Kan jo hende dette blir en skikkelig bra forandring for alle :) eneste jeg ser er at jeg allerede raser ned i vekt. Reagerte voldsomt når jeg gikk på lavkarbo for mange år siden og gikk ned 13 kg på veldig kort tid. Er jo ikke det samme nå, for jeg spiser jo litt brød osv, men det er jo nesten samme konseptet med lite raske karbohydrater. Har til nå gått ned litt over 1 kg.. Er vel ikke helt optimalt det heller nå men..
 
Så bra at samboeren tar hensyn, Uune! Ja, det går an å snu det til noe positivt. Nå får du litt ekstra motivasjon for å legge om kostholdet.
Jeg hadde sv.dia i min første graviditet. Jeg har det ikke denne gangen :)
Men, man blir jo automatisk litt mer oppmerksom på kostholdet, noe som egentlig bare er positivt :)
Bra poeng. Og samme her. Jeg hadde det i første svangerskap, men ikke i andre og i dag fikk jeg bekreftet at jeg heller ikke har det denne gang. Så selv om de sier det er stor sjanse for å få det igjen, kan det altså hende du ikke får det og. :)
 
Så bra at samboeren tar hensyn, Uune! Ja, det går an å snu det til noe positivt. Nå får du litt ekstra motivasjon for å legge om kostholdet.
Bra poeng. Og samme her. Jeg hadde det i første svangerskap, men ikke i andre og i dag fikk jeg bekreftet at jeg heller ikke har det denne gang. Så selv om de sier det er stor sjanse for å få det igjen, kan det altså hende du ikke får det og. :)
Rart man kan få det i det ene sv.skapet og ikke det andre? Hadde du da gått ned mange kilo eller lagt om kostholdet helt etter første graviditet?
 
Back
Topp