Gravid uke 13+0
Det kom raskt ny uke, føles litt uvirkelig!
Jeg kom på at jeg jo glemte å skrive ned litt detaljer fra ultralyden i går. Jordmor sa at morkaken lå foran på magen, eller hennes nøyaktige ord var "mest foran"

Hva nå det betyr. Står Anterior i papirene. Det betyr vel at det tar litt tid før jeg kjenner, har uansett ikke brukt å kjenne før nærmere ordinær ultralyd.
Av andre mindre hyggelige ting..eller nei, jeg må slutte å tenke på det slik, for det er ikke feil eller dårlig gjort. Men jeg personlig synes det er kjipt. Men ja, pga høy bmi må jeg ha ekstra vektkontroller, og på et anestesitilsyn i uke 36. Jeg skjemmes egentlig, men jeg vet jo jeg er tjukk, sist var jeg akkurat under en magisk grense med 1, nå er jeg over med 0.4..men jeg hater den oppmerksomheten det får, og jeg hater å bruke unødvendige ressurser. Og jeg hater å bli dømt

Stor mamma = spiser mye mat (..) = stor baby. Og siden hun er så tjukk må vi planlegge og se på kroppen hennes på forhånd i tilfelle vi trenger akutt anestesi under fødsel.. Haff. Jeg skjønner det er rutine altså, men det trigger noe i meg. Så trenger bare å koble hodet fra meg selv rundt dette, jeg VET jo at dette er til det beste for baby, og det er jo alt jeg og bryr meg om. Sånn egentlig. Jeg bare synes det er unødvendig bruk av ressurser, om de ser på historien min, siste barnet var 3.3 til termin, maks på disse 6 barna er 3.7, og når hun første og største kom, hadde jeg normal bmi forøvrig. De hadde sett at jeg en gang ikke har rukket sykehuset, og de andre gangene hatt aktiv fødsel på 30 min. Bare..ha litt skjønn, liksom. Men men.. Sånn, ferdig med det

På den positive siden får jeg føde på lokalsykehuset til tross, hadde jeg hatt samme BMI og vært førstegangsfødende hadde det ikke vært lov. Men flergangsfødende hadde de skjønn på, og hun mente noe annet var tull, heldigvis.
Det var forresten samme jordmor sin til i mot vårt siste barn i 2022, og hun var med meg når jeg hadde MA og ting kom ut på sykehuset. Det husket hun når jeg kom, en hyggelig opplevelse, og en mindre.. Klarte akkurat å ikke gråte av akkurat det. Vet ikke om jeg har nevnt det her, men den opplevelsen ble ikke så god. Det var nok ikke meningen fra hennes ståsted, men for meg ble den ikke det. Når ting kom ut spurte hun om vi skulle se, og så skjærte hun opp sekken, og det ble virkelig for mye for meg. Si det detaljene har jeg med meg, stakars lille babyen min

Og så ble jeg dårlig av å se henne skjære i dette, nei huff.. Mannen fikk helt noia når han fikk høre dette. Så hver gang det kommer opp, kommer tårene hos meg. Men klarte holde det inne i går da.
Men til tilbake til ultralyden i går, hun klarte å få et bilde som viste to hjertekammer i alle fall, var særdeles lite detaljer egentlig. Og vi så ca at hjernen så normal ut (skal se ut som sommerfugl vinger der inne). Vi så også at det var vann i magesekken, som betyr at den har begynt å svelge fostervann, i og tisse

Vi så også munnbevegelser på at den drakk, smattet liksom hehe! Veldig søtt!
Lengden fra hode til rumpe kom opp som 7+2 i går, men hodet litt mindre (men lengre enn jeg var). Hun sa hodetmålet var mer rett enn lengden, og om ikke målene neste ultralyd i uke 18 avviker mer enn ti dager ene eller andre veien, så holder vi på terminen fra i går etter neste ultralyd og. Akkurat dette er nytt for meg, for selv om vi var på fosterdiagnostikk og "treningsultralyd" sist, var det kun nettopp for det, å sjekke organer, og øve seg på å se små ting. Så gjorde ingenting med terminen i uke 12 sist. Så da kan jeg bli vant med at terminen er 1. November!
Ellers er jeg (eller egentlig ungene mest

) blitt så innmari nysgjerrig på dette med kjønn. Jeg har ikke sagt noe til dem om at vi diskuterte det i går, jeg har bare sagt det var for tidlig å se. Jeg har spurt om de kunne tenke seg å være med på ultralyd (privat), og på kunne de avsløre det der? Men de ønsker gjerne at vi lager en muffins eller kake

Legger liksom ikke den ideen fra seg hehe. Og er det faktisk jente så er det jo kjempe morsomt å gjøre dette, for de kommer til å bli SÅ glad. Men er det gutt er jeg redd for å bygge opp om forventningene deres, og så blir det grining og skuffelse
Jeg sjekket i går, og det kostet 1750 kr. Men nå når jeg startet å skrive i dagboken, så kom jeg på at det var en egen pris opp til uke 14! Og det er jo en uke til! Til 1490 kr! Det hadde vært SÅ morsomt.. Så sendte henne melding (har vært i kontakt med henne før, hun sa jeg bare skulle sende sms om det var noe). Og fikk til svar at hun så kjønnet i uke 13-14

Herregud, jeg har SÅ lyst. Det er alt for lenge til i juni, og når det er tilgjengelig så vil jeg vite

Men gubben har virkelig ikke lyst å bruke så mye penger, og jeg skjønner jo den siden og.. What to do