Fritak fra kirkebesøk

Ser at flere av dere mener at vi er et kristent land og at barn ikke tar skade av å gå i kirken. Må bare gi dere en forklaring på hvorfor dette er problematisk.

Gudstjeneste er det viktigste møtestedet for kristne. Den er stedet der de kristne blir synlig som en menighet; et fellesskap av mennesker som deler troen på Gud, og Jesu Kristi oppstandelse. Den er et sted der mennesker møter hverandre, og sammen trer frem for Gud.

Altså et felleskap for de som tror på Gud. For de som er et felleskap. Et forkynnende sted som i verste fall (og dette har skjedd på skolegudstjenester i Norge) dømmer de ikke-troende til evig fortapelse.

Jeg syns at min datter på 8, som vet at vi ikke tror på Gud, som ikke bryr seg nevneverdig selv skal slippe å havne i en situasjon hvor skolen setter henne utenfor felleskapet. Å tvinge henne til å gå ville vært uaktuelt. Personlig syns jeg hun og vi skal slippe å ta valget. Så jeg syns ikke det skulle vært arrangert i det hele tatt.

Men for å svare på spørsmålet: her får barna bestemme selv. Det kan føles stigmatiserende å være igjen på skolen også. Tro er en personlig ting. Jeg skal ikke tvinge dem hverken inn i eller holde dem utenfor.

Som sagt, jeg tror ungene overlever. Det er snakk om én gang i året. Og ungene får se hva som skjer i en kirke.
 
Jeg bestemmer at barnet mitt skal være med, samme om han vil eller ikke. Det er en fin tradisjon.
 
Mi er så gammel at jeg syntes hun skal få bli hørt om hva hun ønsker så lenge det er et frivillig tilbud. Når det er sagt så er jeg helt enig i at de har godt av å besøke ulike religiøse hus og lære om alle religioner.

Men foreløpig er ikke dette noe tema hjemme hos oss da mi frøken selv mener hu er kristen og mer enn gjerne går i kirken.
 
Her får de ikke velge, de skal i kirka med skolen frem til de er ferdig med det på ungdomsskolen. Syns det er en fin tradisjon, de har ikke vondt av de få gudstjenestene de er på i året (sånn ca. 1-2). Jeg anser meg som kristen, har barnetroen men ikke noe er enn det. Vokst opp i et annet trossamfunn enn kirken, og ungene har alltid vært vant til å være med på gudstjenester.
 
Og gud er gud, om vi kaller han Allah eller gud! Ville absolutt ikke lært barna til at det er forskjellige guder, siden jøder, kristne og muslimer tror på samme gud men ulike profeter! (unnskyld men dette syns jeg faktisk er utrolig viktig!)
Nei. En kristen tror ikke på den samme guden som en muslim. Med mindre muslimer tror at Gud er Faderen, Jesus Kristus og Den Hellige Ånd?
 
Vi måtte skrive under for vår 2.klassing. Og i år som i fjor spurte vi han hva han ville! Og han har valgt livsynsnøytralt opplegg på skolen begge gangene. For oss er det en selvfølge at han får velge selv. Vi er ikke kristne, men han hadde selvsagt fått lov til kirkebesøk om han ville det!
 
Nei. En kristen tror ikke på den samme guden som en muslim. Med mindre muslimer tror at Gud er Faderen, Jesus Kristus og Den Hellige Ånd?
Men gud er og blir gud! Jesus var vel guds sønn så vidt jeg husker og som jeg også fikk klar beskjed av fra noen i Jehovas vitner som kom på døra! Ikke en og samme person!
Vi tror alle på gud, men vi tror at Jesus var en profet slik som Abraham og moses, altså ikke guds sønn og vår profet er Mohammed.
 
Nei. En kristen tror ikke på den samme guden som en muslim. Med mindre muslimer tror at Gud er Faderen, Jesus Kristus og Den Hellige Ånd?
1449171741354.jpg

1449171755553.jpg
Og dette skriver den norske kirke! Så altså gud er IKKE alle tre! Håper du ikke er kristen!
 
Vis vedlegget 149154

Vis vedlegget 149155
Og dette skriver den norske kirke! Så altså gud er IKKE alle tre! Håper du ikke er kristen!
Har du hørt om treenigheten?

Fra Wikipedia: "Den hellige treenighet, (også Triniteten, Treenigheten eller Den treenige Gud) er i kristen doktrine en betegnelse på Gud. Den definerer Gud som ett vesen, men tre personer: Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. De fleste kristne kirker bekjenner denne troen, men det finnes enkelte retninger som avviser den. Doktrinen er utviklet først og fremst som et svar på hvilket vitnesbyrd Bibelen har om spørsmålet om hvem Gud er, og hvordan Guds eksistens kan beskrives."

Interessant at du siterer en fra jehovas vitne når du skal forklare kristendommen, Wikipedia igjen: "Jehovas vitner mener at Jesus Kristus er Guds Sønn og menneskenes Frelser. Han var skapt av Faderen og er atskilt fra ham.[4] De går derfor imot læren om treenigheten." Altså er disse grunnleggende uenig med en kristen om hvem Gud er...
 
Men nå sporet denne tråden veldig av ift tema, så vi kan heller bli enige om å være uenige :)
 
Har du hørt om treenigheten?

Fra Wikipedia: "Den hellige treenighet, (også Triniteten, Treenigheten eller Den treenige Gud) er i kristen doktrine en betegnelse på Gud. Den definerer Gud som ett vesen, men tre personer: Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. De fleste kristne kirker bekjenner denne troen, men det finnes enkelte retninger som avviser den. Doktrinen er utviklet først og fremst som et svar på hvilket vitnesbyrd Bibelen har om spørsmålet om hvem Gud er, og hvordan Guds eksistens kan beskrives."

Interessant at du siterer en fra jehovas vitne når du skal forklare kristendommen, Wikipedia igjen: "Jehovas vitner mener at Jesus Kristus er Guds Sønn og menneskenes Frelser. Han var skapt av Faderen og er atskilt fra ham.[4] De går derfor imot læren om treenigheten." Altså er disse grunnleggende uenig med en kristen om hvem Gud er...
Så rart de er de eneste som mener det da.

Men hvis du virkelig mener at jeg tror på en annen gud enn det du gjør så tar du SKAMMELIG feil! Og jeg blir skikkelig IRRITERT over slike ting FORDI det skaper fordommer og fremmedfrykt! Vi tror da nemlig begge på gud som skapte Adam og Eva, lot moses hjelpe jødene ut av Egypt over Sinai og ga han de 10 bud, at Jesus ble født av Maria og at han fulgte guds ord og at vi skal få evig liv i paradis/himmelen. At dere da velger å legge til Jesus og den hellige ånd i det får dere gjøre som dere vil, men det er tredelt! Derav treenighet! Gud er og blir gud!
At jeg kaller han Allah er fordi det heter han på arabisk! Og ifølge islam er jøder, kristne og muslimer alle mennesker etter bøkene og har SAMME gud (da toraen, bibelen og koranen!)!
 
Så rart de er de eneste som mener det da.

Men hvis du virkelig mener at jeg tror på en annen gud enn det du gjør så tar du SKAMMELIG feil! Og jeg blir skikkelig IRRITERT over slike ting FORDI det skaper fordommer og fremmedfrykt! Vi tror da nemlig begge på gud som skapte Adam og Eva, lot moses hjelpe jødene ut av Egypt over Sinai og ga han de 10 bud, at Jesus ble født av Maria og at han fulgte guds ord og at vi skal få evig liv i paradis/himmelen. At dere da velger å legge til Jesus og den hellige ånd i det får dere gjøre som dere vil, men det er tredelt! Derav treenighet! Gud er og blir gud!
At jeg kaller han Allah er fordi det heter han på arabisk! Og ifølge islam er jøder, kristne og muslimer alle mennesker etter bøkene og har SAMME gud (da toraen, bibelen og koranen!)!
Vet du hva? Dine utsagn er av natur provoserende, fordi du påberoper deg retten til å mene noe om hva andre enn deg selv tror på. Du kan si "JEG tror på den samme guden som det står om i bibelen", men med en gang du sier "VI tror da nemlig begge på gud som..." blir det problematisk å diskutere videre. JEG kan ikke si noe om hva noen andre enn jeg selv tror på, og det kan ikke du heller. Og jeg er i min fulle rett til å evt mene at den guden jeg tror på ikke er den det står om i Koranen.

Motsatt av hva du mener tror jeg det skaper enda mer splid og konflikter (hør bare din egen tone i denne tråden) å snakke for andre enn seg selv, enn å la hver enkelt bestemme hvilken gud man tror på eller om man ikke tror på noen gud i det hele tatt. Et personlig valg som ingen kan komme og "rette på". Min mening, og mitt siste innspill i denne debatten. Ha en god kveld videre!
 
For å dra det tilbake til tema, om ungene velger selv.... nja...tja, altså. Han skal, jeg har ikke tenkt på det som noe alternativ at han ikke skal. Jentungen skal med bhg også. De bestemmer ikke dette selv. Men om de fikk velge hadde de sett himmelfallen på meg, dette skal de jo!

Jeg døper mine barn med vilje. De får fireårsbok og skesårsbok i kirka, og eldstemann er overrasket over at det bare var et par fra klassen hans, skulle ikke alle få? Han ble oppriktig sjokkert da jeg fortalte ham at ikke alle barn er døpt heller.

Vi er ikke utpreget kristne her i huset, men delta på skolegudstjenesten er like naturlig for både voksne og barn, så vi bestemmer egentlig ikke, vi bare sender dem dit
 
Så rart de er de eneste som mener det da.

Men hvis du virkelig mener at jeg tror på en annen gud enn det du gjør så tar du SKAMMELIG feil! Og jeg blir skikkelig IRRITERT over slike ting FORDI det skaper fordommer og fremmedfrykt! Vi tror da nemlig begge på gud som skapte Adam og Eva, lot moses hjelpe jødene ut av Egypt over Sinai og ga han de 10 bud, at Jesus ble født av Maria og at han fulgte guds ord og at vi skal få evig liv i paradis/himmelen. At dere da velger å legge til Jesus og den hellige ånd i det får dere gjøre som dere vil, men det er tredelt! Derav treenighet! Gud er og blir gud!
At jeg kaller han Allah er fordi det heter han på arabisk! Og ifølge islam er jøder, kristne og muslimer alle mennesker etter bøkene og har SAMME gud (da toraen, bibelen og koranen!)!

Men den kristne gud er treenig. Det er ikke din Allah, og derfor er det ikke den samme, da du bare tror på 1/3 av den kristne Gud
 
Nå er jeg religionsnøytral, og tilhører ingen trosretning eller livssynsretning. Men jeg mener likefullt at det er viktig at mine barn får innsikt i og kunnskap om ulike religioner, fordi de preger samfunnet, kulturen og menneskene som tror på de ulike religionene i stor grad. Er mine barn tilstede i en gudstjeneste og opplever det som noe negativt og forkynnende skal vi snakke om det. Da må jeg bidra til at de utvikler sin evne til kritisk tenkning. Jeg vil aldri la mitt barn bli indoktrinert, hverken av human-etikere, kristne, muslimer, jehovas vitner, pinsevenner, jøder, mennesker som ønsker å manipulere etc. Men det er lang vei fra å være med i en forkynnende gudstjeneste til å bli indoktrinert, heldigvis. For meg er det litt spesielt å være så i mot å besøke ulike gudshus, men det får være opp til hver og en å avgjøre hva som er riktig for en. For vår del er det viktig å 1: lære om ulike religioner og livssyn 2: utvikle evnen til kritisk og selvstendig tenkning basert på kunnskap og erfaring. For å få til dette må man også oppsøke kildene, tenker jeg.

Men når det er sagt kommer jeg aldri til å tvinge mine barn i kirken, moskeen, synagogen osv. Men vil de ikke må de ha en begrunnelse utover "vil ikke".
 
Burde hatt en egen tråd med religionsundervisning? :p

jepp mange misforståelser ute å går her ;)

Jobber på ungdomsskole og veldig glad ungdommene idag er mer opplyste om hvordan relegionene oppsto og hvordan den grenet seg ut gjennom tidenene :)
 
Vet du hva? Dine utsagn er av natur provoserende, fordi du påberoper deg retten til å mene noe om hva andre enn deg selv tror på. Du kan si "JEG tror på den samme guden som det står om i bibelen", men med en gang du sier "VI tror da nemlig begge på gud som..." blir det problematisk å diskutere videre. JEG kan ikke si noe om hva noen andre enn jeg selv tror på, og det kan ikke du heller. Og jeg er i min fulle rett til å evt mene at den guden jeg tror på ikke er den det står om i Koranen.

Motsatt av hva du mener tror jeg det skaper enda mer splid og konflikter (hør bare din egen tone i denne tråden) å snakke for andre enn seg selv, enn å la hver enkelt bestemme hvilken gud man tror på eller om man ikke tror på noen gud i det hele tatt. Et personlig valg som ingen kan komme og "rette på". Min mening, og mitt siste innspill i denne debatten. Ha en god kveld videre!
Tja noen ting er provoserende med vilje men dine svar er også veldig provoserende.

Tror du at gud ga moses de 10 bud?
Vi tror nemlig det og det første er:

Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Så hvis det er en gud i kristendommen og en gud i islam må jo en av de være en avgud siden det bare finnes en sann gud.

Syns det er mer fornærmende å ha en undertone av at guden jeg tror på er en avgud enn hva jeg sier som jo er at vi har samme gud.
 
Men gud er og blir gud! Jesus var vel guds sønn så vidt jeg husker og som jeg også fikk klar beskjed av fra noen i Jehovas vitner som kom på døra! Ikke en og samme person!
Vi tror alle på gud, men vi tror at Jesus var en profet slik som Abraham og moses, altså ikke guds sønn og vår profet er Mohammed.
Beklager, men du må sette deg inn i hva som står i bibelen før du kan skrive så bastant at vi tror på samme Gud, for det stemmer absolutt ikke. Jeg kan ikke koranen så kan ikke si så mye om allah, men kristne tror på en treenighet! Jehovas vitner har sin egen versjon som oppsto på 1800tallet og har ikke samme bibel som "vanlig" kristne :)
 
Beklager, men du må sette deg inn i hva som står i bibelen før du kan skrive så bastant at vi tror på samme Gud, for det stemmer absolutt ikke. Jeg kan ikke koranen så kan ikke si så mye om allah, men kristne tror på en treenighet! Jehovas vitner har sin egen versjon som oppsto på 1800tallet og har ikke samme bibel som "vanlig" kristne :)
Muslims believe that God had previously revealed Himself to the earlier prophets of the Jews and Christians, such as Abraham, Moses, and Jesus. Muslims therefore accept the teachings of both the Jewish Torah and the Christian Gospels. They believe that Islam is the perfection of the religion revealed first to Abraham (who is considered the first Muslim) and later to other prophets. Muslims believe that Jews and Christians have strayed from God's true faith but hold them in higher esteem than pagans and unbelievers. They call Jews and Christians the "People of the Book" and allow them to practice their own religions. Muslims believe that Muhammad is the "seal of the prophecy," by which they mean that he is the last in the series of prophets God sent to mankind.

Med andre ord så er gud en og samme gud i jødedommen, kristendommen og islam. Ingen av oss dyrker en avgud
 
Back
Topp