Gamlemor venter på siste barn ❤️

Gratulerer med 13 uker. Jeg ligger jo like foran deg, så føler meg nesten nærmere deg i november-gruppen enn jeg gjør i oktober-gruppen for folk nå virkelig begynner å komme langt. Og nå så jeg plutselig at 2026-forumet har åpnet!
Dåp i påska høres helt fantastisk ut. Det hadde vært min drøm, men så lenge vil jeg ikke vente. Her blir det nok dåp innen kort tid.

Jeg kjøpte spådom fra etsy på søndag (kjønn osv), @Ametyst83 har påvirket meg :hilarious::facepalm: De pratet så fælt om det i IKM gruppen at jeg ble påvirket under skjulte. Hehe! Men, jeg har ikke fått noe svar!! Hver gang jeg prøver tar det så lang tid, så irriterende :knegg::laughing002:facepalm: Står at det skal komme svar samme dag.. Det samme skjedde sist jeg prøvde.
Hahaha, er farlig smittsomt.. Blir spennede å se hva hun svarer :love017

Hvordan går det med deg, kjære Ari? Har tenkt på deg :Heartred Det siste du skrev var at kroppen ikke virket å like intravenøs næring, har det blitt noen løsning her i løpet av påska?

Pga raske fødsler har jeg blir satt i gang i to av svangerskapene, med siste nå rakk vi ikke til datoen for igangsattelse, han kom en uke før termin. Med de som kom av seg selv var det par dager etter og par dager før. Så ikke så godt å si :hilarious: Men om vi går for igangsattelse så blir det muligens oktoberbarn, ja!
Jeg vil si at jeg har det stabilt, ikke bra, men heller ikke veldig dårlig. Har ukentlig oppfølging på sykehus og daglig TPN som jeg har trappet ned litt, så leveren var ok forrige uke. Skal trolig få og kunne administrere væskebehandlingen selv hjemme, det blir i så fall deilig, for jeg synes det er et ork med de polikliniske timene som innebærer seks timer i en stol med væske dryppende inn i årene :bag: ellers er jeg straks 22 uker (torsdag), så nå er det snart liv laga (altså bare rett over én uke til 23+0), det er jo fint. Veldig aktiv baby, tror det er en gutt, men fikk beskjed om gutt i uke 14 og jente på OUL, men etter mye om og men trodde de kanskje gutt likevel. Han hadde i så fall armer og navlestreng mellom beina i tillegg, og hun viste oss noen vinkler hvor det var helt flatt, så jeg avventer endelig avklaring. Trolig om en ukes tid :shy:
Nå er du oppdatert på alle fronter tror jeg :laughing002 jeg er veldig glad for at jeg klarer meg hjemme og uten innleggelser i alle fall ❤️

Kanskje vi blir due-date twins om babyen din holder seg inne til nær termin, har selv en Halloween-baby fra før og synes det er så koselig. Vi er glade i spooky season da, pluss at det bare er to dager mellom min og hans bursdag, så vi tar familiefeiringen sammen. Praktisk å slå sammen feiring når det etterhvert blir feiringer med venner.
Spent på NIPT på dine vegne, krysser fingrene for at alt er i skjønneste orden og at du kan senke skuldrene :happy: når er OUL?

Gravid 12+6

Ja, for nå hoppet jeg plutselig fra akkurat 12 uker, til 13 uker i morgen :knegg: :D

I dag har vi vært på tidlig ultralyd, det er jo nytt for vår del siden det ble innført etter vi bikket tolv uker sist. Men vi var som sagt på rikshospitalet den gang, og hadde full gjennomgang av fosteret der i uke 12 (og nipt blodprøven). Kvaliteten over det de har her på nærsykehuset kunne ikke måle seg med Rikshospitalet og spesialistlege, men vi så det viktigste, at det var armer, bein, hode og hjertet. Vi fikk ikke gjennomgang av hjertet og hjerne osv, det fikk vi på rikshospitalet. Men hun sa at ultralyden var 95 % "sikker" og nipt blodprøven sikret siste 5 %. Den er tatt i dag, så kommer det telefon eller brev om svaret. Men ingen indikasjon på at noe var galt eller feil, det ser det jo ofte på ultralyd. Bildet vi fikk var ikke det beste, nakken så rar ut synes jeg (man ser jo etter økt nakkefold ved noen kromosomavvik), men den så riktig ut på alle andre bilder vi så. Så bare litt uheldig med bildet vi fikk :knegg:

Vis vedlegget 458864

Hun lurte på om vi ville vite kjønn, jeg var litt sånn ambivalent, for jeg vet ungene vil vi har en reveal - men mannen lurte, og hun sa hva hun trodde, som ikke var det samme som vi mente vi så, og mannen tror ikke det stemmer det hun sier - så jeg føler enda det er 50 / 50 på kjønn :laughing002 Bearbeider gubben til å kunne dra på privat ultralyd med barna i uke 15, så kan vi alle finne det ut sammen :love7

Terminen ble da flyttet litt, så ny termin er 1. November. Lengden tilsvarte en del lengre, men hun gikk ut fra hodeomkrets.

Men alt i alt en veldig fin opplevelse, jeg er helt utslitt her nå, tror jeg må legge meg litt :dead::knegg::hilarious::Heartred:love7
Så fint at alt ser bra ut foreløpig!! :love017 :Heartpink

Jeg synes det ser ut som ei jente jeg også :love017
Hilsen jentemamma til fire jenter :hilarious:
Jeg har alltid klart å spotte guttene på ultralyd, og jeg så liksom gutt i går. Men jeg har jo egentlig ikke vært på tidlig ultralyd så mye, kun med siste hadde vi titt da. Så de fem andre barna har jeg jo først sett i uke 18-19, og er jo selvfølgelig en tut = gutt. Forstår jo nå at jenter også har tut i uke 12, så nå er jeg bare kjempe forvirret :knegg: :hilarious: :angelic:

Jeg vil si at jeg har det stabilt, ikke bra, men heller ikke veldig dårlig. Har ukentlig oppfølging på sykehus og daglig TPN som jeg har trappet ned litt, så leveren var ok forrige uke. Skal trolig få og kunne administrere væskebehandlingen selv hjemme, det blir i så fall deilig, for jeg synes det er et ork med de polikliniske timene som innebærer seks timer i en stol med væske dryppende inn i årene :bag: ellers er jeg straks 22 uker (torsdag), så nå er det snart liv laga (altså bare rett over én uke til 23+0), det er jo fint. Veldig aktiv baby, tror det er en gutt, men fikk beskjed om gutt i uke 14 og jente på OUL, men etter mye om og men trodde de kanskje gutt likevel. Han hadde i så fall armer og navlestreng mellom beina i tillegg, og hun viste oss noen vinkler hvor det var helt flatt, så jeg avventer endelig avklaring. Trolig om en ukes tid :shy:
Nå er du oppdatert på alle fronter tror jeg :laughing002 jeg er veldig glad for at jeg klarer meg hjemme og uten innleggelser i alle fall ❤️

Kanskje vi blir due-date twins om babyen din holder seg inne til nær termin, har selv en Halloween-baby fra før og synes det er så koselig. Vi er glade i spooky season da, pluss at det bare er to dager mellom min og hans bursdag, så vi tar familiefeiringen sammen. Praktisk å slå sammen feiring når det etterhvert blir feiringer med venner.
Spent på NIPT på dine vegne, krysser fingrene for at alt er i skjønneste orden og at du kan senke skuldrene :happy: når er OUL?
Ojj, så rart at det enda ikke klarer å se hva det er! Jeg er som sagt vant til veldig lite sjenerte gutter, så her har første kommentaren til gubben på guttene i uke 18 vært "Æ veit ka det e" :knegg::hilarious: Lite sjenerte :happy090 Første jeg så i går og var tuten som stod ut hehe. Så at det kan gjemme seg en gutt som ingen finner høres veldig rart ut i mitt hode :knegg:

Får du i deg noe annet enn flytende? Høres helt forferdelig ut, virkelig.. :depressed: At kroppen kan reagere slik et jo helt sykt, både du uff barnet har jo dødd om dette var for 200 år siden? Hvordan kan naturen gjøre dette?

Og bare én uke til den magiske grensen! Tenk det du.. :shy:

Gratulerer med 13 uker. Jeg ligger jo like foran deg, så føler meg nesten nærmere deg i november-gruppen enn jeg gjør i oktober-gruppen for folk nå virkelig begynner å komme langt. Og nå så jeg plutselig at 2026-forumet har åpnet!
Dåp i påska høres helt fantastisk ut. Det hadde vært min drøm, men så lenge vil jeg ikke vente. Her blir det nok dåp innen kort tid.
Ja, skjønner hva du mener - hadde termin i slutten av måneden med første barnet mitt, og det var så kjipt når du så vidt var gravid og andre nærmet seg tolv uker på samme tid hehe. Og da tilsvarende mot termin..

Hadde jul kunne hatt dåpen før hadde vi sikkert det. Vi har mye slekt og venner som må reise langt, så fort å går det lettere for det å komme (ellers kommer de ikke), så har vi prøvd å legge det til en høytid slik. Julen er jo og der, men av åpenbare grunner ville nok ikke noen valgt å komme i dåp vs julefeiring :knegg:

Jeg har alltid klart å spotte guttene på ultralyd, og jeg så liksom gutt i går. Men jeg har jo egentlig ikke vært på tidlig ultralyd så mye, kun med siste hadde vi titt da. Så de fem andre barna har jeg jo først sett i uke 18-19, og er jo selvfølgelig en tut = gutt. Forstår jo nå at jenter også har tut i uke 12, så nå er jeg bare kjempe forvirret :knegg: :hilarious: :angelic:

Du kan jo ha rett! Men tror det stikker litt ut på begge kjønn så tidlig, men det lille man ser av nub her synes jeg ser veldig jentete ut altså! Det blir spennende å høre på neste UL du skal på :love017

Gravid uke 13+0

Det kom raskt ny uke, føles litt uvirkelig!

Jeg kom på at jeg jo glemte å skrive ned litt detaljer fra ultralyden i går. Jordmor sa at morkaken lå foran på magen, eller hennes nøyaktige ord var "mest foran" :knegg: Hva nå det betyr. Står Anterior i papirene. Det betyr vel at det tar litt tid før jeg kjenner, har uansett ikke brukt å kjenne før nærmere ordinær ultralyd.

Av andre mindre hyggelige ting..eller nei, jeg må slutte å tenke på det slik, for det er ikke feil eller dårlig gjort. Men jeg personlig synes det er kjipt. Men ja, pga høy bmi må jeg ha ekstra vektkontroller, og på et anestesitilsyn i uke 36. Jeg skjemmes egentlig, men jeg vet jo jeg er tjukk, sist var jeg akkurat under en magisk grense med 1, nå er jeg over med 0.4..men jeg hater den oppmerksomheten det får, og jeg hater å bruke unødvendige ressurser. Og jeg hater å bli dømt :depressed: :bag: Stor mamma = spiser mye mat (..) = stor baby. Og siden hun er så tjukk må vi planlegge og se på kroppen hennes på forhånd i tilfelle vi trenger akutt anestesi under fødsel.. Haff. Jeg skjønner det er rutine altså, men det trigger noe i meg. Så trenger bare å koble hodet fra meg selv rundt dette, jeg VET jo at dette er til det beste for baby, og det er jo alt jeg og bryr meg om. Sånn egentlig. Jeg bare synes det er unødvendig bruk av ressurser, om de ser på historien min, siste barnet var 3.3 til termin, maks på disse 6 barna er 3.7, og når hun første og største kom, hadde jeg normal bmi forøvrig. De hadde sett at jeg en gang ikke har rukket sykehuset, og de andre gangene hatt aktiv fødsel på 30 min. Bare..ha litt skjønn, liksom. Men men.. Sånn, ferdig med det :happy090:hilarious::knegg:

På den positive siden får jeg føde på lokalsykehuset til tross, hadde jeg hatt samme BMI og vært førstegangsfødende hadde det ikke vært lov. Men flergangsfødende hadde de skjønn på, og hun mente noe annet var tull, heldigvis.

Det var forresten samme jordmor sin til i mot vårt siste barn i 2022, og hun var med meg når jeg hadde MA og ting kom ut på sykehuset. Det husket hun når jeg kom, en hyggelig opplevelse, og en mindre.. Klarte akkurat å ikke gråte av akkurat det. Vet ikke om jeg har nevnt det her, men den opplevelsen ble ikke så god. Det var nok ikke meningen fra hennes ståsted, men for meg ble den ikke det. Når ting kom ut spurte hun om vi skulle se, og så skjærte hun opp sekken, og det ble virkelig for mye for meg. Si det detaljene har jeg med meg, stakars lille babyen min :sad010Og så ble jeg dårlig av å se henne skjære i dette, nei huff.. Mannen fikk helt noia når han fikk høre dette. Så hver gang det kommer opp, kommer tårene hos meg. Men klarte holde det inne i går da.

Men til tilbake til ultralyden i går, hun klarte å få et bilde som viste to hjertekammer i alle fall, var særdeles lite detaljer egentlig. Og vi så ca at hjernen så normal ut (skal se ut som sommerfugl vinger der inne). Vi så også at det var vann i magesekken, som betyr at den har begynt å svelge fostervann, i og tisse :shy: Vi så også munnbevegelser på at den drakk, smattet liksom hehe! Veldig søtt!

Lengden fra hode til rumpe kom opp som 7+2 i går, men hodet litt mindre (men lengre enn jeg var). Hun sa hodetmålet var mer rett enn lengden, og om ikke målene neste ultralyd i uke 18 avviker mer enn ti dager ene eller andre veien, så holder vi på terminen fra i går etter neste ultralyd og. Akkurat dette er nytt for meg, for selv om vi var på fosterdiagnostikk og "treningsultralyd" sist, var det kun nettopp for det, å sjekke organer, og øve seg på å se små ting. Så gjorde ingenting med terminen i uke 12 sist. Så da kan jeg bli vant med at terminen er 1. November!

Ellers er jeg (eller egentlig ungene mest :knegg:) blitt så innmari nysgjerrig på dette med kjønn. Jeg har ikke sagt noe til dem om at vi diskuterte det i går, jeg har bare sagt det var for tidlig å se. Jeg har spurt om de kunne tenke seg å være med på ultralyd (privat), og på kunne de avsløre det der? Men de ønsker gjerne at vi lager en muffins eller kake :hilarious::happy090 Legger liksom ikke den ideen fra seg hehe. Og er det faktisk jente så er det jo kjempe morsomt å gjøre dette, for de kommer til å bli SÅ glad. Men er det gutt er jeg redd for å bygge opp om forventningene deres, og så blir det grining og skuffelse :bag:

Jeg sjekket i går, og det kostet 1750 kr. Men nå når jeg startet å skrive i dagboken, så kom jeg på at det var en egen pris opp til uke 14! Og det er jo en uke til! Til 1490 kr! Det hadde vært SÅ morsomt.. Så sendte henne melding (har vært i kontakt med henne før, hun sa jeg bare skulle sende sms om det var noe). Og fikk til svar at hun så kjønnet i uke 13-14 :angelic::knegg::happy090 Herregud, jeg har SÅ lyst. Det er alt for lenge til i juni, og når det er tilgjengelig så vil jeg vite :hilarious: Men gubben har virkelig ikke lyst å bruke så mye penger, og jeg skjønner jo den siden og.. What to do :dead::arghh::angelic: :hilarious: :knegg:

Last edited:
Hun er helt syyykt treg hver gang jeg kjøper hehe. Venter enda, er onsdag i dag, jeg kjøpte søndag - ikke "same day" i alle fall :angelic::depressed::bag::knegg:
Så utrolig kjedelig.. Sånt kan jeg Irritere meg grønn på :hungover: Håper du får svar snart :smiley-bounce022

Ja, skjønner hva du mener - hadde termin i slutten av måneden med første barnet mitt, og det var så kjipt når du så vidt var gravid og andre nærmet seg tolv uker på samme tid hehe. Og da tilsvarende mot termin..

Hadde jul kunne hatt dåpen før hadde vi sikkert det. Vi har mye slekt og venner som må reise langt, så fort å går det lettere for det å komme (ellers kommer de ikke), så har vi prøvd å legge det til en høytid slik. Julen er jo og der, men av åpenbare grunner ville nok ikke noen valgt å komme i dåp vs julefeiring :knegg:
Kan det kombineres med romjulen på et vis? Hvis folk allerede er på farten? Jeg er kompis med prestene så jeg kunne sikkert fått dåp på julaften om jeg ville. Men siden mannen jobber i Kirken er julen alt for travel. Problemet vårt er at vi ikke har noen fadder. Har en jeg har lyst til å spørre, men vet ikke om han vil eller kan da vi ikke vet hvor han havner til høsten. Om sviger vil ta seg en tur hit så hadde det vært fint å hatt det da, men de hater å reise så vi får nå se om de i det hele tatt kommer… Og mine egne foreldre er på motsatt side av landet også hvis de ikke befinner seg i Spania. Så får vår del kan dåpen ende opp med å bestå av oss foreldre, barnet, en prest og fadder, men da får det bare bli sånn også.

Ikke vær bekymret for å bruke ressurser angående overvekt og vekstkontroller. Med nummer to var jeg tynn og måtte ha mange vekstkontroller fordi symfysemålet mitt var så lite. Jeg synes bare det var fint å få komme på flere kontroller. Så slipper man å bruke masse penger på privat :happy112
På vår ordinære ultralyd slet de veldig med å måle hode-rumpe-lengden, så de endte me då sette termin basert på hodemål også.

Blir spennende å se om de ser kjønn på neste ultralyd. Her håper også mine på en lillesøster, men vi håper å ikke å få vite før fødselen så de må bare smøre seg med tålmodighet.

Ojj, så rart at det enda ikke klarer å se hva det er! Jeg er som sagt vant til veldig lite sjenerte gutter, så her har første kommentaren til gubben på guttene i uke 18 vært "Æ veit ka det e" :knegg::hilarious: Lite sjenerte :happy090 Første jeg så i går og var tuten som stod ut hehe. Så at det kan gjemme seg en gutt som ingen finner høres veldig rart ut i mitt hode :knegg:

Får du i deg noe annet enn flytende? Høres helt forferdelig ut, virkelig.. :depressed: At kroppen kan reagere slik et jo helt sykt, både du uff barnet har jo dødd om dette var for 200 år siden? Hvordan kan naturen gjøre dette?

Og bare én uke til den magiske grensen! Tenk det du.. :shy:
Jeg tror det er en gutt, hun vi har til UL hos i uke 14 var veldig tydelig. Har potty shot som etterlater null tvil, hvordan neste UL-damen kunne vise meg det samme området helt flatt bare noen få uker senere, skjønner ikke :dontknow

Jeg kan spise og holde på noe på formiddagen nå, et par skiver f.eks. ❤️ I min verden er det veldig mye bedre enn ingenting. Så koselig å kunne spise påskefrokost med barna. Og jeg har også tenkt på det, og fått beskjed om at uten helsehjelp hadde nok ikke dette gått så bra. Charlotte Brontë døde trolig av hyperemesis på 1800-tallet, så det har nok strøket med flere i årenes løp. For noen år siden var det en 26-åring som var gravid i uke 28 som tok livet av seg fordi hun ikke fikk tilstrekkelig helsehjelp når hun slet med hyperemesis. Babyen døde fire dager senere :sorry: jeg er i alle fall veldig heldig som får hjelp, venter bare på godkjenning av væskebehandling hjemme, så har jeg «alt».

Stemmer for at du booker ultralyd for å finne ut av kjønn så snart du kan ❤️

Du kan jo ha rett! Men tror det stikker litt ut på begge kjønn så tidlig, men det lille man ser av nub her synes jeg ser veldig jentete ut altså! Det blir spennende å høre på neste UL du skal på :love017
Ja, typisk det bildet vi fikk ikke var med den tuten på, for jeg så den jo hele tiden :knegg: :laughing002 :hilarious: :shy: :bag:

Jeg tror det er en gutt, hun vi har til UL hos i uke 14 var veldig tydelig. Har potty shot som etterlater null tvil, hvordan neste UL-damen kunne vise meg det samme området helt flatt bare noen få uker senere, skjønner ikke :dontknow

Jeg kan spise og holde på noe på formiddagen nå, et par skiver f.eks. ❤️ I min verden er det veldig mye bedre enn ingenting. Så koselig å kunne spise påskefrokost med barna. Og jeg har også tenkt på det, og fått beskjed om at uten helsehjelp hadde nok ikke dette gått så bra. Charlotte Brontë døde trolig av hyperemesis på 1800-tallet, så det har nok strøket med flere i årenes løp. For noen år siden var det en 26-åring som var gravid i uke 28 som tok livet av seg fordi hun ikke fikk tilstrekkelig helsehjelp når hun slet med hyperemesis. Babyen døde fire dager senere :sorry: jeg er i alle fall veldig heldig som får hjelp, venter bare på godkjenning av væskebehandling hjemme, så har jeg «alt».

Stemmer for at du booker ultralyd for å finne ut av kjønn så snart du kan ❤️
Så godt det er noen små lysglimt oppi her! Har du erfaring med at det kan bli noe bedre før fødselen? Huff ja, dette er veldig alvorlig, takk og lov for at det finnes hjelp, men det psykiske aspektet av dette er jo fremdeles veldig alvorlig.. Håper du får gjøre ting hjemme så det kan bli så bra som mulig :Heartpink

Vi har booket time til ultralyd tirsdag 15:45 :gen014:excited001

Og ungene får være med, hun skulle skrive det på en lapp til oss så vi kan gjøre som vi vil med avsløringen :Heartpink:Heartblue Super snill altså!

Kunne fått time i dag, men gir den lille litt mer tid, så er vi helt sikker (og nå så jeg den vi i går, så far jeg blir å glede meg til). Og så får jeg litt tid til å tenke ut - finnes det noen måte jeg kan få tak i noe som hun kan "velge en av" som er rett? Det må være noe som ikke vises hva det er før vi vil, om dere skjønner :hilarious: noen som har tips?! Tenkte jeg kunne bake to ting med rødt og blått inni så like hun velge en av dem, men jeg har virkelig ikke verken lyst eller kapasitet, jeg har konfirmasjon om en uke og skal lage alt fra middag til alle kaker selv, så det har jeg ikke tid til :hilarious::bag:

Noen tips?!

Så godt det er noen små lysglimt oppi her! Har du erfaring med at det kan bli noe bedre før fødselen? Huff ja, dette er veldig alvorlig, takk og lov for at det finnes hjelp, men det psykiske aspektet av dette er jo fremdeles veldig alvorlig.. Håper du får gjøre ting hjemme så det kan bli så bra som mulig :Heartpink
Jeg ble frisk etter fødsel forrige gang ❤️ antar at det samme skjer nå. Tør ikke å håpe på stor bedring før den tid, men kanskje jeg kan spise mer selv etterhvert og trenge mindre TPN, det vil tiden vise. Redd for å bli skuffa, så jeg går ikke rundt og håper på bedring. De har sagt det skal ordne seg med pumpe+væske hjemme, det kommer til å spare både meg og sykehuset for mye tid.

Vi har booket time til ultralyd tirsdag 15:45 :gen014:excited001

Og ungene får være med, hun skulle skrive det på en lapp til oss så vi kan gjøre som vi vil med avsløringen :Heartpink:Heartblue Super snill altså!

Kunne fått time i dag, men gir den lille litt mer tid, så er vi helt sikker (og nå så jeg den vi i går, så far jeg blir å glede meg til). Og så får jeg litt tid til å tenke ut - finnes det noen måte jeg kan få tak i noe som hun kan "velge en av" som er rett? Det må være noe som ikke vises hva det er før vi vil, om dere skjønner :hilarious: noen som har tips?! Tenkte jeg kunne bake to ting med rødt og blått inni så like hun velge en av dem, men jeg har virkelig ikke verken lyst eller kapasitet, jeg har konfirmasjon om en uke og skal lage alt fra middag til alle kaker selv, så det har jeg ikke tid til :hilarious::bag:

Noen tips?!
Så stas! Gutta mine var også med på UL hvor vi fikk vite kjønn (den UL med trolig gutt), det var veldig fint ❤️ kan du ta med bodyer, en blå og rosa? Pakket inn, sånn at fargen ikke synes før det pakkes opp? Eller noe annet som symboliserer gutt/jente? Smågodt? Kjenner det står litt stille, håper andre har gode forslag :laughing002

Back
Topp