Forventer du å arve av dine foreldre?

Pappa er gjeldsfri med hus, bil og eierskap i et kraftverk så jeg blir veldig sterk økonomisk den dagen han går bort. Han reiser en del og er i mine øyne alt for snill med meg. Han har hjulpet meg så mye økonomisk da jeg ble enslig med leilighet og bil.
Jeg er glad han bruker pengene på seg selv nå som han er pensjonist. Han fortjener det.
Jeg er enebarn.
Regner med han kommer til å skjemme bort kommende barnebarn også :)

Forhåpentligvis er det en stund til våre foreldre går bort. Men når den tid kommer: forventer du at det er endel å arve?
Eller syntes du foreldrene dine bør "kose bort" arven på seg selv mens de enda lever?

Har allerede arvet alt som kan arves etter min far, huset. Han bor der med oss (i egen leilighet). Av moren min er det lite å arve, og vi er to som arver henne. Men hvis vi flytter sammen etterhvert så arver jeg det hun tar med seg inn i evnt. felles huskjøp (ser etter generasjonsbolig....)

Vet jeg ikke arver noen ting da mamma og pappa ikke eier en dritt

Begge mine foreldre er døde. Så arven fra far var en grei sum (han hadde 6 barn med ei, også kom jeg med en annen)
Moren min hadde ikke noe av verdi å arve, men fikk hentet ut barnebøker, pynteting osv før huset ble solgt for å betale ned gjelden.

Jeg har arvet min mor allerede og hun er i høyeste grad levende:P
Vi har faktisk en avtale via advokat om hvordan hennes verdier skal fordeles mellom meg og min bror når den tid kommer:)

Fint om dei bruker pengene på seg selv og koser seg. Nå er ikkje eg om mine søsken så vanskelige. Men ender ofte opp med krangling når det kommer til arv. Så til mindre det er å "krangle " om til bedre er det :p og håper det er mangen mangen år til eg trenger og tenke på det

Jeg ønsker at foreldrene mine skal bruke sine penger på seg selv. De handler titt og ofte klær og leker til barnebarn. Tror det er mye lån å arve, og lite verdier. Pappa eier et lite feriehus på en øde plass, ikke noe av verdi. Vi er også 8 søsken det skal fordeles på:p
Mamma eier ingen ting nå, men hun skal jo sammen med sine søsken Arve sine foreldre.
Jeg forventer ingen ting, og ønsker minst mulig styr.

Forventer absolutt ingeting. Har ikke kontakt med mor og pappa har slitt hele livet. Han eier et hus som han har bablet om at jeg skal arve, men om han nå pågrunn av helsen velger å selge så støtter jeg han fullt ut! Han har stilt opp så mye at jeg ikke forventer noe mer.

Kjedelig da. Ikke mine heller. Men vi fikk forskudd på arv fra svigers når vi skulle kjøpe bolig, så vi er heldige der.
Sambo mener arv kommer for sent - det er i etableringsfasen man trenger det. Så han er fast bestemt på at ungene våre skal få hans foreldres arv.

Jeg har fått forskudd på arv ved noen anledninger. Er visstnok noen fordeler skattemessig ved å gi litt nå og da, uten at jeg har satt meg inn i det. Men forventer ikke at de skal leve sparsommelig for å gi meg en fet arv. Likevel vet jeg at de gjør nettopp det, lever sparsommelig altså. Har av og til spurt hva de sparer til.. Virker meningsløst når de har så god økonomi, å ikke bruke noe på seg selv.

Jeg synes ikke de skal spinke og spare for å ja en arv etter seg. Jeg vil de skal leve og ha det bra.

Men ettersom de har langt større verdier i hus, bil og campingvogn enn de har i lån, i tillegg til fornuftig sparing til pensjonisttiden så regner jeg med at der er noe igjen etter dem. Dog ikke sånn at jeg går og tenker at jeg regnet med arv frem i tid, men når du først spørr så tror jeg vel at det blir det. Det bare inngår ikke i mine planer og tanker fremover
Som jeg skulle sagt det selv

Jeg har dessverre arvet begge mine foreldre allerede. De var veldig opptatt av at de skulle gi like mye videre som de hadde fått/arvet selv av sine foreldre, og det tenker jeg er en riktig holdning.

Penger man har tjent selv tenker jeg man kan bruke som man vil, men penger/eiendeler man har arvet tenker jeg det er naturlig går videre også til neste generasjon. Nå satt mine foreldre godt i det økonomisk, og saken hadde jo selvfølgelig stilt seg annerledes om de hadde måttet spinke og spare for å gi noe videre.

Vi har et bekymringsløst liv økonomisk sett fordi jeg har arvet, og vi får stadig høre hvor heldige vi er, men jeg ville jo selvfølgelig gladelig byttet bort både hus, hytte, bil og reiser mot å ha foreldrene mine i live...

Back
Topp