Frk1991 - Vegen videre mot spire nr 2

Lillebror, fortsatt navneløs dessverre, kom 20.01 kl 13.51 med sine 4400 gr og 50 cm. Det var en tøff fødsel, men alt står bra til med oss. Kommer tilbake med en mer utfyllende fødselshistorie sener. ❤️


Håper er alt bra med deg :love7
❤️
 
Gratulerer med lillebror :Heartblue:Heartblue
 
Lillebror, fortsatt navneløs dessverre, kom 20.01 kl 13.51 med sine 4400 gr og 50 cm. Det var en tøff fødsel, men alt står bra til med oss. Kommer tilbake med en mer utfyllende fødselshistorie sener. ❤️



❤️

Åååå, gratulerer så utrolig masse!! :) Håper alt er bra og gleder meg enormt til å høre historien når og hvis du har lyst å dele :Heartblue
 
Åå så godt du endelig er i mål:Heartred
Glad for å høre at det er bra med dere og gleder meg til å høre mer. Kos deg med den lille:love7
 
Lillebror O 1 uke gammel ❤️ Fødselshistorie :bored:

58BE1384-CC64-4B37-8CC0-0567C68064DB.jpeg
(Bildet tatt dagen vi kom hjem, 3 dager gammel)

I dag er lillebror allerede blitt 1 uke gammel, føles ut som han kom i går og alltid vært her. Det er en snodig følelse! Jeg begynner endelig å komme meg ovenpå en ganske tøff og vil påstå en litt traumatisk fødsel. Ser ut som det blir et langt og beskrivende innlegg, så OBS!

20.januar kl 01.00 så spurte jeg om samboer kunne massere meg, var sykt sliten i korsryggen. Mens jeg holder på å legge meg ned så begynner det å sildre, og jeg er redd jeg tisset på meg. Springer på do, og sjekker bindet, men luktet ikke urin og var ikke gult. Så mistenker kanskje at det var vannavgang, men ikke fullstendig. Ringer sykehuset og får beskjed om å se om det kommer mer og ringe igjen etter en time. Det fortsetter å sildre, kl 01.30 begynner jeg å få uregelmessige rier. De vil gjerne ha meg inn for en sjekk og jeg setter meg i taxien og ankommer sykehuset ca kl 02.30.

Målingene var sunne og fine og registrerer noen svake rier. De bestemmer for å legge meg inn på observasjon. Ca kl 04 har jeg fortsatt uregelmessige rier, men toppene begynner å bli vonde. Prøver å sove, men ikke så enkelt. Riene trigges som regel av bevegelse, men var ikke motivert til å bevege meg. Hadde sovet lite, var helt alene på et lite rom. Det går sakte og de vurderer å sette modningspille.

Rundt kl 09.30 begynner det å ta seg opp og de kommer med kortere intervaller, og de velger derfor å avvente modningspille i håp om at kommer i gang av seg selv. Ca Kl 11 blir jeg endelig undersøkt og jeg er 3-4 cm. Jeg får ringe samboer og ber han komme ned, og jeg flyttes til ei fødestue.

Herfra er ikke ting like klart. Det settes to venefloner pga morkaka satt fast sist fødsel. Jeg får tildelt jordmor, samboer ramler vel inn rundt kl 12, jeg begynner å få veldig vondt. Hadde et ønske om å snakke med anestesi angående epidural, men JM drøyde og utsatt det hele tiden. Pushet og pushet tidspunktet. Begynner å kaste opp pga smertene.

Kl 12.37 blir jeg sjekket og er nå 7 cm og JM tar vannet. Hodet står langt nede i bekkenet. Jeg tigger om smertelindring på et tidspunkt, men var ikke noe de kunne tilby mente ho. Kaster opp litt mer. Kl 13.16 er jeg nesten 9 cm og kl 13.30 har jeg 10 cm. Begynner å presse ca 13.40 og 13.51 blir lillebror født 4400 gr og 50 cm, og i tillegg var godt over gjennomsnittet på hodeomkrets.

Jeg husker bare at det var sinnsykt vondt, unødvendig vondt. Under ring of fire så fikk jeg panikk for at det gjorde så vondt. Var så vondt på et tidspunkt at jeg ikke kjente når jeg hadde rie, så de måtte holde en hånd på magen sa når jeg kunne presse. Jeg brølte og hylte, kjefta på JM (vi hadde litt dårlig kjemi og litt språkbarriere fordi hun ikke var norsk). Det førte til at når lillebror kom på meg så følte jeg ikke noe glede på en måte. Jeg var slått ut av smertene, og bare gråt.

Dessverre er det ikke over.. for morkaka satt fast igjen. Her er det ganske blurry, men vet de styrte masse. Først prøvde JM og et par andre, de tok på magen min, og gav meg litt av hvert i veneflonene, tror jeg prøvde å presse, men tror ikke jeg mistet riene etter lillebror kom. Etter en halvtimes tid så tilkalte de lege, og hun jobbet godt hun og i nærmere en halvtime. Jeg jamret om at jeg var ferdig, jeg ville bare være i fred, hadde fortsatt ganske vondt. Kjente hvordan blodet rant ut hver gang de presset på magen min :dead: Det ender til slutt med at legen går inn manuelt TO ganger for å hente den ut. Det er det siste du vil etter å ha født en stor baby, er at noen kjører hånda si inni deg. Det verste var at det var gjenskinn av lampa rett over meg, så fikk med meg mye av det, så jeg var nesten litt ut av kroppen opplevelse.

Så skal de begynne å sy, til tross for sin størrelse og takk gud og godt arbeid av JM så må jeg bare sy 1 sting og 2 pyntesting. Var ganske klar på at jeg ikke skulle kjenne en dritt!

Resultatet er at jeg mistet 1,4l blod og blodprosenten min stupte til 6,2. Etter to poser blod stiger den til 6,8, og legen sa at de skulle kjøre på med to poser til. Skulle trossalt hjem til en treåring og klare å komme meg etter en tøff fødsel. Formen begynner endelig å komme seg heldigvis. Sitter med en liten bismak av fødselen, for mener jeg hadde unødvendig vondt, og til tross for at det stod i fødebrevet mitt og jeg spurte flere ganger fikk jeg aldri snakket med anestesi. Er ikke sikkert jeg hadde rukket det, men føler jeg ble litt frarøvet mulighet om epidural.

Heldigvis er alt bra med begge to, lillebror følges opp på er par ting, men alt ser heldigvis fint ut.
 
Last edited:
Oy for en historie. Synes det var dårlig av jordmor å ut fra hva du har skrevet, ignorere ønsket ditt om å snakke med anestesi flere ganger.
Men det virker også som om ting skjedde veldig kjapt fra klokka 11 og utover.
Så fælt at du måtte ha så vondt og at du måtte gå gjennom alt det der for å få ut morkaka men godt å lese at det er bra med dere nå og at dere er vel hjemme. :)
Gratulerer igjen så mye. :)
 
Oy for en historie. Synes det var dårlig av jordmor å ut fra hva du har skrevet, ignorere ønsket ditt om å snakke med anestesi flere ganger.
Men det virker også som om ting skjedde veldig kjapt fra klokka 11 og utover.
Så fælt at du måtte ha så vondt og at du måtte gå gjennom alt det der for å få ut morkaka men godt å lese at det er bra med dere nå og at dere er vel hjemme. :)
Gratulerer igjen så mye. :)

Ja, JM på HS anbefalte meg å snakke med sykehuset om det når det var litt på avstand. JM fra fødsel ringte meg og vi gikk gjennom det, men har ikke lyst å prate mer med henne egentlig. Hun var mest opptatt av å si at hun husket situasjonen godt og at jeg sa det var greit vi ventet. Noe jeg forsåvidt gjorde, men det var fordi det alltid kom en ny lovnad om når hun skulle ringe. Sa hun skulle ringe kl 12, så kl 12.30, kl 13 etc. Utsatt liksom til hver gang vi nærmet oss. Følte ikke det var så mye annet valg når hun hele tiden pushet. Sambo opplevde henne også slik.

Så vurderer å få JM fra HS til å etterspør en kopi så kan vi gå gjennom det sammen istedenfor.

Takk for det ❤️
 
Leit å høre at fødselen ikke ble noe fin opplevelse for deg.
Kjente meg litt igjen i en del av det fra min første fødsel og det gjorde at jeg heller ikke følte noen glede over babyen som kom ut og resulterte i ett innvilget planlagt ks neste gang fordi jeg fikk en voldsom fødselsangst etter alt..

Høres lurt ut å gå gjennom det sammen med noen andre enn jordmoren du ikke fikk noen god kjemi med. Det ble aldri gjort i mitt tilfelle og det tror jeg var med på å føre til fødselsangsten neste gang.

Men for en fin liten lillebror dere har fått :Heartred
Gratulerer så mye! Du har vært kjempe flink:Heartred Håper du klarer å kose deg godt med lille fremover :love7
 
Enig med ConCon - det høres veldig dramatisk ut det med morkaken. Håper du får pratet med helsesøster om det skikkelig og at du får litt mer oversikt over hvorfor de gjorde som de gjorde.. Synes historien frem til morkaken er veldig lik min første fødsel, men jeg opplevde den ikke like dramatisk som deg (helt sikkert fordi jeg ser for meg at det med morkaken hadde mye å si for totalopplevelsen) :Heartpink Og så kan det kanskje være litt ekstra vanskelig å tenke tilbake på fordi mannen din ikke kom før i 12-tiden og du var mer sårbar alene? Jeg ønsker på ingen måte å underbygge følelsen din sitter igjen med, men jeg håper at du klarer å få det litt på avstand og se tilbake på det uten at det vekker vonde følelser, samtidig som det er lov å ha en dramatisk fødsel bak deg og kjenne på det. Det er nok mange der ute som ikke vil innrømme at de hadde vonde / vanskelige / tøffe fødsler og sier at "alt var fryd og gammen". Håper du skjønner hva jeg mener og ikke misforstår? Og så tenker jeg at uansett hvor fin eller vond fødselen var, så er det lov å ikke kjenne på den umiddelbare gleden ved å få barnet opp på brystet med en gang. Noen finner gleden med en gang, andre trenger litt tid. Og begge deler tror jeg er normalt, spesielt når de fortsetter å styre med deg og det oppstår komplikasjoner utover det vanlige som i ditt tilfelle her :Heartpink
Når det er sagt ser han helt skjønn ut der han ligger i babynestet og jeg håper formen din blir bedre og bedre for hver time og dag som går. Hvordan har storesøster taklet det foreløpig? :Heartpink
 
Ja, JM på HS anbefalte meg å snakke med sykehuset om det når det var litt på avstand. JM fra fødsel ringte meg og vi gikk gjennom det, men har ikke lyst å prate mer med henne egentlig. Hun var mest opptatt av å si at hun husket situasjonen godt og at jeg sa det var greit vi ventet. Noe jeg forsåvidt gjorde, men det var fordi det alltid kom en ny lovnad om når hun skulle ringe. Sa hun skulle ringe kl 12, så kl 12.30, kl 13 etc. Utsatt liksom til hver gang vi nærmet oss. Følte ikke det var så mye annet valg når hun hele tiden pushet. Sambo opplevde henne også slik.

Så vurderer å få JM fra HS til å etterspør en kopi så kan vi gå gjennom det sammen istedenfor.

Takk for det ❤️
Hmm ja. Sikkert bedre å spørre om kopi som du sier og gå gjennom det sammen.
Håper du får noe utav det og at det ikke blir vifta bort av de.
 
Enig med ConCon - det høres veldig dramatisk ut det med morkaken. Håper du får pratet med helsesøster om det skikkelig og at du får litt mer oversikt over hvorfor de gjorde som de gjorde.. Synes historien frem til morkaken er veldig lik min første fødsel, men jeg opplevde den ikke like dramatisk som deg (helt sikkert fordi jeg ser for meg at det med morkaken hadde mye å si for totalopplevelsen) :Heartpink Og så kan det kanskje være litt ekstra vanskelig å tenke tilbake på fordi mannen din ikke kom før i 12-tiden og du var mer sårbar alene? Jeg ønsker på ingen måte å underbygge følelsen din sitter igjen med, men jeg håper at du klarer å få det litt på avstand og se tilbake på det uten at det vekker vonde følelser, samtidig som det er lov å ha en dramatisk fødsel bak deg og kjenne på det. Det er nok mange der ute som ikke vil innrømme at de hadde vonde / vanskelige / tøffe fødsler og sier at "alt var fryd og gammen". Håper du skjønner hva jeg mener og ikke misforstår? Og så tenker jeg at uansett hvor fin eller vond fødselen var, så er det lov å ikke kjenne på den umiddelbare gleden ved å få barnet opp på brystet med en gang. Noen finner gleden med en gang, andre trenger litt tid. Og begge deler tror jeg er normalt, spesielt når de fortsetter å styre med deg og det oppstår komplikasjoner utover det vanlige som i ditt tilfelle her :Heartpink
Når det er sagt ser han helt skjønn ut der han ligger i babynestet og jeg håper formen din blir bedre og bedre for hver time og dag som går. Hvordan har storesøster taklet det foreløpig? :Heartpink
Man opplever nok samme situasjon veldig forskjellig, man har forskjellig smerteterskel og alt. Hadde det bare vært fødselen, så er det en ting, men det er totalopplevelsen som kanskje gjør at den føles så traumatisk. Morkakeforløsninga med frøkna var for så vidt også traumatisk (står i fødselsjournalen), men pga fødselen var ellers fin så opplevde jeg det ikke traumatisk på samme måten.

Jeg responderer veldig dårlig på smerte, jeg blir både uvel og kaster opp samt jeg fikk panikk fordi det var så vondt. Så legger du til dårlig kjemi med JM, og man ikke føler seg hørt på ønskene sine. JM ønsket nok å gi meg urkvinne følelsen som mange snakker om, men jeg følte ikke det. Denne fødselen står også i stor kontrast til min første fødsel, som er mitt eneste referansepunkt. Fra å føle ingenting til å føle alt, og fra ca 7cm til baby brukte jeg 1t15min på med lillebror, men som tok ca 9t med frøkna. Pluss lillebror både var en kg større og 5 cm større rundt hodet enn lillesøster. Mener en optimal fødsel hadde vært noe i mellom de to.

Husker bare at den følelsen så godt med frøkna, og er det jeg gråt hver gang jeg så noen oppleve det på tv. Så syns det var trist å ikke få oppleve det samme med lillebror. Jeg mener det er på grunn av hvordan fødselen var, for jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte å føle glede eller stolthet over hva jeg faktisk hadde fått til. Jeg følte meg bare ødelagt.

Hun tar det veldig fint så langt. Hun ville levere han tilbake etter tre timer, men ombestemte seg ila kvelden :hilarious: Hun syns han gråter høyt noen ganger :rolleyes:
 
Skjønner deg godt og du har fullstendig lov til å føle det sånn som du gjør :Heartblue Jeg er heller ikke noe god på smerte, så jeg kastet også opp under den fødselen som er ganske lik som din. Og du har nok rett i at det er totalen som utgjør det du sitter igjen med, og det er veldig leit. Men selv om fødselen akkurat nå er en stor del av lillebror og svangerskapet, så vil det med tiden forhåpentligvis bare være en liten del av det du har gått gjennom og tiden dere har fremover sammen.

Hehe, husker storebror her ville hjem så fort lillesøster begynte å gråte da han besøkte oss på sykehuset. Da spilte det ingen rolle at jeg hadde pakket snacks og hadde gave fra lillesøster - da ville han bare rett hjem :joyful: Er jo ikke så rart at de synes det er skummelt, rart og alt som er i starten, det er jo en stor omveltning for de også. Lover allikevel godt at hun ombestemte seg og ikke ville at han skulle reise allikevel :joyful: :love2
 
Hei!

Håper dere har hatt en fin helg sammen som en familie på 4 :Heartblue Har lillebror fått navnet sitt enda?

Jeg lurte litt på om du noen gang fikk motivasjonen til å ikke være frustrert og skuffet over at lillebror ikke kom så tidlig som du forventet? Husker vi var inne på temaet for noen få uker siden og da var det en annen her inne som klarte å tenke at det ikke gjorde noe om baby kom etter termin, og så klarte ikke du å tenke slik. Klarte du noen gang det eller var du bare superlei på slutten? Jeg har hatt et par dager nå hvor jeg er skikkelig, skikkelig lei og jeg ville derfor høre med deg hvordan du eventuelt klarte å snu tankene :)
 
Hei!

Håper dere har hatt en fin helg sammen som en familie på 4 :Heartblue Har lillebror fått navnet sitt enda?

Jeg lurte litt på om du noen gang fikk motivasjonen til å ikke være frustrert og skuffet over at lillebror ikke kom så tidlig som du forventet? Husker vi var inne på temaet for noen få uker siden og da var det en annen her inne som klarte å tenke at det ikke gjorde noe om baby kom etter termin, og så klarte ikke du å tenke slik. Klarte du noen gang det eller var du bare superlei på slutten? Jeg har hatt et par dager nå hvor jeg er skikkelig, skikkelig lei og jeg ville derfor høre med deg hvordan du eventuelt klarte å snu tankene :)
Lillebror har fått navn :) Kan sende det på PM til deg
Jeg sleit en del på slutten ja, men prøvde heller å finne på noe koselig hver dag jeg gikk over. På termindatoen så fikk jeg klemt inn en frisørtime. Det var kjempedigg, for hadde vært en stund til jeg fikk til det når han var på utsiden.

For meg handlet det mye om at jeg var redd for at han skulle bli veldig stor. Så med tanke på han veide 4,4 kg, så er jeg glad for at han ikke ble mer enn to dager over. Så mitt beste tips er å finne små gleder du kan se frem til. Gjør ting du ikke får gjort på en stund! Kanskje en massasje? Forbehandling? Fikse bryn og vipper?
 
Lillebror har fått navn :) Kan sende det på PM til deg
Jeg sleit en del på slutten ja, men prøvde heller å finne på noe koselig hver dag jeg gikk over. På termindatoen så fikk jeg klemt inn en frisørtime. Det var kjempedigg, for hadde vært en stund til jeg fikk til det når han var på utsiden.

For meg handlet det mye om at jeg var redd for at han skulle bli veldig stor. Så med tanke på han veide 4,4 kg, så er jeg glad for at han ikke ble mer enn to dager over. Så mitt beste tips er å finne små gleder du kan se frem til. Gjør ting du ikke får gjort på en stund! Kanskje en massasje? Forbehandling? Fikse bryn og vipper?

Det høres veldig lurt ut, men jeg har slitt litt med å finne ting som jeg kan gjøre. Har skikkelig lyst på fotmassasje, så har tatt kontakt med et par lokale massasjesteder, men de er ikke komfortable med å behandle gravide fordi de ikke har kompetanse til det. Men eventuelt en fotbehandling ja, det kan jeg undersøke :) Hvis de har lov til å holde åpent da.. Ettersom barna mine har reist til pappan sin i dag har jeg tenkt å ta med en pose smash og se om ikke jeg finner en koselig film å se i sengen etterpå.

Skjønner godt at du ikke ønsket at han skulle bli større, 4.4 kg er en solid fødselsvekt. For min del handler det endel om at jeg er redd for at det skal skje noe med han, dødfødsel rett og slett. Og den frykten tar liksom litt mer overhånd jo nærmere termin vi kommer :Heartblue
 
Back
Topp