Min far var 46 da jeg ble født, og 51 da lillesøsteren min ble født. Vi har begge alltid kjent på frykten for å miste pappa, siden det føltes jo så sykt gammelt ut, spesielt når han er på alder med besteforeldrene til våre jevnaldrende. Har alltid villet være ung mor så pappa kunne bli bestefar i en ok alder, så håper jeg kan gi han det snart, mens han fortsatt kan leke med dem osv.
Nå fyller søsteren min straks 23, pappa er 74, og han fikk slag i høst, så han begynner å bli litt skrøpelig, så hun har vært redd for å flytte ut. Moren vår er 18 år yngre, men hun er litt hjelpesløs av andre grunner (klarte ikke ringe ambulanse da pappa fikk slag, har aldri hatt jobb, kan ikke kjøre, går ikke særlig ut og sosialiserer generelt, mest sannsynlig autisme). Så vi blir jo litt bekymra.
Anyway, så det syns jeg er gammelt da, når du er pensjonist før ungene dine flytter ut, liksom. Men det er jo som flere her sier at man kan ikke velge når man møter den man vil ha barn med, også tar gjerne det også tid.
I dag kan gjerne alderen være litt høyere uten at det er noe særlig problem, så syns ikke starten av 40-årene er så gale, men vet om en som fikk fjerde barnet (første med ny mann) som 50! Trodde egentlig ikke det var mulig, men hun virker nå ganske sprek, så.
Selv ligger jeg nå an til å få første barnet som 28 hvis jeg er heldig, vil helst være ferdig innen 35 (usikker på om det blir 2 eller 3, og vil heller ikke ha så stor aldersforskjell). Da har vi ennå energi til det, også får vi gjerne litt mer frihet igjen i 50-årene. Fikk jo ikke reist så mye de siste par årene pga. korona, det som skulle bli siste årene før vi fikk barn, så vi får ta det igjen da hvis vi ikke får det til med barna