Fritak fra kirkebesøk

Muslims believe that God had previously revealed Himself to the earlier prophets of the Jews and Christians, such as Abraham, Moses, and Jesus. Muslims therefore accept the teachings of both the Jewish Torah and the Christian Gospels. They believe that Islam is the perfection of the religion revealed first to Abraham (who is considered the first Muslim) and later to other prophets. Muslims believe that Jews and Christians have strayed from God's true faith but hold them in higher esteem than pagans and unbelievers. They call Jews and Christians the "People of the Book" and allow them to practice their own religions. Muslims believe that Muhammad is the "seal of the prophecy," by which they mean that he is the last in the series of prophets God sent to mankind.

Med andre ord så er gud en og samme gud i jødedommen, kristendommen og islam. Ingen av oss dyrker en avgud
Lovte å ikke diskutere dette mer, men må legge til et siste innspill.

Her har du gjort rede for hva muslimer tror (Muslims believe...). Og på bakgrunn av det konkluderer du (temmelig bastant) med det som skal være sannheten for oss alle. Slikt vanskeliggjør et godt diskusjonsklima, og det forundrer meg at du ikke ser det selv.

Forøvrig forstår jeg ikke hvordan det å kunne si at alle har samme gud skal kunne føre til mindre fordommer, som du skrev. Hva med de som tror på Tor og Odin, engler eller de som tror at naturen selv er gud? Hva med de som ikke tror det finnes en gud? Jeg følger ikke resonnementet ditt her, beklager.
 
Lovte å ikke diskutere dette mer, men må legge til et siste innspill.

Her har du gjort rede for hva muslimer tror (Muslims believe...). Og på bakgrunn av det konkluderer du (temmelig bastant) med det som skal være sannheten for oss alle. Slikt vanskeliggjør et godt diskusjonsklima, og det forundrer meg at du ikke ser det selv.

Forøvrig forstår jeg ikke hvordan det å kunne si at alle har samme gud skal kunne føre til mindre fordommer, som du skrev. Hva med de som tror på Tor og Odin, engler eller de som tror at naturen selv er gud? Hva med de som ikke tror det finnes en gud? Jeg følger ikke resonnementet ditt her, beklager.
De som tror på tor og Odin tror vel ikke på samme gud, samme som de som tror på gudinner, er sjamaner, paganister, hinduister osv.
Vi mener at gud er den samme i jødedommen, kristendommen og islam (har vel skrevet det nok nå og spesifisert hvilke religioner jeg mener)

Sier ikke at hele verden har samme gud, det ville hvert imot alle verdens religioner!
Men guden jeg tror på er den samme som kristne tror på og si noe annet er provoserende for henviser til en dyrkelse av en avgud som jo er imot det første bud av de ti bud som er sentrale i jødedommen, kristendommen og islam!
 
De som tror på tor og Odin tror vel ikke på samme gud, samme som de som tror på gudinner, er sjamaner, paganister, hinduister osv.
Vi mener at gud er den samme i jødedommen, kristendommen og islam (har vel skrevet det nok nå og spesifisert hvilke religioner jeg mener)

Sier ikke at hele verden har samme gud, det ville hvert imot alle verdens religioner!
Men guden jeg tror på er den samme som kristne tror på og si noe annet er provoserende for henviser til en dyrkelse av en avgud som jo er imot det første bud av de ti bud som er sentrale i jødedommen, kristendommen og islam!
Huff burde ikke diskutere religion her, men du begynner å bli ganske provoserende. Du sier at kristne ikke kan si at vi ikke tror på samme Gud som deg, og at vi kaller Allah en avgud, men du sier at abraham er muslim og at Jesus bare var en profet når kristne tror han er en del av Gud? Hvem er det som tråkker på hvem sin religion? Vi har sagt at kristne tror på en treenighet og har ikke sagt et pip om Allah, men du skriver som du vet sannheten og tråkker på det kristne tror på! Jeg respekterer din tro, men du respekterer tydeligvis ikke kristendommen som du tydeligvis ikke vet nok om til å uttale deg om her. Jeg vet ikke nok om islam til å tørre å skrive noe om den. Ha en fin dag :)
 
Ser at flere av dere mener at vi er et kristent land og at barn ikke tar skade av å gå i kirken. Må bare gi dere en forklaring på hvorfor dette er problematisk.

Gudstjeneste er det viktigste møtestedet for kristne. Den er stedet der de kristne blir synlig som en menighet; et fellesskap av mennesker som deler troen på Gud, og Jesu Kristi oppstandelse. Den er et sted der mennesker møter hverandre, og sammen trer frem for Gud.

Altså et felleskap for de som tror på Gud. For de som er et felleskap. Et forkynnende sted som i verste fall (og dette har skjedd på skolegudstjenester i Norge) dømmer de ikke-troende til evig fortapelse.

Jeg syns at min datter på 8, som vet at vi ikke tror på Gud, som ikke bryr seg nevneverdig selv skal slippe å havne i en situasjon hvor skolen setter henne utenfor felleskapet. Å tvinge henne til å gå ville vært uaktuelt. Personlig syns jeg hun og vi skal slippe å ta valget. Så jeg syns ikke det skulle vært arrangert i det hele tatt.

Men for å svare på spørsmålet: her får barna bestemme selv. Det kan føles stigmatiserende å være igjen på skolen også. Tro er en personlig ting. Jeg skal ikke tvinge dem hverken inn i eller holde dem utenfor.
Ser poenget, men opplever selv skolegudstjenestene jeg har vært på som noe annet enn en vanlig gudstjeneste. Ingen bønn, trosbekjennelse eller nattverd, lite forkynnende preken og presten er ikke i fokus. Ungene synger julesanger og en klasse har julespill hvor de dramatiserer juleevangeliet og det ønskes god jul. Mulig ikke alle skolegudstjester er slik, men det er langt fra en vanlig gudstjeneste her vi bor.
 
De som tror på tor og Odin tror vel ikke på samme gud, samme som de som tror på gudinner, er sjamaner, paganister, hinduister osv.
Vi mener at gud er den samme i jødedommen, kristendommen og islam (har vel skrevet det nok nå og spesifisert hvilke religioner jeg mener)

Sier ikke at hele verden har samme gud, det ville hvert imot alle verdens religioner!
Men guden jeg tror på er den samme som kristne tror på og si noe annet er provoserende for henviser til en dyrkelse av en avgud som jo er imot det første bud av de ti bud som er sentrale i jødedommen, kristendommen og islam!

Jeg kjenner muslimer som er FULLSTENDIG uenig i det du her sier om at alle tror på samme Gud. Og poenget til hun du har qoutet, er at du faktisk nå sitter å dikterer hva kristne tror på og ikke, ut fra hva DIN religion sier om saken. Ingenting skaper fordommer, uvennskap og ikke minst krig like mye som folk som hardnakket påstår at de har rett om hvordan religioner fungerer. Se på alle ekstremistene i religioner f.eks, de påstår at det er de som har tolket riktig, litt sånn som du gjør her.
 
Mulig jeg har misforstått diskusjonen her, men prøver ikke Shadow egentlig å si at kristne, jøder og muslimer tror på det samme, at det finnes kun én Gud? Altså at for disse religionene er det ikke flere guder, kun en, man tror på. Og så er det detaljene under denne guden som skiller religionene fra hverandre? Som at de kristne tror på en treenighet, for eksempel. Men gud er fortsatt kun én gud, uavhengig treenigheten, hvis jeg har forstått riktig. Altså, det er ikke tre guder, selv om man har en treenighet. Hvis jeg forstår Shadow korrekt da..
 
Huff burde ikke diskutere religion her, men du begynner å bli ganske provoserende. Du sier at kristne ikke kan si at vi ikke tror på samme Gud som deg, og at vi kaller Allah en avgud, men du sier at abraham er muslim og at Jesus bare var en profet når kristne tror han er en del av Gud? Hvem er det som tråkker på hvem sin religion? Vi har sagt at kristne tror på en treenighet og har ikke sagt et pip om Allah, men du skriver som du vet sannheten og tråkker på det kristne tror på! Jeg respekterer din tro, men du respekterer tydeligvis ikke kristendommen som du tydeligvis ikke vet nok om til å uttale deg om her. Jeg vet ikke nok om islam til å tørre å skrive noe om den. Ha en fin dag :)
Jeg skriver ut ifra et muslimsk synspunkt siden jeg er muslim!

Abraham var profeten til jødene, jeg pleier personlig pleier ikke å kalle ham muslim men noen velger å gjøre det.

Jeg pleier også å se på moses som en profet som hjalp jødene osv.

Må jeg dra opp de ti bud igjen? Trodde de fleste viste hvor sentrale de var til at man skjønte linken mellom Gud og avgud.
Og forresten kristne jeg har møtt som bor i arabiske land sier allah om gud, og de sier vi har samme gud men ulik innfallsvinkel på religion.

Jeg pleier å respektere kristne men når jeg får beskjed om at vi ikke tror på samme gud, så mister jeg respekt for de! De prestene jeg har møtt på har hvert veldig åpne på at vi tror på samme gud. Om de da går vekk ifra hva kristne egentlig da skal tro på blir rart. Pleier vanligvis ikke å diskutere religion in real life da forresten fordi det er noe folk ikke pleier å snakke så mye om.
 
Jeg kjenner muslimer som er FULLSTENDIG uenig i det du her sier om at alle tror på samme Gud. Og poenget til hun du har qoutet, er at du faktisk nå sitter å dikterer hva kristne tror på og ikke, ut fra hva DIN religion sier om saken. Ingenting skaper fordommer, uvennskap og ikke minst krig like mye som folk som hardnakket påstår at de har rett om hvordan religioner fungerer. Se på alle ekstremistene i religioner f.eks, de påstår at det er de som har tolket riktig, litt sånn som du gjør her.
Som er uenige om at jøder, kristne og muslimer tror på samme gud?

I koranen står det flere ganger henvist til at gud er gud for menneske av bøkene, bøkene er toraen, bibelen og koranen. Les denne
http://www.fbb.nu/artikkel/forholdet-mellom-islam-og-kristendom/

Og ja vet hva ekstremistene gjør og jeg forvrenger faktisk ikke læren i islam ved å si at vi har samme gud, og siden jeg ettertrykkelig flere ganger viser til at jeg er MUSLIM burde det vel også vise at jeg skriver ut ifra mitt synspunkt, kan ikke diskutere ved å ta noen annen synspunkt å prøve å si imot andre på den måten.
 
Hva med å respektere at andre ikke er enige og ikke tror på det du tror da. Kan ikke prakke på andre ditt syn.
 
Jeg pleier å respektere kristne men når jeg får beskjed om at vi ikke tror på samme gud, så mister jeg respekt for de!

Og med det setter du en stopper for hele dialogen. Jeg kan være ekstremt uenig med mange, men jeg respekterer de like fullt. Om noen så skulle velge å tro at sin egen hund er gud, hvem er jeg til å ikke respektere det? Tror heller du må gjøre noe med din egen mangel på respekt for annerledes tenkende, hvis du vil bryte ned fordommer om islam eller andre religioner..
 
Mulig jeg har misforstått diskusjonen her, men prøver ikke Shadow egentlig å si at kristne, jøder og muslimer tror på det samme, at det finnes kun én Gud? Altså at for disse religionene er det ikke flere guder, kun en, man tror på. Og så er det detaljene under denne guden som skiller religionene fra hverandre? Som at de kristne tror på en treenighet, for eksempel. Men gud er fortsatt kun én gud, uavhengig treenigheten, hvis jeg har forstått riktig. Altså, det er ikke tre guder, selv om man har en treenighet. Hvis jeg forstår Shadow korrekt da..
Slik tolket jeg det også. Jeg kan veldig lite om dette, men mener også å ha fått med meg at det er mye likt i alle de tre religionene i begynnelsen, og så har de "gått hvert til sitt", men med samme utgangspunkt.
 
Og med det setter du en stopper for hele dialogen. Jeg kan være ekstremt uenig med mange, men jeg respekterer de like fullt. Om noen så skulle velge å tro at sin egen hund er gud, hvem er jeg til å ikke respektere det? Tror heller du må gjøre noe med din egen mangel på respekt for annerledes tenkende, hvis du vil bryte ned fordommer om islam eller andre religioner..
Hadde jeg møtt en mann eller dame om mente at hunden deres var gud ville jeg ikke automatisk mistet respekt for dem, men her står vi i to ytterpunkter! Hvis du er kristen mener jeg at du har "rett" som kristen på gud og evig liv etterpå. Men omvendt så har ikke jeg da rett på det fordi det ikke er samme gud og blir da en avgud. Da mister jeg respekten for deg!
Har da virkelig ikke mangel på respekt for andre, i så tilfelle kunne jeg ikke hatt noe respekt for min far og stemor som er sjamaner for eksempel!
 
Hadde jeg møtt en mann eller dame om mente at hunden deres var gud ville jeg ikke automatisk mistet respekt for dem, men her står vi i to ytterpunkter! Hvis du er kristen mener jeg at du har "rett" som kristen på gud og evig liv etterpå. Men omvendt så har ikke jeg da rett på det fordi det ikke er samme gud og blir da en avgud. Da mister jeg respekten for deg!
Har da virkelig ikke mangel på respekt for andre, i så tilfelle kunne jeg ikke hatt noe respekt for min far og stemor som er sjamaner for eksempel!
Hæ? Hvorfor skal du mene noe som helst om hva jeg har "rett" på og ikke? Og hvorfor skulle jeg mene noe som helst om hva du skulle ha "rett" på? Denne diskusjonen er helt ute av kontekst, og jeg tror det vil skade mer å fortsette enn å gi seg nå. Jeg henviser heller til mitt forrige innlegg; vi må aldri miste respekten for de som ikke tenker likt som oss selv. Ønsker deg en god dag videre :)
 
Hæ? Hvorfor skal du mene noe som helst om hva jeg har "rett" på og ikke? Og hvorfor skulle jeg mene noe som helst om hva du skulle ha "rett" på? Denne diskusjonen er helt ute av kontekst, og jeg tror det vil skade mer å fortsette enn å gi seg nå. Jeg henviser heller til mitt forrige innlegg; vi må aldri miste respekten for de som ikke tenker likt som oss selv. Ønsker deg en god dag videre :)
Du har tydeligvis ikke forstått så anbefaler deg og lese noen ganger til før du kommenterer
 
Jeg er ikke troende selv, men mener barn har godt av å sette seg inn i alle de ulike religionene. Når de er store nok til å forstå litt mer synes jeg de selv skal få velge, ellers mener jeg de ikke har vondt av å være med.
 
Jeg skriver ut ifra et muslimsk synspunkt siden jeg er muslim!

Abraham var profeten til jødene, jeg pleier personlig pleier ikke å kalle ham muslim men noen velger å gjøre det.

Jeg pleier også å se på moses som en profet som hjalp jødene osv.

Må jeg dra opp de ti bud igjen? Trodde de fleste viste hvor sentrale de var til at man skjønte linken mellom Gud og avgud.
Og forresten kristne jeg har møtt som bor i arabiske land sier allah om gud, og de sier vi har samme gud men ulik innfallsvinkel på religion.

Jeg pleier å respektere kristne men når jeg får beskjed om at vi ikke tror på samme gud, så mister jeg respekt for de! De prestene jeg har møtt på har hvert veldig åpne på at vi tror på samme gud. Om de da går vekk ifra hva kristne egentlig da skal tro på blir rart. Pleier vanligvis ikke å diskutere religion in real life da forresten fordi det er noe folk ikke pleier å snakke så mye om.
Ja vi tror på forskjellige ting og det er greit. Poenget er at kristne tror på en treenig Gud, les litt om det så forstår du hva vi mener når vi sier det ikke er samme Gud. Jeg kan ikke gå god for hva prester sier, stoler ikke på alle prester jeg, ikke er jeg medlem i kirke heller.
 
Har ikke rukket å lese alle innleggene ennå, så svarer med forbehold om at jeg ikke vet hva som er skrevet før..

Jeg har døpt barnet mitt, fordi jeg ønsker å oppdra han i den kristne tro (ref. prestens spørsmål på dåpen). Jeg ønsker at han skal delta i kirken på gudstjeneste med skole og barnehage når den tid kommer.

Hvis noen ikke er kristne, og ikke ønsker å presse barna sine på gudstjeneste fordi det er helt feil for dem, så må det respekteres. Selv om jeg ikke skjønner argumentasjonen.. Mange ikke-kristne går jo, for mange handler det vel litt om at Norge er et kristent land og tradisjon?

Det jeg finner mest rart i alle sånne debatter er 1) At folk gladelig døper barna sine i kirken, men likevel er i mot gudstjeneste i skolen/barnehagen (selvmotsigende?) 2) Litt på siden kanskje, men mange foreldre lurer barnet sitt til å tro på julenissen! Det er ikke noe barnet velger selv heller alltid (er vel mest foreldre som fyrer opp under). Aldri opplevd at folk har protestert mot at julenissen kommer på besøk i ulike settinger. (Har ikke noe i mot julenissen jeg altså.) (Mener heller ikke at det er det samme å tro på julenissen som å tro på Gud/Jesus heller)
 
Tja. Ungene kan ikke fritas fra undervisning. Så hvis skolene har det som en undervisningsøkt i kristendomslære så kan de ikke "velge det bort".

Edit: dette var til trådstarter og har ikke noe med diskusjonen som har utviklet seg i tråden.
 
Tja. Ungene kan ikke fritas fra undervisning. Så hvis skolene har det som en undervisningsøkt i kristendomslære så kan de ikke "velge det bort".

Edit: dette var til trådstarter og har ikke noe med diskusjonen som har utviklet seg i tråden.
Det er ikke undervisning, det er forkynnelse, derfor er det valgfritt, og det skal det være.
 
Back
Topp