For tidlig å snakke om permisjon?

Jeg har sånn smått begynt å tenke på dette. Så fort vi har gjennomført TUL og fått en bekreftelse så setter vi i gang en noe ambisiøs spareplan for å i størst mulig grad kunne dekke inntektsbortfallet. Så har jeg gitt beskjed til mannen at vi fordeler en eventuell ulønnet permisjon 50% så ingen av oss kommer skeivt ut av det (han vil helst ikke ha permisjon). Så vi sparer for worst case scenario (ingen barnehageplass og ingen hjelp fra besteforeldre), og skulle besteforeldre ønske å hjelpe litt ekstra eller vi får barnehageplass tidligere, så bruker vi pengene på bolig og/eller en deilig ferie.

Og så er jeg litt glad for å kunne tilbringe ekstra mye tid med barnet, men samtidig synes jeg det er ganske hårreisende at man må føde på rett tid :dead:

Hvor mye tenker folk man bør spare for det eventuelle halvåret uten barnehage?

Hvor mye tenker folk man bør spare for det eventuelle halvåret uten barnehage?
Jeg har tenkt å spare 5000 i 18 mnd. Da blir 90000 fordelt på 6 mnd (15000 pr. Mnd) hvis man må gå ulønnet så lenge. Da får man i tillegg de 7500 og trygden på 1600. Men kan gå på mindre også.

Har ikke sjans å spare så mye hvis man tar levekostnader og lønning per i dag.. så kan bli en morsom kabal å få til å gå rundt.. men tenker å spare så mye jeg kan av feriepenger også kanskje 2000 utenom det.
Jeg har sjeldent noe til overs før neste lønn og sløser ikke akkurat.. har ikke handla klær på 3 år f.eks.
Røyker ikke og drikker ikke.. mesteparten av pengene går til bensin, mat og strøm.

Vi fikk barn i januar i fjor, og sparepenger kom virkelig godt med for vi har ikke barnehageplass til han før 01. August. Vi løste det med 80% lønn i permisjon, 2 mnd ulønnet permisjon på meg og så 2 mnd hvor jeg tar med sønnen vår på jobb og i tillegg tar med jobben hjem. :p
Og nå planlegger vi vel noe i samme duren, men tror det blir 3 mnd ulønnet og ingen kombinasjon med barn/jobb denne gangen.

Mannen min er ufør, så jeg får både mine og hans permisjonsuker. Vi benytter ikke barnehage, når jeg går tilbake til jobb, steller mannen hjemme. :happy:

Kjenner jeg gruer meg til å fylle ut permisjonspapirer! Jeg har mest lyst til å velge 80%, men mannen tjener så sykt mye mer enn meg så han kommer til å tape veldig på det! Men om jeg skal velge 100% for så å ta ubetalt permisjon taper jeg mye igjenn. Hvordan blir man enig? Glad det er lenge til :happy090 :laughing002 Det blir nokk garantert til at jeg tar ubetalt, men det er så mye å tenke på.. sist slapp vi dette for da var jeg vikar.. å hvordan fordeler man fellesperioden? Er det sånn at far eller mor kan ta hele?

Kjenner jeg gruer meg til å fylle ut permisjonspapirer! Jeg har mest lyst til å velge 80%, men mannen tjener så sykt mye mer enn meg så han kommer til å tape veldig på det! Men om jeg skal velge 100% for så å ta ubetalt permisjon taper jeg mye igjenn. Hvordan blir man enig? Glad det er lenge til :happy090 :laughing002 Det blir nokk garantert til at jeg tar ubetalt, men det er så mye å tenke på.. sist slapp vi dette for da var jeg vikar.. å hvordan fordeler man fellesperioden? Er det sånn at far eller mor kan ta hele?
Du kan ta hele fellesperioden men ikke mannen din sin del. Jeg vurderer å overtale samboer til å ta delvis permisjon der han er hjemme 2 dager i uka. Da kan jeg jobbe de dagene + annenhver lørdag. Kommer til å spørre besteforeldre til pass i helgene da. Ved å jobbe litt så mister du ikke retten på sykepenger og du taper dermed litt mindre på å ta delvis ulønnet:)

Fellesperioden kan dere dele mellom dere akkurat som dere vil. ☺️ Her tar jeg hele pluss ulønnet, da jeg vil være hjemme til baby er hvertfall 11-12 mnd med tanke på amming. Jobben min innebærer en del reising og er ikke forenelig med ammefri.

Vi blir å ta 100 % utbetaling og jeg tar mest sannsynlig hele fellesperioden. Vi er såpass heldig at vi med stor sannsynlighet får barnehageplass fra januar 2024. Hvis vi ikke får før august 2024 har vi et KJEMPE problem som jeg ikke aner hvordan vi skal løse :bag:

Ser ut til at planen om å klare å spare 5000,- i mnd går rett i vasken. Med ytterligere renteoppgang og økte priser på alt så får jeg være glad jeg i det hele tatt får spart noe. Heldigvis så får jeg mest sannsynlig jobbet delvis etter min andel + fellesdelen er gjort o_O

Mannen min er ufør, så jeg får både mine og hans permisjonsuker. Vi benytter ikke barnehage, når jeg går tilbake til jobb, steller mannen hjemme. :happy:
Husk at det er blitt sykt strengt før mor kan ta over pappaperm. Vi fikk avslag, selv om
Mannen min har problemer med ryggmargsstenose og ikke kan løfte barnet i det hele tatt… hadde 5 legeerklæringer og Spesialistuttalelser - ALT!

Husk at det er blitt sykt strengt før mor kan ta over pappaperm. Vi fikk avslag, selv om
Mannen min har problemer med ryggmargsstenose og ikke kan løfte barnet i det hele tatt… hadde 5 legeerklæringer og Spesialistuttalelser - ALT!
Uføretrygd fører ikke til opptjening av foreldrepenger, dermed har ikke far i dette tilfellet rett til foreldrepenger, og jeg får de ukene.

Samme her! Mannen er delvis uføretrygdet. Men vi vil ha barnehage fra høsten 2024 da, så mannen tar ulønnet perm fra jobb de månedene jeg må jobbe før sommerferien :)

Hvordan er det med feriebil permisjon? Jeg vil jo gjerne ta noen ferieuker etter min permisjon, kan far utsette sin permisjon til ferien min er ferdig da?

Jeg mener du må søke om ferie i permisjonen. Da blir permisjonen automatisk lengre før far tar sin del :)
En må vel ikke gjøre det sånn, så lenge far er i jobb så spiller det ikke noen rolle hva mor gjør for at far skal få innvilget utsettelse av permisjon. Men er veldig lettvint å ta ferieukene i løpet av permisjon da.

Fellesperioden kan dere dele mellom dere akkurat som dere vil. ☺️ Her tar jeg hele pluss ulønnet, da jeg vil være hjemme til baby er hvertfall 11-12 mnd med tanke på amming. Jobben min innebærer en del reising og er ikke forenelig med ammefri.
Jeg også syntes det sto uklart om dette med ulønnet permisjon, og vi blir jo mest sannsynlig avhengig av det pga ikke rett til bhg-plass før Aug. Det sto noe om at dette må tas ut rett etter/sammenhengende med foreldrepengeperioden, men gjelder det paret samlet eller hver enkelt? Vil det f.eks si at jeg må ta min ulønnede permisjon rett etter min egen foreldrepengeperiode (da blir det omtret som du skriver at jeg er hjemme 1 år i strekk), eller kan jeg ta min ulønnede permisjon etter at partner har hatt sin foreldrepengeperiode og ev. sin del av ulønnet permisjon? Partner har en liten drøm om å samkjøre sin foreldrepermisjon med en kamerat sin, hehe. Men er det så fleksibelt? Skjønner jo at for arbeidsgiver så blir det vanskeligere å planlegge om en er til og fra.

Jeg også syntes det sto uklart om dette med ulønnet permisjon, og vi blir jo mest sannsynlig avhengig av det pga ikke rett til bhg-plass før Aug. Det sto noe om at dette må tas ut rett etter/sammenhengende med foreldrepengeperioden, men gjelder det paret samlet eller hver enkelt? Vil det f.eks si at jeg må ta min ulønnede permisjon rett etter min egen foreldrepengeperiode (da blir det omtret som du skriver at jeg er hjemme 1 år i strekk), eller kan jeg ta min ulønnede permisjon etter at partner har hatt sin foreldrepengeperiode og ev. sin del av ulønnet permisjon? Partner har en liten drøm om å samkjøre sin foreldrepermisjon med en kamerat sin, hehe. Men er det så fleksibelt? Skjønner jo at for arbeidsgiver så blir det vanskeligere å planlegge om en er til og fra.

Du kan ta ulønnet etter fars permisjon, eller før fars permisjon. Alt etter som hva som passer dere, men du må altså ta det i forbindelse med foreldrepermisjonen.
Vil anbefale å følge NAV Foreldrepenger på Facebook, der får man svar på alt man lurer på i forbindelse med foreldrepermisjonen ☺️

Har ikke tenkt så mye på det enda, men kan være en mulighet med dagmamma om vi ikke får barnehageplass etter permisjonen er ferdig.

Back
Topp