Forventer du å arve av dine foreldre?

Det er ingenting jeg hadde tenkt på helt til pappa brått døde i april. Tilfeldigvis går alt til oss tre barna siden han var skilt, så når huset nå blir solgt i høst får vi alle en god sum. I tillegg er det mye til fordeling av løsøre og verktøy.
Etter mamma blir det nok ikke annet enn gjeld å arve.

Jeg vet at det blir materiell arv på meg. Og det er jeg veldig takknemlig for, for av det jeg har arvet etter mine besteforeldre er det tingene med affeksjonsverdi som betyr mest. De pengene er liksom bare der.

Jeg forventer overhodet ikke å arve noe etter foreldrene mine, tvert imot syns jeg de skal nyte pensjonisttiden sin når den kommer.

Jeg fikk hjelp av dem til å komme inn på boligmarkedet i form av at moren min og jeg kjøpte min første leilighet 50-50, det var en fireroms der jeg hadde to flatmates slik at min mor fikk husleie mens jeg slapp unna med en lav husleie slik at jeg kunne betale ekstra ned på min del av lånet. Dette kombinert med generell prisstigning i boligmarkedet har gitt meg en super egenkapital nå som sambo og jeg har kjøpt hus sammen. Jeg er derfor utrolig takknemlig til moren min, og syns hun har gjort nok for å hjelpe meg, nå er jeg voksen og kan klare meg selv :)

Kan noen linke meg den artikkelen på dagbladet????

Eg synest ikke at bare for dem har hatt de og de fordelen skal dem hjelpe oss som er igjen. Eg har hørt at mine og mange andre som er på hennes aldere sier at deres foreldre hadde bedre Ording ang ting og tang og nå sier vi det samme om våre foreldre. Eg er sikker på at min datter vil føle det samme når den tiden kommer.. Bare en tanke eg har :-P

Vet jeg og søsknene mine arver hus i Spania. Men der er vi allerede medeiere. Mor eier 1/4 og oss 3 søskner2 har 1/4 hver på papiret. Selv om mor har betalt hele huset. Men utenom det vet jeg ikke/og bryr jeg meg ikke om hva og hvor mye vi får. Hu har jo såvitt pensjonert seg så har jo tenkt at hu skal leve lenge enda. Far min døde når jeg var 8. Der fikk jeg penger på konto. Vet ikke hvor mye. Men dei hjalp godt på egenandelen når jeg skulle ut i boligmarkedet :-)

Kan noen linke meg den artikkelen på dagbladet????

Eg synest ikke at bare for dem har hatt de og de fordelen skal dem hjelpe oss som er igjen. Eg har hørt at mine og mange andre som er på hennes aldere sier at deres foreldre hadde bedre Ording ang ting og tang og nå sier vi det samme om våre foreldre. Eg er sikker på at min datter vil føle det samme når den tiden kommer.. Bare en tanke eg har :p
http://www.dagbladet.no/kultur/toppen-av-frekkhet/60328085

Nei. Jeg har bedt min mor bruke penger på seg selv. Jeg har det jeg trenger. :)

Nei. De har jobbet et langt liv, og jeg vil de skal kose seg når de blir pensjonister! :) så jeg forventer ingenting i arv - annet enn gode minner og stunder vi har sammen <3

Regner ikke med det nei. Mamma drikker bort alt sitt og pappa reiser bort alt sitt overskytende :) De må få gjøre det de vil med sitt liv :)

Jeg forventer absolutt ingenting, de pengene synes jeg de skal bruke på seg selv :)
Jeg kan heller spare litt penger til meg selv, og ikke forvente at noen andre gjør det til meg :)

Jeg synes de skal leve, reise og kose seg! De har jo hus, hytte, bil osv, så noe blir det uansett. Men det er ikke viktig!

Jeg har allerede arvet etter mamma, var eneste barnet hennes, og hun giftet seg aldri på nytt. Det er 10 år siden nå, og pga arven etter henne så har jeg det greit i dagens boligmarked.

Pappa er gift på nytt, forventer ikke å arve noe egentlig. Han er bare 20 år eldre enn meg, så forventer å være gammel selv når han går bort. Jeg har alt jeg trenger, lite gjeld - så jeg vil heller at de skal kose seg - og heller skjemme bort barnebarna litt. De elsker å ha de rundt seg, og nå blir første tur vi blir med på til vinteren med eget barn. Har vært på flere utenlandsturer de har spandert på barn og barnebarn. Veldig koselig. Synes det er mye bedre å nyte nå - er jo tross alt nå vi lever.

Førvæntar ingenting av min mor.
Far døde før 9 år sen och hade bara massa gjeld

Jeg håper selvfølgelig at det er veldig lenge til, men jeg regner med å arve en del ja. Håper også at de lever hyggelige pensjonistliv uten å tenke på at de skal etterlate seg arv, men må innrømme at jeg synes det høres veldig rart ut om folk tar opp lån over pipa både på huset og og hytta (og bilen med?) for å "leve livet". Eller selger alt for å reise jorden rundt på første klasse i årevis? Eller hva var det de egentlig skulle bruke opp alt på?

Forventer ingenting, men vet de kommer til å ha en del verdier i hus, hytte osv. Men kommer sikkert ikke til å få noe av det før jeg er pensjonist selv da folk i slekta mi lever lenge. I mange tilfeller kan vel arven med fordel hoppe over en generasjon da det ofte er barnebarna som er i etableringsfasen når besteforeldrene dør.

Jeg syns de skal kose seg alt de kan mens de har muligheten. Så lenge de ikke dør fra en haug med problemer jeg må ordne opp i (gjeld og sånt) må gjerne kontoene stå i 0. :p Nå har jeg veldig fornuftige foreldre, altså, så jeg er ikke bekymret. :)

Back
Topp