Gamle foreldre

Spennende og vanskelig tema! Her var jeg nr. 3 i søskenflokken og foreldrene mine 30 når de fikk meg. Men husker veldig godt venninnen min hvor faren hennes var like gammel som min bestemor :rolleyes: hun syntes det var kjempeflaut.

Legger meg ikke noe borti alder osv, men skal personlig si at jeg er veldig glad for at mine barn har relativt unge besteforeldre ❤

Jeg var over 30 før jeg fikk barn. For meg var det rett å vente på at jeg var ferdig utdannet og hadde fast jobb. Tror den stabiliteten har gjort meg til en bedre mamma (vil understreke at dette gjelder meg og ikke nødvendigvis andre). Føler meg overhode ikke gammel. Når det gjelder besteforeldre er erfaringen her at alder ikke alltid samsvarer med den som har best helse.

Jeg var over 30 før jeg fikk barn. For meg var det rett å vente på at jeg var ferdig utdannet og hadde fast jobb. Tror den stabiliteten har gjort meg til en bedre mamma (vil understreke at dette gjelder meg og ikke nødvendigvis andre). Føler meg overhode ikke gammel. Når det gjelder besteforeldre er erfaringen her at alder ikke alltid samsvarer med den som har best helse.
Enig i den siste erfaringen der

Nettop. min mor er over 70 , supersprek og passer barnebarn svært mye
Men det er vell kanskje unntaket? De fleste jeg kjenner som er 70+ har ikke kapasitet til å være aktiv med små barn.

Her hadde foreldrene mine mye mer overskudd da tanteungene mine var små, kontra nå med mine barn. De passet alle fire samtidig veldig ofte, men nå er det helt uaktuelt å ha begge mine. De var da i 40 årene, mens nå er det i 60 årene.

Men det er vell kanskje unntaket? De fleste jeg kjenner som er 70+ har ikke kapasitet til å være aktiv med små barn.
Definitivt ikke sånn i min slekt hvertfall. Fåtall har levd noe særlig lenger enn til 70-årene. Bestemor for eksempel fikk Alzheimer da hun var 70. Vet ikke hvordan det blir med min foreldregenerasjon når de blir 70, men tviler veldig på at de kommer til å ha overskudd til å være noe særlig med småbarn.

Som flere her skriver er dette ikke unntaket lenger. Mange 70 åringer er spreke. Her er det ene sette med besteforeldre i midten av 70 årene og de passer gjerne våre 3 barn. Må innrømme at de ofte har mer energi til å være aktive med barna enn jeg har etter en dag på jobb.

Som flere her skriver er dette ikke unntaket lenger. Mange 70 åringer er spreke. Her er det ene sette med besteforeldre i midten av 70 årene og de passer gjerne våre 3 barn. Må innrømme at de ofte har mer energi til å være aktive med barna enn jeg har etter en dag på jobb.
Da er du heldig, mine besteforeldre er 74-75 og76, de som er gift kunne sikkert hatt den eldste hos seg, men de er ikke sprek nokk for de to minste. Hun andre er så vidt hun klarer seg selv. Hun var super sprek for 5 år siden, men etter et fall ble hun ødelagt. Lite som skal til i den alderen før formen snur. Å det er mye større sannsynlighet for å ha spreke besteforeldre som er 45-50, enn på 70-75. Det faktumet er ikke vits å diskutere på en gang :)

Nettop, på jobb har jeg masse besteforeldre som henter barnebarn og som har de fast på overnatting osv

Da er du heldig, mine besteforeldre er 74-75 og76, de som er gift kunne sikkert hatt den eldste hos seg, men de er ikke sprek nokk for de to minste. Hun andre er så vidt hun klarer seg selv. Hun var super sprek for 5 år siden, men etter et fall ble hun ødelagt. Lite som skal til i den alderen før formen snur. Å det er mye større sannsynlighet for å ha spreke besteforeldre som er 45-50, enn på 70-75. Det faktumet er ikke vits å diskutere på en gang :)

jeg har ikke diskutert på at sannsynligheten for at å ha spreke besteforeldre som er 45-50 er høyere enn på 70-75. Men sannsynligheten for å ha spreke besteforeldre som er 70-75 er ikke lav. Ser i tråden her at de som jobber i barnehage og har jevnlig kontakt med besteforeldre bekrefter dette.

Nettop, på jobb har jeg masse besteforeldre som henter barnebarn og som har de fast på overnatting osv
jeg har ikke diskutert på at sannsynligheten for at å ha spreke besteforeldre som er 45-50 er høyere enn på 70-75. Men sannsynligheten for å ha spreke besteforeldre som er 70-75 er ikke lav. Ser i tråden her at de som jobber i barnehage og har jevnlig kontakt med besteforeldre bekrefter dette.
Ja de som er sprek ser man jo, men maaaange som ikke er det. Ingen i barnehagen min har så gamle personer som henter. Eldste er toppen 65år.

Ja de som er sprek ser man jo, men maaaange som ikke er det. Ingen i barnehagen min har så gamle personer som henter. Eldste er toppen 65år.
Nei, men der jeg jobber er de altså det. Hvorfor er det sp vanskelig å tro på at det er masse spreke mennesker over 70 år egentlig, Skjlnner ikke helt den kverruleringen din på det.

Min far var 40 når jeg ble født, og min mor 35. Har også to yngre søsken, slik at min far var 46 når yngste kom og min mor 41. Jeg kjente ofte på å være «flau» over alderen deres gjennom oppveksten, for merkelig nok er dette et tema som barn liker å diskutere på barneskolen. Jeg slapp «billig unna» fordi det var ei anna på trinnet som hadde en far som var over 60, men kjente likevel på en slags «skam».

I voksen alder føler jeg ikke like mye på dette, og ser det var mye mer normalt enn hva jeg først trodde :happy: det eneste som jeg synes er veldig leit er at min farmor også fikk min far nokså sent, slik at hun gikk bort når jeg kun var 6 år. Hun var da gammel, og hadde levd et godt liv, men slik blir det altså når to generasjoner på rad får barn sent. Jeg fikk heller aldri hilst på min farfar, men han døde tidlig.

Jeg er kjærringa mot strømmen som hoppa i det og planlagt fikk barn før jeg var ferdig med studier, var uten jobb (altså på grunn av studier) og heller ikke eide min egen bolig :hilarious: er sikkert noen sånne andre kjærringer her. Mannen min var også student, så ingenting lå til rette sånn etter vanlige forventninger.
*Rekker opp hånda*. Jeg var 23 da eldste ble født og for oss var det perfekt selv om vi ikke var så etablert som mange helst vil være i dag. Har ikke angret et eneste sekund på det! Fordelen med å ikke ha store, faste utgifter er jo at man blir vant til å leve på mindre. Vi har hatt superfleksible hverdager som studenter og begge to har vært hjemme ett ekstra år før barnehagestart. De får korte dager i barnehagen og vi har masse tid sammen i ukedagene også :love2

Som barn syntes jeg forøvrig at mamma var eldgammel i forhold til foreldrene til venninnene mine. Hun ble 29 år det året hun fødte meg.. Jeg nærmer meg 30 jeg også og kan vel ikke si at jeg føler meg gammel helt enda :D Mamma ble forøvrig bestemor som 41-åring (pappa var 39!) og det er rart å tenke på at de fremdeles kunne fått egne barn på den alderen :laughing002

Jeg ønsket være ung fordi jeg selv har hatt foreldre som var i 20-årene da de fikk barn og igjen da besteforeldre i 40-årene som var spreke! Pappa fikk de to siste ganske sent (41 og 45) og ser jo dette videre på besteforeldrene våre at de ikke klarer henge like mye med lenger. Mine foreldre var akkurat bikket 50 da første kom, hans foreldre er noe eldre (han er yngst med stort sprik mellom søsken). Og han har da ikke besteforeldre levende. Jeg har 3 av 4 igjen.

Så for meg handler det mer om egne preferanse. Har venninner som er rundt 40 år med små barn, tenker ikke nevneverdig over det. Men husker jeg syns det var flaut at pappa fikk en til da jeg var 14 og 18 år.

Vi begynte forøvrig med IVF da jeg bare var 22 (prøvestart 21 år), som studenter og uten fast jobb eller bolig. Men ting løser seg om man ønsker gå den veien også :)

Dette er et komplisert tema som engasjerer mange ser jeg. Som mange nevner er jo trenden nå at førstegangsfødende har bikket 30 år, og studier og karriere er nok en god grunn til det.

Jeg tenker at hva som er rett for en person ikke nødvendigvis er rett for en annen, og det må respekteres. Jeg kjenner jeg blir litt provosert av to punkter: 1) At man «velger» å få barn, om det så er sent eller tidlig. Virkeligheten er ikke så enkel at når man bestemmer seg for å få barn, så vips er man gravid! Greit, det kan være enklere i 20-årene, men det er ingen garanti. Her kom nr 1 relativt raskt da vi bestemte oss (jeg var 30), men nr 2 tok det nesten 3 år (er gravid nå 37 år gammel, og det klaffet samme måned som henvisning til IVF ble sendt). For å holde det kort, jeg ville ha liten aldersforskjell på barna, men mannen min var usikker på å få fler. Det var tøft, men han ombestemte seg. En er jo to om å få barn. Kanskje er det ikke noe «rett» tidspunkt å få barn på, men man må jo være sikker. Sikker på at det er med rett person og at det er livsstilen man ønsker. For noen er det i 20-årene, andre 30 eller tilogmed 40.

Punkt to som provoserer meg er at man «får barn for besteforeldres skyld» satt på spissen. Ja, det er utrolig koselig å ha deltakende besteforeldre, samt en ressurs med tanke på hjelp med barnepass. Og de «yngre» besteforeldrene har nok en fordel helsemessig og overskuddsmessig. Jeg tenker likevel at dette er mer en bonus enn en grunn til å få barn tidlig, om da ikke alt annet er på stell (rett partner, en livsstil man ønsker osv). Samtidig har også besteforeldre sine egne liv, og mange har «ikke tid» til barnebarn før de er pensjonert selv. Mine foreldre derimot har aldri vært så opptatte etter de ble pensjonister. Nå har de tid til å reise og sosialisere etter et langt arbeidsliv. Og hvorfor skulle de ikke det? Ja, det er hyggelig (og noen ganger nødvendig) med hjelp, og de har stor glede av barnebarn og omvendt, men at mine behov skal komme før deres er vel ikke rett? Man får vel barn for å ta vare på de selv, ikke for besteforeldrene?

Så er det fordeler med å bli foreldre tidlig og å bli foreldre senere i livet. Det vil alltid være fordeler og ulemper. Men, man rår ikke alltid over livet selv. Det er uansett en «egoistisk» handling å få barn. Man gjør det jo for seg selv, ikke andre. Så kanskje greit å respektere alle utgangspunkt uten å henge ut «de gamle» foreldrene?

Dette er et komplisert tema som engasjerer mange ser jeg. Som mange nevner er jo trenden nå at førstegangsfødende har bikket 30 år, og studier og karriere er nok en god grunn til det.

Jeg tenker at hva som er rett for en person ikke nødvendigvis er rett for en annen, og det må respekteres. Jeg kjenner jeg blir litt provosert av to punkter: 1) At man «velger» å få barn, om det så er sent eller tidlig. Virkeligheten er ikke så enkel at når man bestemmer seg for å få barn, så vips er man gravid! Greit, det kan være enklere i 20-årene, men det er ingen garanti. Her kom nr 1 relativt raskt da vi bestemte oss (jeg var 30), men nr 2 tok det nesten 3 år (er gravid nå 37 år gammel, og det klaffet samme måned som henvisning til IVF ble sendt). For å holde det kort, jeg ville ha liten aldersforskjell på barna, men mannen min var usikker på å få fler. Det var tøft, men han ombestemte seg. En er jo to om å få barn. Kanskje er det ikke noe «rett» tidspunkt å få barn på, men man må jo være sikker. Sikker på at det er med rett person og at det er livsstilen man ønsker. For noen er det i 20-årene, andre 30 eller tilogmed 40.

Punkt to som provoserer meg er at man «får barn for besteforeldres skyld» satt på spissen. Ja, det er utrolig koselig å ha deltakende besteforeldre, samt en ressurs med tanke på hjelp med barnepass. Og de «yngre» besteforeldrene har nok en fordel helsemessig og overskuddsmessig. Jeg tenker likevel at dette er mer en bonus enn en grunn til å få barn tidlig, om da ikke alt annet er på stell (rett partner, en livsstil man ønsker osv). Samtidig har også besteforeldre sine egne liv, og mange har «ikke tid» til barnebarn før de er pensjonert selv. Mine foreldre derimot har aldri vært så opptatte etter de ble pensjonister. Nå har de tid til å reise og sosialisere etter et langt arbeidsliv. Og hvorfor skulle de ikke det? Ja, det er hyggelig (og noen ganger nødvendig) med hjelp, og de har stor glede av barnebarn og omvendt, men at mine behov skal komme før deres er vel ikke rett? Man får vel barn for å ta vare på de selv, ikke for besteforeldrene?

Så er det fordeler med å bli foreldre tidlig og å bli foreldre senere i livet. Det vil alltid være fordeler og ulemper. Men, man rår ikke alltid over livet selv. Det er uansett en «egoistisk» handling å få barn. Man gjør det jo for seg selv, ikke andre. Så kanskje greit å respektere alle utgangspunkt uten å henge ut «de gamle» foreldrene?
Jeg er enig her. Jeg fant mannen i mitt liv som 22 åring, giftet meg som 23. men vi brukte veldig lang tid på å bestemme oss for å få barn, og så brukte vi tid på å få det til. Men vi fikk ikke unger for at andre skulle passe på de. Hu er snart 3 og vi har hatt barnevakt maks 4 ganger, og det var snakk om 3 timer eller noe. Vi foretrekker å ha datteren vår med oss egentlig, med mindre hu er i barnehagen.
Men jeg skjønner at mange har ett større behov for barnepass enn det vi har, og hadde vi hatt tilgang hadde vi kanskje benyttet oss av det.
Fikk datteren vår da jeg var 31.

Back
Topp