Fritak fra kirkebesøk

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Er det kun dere foreldre som bestemmer eller får barna velge selv også? I skolealder har de kanskje selv en formening om religion hos seg selv...
 
Last edited:
Her skal barna få velge selv :)
 
Her får de velge selv. Mi jente i 4.klasse ville heller på det alternative skoleopplegget enn å gå i gudstjeneste. Så da lar jeg hu det. Hennes valg.
 
Er det kun foreldrene som bestemmer eller får barna velge selv også? I skolealder har de kanskje selv en formening om religion hos seg selv...

Det er opp til foreldrene. Barna som ikke vil på skolen MÅ ha lapp fra foreldrene om at de ikke skal bli med om de skal slippe... Men jeg personlig syns barna skal få velge selv, når de er gamle nok... De har fine opplegg på skolene nå for de som ikke er med i kirken... :)
 
Barneskole alder må vel foreldra si fra om de skal ha fritak. Men syns jo barnet skal få lov å si til foreldrene selv hva det ønsker :) med mindre det strider veldig imot region å sånt?

Ungdomskole skal det vel være opp til ungdomen å velge. Det var det i den tiden jeg gikk på skolen :p
 
Det varierer vel fra skolekrets til skolekrets tror jeg. Burde ikke være opp til foreldrene, da foreldrene ofte kan være "tvang" å gå dit fra dems side (snakker ac egen erfaring der. Jeg HAAAATET kirkebesøkene, men hadde aldri noe valg. Så her får loppa velge selv når det blir spm om slikt.
 
Barneskole alder må vel foreldra si fra om de skal ha fritak. Men syns jo barnet skal få lov å si til foreldrene selv hva det ønsker :) med mindre det strider veldig imot region å sånt?

Ungdomskole skal det vel være opp til ungdomen å velge. Det var det i den tiden jeg gikk på skolen :p
Burde jo ikke være opp til foreldrene å velge religion for barna sine da. Om et barn fra en muslimsk familie vil i kirken i jula, så må da barnet få lov til det; og vise versa i andre situasjoner. Mener jeg :)
 
Det er vel foreldrene.
 
Jeg tror dessverre det er bare opp til foreldrene.
Det er opp til foreldrene. Barna som ikke vil på skolen MÅ ha lapp fra foreldrene om at de ikke skal bli med om de skal slippe... Men jeg personlig syns barna skal få velge selv, når de er gamle nok... De har fine opplegg på skolene nå for de som ikke er med i kirken... :)
Ja det er foreldrene som må gi beskjed til skole, tenkte om foreldrene lar barna få velge.
Ser det er litt uklart formulert så skal endre det.
 
Tipper det er foreldre som bestemmer det.

Jeg ser ikke helt hvordan et barn kan ta skade av et kirkebesøk, da.

Jeg er kristen og har vært på besøk i en moské mens jeg gikk på videregående. Syns det var spennende. :)
Ja det er kanskje en grunn for å ikke la barna bestemme selv. At barna får kunnskap om ulike trossamfunn.

På en annen side kan barnet synes det er kjedelig å være i kirken år etter år etter år (forskjell med moske EN gang) og har bestemt seg for at dette ikke er noe for han/hun.
 
Last edited:
Når den tid kommer så skal hun få velge selv :)
Syns hun godt kan gå i kirken da for å lære litt mer om kristendommen, islam får hun jo hjemme uansett, litt vanskelig å unngå islam hjemme :p
 
Min åtteåring bestemmer selv. Foreløpig er han nysgjerrig på religioner og ønsker å være med for å se der det finnes muligheter.
 
Jeg er humanetiker, men mener at barn i barnehage og skolepliktig alder bør være med i kirken med de andre barna til jul og evt påske. Vi bor i et kristent land og det er mye man lærer med å være med på slikt.
 
Min mann er muslim og jeg er ikke noe spesielt. Men sønnen vår ville i kirken, og han fikk bestemme det..
Glad mannen min ikke "nekter" han det!
 
Vel er kanskje litt kristen jeg da XD,

Viss jeg døper barnet, står jeg for at barnet skal oppdras kristen til de er 16 år, da de selv skal velge om de skal konformeres og gå videre i den kristne tro eller ikke. vil de ikke, så skal de heller ikke konformeres da dette er en religiøs handling, og ikke for festen og pengene skyld!

Ikke skader det heller å gå til kirken, for om de skal feire jul så er det for å feire den kristne tro, ikke for jule presangene.

Viss de ikke ønsker å være kristne og dermed melder seg ut som 16 åring er det jo en personlig ting, så deretter vil de velge selv.
 
Jeg er humanetiker, men mener at barn i barnehage og skolepliktig alder bør være med i kirken med de andre barna til jul og evt påske. Vi bor i et kristent land og det er mye man lærer med å være med på slikt.
Signerer denne.

Hun er for liten til å velge selv nå. Men tenker at det er greit at hun er med - er ikke så nazi på det.
 
Back
Topp