Forventer du å arve av dine foreldre?

Det er ingenting å arve av noen av de. Ingen av de har evnen til å spare noe.

Forventer ingenting. Arv er liksom ikke noe jeg går og tenker på.
Vet at det kun blir huset å Arve av mine foreldre. Vet at det blir hus, hytte og en god del penger som mannen arver av sine foreldre.
Synes ikke man skal spare slik at barna arver penger. Mye bedre å gi bort mens man selv er i live, isåfall.

Regner med at du refererer til en sak i dagbladet. Synes de skal få bruke pengene sine sånn de vil, men allikevel har generasjonen over meg pensjonsavtaler jeg bare kan drømme om! Så ja, jeg "forventer" å arve noe av mine foreldre. Men det er fordi de sitter svært godt i det for øyeblikket. Det er dermed ikke sagt at de ikke har jobber hardt for det. Vi vet jo at boligmarkedet for eksempel er svært tøft for unge i dag, og da synes jeg foreldre som har mulighet bør hjelpe til og ikke "sløse" bort arven.

Signerer denne :-)

Tviler på det når de stadig tar lån på lånet. Håpet jo selvfølgelig at de får betalt ned lånet så de ikke får en vanskelig pensjonist tid

Her i familien min har vi faktisk snakket om det. Jeg vil av hele mitt hjerte at de bruker pengene på seg selv, reiser og nyter livet sitt for pengene de selv har jobbet for, og ikke spinker på goder når de havner på gamlehjem.
Vi har så vi klarer oss og vel så det nå, når vi kommer i den alderen hvor foreldre ofte går bort tror jeg vi vil ha det enda greiere så ser ikke at vi trenger noe arv slik som tidligere generasjoner.

Jeg forventer ingenting. Har ikke kontakt med min mor. Å pappa driver gård, så der er det jo bare gjeld. Hadde ikke forventet noe om han hade hatt penger heller.

De skal ikke spare på kruttet for min del altså. Bruk pengene sine som de vil så lenge de lever, mener nå jeg :-)
Min far har sverget på å gjøre oss søsknene arveløs da, så der rekner jeg virkelig med at det bare er gjeld å arve. Gjør meg ingenting, det er jo bare å takke nei.

Jeg må si meg enig med denne artikkelen i Dagbladet jeg da. Vår foreldregenerasjon har virkelig blitt født med sølvskje i munnen, fantastiske pensjonsordninger gå av som 62 år, motta full pensjon samtidig som man kan jobbe fullt ett annet sted. Vår generasjon må stå i jobb mye lenger om vi i det hele tatt vil få noe. Politikerene våre kutter mer og mer i velferden, som vår foreldregenerasjon har nyte godt av, det har mer en ti doblet verdien på bolig, og de har drevet boligprisene til himmels slik at vår generasjon virkelig må jobbe hardt for å komme inn på boligmarkedet, for å ikke snakke om arbeidsrettigheter. De har nyt godt av sterke fagforeninger og gode rettigheter. Alt dette mister vi mer og mer av nå. Det er arven de setter igjen til oss, og med dette i tankene så er det ganske egoistisk å tenke på at de tømmer alt de eier og har av verdier fordi neste generasjon skal ikke arve ett øre.
Nå har ikke mine foreldre så mye verdier, de har ikke prioritert det. Men vil at de skal leve livet å ha det fint :)

Dette har vi snakket om flere ganger. Mine foreldre lever godt, skjemmer bort barn og barnebarn mens dem kan :)

Nei eg forventer ingenting. Om de velger å gi bort alt av hus og eiendeler så helt greit. Det med arv er en luksus som mange har vært heldig å få og alt for mange som tar det som en selvfølge.

Dem har selv jobba hardt for å få alt dem Eier og i mine øyner så er ikke det en selvfølge at dem skal hjelpe meg selv om dem har mulighet til det.

Jeg forventer ikke å arve noe større pengesum fra de. Men hus og verdigjenstander blir nok mitt, siden jeg ikke har noen søsken.

Unner de å bruke sine egne penger :)

Syns dei skal bruka akkurat så mykje dei vil av pengane sine, det er dei som har tjent dei:)

Bror min og eg arvar mest sannsynleg hus etter pappa, og etter mamma skal huset deira deles med fire stesøsken, så me blir ikkje rike, men så har me jo det me trenger allerede:)

Har unge foreldre, så blir nok forhåpentligvis mine unger som får mest glede av den arven etter dem. :)

Mine foreldre sløser på trass nettopp for at jeg ikke skal arve noe, men jeg har alt jeg trenger, så det bryr meg midt i ryggen. :P
Det de ikke forstår, er jo at alle pengene de bruker på verdier som biler, hus osv, også skal arves..
(De er ikke så smarte, bare rike. :P )

Jeg bryr meg ikke om pengene, men som jeg erfarte når min søster gikk bort. Så ønsker jeg noe som betyr noe og er minner. Det er nok uansett ikke stort av verdi å arve, da mine foreldre har hatt det ganske tøft økonomisk og helsemessig så lenge jeg kan huske.

Men jeg oppfordrer mine besteforeldre til å kose seg og gjøre ting. De har godt med penger og jeg syntes de skal kunne kose seg med det de har jobbet hardt for å få.

Jeg forventer ingenting, hvertfall ikke at de skal holde av noe til meg. Tanken har ikke streifet meg engang.

Det er ikke noe jeg tenker på nei. De må bruke pengene sine på akuratt det de vil selvsagt. :)

Det er ærlig talt noe jeg aldri har tenkt på. Er jo en del eiendeler jeg så klart kunne tenkt meg, affeksjonsverdi og slikt, syns det er fint å ha ting som har vært i familien, har en historie, eller bare er gammelt og sjarmerende.

Å mene at ikke man skal kunne bruke egne ressurser som man vil, for at det skal være noe til ungene når man dør, må da være det mest egoistiske jeg har hørt (sånn fra ungene sin side). Trenger jo ikke sløse bort bare for å ikke etterlate noe til dem, men lev slik at man selv har det bra.

Enig!
Finnes de som nesten sulter i hjel for å etterlate seg mest mulig også da, for å vise at de hadde mye penger, synes det er like ille!

Har en del ting jeg håper å kunne arve - juleserviset vi har brukt hver jul
- ringer og smykker som har vært i slekta i flere generasjoner osv

Men synes ikke de skal sulte i hjel eller spare seg i hjel for å etterlate seg mest mulig. Synes alle skal ha muligheten til å kose seg, oppleve ting osv når de blir pensjonister og gamle

Det er jo blitt mer og mer vanlig å ta opp lån på huset sitt for å reise o.l. Jeg synes vel det er litt rart om man etterlater seg et fullt belånt hus og kanskje t.o.m gjeld. Våre foreldre arver som regel, i tillegg til alt de har opparbeidet seg i løpet av livet. Ikke alle jeg vet det. Men jeg tenker også på den artikkelen i Dagbladet og det er ingen tvil om at vår generasjon ikke vil ha de samme godene de neste 50 årene. Jeg mener ikke at de skal spare til barna sine, men de trenger jo heller ikke bruke penger de ikke har.

Forvente er vel ikke ordet jeg bruker. Men jeg vet at vi arver, vi er jo to arvinger. Hva vi arver vil jeg ikke tenke på. Pappas filosofi er å gi kone, barn og barnebarn gode opplevelser mens han selv lever og kan se hvor glade vi blir. Han bruker lite på seg selv.

Back
Topp