Frifunnet for gjengvoldtekt

Det er fordi flertallet var for en dom i saken. Og det skal mer til enn 1 i flertall for å dømme noen. Det skal være 2 eller fler i flertall, slik at ikke em person kan vippe saken over i den ene eller den andre enden.
Du trenger ikke forklare meg det altså ;) det vet jeg.

For en skammelig sak for norge og det norske rettssystemet. Fytti grisen, så glad det ikke er meg, og vanvittig tøft gjort av henne å stå frem. Får bare håpe at karma kommer og tar drittsekkene, siden ikke det norske rettsvesenet gjør det.

I dommen står det: “Flertallet finner det videre bevist utover enhver rimelig tvil at de tiltalte var klar over at jenta ikke var i stand til å motsette seg de seksuelle handlingene og at de opptrådte forsettlig.”

Alikevwl dømmes de ikke. For et samfunn vi lever i.
De aller fleste guttene skjønner at de da skal stoppe. Som foreldre er det vår plikt å lære guttene at det ikke er greit å ha samleie med noen som er så beruset! Ferdig snakka!

Huff :(

Du trenger ikke forklare meg det altså ;) det vet jeg.

Men er det ikke greit da? At ikke en person kan avgjøre en sak ene og alene? Vil vi ikke da stå i fare for å få tilnærmet lik rettspraksis som f.eks usa? Der korrupsjon er noe de daglig ser? At utpressing og trussler mot dommere og jury er vanlig?

Og så er kanskje gutten ganske full selv og misforstår jentas ønsker når hun bare ligger der og ikke sier ifra at hun ikke vil.
Er ikke alltid bare svart/hvitt, tror jeg...

Det er ikke lett for noen av partene. Derfor mener jeg bevis er viktig , men i denne saken blir det desverre råttparti når det er en stakkars jente mot 3 gutter. Synd vg fremstiller saken som de gjør, uten å legge fram noe form for forklaring av bevis.

Last edited by a moderator:
Ikke slik du forklarer det... At det ikke er greit å ha sex med en beruset kvinne? Da må vi kvinner ta oss sammen å ikke drikke så mye at vi ikke klarer å utrykke oss, det kan ikke være slik at vi er med i fylla og angrer dagen etter. Da er det forsent å skrike voldtekt. Vi må klare å si ifra. "Nei" eller "stopp".... Ikke kreve at gutta skal gjette seg fram til om vi er for fulle eller ikke

Altså du mener jenter skal slutte å drikke seg fulle, om ikke skal vi regne med at vi er fritt vilt for gutter? Altså kroppen min er min, ingen har en rett til å gå løs på den om jeg ikke har gitt ett samtykke. Er jeg for full til å gi samtykke så la være å ha sex med meg. Er du en av de som mener jenter ber selv om å bli voldtatt fordi de drikker seg for full, går alene og går utfordrende kledd? Slik jeg forstår ut av dine innlegg så er du det og det er ikke rart vi kvinner ikke får lov å ha kroppen for oss selv når til og med andre kvinner mener mye ansvaret ligger på ofret selv.

I dommen står det: “Flertallet finner det videre bevist utover enhver rimelig tvil at de tiltalte var klar over at jenta ikke var i stand til å motsette seg de seksuelle handlingene og at de opptrådte forsettlig.”

Alikevwl dømmes de ikke. For et samfunn vi lever i.
De aller fleste guttene skjønner at de da skal stoppe. Som foreldre er det vår plikt å lære guttene at det ikke er greit å ha samleie med noen som er så beruset! Ferdig snakka!

Minner meg litt om andre land vi ikke liker å sammenligne oss med!!
Helt enig med deg, jeg skal lære mine gutter at kvinnekroppen er ikke noe man bare kan forsyne seg av når det frister. Samtykke først og får man ikke ordentlig samtykke så skal de holde seg unna. En ekte gutt/mann har ikke sex med en beruset kvinne , han tar vare på henne og hjelper henne trygt hjem. :)

Altså du mener jenter skal slutte å drikke seg fulle, om ikke skal vi regne med at vi er fritt vilt for gutter? Altså kroppen min er min, ingen har en rett til å gå løs på den om jeg ikke har gitt ett samtykke. Er jeg for full til å gi samtykke så la være å ha sex med meg. Er du en av de som mener jenter ber selv om å bli voldtatt fordi de drikker seg for full, går alene og går utfordrende kledd? Slik jeg forstår ut av dine innlegg så er du det og det er ikke rart vi kvinner ikke får lov å ha kroppen for oss selv når til og med andre kvinner mener mye ansvaret ligger på ofret selv.

Mener du gutta skal gjette seg fram? Syns du det er lett å se om noen er for fulle?

Og åssen type jeg er skal du ikke blande inn i dette. Å du prøver deg ikke på å legge slike ord i min munn.

Jeg snakket ikke om klær her, jeg mener at om noen har sex i fylla og ikke sier nei eller stopp kan det umulig være voldtekt... Fordi kvinnen har gitt samtykke. Om hun da angrer dagen etter så er da virkelig ikke det noe mannen kan gjøre noe med. Han kam da ikke gjette seg fram til at hun egentlig ikke ville.

Helt enig med deg, jeg skal lære mine gutter at kvinnekroppen er ikke noe man bare kan forsyne seg av når det frister. Samtykke først og får man ikke ordentlig samtykke så skal de holde seg unna. En ekte gutt/mann har ikke sex med en beruset kvinne , han tar vare på henne og hjelper henne trygt hjem. :)

Må bare le... Så alle menn som er med på en "one night stand" i fylla er uekte menn? Tror du må ta deg en tur på byn jeg, å se hvordan verden funker, for sex er ikke forbeholdt edru mennesker...

Mener du gutta skal gjette seg fram? Syns du det er lett å se om noen er for fulle?

Og åssen type jeg er skal du ikke blande inn i dette. Å du prøver deg ikke på å legge slike ord i min munn.

Jeg snakket ikke om klær her, jeg mener at om noen har sex i fylla og ikke sier nei eller stopp kan det umulig være voldtekt... Fordi kvinnen har gitt samtykke. Om hun da angrer dagen etter så er da virkelig ikke det noe mannen kan gjøre noe med. Han kam da ikke gjette seg fram til at hun egentlig ikke ville.

Altså er kvinnen så full at man ikke kan si nei elle ja så er det veldig enkelt å se ja, hvordan kan du ikke klare å se det lurer jeg på?
Denne kvinnen hang som en sekk og var mer eller mindre bevisstløs. Å ha sex med en bevisstløs kvinne bør være svært enkelt å se. Ingen snakker om anger her selv om du kjenner til to slike "saker".

Og jo jeg spør om du er den typen fordi det er slik du fremstår i dine innlegg. Jeg håpte jeg tok feil av deg.

Må bare le... Så alle menn som er med på en "one night stand" i fylla er uekte menn? Tror du må ta deg en tur på byn jeg, å se hvordan verden funker, for sex er ikke forbeholdt edru mennesker...

Du jeg har vært mye på byen jeg og fortsatt ikke funnet en mann som ikke klarer å la være å ha sex med damer som er altfor beruset. Ingen snakker om å være litt beruset og klare fortsatt å si ja eller nei.
Jeg har jobbet mange år på utesteder med beruset personer, der jeg jobber nå møter jeg daglig berusete personer. Det er lett å se hvem som ikke klarer å ta vare på seg selv og hvem som kan trenge hjelp.
Kanskje ikke jeg som burde ta meg en tur på byen?

Du jeg har vært mye på byen jeg og fortsatt ikke funnet en mann som ikke klarer å la være å ha sex med damer som er altfor beruset. Ingen snakker om å være litt beruset og klare fortsatt å si ja eller nei.
Jeg har jobbet mange år på utesteder med beruset personer, der jeg jobber nå møter jeg daglig berusete personer. Det er lett å se hvem som ikke klarer å ta vare på seg selv og hvem som kan trenge hjelp.
Kanskje ikke jeg som burde ta meg en tur på byen?

Vet du, jeg føler jeg må begynne litt fra start her og forklare en del ting, for jeg misstenker vi muligens kam mene mye av det samme :p

Jeg har ikke uttalt meg ang skyld eller ikke skyld i den saken som er nevnt i HI, ikke ønsker jeg å gjøre det heller da jeg ikke vet hva som har skjedd.

Jeg syns saken er trist og er helt enig i at rettsystemet noen ganger kan være på tryne, men jeg syns derimot at systemet funker godt i andre saker og er gla for at vi bor i norge med det systemet vi har fremfor mange andre land, med korrupsjon og utpressing av både dommere og jurie.

Når det gjelder min uttalelse ang "hun kan jo ha våknet" så var dette for å påpeke at her kan alt ha skjedd og at vi faktisk ikke vet noenting her. Hun hadde jo store mengder rus i kroppen som garantert var med på å påvirke både dømmekraft og handling desverre. Uten at dette gir rett for noen til å forgripe seg på henne....

Videre syns jeg (som også var grunnen til mitt første innlegg) at VG har fremstilt saken noe klumsete, i forhold til uttalelser og bevis syns jeg de snakker litt mot seg selv og det er uheldig for jenta desverre...

Når det gjelder fulle kvinner og sex, mener jeg på ingen måte at noen skal kle seg annerledes eller oppføre seg mer "dannet" enn de gjør, folk er folk og fylla er fylla. Slik er det bare. Jeg mener heller ikke at noen "ber" om å bli voldtatt grunnet klær eller holdning. Jeg syns heller ikke det er greit å ha sex med en bevisstløs kvinne, på ingen måte, men en full og bevisst kvinne, ja det syns jeg er innafor selv om ordet "bevisst" i utgangspunktet ikke har noe med alkohol og fulle folk å gjøre, men jeg tenker på en kvinne som er våken, prater og klarer å gi utrykk for lyst og som flørter med mannen. Desverre er det vanskelig å se hvor grensa går for mange, og som nevnt over her kan jo mannen være full også og kanskje ikke innse hvor full kvinnen faktisk er. Jeg syns da det er kvinnens ansvar og snakke for seg selv og klare og ikke drikke seg så bort at hun ikke kan si nei. Det burde være like enkelt som for en mann å skjønne at nei er nei...

Så kort fortalt, mannen skal ikke ene og alene være ansvarlig for å si stopp, kvinnene nå også klare å se grenser, både for seg og mannen, vi burde klare å si nei og ikke minst droppe den siste drinken som kanskje tipper formen over til noe mer enn ønsker.

Det som er viktig å få frem er jo at det ikke handler om bare kjønn, det samme gjelder jo menn også. sikkert mange kvinner som har benyttet seg av en kjekk og full mulighet. En annen ting er at det handler jo ikke bare om hvor full/ruset den ene parten er, men også den andre parten. Er den ene dritings og må hjelpes hjem, og den andre klinke edru, hjelper det ikke hva den fulle sier den vil, da bør den edru forstå at det ikke er noe man bør gå med på. Da er den ene i en svakere posisjon og den andre bør kunne tenke klart. Er begge to like drita er saken litt annerledes. Man kan godt angre, men hvis begge var med på det var det en felles fyllefeil. Så kan man begynne å snakke om fulle folk som voldtar andre fulle folk som faktisk klarer å si nei, men ikke klarer å komme seg unna. Selvsagt ikke greit. Så det er jo ulike nyanser, vanskelig å si sett utenfra.

Og hvis man begge var jevnt fulle og med på det, men den ene våkner med blackout og ikke husker og tror det kan ha vært ufrivillig/angrer eller er usikker på hva dom skjedde, da blir det fort en rotete og ekkel situasjon.

Så uansett hvilke holdninger man lærer om respekt og seksualitet, må jeg jo si det uansett er et godt råd å ikke drikke seg mer full enn at man kan ta vare på seg selv. Voldtekt er jo bare én av mange ting man kan oppleve, man kan få alkoholforgiftning, fallskader, drukne, bli påkjørt, kidnappet, spy og kveles av det...

Skulle bare ønske det ikke var så vanskelig å få dømt overgrepsmennesker, for det er ingen tvil om at det er mange som slipper unna pga skam og mistro hos offeret. Det er en ond sirkel hvor for få står frem, og mange som gjør det blir ikke hørt og i verste fall mer ødelagt enn om de hadde holdt det for seg selv.

"I løpet av nachspielet tok Andrea partydopet MDMA. Hun hadde aldri prøvd det før, men en av mennene beskrev effekten som «fantastisk».

– De sa at jeg bare måtte prøve det. Flere ganger gjentok de hvor bra det var. Jeg ble utsatt for psykisk press, sier hun"

Jeg skjønner at de dømmer som de gjør, hun sier selv at hun frivillig tok dop, selv om hun sier det var etter psykisk press, så tok hun selv valget om å ta det. Og det er mange som har vært med på mye rart etter å ha tatt dop, uten å selv være klar over det. Jo da, hun var bevisstløs når når hun kom med taxien, men ingen vet hva som har skjedd etter det. Narkotika kan få deg til å tro at ting som ikke har skjedd skjer og motsatt. Regner med at om hun kun hadde drukket eller blitt dopet av disse mennene, så hadde saken stilt seg annerledes.
Men hva som er rett og ikke er jo vanskelig å vite da. Har hørt om jenter som har rusa seg, vært med på gruppesex og meldt det som voldtekt dagen etter for det var for flaut til å innrømme at det var frivillig liksom. Og det er slike som ødelegger for resten.

Det er ikke lett for noen av partene. Derfor mener jeg bevis er viktig , men i denne saken blir det desverre råttparti når det er en stakkars jente mot 3 gutter. Synd vg fremstiller saken som de gjør, uten å legge fram noe form for forklaring av bevis.

Bør være bevis, ja. Det er jo logisk, og trenger ikke tolkes som at man da tror jenta lyver.
Har ikke lest saken, men tviler ikke på at vg framstiller det på et dårlig vis. Av og til lurer jeg på hva som egentlig kreves for å få jobb som journalist...

Hva skal tre gutter med en bevisstløs jente? Og hvorfor dra henne med seg på en hytte i stedet for å få henne hjem? At gutter er i stand til å samarbeide om å voldta er bare helt sykt.

Helt enig:-)

Hva skal tre gutter med en bevisstløs jente? Og hvorfor dra henne med seg på en hytte i stedet for å få henne hjem? At gutter er i stand til å samarbeide om å voldta er bare helt sykt.
Ja, det er helt sykt at noen kan samarbeide om å voldta noen. Står de liksom på tur for å putte den inn. Æsj..

Syns du det er greit at noen har sex med ei som bare ligger der? Fordi hun er for beruset til å gjøre rede for seg? Altså at hun ikke deltar på noen måte, men heller ikke stopper mannen? Det vil jeg kalle voldtekt, vil ikke du?

Syns du det er greit at noen har sex med ei som bare ligger der? Fordi hun er for beruset til å gjøre rede for seg? Altså at hun ikke deltar på noen måte, men heller ikke stopper mannen? Det vil jeg kalle voldtekt, vil ikke du?

Jo det vil jeg si er voldtekt ;) jeg snakker om en full person ikke en som er bevistløs...

Back
Topp