Glukosebelastning

Uune

Glad i forumet
Marsmellows-15
Høsthjerter 2017
Jordmor hadde tydeligvis glemt av at jeg skulle ha det, så imorgen må jeg ta det. Er da 33 uker.. Er det helt ok eller fælt?
 
Kommer ann på. Jeg fikk en drikk som smakte bringebær og det var faktisk litt godt, men før har jeg fått uten smak og det er ganske kvalmt. Men det går helt fint, er bare kjedelig å sitte å vente. Ta med en bok eller noe annet å gjøre på.
 
Får heldigvis gå hjem i mellomtiden, bor rett over veien for legesenteret! :)
 
Til generell info: Det som er viktig når du skal ta glukosebelastning er jo nettopp at du skal sitte i ro og vente de timene du får beskjed om. Helt i ro. Dette er jo for at målingen skal bli nøyaktig, slik at du får den behandlingen du skal ha, evt SLIPPER å få. Om du drar hjem, gjør husarbeid, går rundt, så bruker jo kroppen opp sukkeret fortere enn om du hadde sittet i ro, slik du forskriftsmessig skal. Ergo får du et lavere målt blodsukker etter belastningen og kanskje de misser at du faktisk HAR svangerskapsdiabetes.

Det er ikke for moro skyld at laboratoriet mener en skal være fastende, sitte i ro, avgi midstråleprøve(urin), ta blodprøver til visse klokkeslett etc. Det er forskning og studier som ligger bak, for å gi så riktig som mulig prøvesvar for deg. Maskinene på laben gir ikke riktig svar om ikke prøvebehandingen i forkant er riktig.
 
Hvordan har det gått med deg? Jeg skal på torsdag, kjenner jeg gruer meg litt.
 
Hvordan gikk det?
Jeg skal neste uke og får sitte i bilen hvis jeg vil sitte i fred. Neste uke er jeg 31+1.
 
Til generell info: Det som er viktig når du skal ta glukosebelastning er jo nettopp at du skal sitte i ro og vente de timene du får beskjed om. Helt i ro. Dette er jo for at målingen skal bli nøyaktig, slik at du får den behandlingen du skal ha, evt SLIPPER å få. Om du drar hjem, gjør husarbeid, går rundt, så bruker jo kroppen opp sukkeret fortere enn om du hadde sittet i ro, slik du forskriftsmessig skal. Ergo får du et lavere målt blodsukker etter belastningen og kanskje de misser at du faktisk HAR svangerskapsdiabetes.

Det er ikke for moro skyld at laboratoriet mener en skal være fastende, sitte i ro, avgi midstråleprøve(urin), ta blodprøver til visse klokkeslett etc. Det er forskning og studier som ligger bak, for å gi så riktig som mulig prøvesvar for deg. Maskinene på laben gir ikke riktig svar om ikke prøvebehandingen i forkant er riktig.

Jeg hadde da ikke tenkt å dra hjem å gjøre husarbeid. Hadde tenkt å legge meg nedpå, var ikke i form. Jeg bor rett over veien for legesenteret, bokstavelig talt. Det er utsikten min. Det er like langt å gå til inngangsdøra mi som å gå til venterommet. Derfor sa jordmor at det gikk greit
 
Hvordan gikk det?
Jeg skal neste uke og får sitte i bilen hvis jeg vil sitte i fred. Neste uke er jeg 31+1.

Går bare fint :)
Kom meg hjem og fikk lagt meg. Hadde jo ikke sove hele natta pga kynnere så var rimelig utslitt! Spent på resultatet!
 
Jeg hadde da ikke tenkt å dra hjem å gjøre husarbeid. Hadde tenkt å legge meg nedpå, var ikke i form. Jeg bor rett over veien for legesenteret, bokstavelig talt. Det er utsikten min. Det er like langt å gå til inngangsdøra mi som å gå til venterommet. Derfor sa jordmor at det gikk greit
Jada, ikke personlig ment! :) bare til generell info. Antok at du bodde veldig veldig nærme :)
 
Jordmor hadde tydeligvis glemt av at jeg skulle ha det, så imorgen må jeg ta det. Er da 33 uker.. Er det helt ok eller fælt?

Jeg tror d er veldig delt..
J leste og hørte bare skrekkhistorier før j skulle ta den så j venta d værste, og følte meg helt teit da j hadde tatt den for d var overhodet ikkeno problem. Var bare litt søtt vann..

Jeg tok den igjen nå og samme, no problem styrta ned litt søtt vann bare. D gjorde meg ingen verdens ting.
Så j tror ikke du skal grue deg, bare gjøre d. Enten er du av de som ikke syns d er noe pes eller så syns du d er litt pyton, men da er d gjort.

Lykke til!!;)
 
Går bare fint :)
Kom meg hjem og fikk lagt meg. Hadde jo ikke sove hele natta pga kynnere så var rimelig utslitt! Spent på resultatet!
Fikk du ikke resultatet med en gang? Det har alltid jeg fått.
 
Er overkommelig selv om man blir litt småkvalm av den søte drikken. Jeg fikk gå på jobb mens jeg ventet (stillesittende jobb, to min å kjøre fra legekontoret), og fikk prøveresultatet etter ca. en uke. Greit å være ferdig med den testen, da:)
 
skulle egentlig ta eg og i uke 24 eller noe.. men har ikke hørt noe mer om d... Får se neste gang eg skal til jordmor :p
 
Back
Topp