CD 3:
Og der ble det mer normale tilstander ... Humøret er imidlertid ikke på topp. Kan ikke huske å ha pleid å reagere så mye på mensen før, men etter den første MAen etter datter, så dvs siste 2 årene, har jeg merket mensen mer på humøret. Enten i uken før, eller når mensen er her. Mindre tålmodighet, og mer kaos i hodet. Sukk!
Leste nettopp et innlegg på nett om ei som var så lei av foreldre som klaget hele tiden, når de selv valgte å få barn. Det er så lett å sitte på sidelinjen og dømme andre, i alle fall. Sant nok, er det ikke alt man trenger å syte og klage på, men at man velger å få barn, er heller ikke ensbetydende med at alt går på skinner, og at man aldri er sliten.
Poenget mitt er at både mannen min og jeg er freelancere, og det er ikke ofte så veldig forenlig med å ha barn, men vi valgte å få barn, vi ønsket oss barn, og vi får det til. Det betyr allikevel ikke at logistikken er en piece of cake. Innimellom krever det en del av oss begge. Vi sutrer ikke over det til alt og alle, og vi er evig takknemlige for vår høyt ønskede datter. Innimellom er det bare lov å være litt sliten. Ikke av barnet, men av situasjonen, press, forventninger.
Så tenker jeg på psykologen min, som har spesialisert seg innen små barn, nyfødte, nybakte foreldre ... At alle følelsene og tankene er normale. Det mange ikke forstår, heller ikke vordende førstegangsforeldre, er hvor livsomveltende det er når første barnet kommer. Personlig, ut fra mitt ståsted, har vi stått i "stormene", og nå er livet rimelig fint – men hektisk, innimellom føler jeg på at jeg skulle gjerne ha sluttet arbeidsdagen kl 16, og ikke tenkt mer på den, men det er ikke sånn jeg lever med det jeg gjør. Det følger meg 24/7. Det er en livsstil, der barnet mitt har første prioritet. Det betyr ikke at det ikke er lov å bli litt sliten innimellom.
For jeg er kanskje overraskende lite sliten av å være mamma, til å bli 43 i år
Og nå som jeg har tatt opp treningen – jada, løper 3 ganger i uka fortsatt, så har jeg mye mer energi enn før, selv om jeg bare har løpt i kanskje knappe 3 uker? Husker ikke helt ...
Ble vel litt rotete dette. Litt mange tanker som kom.