Forventer du å arve av dine foreldre?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Forhåpentligvis er det en stund til våre foreldre går bort. Men når den tid kommer: forventer du at det er endel å arve?
Eller syntes du foreldrene dine bør "kose bort" arven på seg selv mens de enda lever?

Jeg synes ikke de skal spinke og spare for å ja en arv etter seg. Jeg vil de skal leve og ha det bra.

Men ettersom de har langt større verdier i hus, bil og campingvogn enn de har i lån, i tillegg til fornuftig sparing til pensjonisttiden så regner jeg med at der er noe igjen etter dem. Dog ikke sånn at jeg går og tenker at jeg regnet med arv frem i tid, men når du først spørr så tror jeg vel at det blir det. Det bare inngår ikke i mine planer og tanker fremover

Det er ærlig talt noe jeg aldri har tenkt på. Er jo en del eiendeler jeg så klart kunne tenkt meg, affeksjonsverdi og slikt, syns det er fint å ha ting som har vært i familien, har en historie, eller bare er gammelt og sjarmerende.

Å mene at ikke man skal kunne bruke egne ressurser som man vil, for at det skal være noe til ungene når man dør, må da være det mest egoistiske jeg har hørt (sånn fra ungene sin side). Trenger jo ikke sløse bort bare for å ikke etterlate noe til dem, men lev slik at man selv har det bra.

Det er ærlig talt noe jeg aldri har tenkt på. Er jo en del eiendeler jeg så klart kunne tenkt meg, affeksjonsverdi og slikt, syns det er fint å ha ting som har vært i familien, har en historie, eller bare er gammelt og sjarmerende.

Å mene at ikke man skal kunne bruke egne ressurser som man vil, for at det skal være noe til ungene når man dør, må da være det mest egoistiske jeg har hørt (sånn fra ungene sin side). Trenger jo ikke sløse bort bare for å ikke etterlate noe til dem, men lev slik at man selv har det bra.

Helt enig i det her!
Jeg aldri tenkt på at noen sparer og etterlater seg en god arv til barna.

Deres penger og verdier så de får de gjøre som de vil med...

Klart det vil være noe å arve; mye bøker, fine pyntegjenstander, duker, bestikk og kanskje en potteplante eller to. Men jeg tviler på at det er store verdier å arve; for de reiser på turer og bruker penger som de selv ønsker - selvfølgelig! Og jeg håper at dette med arv er noe vi ikke trenger å ta stilling til på mange, mange, mange år!!! :)

Mamma sine penger er mamma sine penger. Om ho vil spare alt til oss, eller bruke alt på seg selv så er det hennes valg.

Alle eiendelene eg ønska meg fekk eg når pappa døde og huset blei solgt. Mamma hadde ikkje plass til å ta alt med seg, så eg og brødrene mine tok det me ville ha.

Regner med at du refererer til en sak i dagbladet. Synes de skal få bruke pengene sine sånn de vil, men allikevel har generasjonen over meg pensjonsavtaler jeg bare kan drømme om! Så ja, jeg "forventer" å arve noe av mine foreldre. Men det er fordi de sitter svært godt i det for øyeblikket. Det er dermed ikke sagt at de ikke har jobber hardt for det. Vi vet jo at boligmarkedet for eksempel er svært tøft for unge i dag, og da synes jeg foreldre som har mulighet bør hjelpe til og ikke "sløse" bort arven.

Last edited:
Deres penger. Må få bruke de som de vil. Vil mye heller de skal kose seg og reise hvor de vil, enn å spinke og spare og sitte der med ei kneippskive med leverpostei.

Men de har ting jeg vil gjerne ha når den tid kommer, som Isfolket bøkene. Og siden de andre søskena mine ikke leser, vil jeg gjerne ha de. Lest de 3 ganger allerede. Mye har vi fått allerede. Babybøkene våre og ymse. De flytta fra svært hus til lite rekkehus. Ikke plass til alt da. Så da fikk vi plukke det vi ville ha.

Forventer vel noe arv siden det er vanlig at man får? :P Ikke noe jeg tenker mye på akkurat. Hva mamma og pappa bruker pengene sine på legger jeg meg ikke borti! Forventer ingen spesiell sum. Eneste jeg tenker på når ordet arv dukker opp er alle tingene de etterlater seg.

Her blir det nok dårlig med arv, men det er ikke noe jeg gidder tenke så mye over. :p

Pappa er veldig opptatt at vi barna skal arve etter han. Han har mye verdier i kunst,hus,leiligheter etc. Han sa det faktisk i forrige uke, at vi skal jo arve dette en dag. da svarte jeg bare med at det er noe jeg virkelig ikke tenker på og at jeg ikke er opptatt av penger..

Forventer ikke å arve fra mine foreldre.

Vi har aldri hatt mye penger og vil heller at min far med familie heller nyter livet enn å spinkle og spare til oss.

Min mor etterlot seg lite utenom gjeld.

Men hadde familien min hatt mer og hatt eiendommer som kanskje hadde gått i arv allerede ser jeg for meg at jeg kanskje hadde tenkt annerledes :)

Nei absolutt ikke
Pappa er død , jeg syns mamma skal få levevliver uten tanke på arv til oss selv om hun sitter godt i det.
Det som er viktig for meg å arve et ting med affeksjonsverdi,,har arvet noe som pappa har laget og det setter jeg pris på

Det kommer bok ikke til å være noe å Arve :p pappa var økonomisk smart frem til han ble gift med heksa si. Han har en bil jeg skal ha, koste hva det koste vil, alt annet driter jeg i ;) mamma var ikke all verden hun heller, og hun bruner det bittelille hun har ;) jeg satser nok på å spare selv :)

Nei det forventer jeg ikke. Håper de koser seg med det de selv har jobbet hardt for.
Jeg klarer meg helt fint på egne ben bank bank:)

Har allerede fått arv fra mamma, og vet vi får hennes del fra bestemor. Hvor mye vet jeg ikke, og ikke noe jeg tenker over, men hun har allerede gitt ut litt av det så vet det er en del.
Har ikke ofret en tanke på hva jeg evnt får fra pappa, og jeg forventer generelt ingenting fra ham, men han har en del verdier.

Jeg legger ikke opp livet mitt med tanke på at jeg skal arve noe som helst, og tar det som det kommer når tida er inne. Frem til da belager jeg meg på å klare meg selv:)

Nei, det forventer jeg ikke. Tenker ikke på det, mamma er akkurat fylt 50 år :p

Last edited:
Aldri tenkt over dette før jeg har lest alt hysteriet i avisene den siste uken. Uff :/ jeg bryr meg filla om de har noe igjen. De skal leve og kose seg til sine siste dager. Det unner jeg dem tvert :)

Back
Topp