Fritak fra kirkebesøk

Det er ikke undervisning, det er forkynnelse, derfor er det valgfritt, og det skal det være.
Kommer helt an på hvordan kirkebesøket er lagt opp. Vi drar på besøk i synagogen og buddhistisk tempel også. Viktig lærdom! Lærer mye bedre av å se ting i praksis. Ingen kan fritas fra skoleaktiviteter av det slaget.
Vanlig julegudstjeneste er noe annet. Men det er valgfritt!
 
Kommer helt an på hvordan kirkebesøket er lagt opp. Vi drar på besøk i synagogen og buddhistisk tempel også. Viktig lærdom! Lærer mye bedre av å se ting i praksis. Ingen kan fritas fra skoleaktiviteter av det slaget.
Vanlig julegudstjeneste er noe annet. Men det er valgfritt!

BESØK er noe annet ja, og det skal man være med på, men juleavslutnignen er gudstjeneste, og det er bare der det er mulig å få fritak, så jeg antok det var det det var snakk om her, og ikke besøk i undervisningsøyemed, det er jo selvsagt noe annet.
 
Oppdrar jo jenta mi innenfor vår religion, men når hun blir såpass stor så får hun jo velge selv om hun vil på kirkebesøk eller ikke. Blir jo ikke automatisk kristen av å gå inn dørene der :)
 
Kommer helt an på hvordan kirkebesøket er lagt opp. Vi drar på besøk i synagogen og buddhistisk tempel også. Viktig lærdom! Lærer mye bedre av å se ting i praksis. Ingen kan fritas fra skoleaktiviteter av det slaget.
Vanlig julegudstjeneste er noe annet. Men det er valgfritt!
Det er snakk om vanlig jule-gudstjeneste. Det er en egen "barneverson" både på skolebesøk slik som på julaften.
 
Hadde jeg møtt en mann eller dame om mente at hunden deres var gud ville jeg ikke automatisk mistet respekt for dem, men her står vi i to ytterpunkter! Hvis du er kristen mener jeg at du har "rett" som kristen på gud og evig liv etterpå. Men omvendt så har ikke jeg da rett på det fordi det ikke er samme gud og blir da en avgud. Da mister jeg respekten for deg!
Har da virkelig ikke mangel på respekt for andre, i så tilfelle kunne jeg ikke hatt noe respekt for min far og stemor som er sjamaner for eksempel!
Jeg skjønner hva du mener.
Men det er jo ikke noe nytt i at religiøse mener at deres syn er det eneste rette og alle andre er dømt til helvete om de ikke tror på det samme.
Du mener at kristne har lik "rett" (for å bruke dine ord) som deg, men ikke feks buddhister, ateister osv? Da må du isåfall godta at andre mener det samme om deg fordi du ikke har helt samme tro som de...
 
Synes det er fint dersom muslimer, jøder og kristne tror på samme Gud :) i kirken sier de jo at de som tror på han (gud) ikke skal gå fortapt, men ha evig liv... Litt kjedelig om kun kristne har evig liv, og ikke jøder og muslimer - fordi de tror på "feil" Gud.
 
Synes det er fint dersom muslimer, jøder og kristne tror på samme Gud :) i kirken sier de jo at de som tror på han (gud) ikke skal gå fortapt, men ha evig liv... Litt kjedelig om kun kristne har evig liv, og ikke jøder og muslimer - fordi de tror på "feil" Gud.
Hele verset du referer til: Gud sendte sin sendte sin sønn den enbårne for at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt, men ha evig liv" Hehe
 
Slik tolket jeg det også. Jeg kan veldig lite om dette, men mener også å ha fått med meg at det er mye likt i alle de tre religionene i begynnelsen, og så har de "gått hvert til sitt", men med samme utgangspunkt.


Hvis man står utenifra som nøytral og ser på relegionenens opprinnelse så ser man utspringene og forgreningene,
så er det det ganske klart at "Gud" har vært en og samme kraft /skikkelse fra før Kristus tid.

Jesus var en "rebell" på sin tid med Jødiske foreldre for ca 2000 år siden, og etter hans forfølgelse og død så splittet jødene og de kristne seg i to trosretninger : De som trodde at Jesus var sønn av Gud,,og Jødene som mener at Guds sønn enda ikke har kommet.
Disse trosretningene kan godt være så ueinge til de blir blå i fjeset, men rent "historisk" sett tror de på samme Gud.

Mohammed kom ca 500 år etterpå, dem som tror på han som den "sanne profeten" tror jo fremdeles også på bibelen og forhistorien før hans tid, Igjen så er det den samme Gud det er snakk om..men nå har den splitta seg i enda en ny retning.

Kristendommen gikk en blodig seiresgang over verden i mange hundre år, og det kom stadig nye utspring og nye trossretninger utifra samme "stamme".

Mennesker har all rett å tro på hva de vil og mene de har hver sin Gud , og vær uenige til blodet spruter (som det også gjør :-/ )
men rent HISTORISK og kronologisk så har "Gud" vært den samme siden dens opprinnelse.
 
Me so stupid maybe. Men har ikke både islam og kristendommen det gamle testamentet?
 
Kommer helt an på hvordan kirkebesøket er lagt opp. Vi drar på besøk i synagogen og buddhistisk tempel også. Viktig lærdom! Lærer mye bedre av å se ting i praksis. Ingen kan fritas fra skoleaktiviteter av det slaget.
Vanlig julegudstjeneste er noe annet. Men det er valgfritt!
Faktisk kan man fritas fra slike besøk også, ifølge loven. Man kan søke fritak fra det meste, for eksempel på religiøst grunnlag, men da må aktuelle kompetansemål nås på en annen måte.

Litt på siden av diskusjonen, og bare flisespikkeri fra en lærer, men dog.. ;-)
 
Min førsteklassing skal bli med. Jeg ser på det som undervisning. Hadde han vært eldre og protestert veldig hadde han fått velge så sant han hadde et godt argument. At det er kjedelig er ikke et argument!
 
Back
Topp